mevr adhd

Rijlessen....Autorijden

Hallo allemaal,

Ik ben mariska en ben 19!! Ik ben nieuw hier en ik weet dus niet goed of er al een topic hier over is, anders geef je maar een gil!!

Ik heb sinds 5 november 2006 (toen ik 18 werd) rijles!! Ondertussen 65 lessen een ttt en een rijexamen later...ben ik nog steeds bezig...Helaas!!!

Ik baal er heel erg van dat ik nog steeds bezig ben na 65!!!! lessen!! Me vader zei, vraag anders naar ervaringen met auto rijden op een adhd forum om te kijken of het iig met adhd echt zo uitzonderlijk is...dat je veel lessen nodig heb...

Ik weet nog maar 1,5 jaar dat ik ADHD heb officieel ADD maar ik vind dat ik ADHD heb ;) en ik begon met ritalin, maar soms 30, 15, 10, 5 minuten voor me rijles nam ik de medicijnen in, oftewel, het hielp toen niet, omdat het in werkings tijd nodig heb, wat ik toen niet wist :shock: Maar ik heb de eerste 15 lessen ofzo iets in feiten zonder medicijnen gereden, waardoor ik denk ik extra lessen nodig had!! maar misschien had ik er anders ook zo lang over gedaan, nou ja gedaan, ik ben nog bezig :P

Bij mij werken de medicijnen goed als ik ze niet in neem heb ik geen goede concentratie dus wat op de verpakking staat geld niet voor mij!!

Mijn vraag is, wat is jullie ervaring met autorijden/ lessen en medicijnen.

Groetjes Mariska

ps sorry voor het lange verhaal :shock: ;)
roger

Mijn ervaringen met autorijlessen, eerlijk gezegd wil ik het daar niet over hebben. :cry:
Ik heb denk tot over de 100 lessen gehad en heb uiteindelijk staatsexamen moeten doen, dus niet getreurd kan altijd erger. :lol:
maar ik heb hem wel........uiteindelijk.
mevr adhd

Ja ik kan me voorstellen dat je er niet over wil praten...Het is gewoon erg frustrenrend....k ga gewoon me best doen en kijken wat ik nog fout doe....en daar hard aan werken....Maar fijn dat je hem wel hebt!!.... :D
logical

16 lessen gehad.. 1 examen.
Tommy

Hoi Mariska,

Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel ervaring met ADHD en de bijbehorende medicijnen.
Kan het niet zo zijn dat juist door het gebruik van je medicijnen langer duurt?
Wat vind je rij-instructeur ervan?

Tommy.
vechter

heb mijn lessen gehad toen ik nog niet wist dat ik adhd had, ongeveer 10 mnd gelest (10 jaar daarvoor ook gelest en 3x afgereden) en in 3 keer geslaagd, misschien telt mijn leeftijd dan wel mee, ben 41 was toen dus 39 of zo.
Bianca

merk wel dat ik met ritalin geconcentreerder rij.
darkangel82

heey mariska

Ik heb zelf 30 lessen gehad.Maar mijn rijsinstructeur vond dat ik nogal veel fouten maakte en erg afwezig was.Ik ben toen gestopt want ik ging op den duur 3 keer in de week ik dacht misschien helpt het wel maar had daarna gewoon geen geld meer.Ik stond twee maanden in het rood.Dus ben ik gestopt.Ik hoop dat ik over een tijdje het weer kan gaan doen.Ik moet wel zeggen dat ik twee maanden ook niet gelest heb vanwege dat ik heel erg ziek was.Maar de rijinstructeur stond er van te kijken dat ik het weer zo makkelijk op pikte.Want ik had soms ook dagen erbij dat ik heel goed reed.Ik heb nog geen medicijnen.Maar als ik weer ga rijden en heb medicijnen dan laat ik je het wel weten.

