Floor

Arts wil persee dat mijn kind aan de Ritalin gaat

24 aug 2007 11:05

Hallo,

Ik weet het ff niet meer.........
Ik ben een moeder van 31 en mijn zoon van 6 heeft de diagnose ADHD gekregen.
Dus hij ging aan de ritalin. In eerste instantie dachten wij dat het beter met hem ging, maar na ongeveer 2 maanden ging hij gedrag vertonen wat wij niet van hem gewend zijn.
Hij zat als een zombie tv te kijken, wilde niet spelen, werd snel boos en ging van alles vernielen, hij heeft al zijn knuffels en een paar boeken en beddengoed helemaal kapot geknipt. Een paar weken geleden liep het echt uit de hand en zijn we gestopt met de ritalin in overleg met de arts. Toen zagen we hem echt opbloeien, zijn ogen straalden weer, hij had weer lol en was super goed gehumeurd en goed te corrigeren enz.
De arts belde en wilde toch dat we weer met ritalin zouden beginnen, dat hebben we geweigerd en ik sta er niet open voor er weer aan te beginnen want hij kreeg al een hele lage dosis, 2x per dag 5 mg.
Nu is school weer begonnen en wordt het allemaal weer een stuk moeilijker. Hij is zoals ik dat noem weer een behoorlijke stuiterbal en de concentratie op school is ook ver te zoeken.
Ik heb wel aangegeven bij de arts dat ik opensta voor andere medicatie, maar die ritalin, ik begrijp echt niet waarom hij persee weer daaraan moet. Mijn kind reageerde daar gewoon helemaal niet goed op, was of veel te rustig of werd agressief. Ik snap er echt helemaal niets van, waarom doen ze zo moeilijk over eventuele andere medicatie?
Heeft iemand een idee? Of een advies? Ik heb echt het idee dat ik met mijn rug tegen de muur sta. Ik wil alleen het beste voor mijn kind, maar wat is het beste voor hem?

Groetjes Floor

Wolf

24 aug 2007 12:40

Hoi Floor,

Een dosering van 2x5 mg per dag vind ik voor een kind van 6 geen lage dosering. Misschien kan je de psychiater vragen om hem een lagere dosering voor te schrijven van bijv. 2 mg.

Of je kan Concerta proberen. Dit middel bevat dezelfde werkzame stof maar wordt geleidelijk afgegeven. Het voordeel is ook dat je het maar 1 keer per dag hoeft in te nemen.

Succes.

Emmie

24 aug 2007 13:02

Ik hoorde pas van de arts van jeugdzorg dat er weer een nieuw middel is. Er is behalve Ritalin en Concerta ook zoiets als Strattera (ken ik verder niet) en nu zou er dus nog iets op de markt zijn gekomen.

Ik zou die bijwerkingen wel serieus nemen. Alleen kan ik ze zelf niet plaatsen bij Ritalin, ik heb dit nooit gehoord. Heeft het er misschien mee te maken dat je bij Ritalin nogal pieken en dalen hebt in het gehalte in je bloed? Omdat je een paar keer per dag een pil moet nemen die dan vrij snel werkt?

Concerta wordt niet vergoed over het algemeen, dus je moet dan wel rekenen op dertig, veertig euro per maand. Maar als je weer veel ziektekosten hebt kun je dat aftrekken voor de belasting.

Floor

28 aug 2007 11:46

Hoi,

Bedankt voor jullie reactie.
Overmorgen moeten we naar de arts voor een gesprek.
Ik zou heel graag willen weten waarom zij zo op Ritalin hameren, want Concerta enz mag dan wel niet compleet vergoed worden, maar dat maakt voor hun toch niet uit? Het komt uit mijn portemonnee.
Tja afwachten maar weer........

Groetjes Floor

Mik

28 aug 2007 15:10

Hallo Floor,

Wat naar dat je zoon gediagnostiseerd is met ADHD. Ik heb in opname ontzettend veel kinderen met ADHD gezien op andere afdelingen, en je zag altijd een duidelijk verschil tussen de de kinderen die op medicatie waren ingesteld (inderdaad dat zombie gedrag wat je beschrijft) en de kinderen die niet op medicatie waren ingesteld.
Ritalin is een erg omstreden middel, en ik denk dat het in dit geval een goede keuze is geweest om ermee te stoppen. Heeft je zoon ook therapie of iets in die richting? Want volgens mij kan je ook zonder medicatie een heel eind komen met kinderen met ADHD, door hun leefpatroon te veranderen.

Aan de andere kant, ADHD wordt volgens mij veroorzaakt door een tekort/teveel aan chemische stoffen zoals dopamine, en met medicatie zou je het tekort weer aan kunnen vullen.

In ieder geval heel veel succes ermee.

Mik_

Syl-38

29 aug 2007 09:54

Beste Floor,

Ik hoop dat ik nog op tijd antwoord voor je dokertsbezoek. Waarom Ritalin was jou vraag. De meest voorkomende reden van dit genesmiddel is idd het bestrijden van de concentratiestoornissen op school. Waarom zal jij je mis afvragen. Als het kind zich beter kan concentreren neemt het meer info op en zal minder snel naar speciaal onderwijs moeten, wat veel ouders niet prettig vinden. Echter er is idd andere medicatie voor handen, wat je ook zou kunnnen proberen. Daarnaast is een aanpassing in het leefpatroon naar mijn mening de beste oplossing. Ik ben geen voorstander van medicatie mits er echt sprake is van onhandelbaar gedrag. Een aanpassing in het leef[atroon eist erg veel van de ouder en is soms moelijk op te brengen aangezien je zoon zelf te jong is om in te zien waarom hij op zon gestructureerde manier moet leven. Als ze ouder zijn snappen en ervaren ze zelf het verschil en is het makkelijker te aanvaarden voor de jongere. Mocht je vragen hebben mag je me altijd mailen.

