kenpachii27

onbegrip

Hoi, ik heb afgelopen week een enorme lange dag bij een praktijk testen gedaan formulieren ingevuld en noem maar op om mezelf te laten testen op ADHD, ik heb ook een vorm van epileptie en ik heb grote gedeelte van me leven altijd daarop zeg maar, commentaar opgehad.
Maar voor mezelf heb ik altijd het gevoel gehad dat er iets meer was dan alleen dat dus heb ik me laten onderzoeken.
Het grootste gedeelte mensen van de weinige mensen die ik vertel dat ik me hierop laten onderzoeken, zeggen vooral dat het nutteloos is dat ik mezelf niet een label moet willen opplakken als ADHD-er of dat het gewoon maar aan epileptie ligt
Commentaar van je ga je er naar gedragen als je denk dat je het heb.
Je moet dit niet willen hebben.
Geef me echt het gevoel alsof men denkt dat onserieus genomen of zelfs oneerlijk ga voelen.
Maar ja ik heb zoiets van, als ik nou het gevoel heb dat er meer is dan kan ik dat toch uitlaten zoeken.


Zijn er mensen die zich ook zo voelen, ik zou dan willen weten hoe jullie daarmee omgaan en wat jullie er dan overdenken.
Ik zelf krijg het idee alsof ik niet serieus genomen word.

Er word gezegt dat diagnose ADHD/ADD tegenwoordig erg makkelijk en snel gegeven word.
Maar betekend dit dan, als die diagnose gesteld word. Dat je er niet eens van uit kan gaan dat het klopt?

Ik weet even niet meer wat ik er van moet denken.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: onbegrip

Hoi Kenpatchi,
je omgeving reageert idd wel raar. Voor iedere ziekte of noem maar op geldt, dat je het idd niet wil hebben (..of niet moet willen hebben) - so what? Sommige mensen hebben die aandoeningen helaas.
En dan kun je het maar beter wel weten. "Kennis is macht."

Wat de diagnose precies inhoudt, is een volgende vraag. De diagnose adhd wordt gesteld op gedrag - en gaat zeer zeker niet over het "waarom", de oorzaak, oorzaken, mogelijke verklaringen etc. voor dat gedrag.
Dus gesteld dat je 'het labeltje kijgt opgeplakt' - dan weet je daarna nog niet direct, wat je te doen staat. (Pillen om de symptomen dragelijker te maken, leren om betagolven te maken, etc.etc.etc. Ook dan zijn er nog zat mogelijkheden en keuzes, maar omdat je de info hebt, HEB je op dat moment dus wel een keuze.)
GroLegO

Re: onbegrip

Janneke schreef: "Kennis is macht."
Helemaal mee eens.

Zelf heb ik mij dit jaar laten testen en heb nu ook het "stempel" ADHD.
Mijn gedrag en hoe ik mij voel zijn niet verandert, ook omdat ik nog niet ben begonnen met medicatie.
Wel heb ik vanuit mijn omgeving al reacties ontvangen zoals: 'Dat hadden we wel gedacht' of 'Het verbaast ons niets'.

Ook voor mijn vrouw vallen nu veel puzzelstukjes op zijn plaats.
Zij kan zich nu beter aanpassen aan mij (in plaats van andersom) en snapt nu iets beter waarom ik soms raar reageer.
Hiermee wil ik niet zeggen dat ik geen rekening houd met andere mensen, maar in sommige situaties is het wel beter.
Vooral als ik mijzelf in de weg loop, dan moet ik geen 'gezeur' van anderen aan mijn hoofd hebben.
De ander kan nu, met de kennis die ik heb, hier rekening mee houden.