groetjes darkangel
Annette

Re: Rijlessen....Autorijden

Hey Mariska,
Ik heb zelf ook adhd maar weet het ook pas sinds een jaar of 4. Voor mij is het al een tijd geleden dat ik rijlessen heb gehad maar ik moet je zeggen dat ik er niet zoveel last van had tijdens de rijlessen. Ik was wel snel afgeleid maar ik vind dat heb je zo wieso in het verkeer. Ik ben zelfs rij-instructrice geworden. Zelf heb ik nooit klanten met adhd gehad. Ik heb wel een zoontje van 8 met adhd en voor hem duurt het nog een poosje met rijlessen. Hij gebruikt concerta en doet het daar heel erg goed op. Ik heb zelf ritalin gebruikt en mij beviel het niet omdat ik allerlei rare bijwerkingen had.
mevr adhd

Heey

iemand zei dat hij geen verstand had van de pillen en de evt bijwerkingen..Er zitten zoiezo in het begin bijwerkingen aan vast, ik had vooral op stress momenten hartkloppingen..

Maar ze zeggen dat het het rijden wat kan beinvloeden, maar bij mij werkt het erg goed...juist zonder zal ik denk meer fouten maken en afgeleid zijn...

me instructeur is anti medicijnen en heeft zoiets van je hebt geen adhd maar ja wat kent hij me nou...;) maar goed...

ik heb net weer les gehad na dat ik vorige week ben gezakt en heb me examen route gereden en ging nu wel zo goed als perfect :S maar ja geeft wel vertrouwen
mau

gisteren 2 keer ellende

Hallo allemaal.
Ben voor de eerste keer hier, uit frustratie eigenlijk, gaan zoeken op internet .
Diagnose ADHD bijna jaar geleden gesteld, moet nu in een ADHD groep voor vrouwen, start as week, maar zie er enorm tegenop.
Anyway gisteren voor de 2e x examen gedaan en gewoon rampzalig.
De rijlessen ervoor gaan goed , heb een goede band met mijn instructrice,
Komen aan op het CBR helemaal geweldig, komen boven gaat ook nog wel, ik zie die vrouw en krijg een soort van kortsluiting in mijn hersenen of zo.
Ze begon ook een verhaal alsof ze tegen een kleuter sprak dus ik had het al gehad voordat ik begon.
Nouja lees vervolgens het verkeerde nummerbord op, stap in de auto, en toen begon de ellende.
We gingen naar rechts ipv. links, en iedereen ging naar links , dat is de examenroute en daar ben ik bekend, natuurlijk snap ik ook wel dat ik overal moet kunnen rijden , maar gewoon dat idee dat je weet dat je ergens gaat rijden en plots zit je ergens en ben je alles kwijt.
Nou ik ga het hele drama hier echt niet neerzetten ik voel me echt waanzinnig rot.
Heb bijna om medicijnen gesmeekt maanden geleden,, slikte antidepressiva toen ze tot de conlusie kwamen dat dat niet de goeie medicijnen waren, moest stoppen want ik kreeg dan andere medicijnen,......maar de vraag is dan ook wanneer.
In de tussentijd dan die rijexamens......
Ben wel blij om te lezen dat ik gelukkig niet de enige ben, want die vrouw deed echt alsiof ik niet helemaal spoorde.
Was geen fijn gevoel, voelme nu nog rot, maar ik ga wel door.
jullie ook hoop ik
groetjes
mevr adhd

Heey Mau, probeer je niet gek te laten maken door dat mens! Het is heel vervelend dat je niet geslaagd ben, maar probeer te denken aan de lessen die wel goed gingen van te voren! Hou moed! de volgende keer slaag je gewoon, net als mij ;)
mau

mevr adhd schreef:Heey Mau, probeer je niet gek te laten maken door dat mens! Het is heel vervelend dat je niet geslaagd ben, maar probeer te denken aan de lessen die wel goed gingen van te voren! Hou moed! de volgende keer slaag je gewoon, net als mij ;)
hoi,
ja hardstikke bedankt, ik ga zeker door!
mathiassje

Re: Rijlessen....Autorijden

mevr adhd schreef:Hallo allemaal,

Ik ben mariska en ben 19!! Ik ben nieuw hier en ik weet dus niet goed of er al een topic hier over is, anders geef je maar een gil!!

Ik heb sinds 5 november 2006 (toen ik 18 werd) rijles!! Ondertussen 65 lessen een ttt en een rijexamen later...ben ik nog steeds bezig...Helaas!!!