Succes

Gr. Sylvia

Floor

31 aug 2007 08:12

Hallo,

Gisteren hebben we een gesprek gehad met 2 artsen.
Uiteindelijk snapten ze dat wij het vertrouwen in de Ritalin kwijt zijn en dat het daardoor heel moeilijk is er toch weer mee te beginnen, je wilt immers het beste voor je kind.
Ze gaan nu eerst in het team overleggen hoe nu verder te gaan.
Misschien nieuwe onderzoeken en testjes, waaronder een intellegentietest of misschien toch weer medicatie.
Eind volgende week horen we meer.

Bedankt dat jullie zo meedenken, super!

Groetjes Floor

Syl-38

31 aug 2007 08:15

Geweldig Floor :)

Er wordt i elk geval naar jullie geluisterd.
Ik hoop dat jullie samen een gepaste opslossing vinden.
Succes!!

Gr. Sylvia

Noise

04 sep 2007 20:18

Hey Floor,

Ik ben geen kind van zes, maar ik herken de bijwerkingen die je noemt van de methylfenidaat wel... De Ritalin vergat ik te vaak op tijd in te nemen waardoor mijn stemming erg schommelde en toen ben ik aan de concerta gegaan. Qua concentratie werkte het inderdaad perfect, k heb nog nooit zo goed gestudeerd als met behulp van die pillen. Maar ook ik voelde me er niet lekker bij. Verzuring in mijn armen en benen, ontzettend moe (vooral 's avonds, als de pillen waren uitgewerkt, was ik echt bekaf) en ik werd er vooral niet vrolijker van. Niet somber ofzo, maar gewoon een beetje op, futloos. Véél prikkelbaarder ook. Niet zoals ik normaal ben. Nu ben ik aan de Straterra (80 mg per dag), en daar ondervind ik totaal geen negatieve bijwerkingen van! Ik zit alleen nog wel een beetje te wachten tot het gaat werken, school is pas net begonnen en ik hoop over een maand of twee toch wel wat resultaten te zien. Ik merk wel dat ik me over veel minder dingen zorgen maak, ik kan dingen beter relativeren en van een afstandje bekijken. Natuurlijk is het niet alleen maar fantastisch, kutmomenten hou je altijd wel, ook wel met enige regelmaat. In ieder geval, Ritalin / Concerta is geen kattepis, en als jij het idee hebt dat je zoontje er niet beter van wordt dan moet je wat anders proberen of hem misschien maar lekker laten stuiteren... Zolang hij mensen om zich heen heeft die hem accepteren zoals hij is en hem genoeg liefde bieden doet de rest er toch eigenlijk niet toe...?

wijmesie

12 sep 2007 18:18

Hoi Floor.
Lang niet gesproken. Ben ook lang niet op de site geweest. Ik lees nu net waar je allemaal mee te kampen hebt. Dat is echt balen. Ik kan zelf gelukkig dat niet vinden van de ritalin. Mijn dochter is er echt zo op vooruit gegaan. Vooral op school. Maar wat jij beschijft over je zoon. Kan dat geen rébound effect zijn. En ja als jij vind dat je zoon niet goed reageert. Ben jij toch nog altijd degene die dan voor het zeggen heeft, wat er dan moet gaan gebeuren. Maar ik ben zelf bang dat concerta het zelfde gaat doen. Het is namelijk het zelfde als ritalin maar hoeft maar 1 keer per dag gegeven te worden. En er blijft dan nog wel stratterra over.
En dat is een ander medicijn als de andere twee. Misschien is dat een optie voor jouw zoon. EN het wordt bij onze verzekering allebij vergoed.
Groene land Achemea moet je 4 sterren hebben.
Ik wens je heeeeel veel succes en hoor het wel weer.
veel liefs en gr Yvonne ;)

sun

Re: Arts wil persee dat mijn kind aan de Ritalin gaat

02 apr 2008 15:45

hey floor,

ik zelf zit/zat ook aan de ritalin. Ik heb hier ook wel slechte ervaringen mee. Al wist ik dit eerst zelf niet dat dit door de ritalin kwam. Omdat ik die al heel mijn leven gebruikte. Ik ben hier pas achter gekomen nadat we eigenlijk langzaam met het medicijn gingen afbouwen.

Mijn ervaringen:

Het maakte mij heel stil, ik werd ook gepest en durfde niets terug te doen. Heel mijn wereld werd beperkt tot in mijn hoofd.

Nouja ik heb misschien wel wat tips voor je:

Ritalin helpt wel goed voor je concentratie. Dus als je kind een belangrijk proefwerk heeft of echt zijn aandacht nodig heeft geef hem dan een pilletje voor school. Misschien ook als hij huiswerk heeft. want ik merk wel dat ik zonder het medicijn veel meer moeite heb met het maken van mijn huiswerk. Nu is dit natuurlijk allemaal bij een kind van 6 nog niet nodig. Ik denk dat je, ook in gevallen als hij later geen belangrijk proefwerk of belangrijk huiswerk heeft je hem het beste een milder medicijn kan laten slikken. Misschien kan je daar bij de psychiater om vragen. Hij is nog maar 6, dus laat hem lekker spelen en dan is hij misschien wat drukker als de rest, hij zal geen extra moeite krijgen met het maken van vrienden etc.

nouja, ik hoop dat je er wat aan hebt, als je nog meer vragen zou hebben over mijn ervargingen met het medicijn kan je het gewoon vragen

sun

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”