Hallo allemaal,
Graag wil ik jullie mening ervaringen weten.
Mijn zoon is 7 jaar en is net gestart in groep4.
Al in de peuterspeelzaal zei de peuterjuf: ik denk dat hij het zwaar gaat krijgen in groep1 want hij vind het zo moeilijk om op zn beurt te wachten en laat andere kindjes niet uitpraten.
Groep1 en 2 gingen goed, had een prima rapport. Wel wist hij veel en in zijn enthousiasme praatte hij voor zn beurt. Even werd gedacht aan hoogbegaafdheid omdat ze hem wijs vonden.
In groep3 werd er meer van hem verwacht, op zich ging de leerstof hem goed af, hij begreep alles en kon goed mee in de groep. Zijn concentratie en werktempo ging opvallen. Dat was te zien op zijn rapport, dikke onvoldoendes. De gesprekken met school werden frequenter en de juf maakte zich zorgen. De juf stelde voor om zijn IQ te laten testen, omdat ik dat nergens op gebasseerd vond wilde ik hem eerst laten observeren. Dat werd gedaan door de IBer van school. Ik kreeg een observatieverslag van 1,5 A4tje wat mijn zoon van minuut tot minuut deed in de klas. Opvallend was dat hij met vanalles en nog wat bezig was behalve met het verhaal van de juf. Veel wiebelen, als hij de beurt kreeg wist hij niet waar ze waren, praatte zn beurt voorbij enzenz. Ik kreeg het advies van school om hem te laten testen en wel op ADHD of ADD. Hij was toen 6 jaar en ik vond dat toen veel te jong. En wilde niet dat mijn kind eventueel een stempel zou krijgen.
Samen met school koos ik voor een speciale aanpak. Hij werd aan een apart tafeltje gezet als hij voor ziczelf moest gaan werken en kreeg daarbij een klokje, het werk moest hij voor een bepaalde tijd afhebben. Als dat niet lukte kreeg hij werk mee naar huis. In het begin kreeg hij dat dus mee naar huis maar in de loop van de tijd werd het huiswerk steeds minder en uiteindelijk lukte het hem om alles op school af te krijgen.
Zijn laatste rapport waren de onvoldoendes verandert in matig een mooie vooruitgang dus.
Nu zit hij dus in groep 4, het jammere is dat hij nu in een klas van 30 kinderen zit en vorig jaar was dat een klas van 15...groot verschil dus.
De juf van vorig jaar heeft een mondelinge overdracht naar de juf van dit jaar gedaan zodat we met dezelfe aanpak aan de gang gaan.
Vorige week heb ik een gesprek gehad met de juf, wat haar opviel was natuurlijk niets nieuws: hij is erg aanwezig in de klas en heeft veel moeite om zich te concentreren waardoor zijn werktempo te laag is.
We hebben nu over 4 weken weer een gesprek gepland om te kijken hoe het dan gaat.
Ik vind het een hele lastige keuze:
Ik wil niet dat mijn zoon verzuipt in groep4 en dat hij achterraakt door zijn concentratie probleem, anderzijds vind ik het spannend om hem te laten testen.
Ik heb veel gelezen over ADHD/ADD en het is erg herkenbaar, ik zou er niet raar van staan te kijken als dit eruit zou komen. Dan heeft zijn gedrag ineens een naam.....en dan?
Ik wil hem niet de juiste zorg onthouden, maar aan de andere kant lees ik ook dat zo'n test niet 100% betrouwbaar is.
Ik ben opzoek naar ervaringen van ouders die in dezelfde situatie hebben gezeten en die juist spijt, of juist geen spijt hebben gehad om hun kind te laten testen, of die er juist voor hebben gekozen om hun kind niet te laten testen.
Of naar meningen van mensen met ADHD, heb je je laten testen en heeft zo'n test meewaarde gehad?
Heel graag hoor ik jullie mening.
groeten van een moeder.