Ik baal er heel erg van dat ik nog steeds bezig ben na 65!!!! lessen!! Me vader zei, vraag anders naar ervaringen met auto rijden op een adhd forum om te kijken of het iig met adhd echt zo uitzonderlijk is...dat je veel lessen nodig heb...

Ik weet nog maar 1,5 jaar dat ik ADHD heb officieel ADD maar ik vind dat ik ADHD heb ;) en ik begon met ritalin, maar soms 30, 15, 10, 5 minuten voor me rijles nam ik de medicijnen in, oftewel, het hielp toen niet, omdat het in werkings tijd nodig heb, wat ik toen niet wist :shock: Maar ik heb de eerste 15 lessen ofzo iets in feiten zonder medicijnen gereden, waardoor ik denk ik extra lessen nodig had!! maar misschien had ik er anders ook zo lang over gedaan, nou ja gedaan, ik ben nog bezig :P

Bij mij werken de medicijnen goed als ik ze niet in neem heb ik geen goede concentratie dus wat op de verpakking staat geld niet voor mij!!

Mijn vraag is, wat is jullie ervaring met autorijden/ lessen en medicijnen.

Groetjes Mariska

ps sorry voor het lange verhaal :shock: ;)
hey, ik heb ook ADHD, en lat me je wat info geven over deze pillen ;)
de pillen werken met een tijd inwerking, als je wilt dat je pillen zeer effectief zijn, wa voor neem je? om de 4 uur? of zijn het 12 uur pillen?
nja je moet ze minsten 2 weken nemen, dan neemt je lichaam het stof helemaal perfect op :) dus je zou eigenlijk ALTIJD je pillen moeten nemen, misschien helpt dat wat ;)
veel suc6!
mevr adhd

Re: Rijlessen....Autorijden

mathiassje schreef:
mevr adhd schreef:Hallo allemaal,

Ik ben mariska en ben 19!! Ik ben nieuw hier en ik weet dus niet goed of er al een topic hier over is, anders geef je maar een gil!!

Ik heb sinds 5 november 2006 (toen ik 18 werd) rijles!! Ondertussen 65 lessen een ttt en een rijexamen later...ben ik nog steeds bezig...Helaas!!!

Ik baal er heel erg van dat ik nog steeds bezig ben na 65!!!! lessen!! Me vader zei, vraag anders naar ervaringen met auto rijden op een adhd forum om te kijken of het iig met adhd echt zo uitzonderlijk is...dat je veel lessen nodig heb...

Ik weet nog maar 1,5 jaar dat ik ADHD heb officieel ADD maar ik vind dat ik ADHD heb ;) en ik begon met ritalin, maar soms 30, 15, 10, 5 minuten voor me rijles nam ik de medicijnen in, oftewel, het hielp toen niet, omdat het in werkings tijd nodig heb, wat ik toen niet wist :shock: Maar ik heb de eerste 15 lessen ofzo iets in feiten zonder medicijnen gereden, waardoor ik denk ik extra lessen nodig had!! maar misschien had ik er anders ook zo lang over gedaan, nou ja gedaan, ik ben nog bezig :P

Bij mij werken de medicijnen goed als ik ze niet in neem heb ik geen goede concentratie dus wat op de verpakking staat geld niet voor mij!!

Mijn vraag is, wat is jullie ervaring met autorijden/ lessen en medicijnen.

Groetjes Mariska

ps sorry voor het lange verhaal :shock: ;)
hey, ik heb ook ADHD, en lat me je wat info geven over deze pillen ;)
de pillen werken met een tijd inwerking, als je wilt dat je pillen zeer effectief zijn, wa voor neem je? om de 4 uur? of zijn het 12 uur pillen?
nja je moet ze minsten 2 weken nemen, dan neemt je lichaam het stof helemaal perfect op :) dus je zou eigenlijk ALTIJD je pillen moeten nemen, misschien helpt dat wat ;)
veel suc6!
Ik gebruik strattera (24 uurs pillen) Ik neem deze altijd in, ik gebruik ze nu 3/4 jaar ofzo iets! Ook de ritalin en concerta, nam ik goed in, toen ik die nog gebruikte, maar toen vaak te laat (vlak voor de rijles) maar nu gaat het qua concentratie goed! Ik mag ook 25 april voor de 2de keer afrijden ;)

