Marion91

Laag zelfbeeld

Hee,
Ik heb een vraagje. Zijn er misschien hier mensen die wat tips hebben voor een laag zelfbeeld? Ik heb hier echt al sinds dat ik 13/14 ben last van. Nu ben ik wel in behandeling voor ADHD etc., waar ook naar mijn zelfbeeld gaan kijken, maar op dit moment heb ik er nog niet iets aan kunnen veranderen. Mensen zeggen altijd dat ik zo spontaan en gezellig ben, krijg opzich ook wel aandacht van jongens, maar zelf denk ik eigenlijk best wel negatief over mezelf. Ik denk altijd dat mensen me niet mogen, raar vinden of lelijk. Als ik het zo typ denk ik echt, hoe stom ben ik om gewoon niet onzeker te zijn, maar ik kan die gedachtes in mijn hoofd gewoon niet uitschakelen. Ik zet het misschien een beetje omslachtig neer, maar ik hoop dat er misschien mensen zijn die wat tips kunnen geven waar ik iets aan heb :).
Gebruikersavatar
Frank
Site admin
Berichten: 2106
Lid geworden op: 10 okt 2003 19:28
Contacteer: Website

Re: Laag zelfbeeld

Hoi Marion,

Mijn advies voor jou is: ga een lijst opstellen met alle positieve eigenschappen en vaardigheden die je hebt. Om deze lijst volledig te maken, kun je aan iedereen die je kent om positieve punten op te noemen over jou.
Lees vervolgens elke dag die lijst een paar keer door, zodat je deze op een gegeven moment bijna kunt dromen. Probeer de lijst uit je hoofd te leren, dan heb je elke keer als er automatisch een negatieve gedachte in je hoofd opkomt een mooi tegenwicht. :nod:

Dat je door ADHD-kenmerken een negatief zelfbeeld hebt ontwikkeld, vind ik zeker niet vreemd. Je zal namelijk wel eens tegen moeite met overzicht krijgen en aandacht vasthouden zijn aangelopen.

Hopelijk kun je hier wat mee. Succes en groeten van Frank
There are no mistakes in life, only lessons
Esterre

Re: Laag zelfbeeld

Een beetje wat Frank zegt; Positieve dingen over jezelf opschrijven.. Niet alleen over je karakter, maar ook positieve dingen die je hebt gedaan/gedurft. Een soort van 'witboek'. Ik weet niet of je dat kent, maar google het maar eens. Mijn psycholoog raadde mij dat tenminste aan (ik heb overigens geen ADHD).
Marion91

Re: Laag zelfbeeld

Dankjewel voor jullie berichtjes!
Ik ga er mee aan de slag en proberen om wat positive eigenschappen van mezelf op te schrijven. Maar ik vind het wel moeilijk om dat aan mensen uit mijn omgeving te vragen.. Misschien reageren ze hier raar op of vinden ze het vreemd dat ik met zoiets aan kom zetten? En ik wil eigenlijk ook niet echt kwetsbaar overkomen..
Mickey~

Re: Laag zelfbeeld

Ik denk dat de mensen die je kent wel eens positiever kunnen reageren dan jij misschien denkt.
Ik heb dit wat Frank voorstelt ooit zelf aan mijn vriendinnen gevraagd, ook op advies van een therapeut. Ze reageerden eigenlijk allemaal heel positief en wilden het graag voor me doen. Ik weet vrijwel zeker dat het bij jou ook zo zal gaan. Tegenover je vrienden is het niet erg om wat kwetsbaarder te lijken, al is het in het begin heel moeilijk om je kwetsbaar op te stellen als je dat niet gewend bent. Ik heb hier zelf destijds ook mee geworsteld en kan nu eigenlijk alleen maar zeggen dat de band met mijn vriendinnen veel hechter is geworden doordat ik ook mijn kwetsbare dingen met hen deel. Zij kunnen me nu ook helpen, wat ook heel fijn is!
Marion91