Sterkte en succes met de onderzoeken en de behandeling.
kenpachii27

Re: onbegrip

Dank jullie voor jullie reacties vooral van jou janneke.
Op het moment dat ik dit posten werd er echt gedaan tegen me alsof ik het leuk vind ofzo.
Ik ben nu een paar weekjes verder en nu blijk ook dat ik inderdaad ADHD heb.
Mensen reageren nu met, owww aahh uuhmm jaaa nou ja, wat nu ?
Ik weet zelf ook niet wat nu, maar het grote gedeelte zegt nu ineens wel zoiets gedacht te hebben. Heel irritant is dat.
Maar ja het is weleens rot als mensen je niet geloven, voor mezelf is dit nu echt een eind aan de zoektocht.
Lange tijd geleden had ik namelijk een gesprek en echt alles liep fout en niks lukte meer.
Ik had toen afgesproken om uit te zoeken wat de mogelijkheden konden zijn en daar dan iets mee te gaan doen.
Twee jaar later nu denk ik wel dat ik me antwoord heb.
Voor mezelf is het fijn om te weten wat het ongeveer nu kan zijn. Aan de andere kant jammer dat het dan weer iets moet zijn.
Het onbegrip is nu wel wat aan het veranderen.
GroLegO voor mij is het ook erg belangrijk dat mensen het kunnen begrijpen maar wel een manier van begrip tonen, ik vind het altijd zo lastig aangezien ik ook epilepsie heb, ben ik wel bekend met manieren waarop mensen reageren. Het is echt eigenlijk gewoon echt geweest voor mezelf, 27 jaar lang loopt van alles fout en ik ben echt een type mens dat overal 300% ze best doet en begreep mezelf ook niet daarin, me broertjes hebben nooit echt moeite en ik zowat altijd het is denk ik vooral nu een rust dat ik wil krijgen, oké dit ben ik. Gas terug en kijken in plaats me eigen gaan zitten stressen omdat bepaalde dingen niet lopen naar verwachting.

Ik hou het hierbij anders word de tekst te lang om nog interessant te lijken om te lezen.

Dank jullie voor de reacties
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: onbegrip

kenpachii27 schreef: Ik ben nu een paar weekjes verder en nu blijk ook dat ik inderdaad ADHD heb.
Okee - er is duidelijkheid: die 4 letters zijn op jou van toepassing.
Ja, flauw, he, mensen die dan meteen gaan roepen "dat ze dat altijd al dachten" (tjonge, wat een toeval, he ;) )
kenpachii27 schreef:voor mezelf is dit nu echt een eind aan de zoektocht.
Lange tijd geleden had ik namelijk een gesprek en echt alles liep fout en niks lukte meer.
Ik had toen afgesproken om uit te zoeken wat de mogelijkheden konden zijn en daar dan iets mee te gaan doen.
Twee jaar later nu denk ik wel dat ik me antwoord heb.
Voor mezelf is het fijn om te weten wat het ongeveer nu kan zijn. Aan de andere kant jammer dat het dan weer iets moet zijn.
Er is duidelijkheid - en nu kan je gaan denken aan "wat te doen mbt. ADHD". Er zijn pillen, er zijn trainingen door psychologen, het kan zin hebben je licht op te steken bij een orthomoleculaire arts, je kunt een enkel consult doen bij een manuelefysiotherapeut mbt. je halswervels, je kunt evenwichtstraining doen, een intake doen bij een psycholoog die neurofeedback doet, etc.
kenpachii27 schreef: 27 jaar lang loopt van alles fout en ik ben echt een type mens dat overal 300% ze best doet en begreep mezelf ook niet daarin, me broertjes hebben nooit echt moeite en ik zowat altijd het is denk ik vooral nu een rust dat ik wil krijgen, oké dit ben ik. Gas terug en kijken in plaats me eigen gaan zitten stressen omdat bepaalde dingen niet lopen naar verwachting.
Nou, die rust zelf is ook al heel belangrijk!
(En dan "leren" om het bij 100% te houden...)
GroLegO

Re: onbegrip

Janneke schreef: (En dan "leren" om het bij 100% te houden...)
Meer de 100% (bijvoorbeeld 110 %) is niet erg.
Maar zeker nu je net weet wat de diagnose is zou ik het rustig aan doen.
Je moet eerst jezelf opnieuw ontdekken.
Ook zal de dosis ritalin moeten worden bekeken.

Suc6 met alles.
Liliann

Re: onbegrip

De diagnose word niet sneller en makkelijker gegeven, wel vaker.
Dit komt omdat mensen tegenwoordig meer weten over ADHD en ADD.
Er wordt vaak gezegd dat AD(H)D een modeziekte is, maar dit is niet zo.
Vroeger werd er gedacht dat ADHD alleen met drukte te maken heeft, nu weten we dat iemand met ADHD meerdere symptomen kan hebben.

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”