Groetjes Mariska
Noise

Hoiii,

Ik ben nu ook aan het lessen, heb om en nabij de 17 uur achter de rug nu... Elke keer is het weer een verrassing hoe het zal gaan, soms gaat het heel goed, soms veroorzaak ik bijna 7 ongelukken :oops:

M'n instructeur vond laatst dat ik zo vreselijk chaotisch was, en dat klopt. Wat bij mij echt helpt: zorgen dat ik ontspannen én met werkende pillen in de auto stap. Rennen en vliegen om op tijd te komen draagt in ieder geval zeker niet bij!

Trouwens, moesten jullie ook een rijtest doen ivm die eigen verklaring? Een psych heeft me gekeurd, die zag geen problemen, maar nu moet ik wel alsnog met een lesauto bij het examencentrum verschijnen! Kost leuk weer 70 euries... :evil:
mau

Hoi,
Ik heb inderdaad gehoord dat als je zegt dat je die medicijnen slikt gekeurd moet worden.
Nou ik slik ze dus niet want de huisarts wilde ze niet geven.
as woe een afspraak bij een psych, dus hopelijk gaat er eindelijk wat gebeuren, maar dan zou ik dat inderdaad ook doormoeten geven.
Ook krijg je dan een 3 jarig rijbewijs en moet je daarna weer gekeurd worden.....moet er nu al niet aan denken.
Noise

precies... Je kunt het ook gewoon niet opgeven, want ik sprak zo'n kerel van het CBR en die vertelde dat het nu eigenlijk niet meer uitmaakt of ik zou stoppen met de mds of door zou gaan, aangezien ze nu toch al een dossier van me hebben. Daar baal ik echt enorm van, want als ik niets had gezegd had ik gewoon een rijbewijs voor 10 jaar gehad :shock:

Waarom heb ik het toch gedaan? Voor het geval ik misschien eens een kind dood zou rijden oid... Probeer bij zo'n onderzoek maar eens uit te leggen dat je echt wel goed wijs bent ookal heb je om je meds gelogen!
mevr adhd

Noise schreef:Hoiii,

Ik ben nu ook aan het lessen, heb om en nabij de 17 uur achter de rug nu... Elke keer is het weer een verrassing hoe het zal gaan, soms gaat het heel goed, soms veroorzaak ik bijna 7 ongelukken :oops:

M'n instructeur vond laatst dat ik zo vreselijk chaotisch was, en dat klopt. Wat bij mij echt helpt: zorgen dat ik ontspannen én met werkende pillen in de auto stap. Rennen en vliegen om op tijd te komen draagt in ieder geval zeker niet bij!

Trouwens, moesten jullie ook een rijtest doen ivm die eigen verklaring? Een psych heeft me gekeurd, die zag geen problemen, maar nu moet ik wel alsnog met een lesauto bij het examencentrum verschijnen! Kost leuk weer 70 euries... :evil:
Heey ik hoefde geen rij test te doen ed.
Ik merk ook dat als ik gestresst oid de auto in stap het ook niet goed gaat :( Maar ja nu gaat het al stuk beter!
mau

Hoi,
Ik hoefde ook geen rijtest te doen nu. zonder medicijnen.

Je moet alleen een rijtest doen,als je het aangeeft dat je medicijnen gebruikt, dat is wettelijk verplicht. (werd mij verteld)

Het hangt er inderdaad bij mij net als bij jullie heel erg vanaf hoe ik in die auto stap, gaat ook de laatste tijd beter, want ik moet en zal het halen.
mevr adhd

Ik heb het wel aan me instructeur verteld, maar hij vind medicijnen zoiezo troep, dus deed/doet er niks mee, nou ja dan niet, hij vind ook dat ik het niet nodig heb!!!! Nou ja ik weet dat ik het dus ECHT WEL nodig heb ;)
mau

heb 't inderdaad wel verteld.