Re: Laag zelfbeeld

Bedankt voor je berichtje Mickey!,
Aan de ene kant denk ik dat ze inderdaad misschien niet heel vreemd zullen reageren, mijn beste vriendinnen weten ook wel dat ik in therapie zit en ADHD heb. Alleen doe ik hier altijd heel luchtig over en wil ik nooit echt erop in gaan wat ik daar bespreek. Ze vinden me altijd de "gezellige" en ze komen eigenlijk altjd wel naar mij toe als hen ergens mee zitten, maar ik vind het heel moeilijk omdat andersom te uiten. Tuurlijk weten ze wel dat ik onzeker ben, omdat ik dat wel eens zeg en ze dat ook merken aan hoe ik bijvoorbeeld soms over mezelf praat, met complimentjes omga e.d., maar echt meer dan dat weten ze niet. Dus ik vind het heel moeilijk, omdat nu opeens te doorbreken en me zo kwetsbaar op te stellen. Maar je hebt misschien ook wel gelijk dat ik daardoor juist een betere band krijg met ze, alleen moet ik die drempel nog even over. Ik vind het trouwens ook wel moeilijk om het er hier over te hebben, ook het idee dat ik het zo neerleg bij mensen die ik niet ken, maar op de een of andere manier voelde ik me er toch wel goed bij, ook omdat ik eerst een beetje had rondgekeken en zag dat iedereen op een vertrouwelijke en aardige manier met elkaar omgaat.
Mickey~

Re: Laag zelfbeeld

Het is inderdaad een drempel die je over moet. Hoe ik het destijds heb aangepakt is met 1 vriendin die ik het meest van allen vertrouwde hiermee afspreken voor een etentje, en het toen tijdens dat etentje, wat ook heel gezellig was, ter sprake brengen. Heb haar om raad gevraagd over iets waar ik toen mee zat. Ze vond het helemaal niet erg en ging er uitgebreid op in om me te helpen. Door die ene goede ervaring durfde ik me daardoor bij anderen ook kwetsbaarder op te stellen. Ik denk dat zoiets voor jou ook een goed begin zou kunnen zijn!
Marion91

Re: Laag zelfbeeld

Bedankt voor dit voorbeeld!
Ik heb zondag namelijk met een vriendin afgesproken om uit eten te gaan en toevallig is zij ook degene waar ik het best mee over dit soort onderwerpen kan praten. Dat ga ik dan meteen proberen om het met haar hierover te hebben! Dankjewel!
Mickey~

Re: Laag zelfbeeld

succes! [045] [applaus]
RCH

Re: Laag zelfbeeld

Ik heb hier een aantal artikel geschreven over het het versterken van je zelfvertrouwen: http://www.ivpp.nl/zelfvertrouwen/meer- ... en-deel-1/

Misschien kan je daar iets mee.
Kruimel

Re: Laag zelfbeeld

Wat hierboven beschreven wordt over aan je vrienden vragen wat je positieve punten zijn heb ik een tijdje terug ook gedaan. Omdat ik ze dat niet zomaar wilde vragen heb ik het eerst andersom gedaan: De vrienden van wie ik graag positieve karaktereigenschappen zou horen hebben van mij een uitgebreide mail gehad met daarin wat ik in hen waardeer. Op die manier is het niet alleen een vraag, maar geef je er bij voorbaat al wat voor terug. Al mijn vrienden reageerden heel positief en hebben ook veel werk gestopt in hun verhaaltje over mij.

Het is inderdaad een boost voor je zelfvertrouwen, het is enorm fijn om te lezen wat mensen in je waarderen. Echt een tip dus!

Ik heb er toen overigens ook opbouwende kritiek bijgezet en dus ook teruggekregen. Ik vond dat heel nuttig, maar dat hoef je natuurlijk niet te doen, je kan het ook alleen positief houden.

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”