Na navraag op kantoor werd gewoon gezegd dat ik het gewoon niet moest zeggen.
moet er nog over nadenken, ben die hele molen van medische testen ea die toestanden wel zat eigenlijk moet ik zeggen.
Dan krijg ik bij gratie gods medicijnen , en ben ik natuuuurlijk super oplettend en aandachtig en alles wat je moet zijn , dan moet ik over 3 jaar weer 10 keer gaan afrijden, nou dat zou ik denk ik toch niet trekken,...en trouwens wat kost het allemaal niet?
mevr adhd

mau schreef:heb 't inderdaad wel verteld.

Na navraag op kantoor werd gewoon gezegd dat ik het gewoon niet moest zeggen.
moet er nog over nadenken, ben die hele molen van medische testen ea die toestanden wel zat eigenlijk moet ik zeggen.
Dan krijg ik bij gratie gods medicijnen , en ben ik natuuuurlijk super oplettend en aandachtig en alles wat je moet zijn , dan moet ik over 3 jaar weer 10 keer gaan afrijden, nou dat zou ik denk ik toch niet trekken,...en trouwens wat kost het allemaal niet?
Ik zal het ook niet zeggen! Me instructeur zei ook van daar hebben ze niks aan de examinators, ze willen gewoon dat je goed rijd of je nu met of zonder medicijnen rijdt! en wat je zegt als je het zegt, dan moet je over 3 jaar weer, dat slaat toch eigenlijk nergens op? Je kan heus wel rijden, alleen heb je moeite met concetreren! Dat weet je dus let je extra op ;) Je weet tot hoever je kunt gaan! Ik moet nu iig niet meer dan een uur achter elkaar gaan rijden, want ik merk dat ik moe word, aan het eind van me les, omdat het extra energie kost! Laat staan als ik 2 uur ga rijden!
mau

ja inderdaad

en dan te bedenken dat ik wel iedere dag bijna 1 keer aan word gereden door zo'n kleuter die met 180 km aan komt vliegen in de 30 km zone, laten wij nog maar een pil nemen :lol:


het is wat je zegt je weet het van jezelf dus let je automatisch al meer op.
bianca65

En wat als je nou de diagnose adhd krijgt als je je rijbewijs al hebt??
Ik slikte in die tijd enkel paroxetine (anti depressieva) heb het aan mijn instructeur verteld en die vertelde me om er gewoon over te zwijgen.
Pa 1,5 jaar na het halen van mijn rijbewijs heb ik de diagnose gekregen en medicatie, een diabeet mag toch ook auto rijden terwijl ook zij de kans hebben op bijwerkingen van de insuline (hypo of hyperglycemie).
Vind de hetze tegen ritalin ed een beetje uit de hand lopen.
kijk alcohol en verkeer vind ik echt not done, als je zelf voelt dat je suf bent van de medicijnen kan je oook zelf de keus maken om niet te rijden, net als wanneer je zonder medicijnen gestrest of zuper boos bent (ik laat dan de auto staan).
Een heel verhaal maar misschien kan jij of andere mensen op het forum er iets mee.
groetjes Bianca

ps, sterker nog, ik doe ook gewoon mijn werk als ik mijn medicijnen gebruik, ben dan ook meer geconcentreerd en heb meer geduld en overzicht.
Ik werk in de verpleging in een ziekenhuis op de afdeling, en ja aan het bed.
Noise

bianca65 schreef:En wat als je nou de diagnose adhd krijgt als je je rijbewijs al hebt??
Dan is het weer anders... Je kunt dan bijvoorbeeld zeggen dat j er niet aan gedacht hebt omhet door te geven. Mij is ook door verschillende mensen gezegd mijn mond te houden. Is alleen maar lastig. En dat blijkt. Zoals ik net ook al zei: ik heb t alleen opgegeven voor het geval ik betrokken raak bij een ernstig ongeluk... Dan kun je zoiets gewoon niet rechtpraten bij de verzekering. Daarnaast denk ik wel dat die kerel bij het CBR die mijn dossier behandeld een beetje over-enthousiast is, maar doe er maar eens wat aan. Ik vind het zwaar klote wat er nu gebeurd, maar aan de andere kant ben ik ook wel blij dat ik ook niets meer te vrezen heb als er wél wat gebeurt!

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”