nobtained

Autorijden

Hallo,

Ik ben 21 jaar en heb ongeveer een jaar geleden te horen gekregen dat ik ADHD heb.
Op mijn werk heb ik hier veel moeite mee ik doe namelijk hoofdwerk (ICT) in een rumoerige omgeving.
Om tot rust te komen heb ik een aantal maanden ritalin gebruikt hoewel dit juist het voor tegenovergestelde zorgde.
Ik werd enorm agressief (zelfmoordneigingen) en gejaagd (hartkloppingen), dit was ook de reden om te stoppen.

Ik ben ongeveer 8 maanden geleden begonnen met rijlessen, omdat ik daar voorheen geen geld voor had.
Ik heb niet verteld dat ik problemen heb met concentratie omdat ik daar op school ook enorm op bekritiseert word sinds ze het weten.
Het rijden was eerst een ramp maar werd beter naarmate ik de regels en handelingen leerde.
Nu weet ik hoe het moet, maar ik vergeet het steeds om in drukke situaties vast te houden aan handelingen.
Ik heb nu na veel onbegrip en kritiek toegegeven dat ik moeite heb met concentreren.
Mijn rij-instructeur zij dat ik mij goed moet instellen en/of medicijnen moet nemen.
Het nadeel is dat ze bij het CBR dan een aantekening maken en ik psychisch moet worden gekeurd en bij een eventuele fout in de toekomst mogelijk makkelijker als
schuldige word aangewezen.
Ik wil dus proberen zonder medicijnen door te zetten.
Zijn er meer mensen met ADHD die ervaring met autorijden hebben -of hun rijbewijs gehaald hebben zonder medicijnen?
Magneet

Re: Autorijden

Dat klinkt toch een beetje vreemd, vind ik persoonlijk. Ik ken een aantal mensen met adhd en ieder van hen heeft zijn / haar rijbewijs gehaald zonder problemen.
Wat Rilatine betreft : mijn zoon (nu 10) had dezelfde problemen als jij, gepaard met overdreven agressie en zware tics.
Hij kreeg Rilatine voro het eerst toen hij 7 was, daarna probeerden we concerta maar dat gaf dezelfde resultaten.
Sinds 3 maanden, neemt hij opnieuw Rilatine maar de Released (Rilatine MR). die verdraagt hij wél omdat de afgifte van het actieve bestanddeel gelijkmatig verdeeld wordt over de dag tov de gewone versie die in pieken afgeeft. Misschien ben jij net als hij heel gevoelig ervoor en zou je het beter stellen met de versie et uitgestelde afgifte ?
Let wel, de eerste dagen dat hij die MR nam, kon hij niet slapen (hij nam een halve dosis en het werkte 12 uren ipv 8) en at hij niks (is eet-geobsedeerd dus dat was echt raar). Na een tweetal weken, is dat gebeterd, hij slaapt nog steeds minder maar wel regelmatiger en eet 's morgens voro hij zijn Rilatine inneemt en 's avonds. 's Middags heeft hij altijd eten mee voro op school maar het komt steeds terug mee naar huis. We merken dat zijn Rilatine na ong. 8 uur is uitgewerkt nu. Dus er is een periode van gewenning nodig.

Voor de rest : toen ik mijn rijbewijsexamen ging afleggen, trilden mijn benen zo hard, dat ik niet deftig op mijn pedaal kon duwen, beeld je in het ik ging parkeren :roll:
Werd dus een flop.
Voor mijn herkansing, ben ik bij de apotheker langsgegaan en ik kreeg Dormiplant, 1 pilletje in te nemen voor het examen. De avond ervoor toch maar even geprobeerd om te zien of ik niet ter plekke in slaap viel maar het maakte me wonderwel heel rustig.
Mijn examen ging perfect goed. Ik weet niet of het jou kan helpen naar concentratie toe maar ik vertel maar mijn ervaring, misschien ben je er wel iets mee.

Succes.
Peetjuh

Re: Autorijden

Vervelend hoor, ik wist niet dat je pscychisch getest zou moeten worden, wat dan met
mensen zoals ik...
Ik heb mijn rijbewijs gehaald in 1991, zonder medicatie, omdat ik toen nog niet wist dat ik ADHD
had
, die diagnose is pas afgelopen jaar gesteld, nadat het bij mijn zoon tot uiting kwam.
Ik heb gigantisch veel lessen gehad, en ben een keer van instructeur gewisseld, omdat die vond
dat 'ik het nooit zou leren' DAT pikte ik niet, dus belde ik een half uur later een andere instructeur
(waarover ik van een vriendin goede berichten had gehoord) en vertelde hem wat mij verteld was.
Bij hem hem ik lang les gehad, maar toen ik eenmaal toe was aan het examen slaagde ik in één keer.

Inmiddels ben ik trouwens weer aan het twijfelen aan mijn diagnose ADHD, omdat ik veel meer klachten heb
die bij een Vitamine B12 tekort passen, dat ga ik binnenkort laten onderzoeken.
Deze informatie maakte mij aan het twijfelen :
Je hebt vergelijkbare klachten, maar een andere diagnose gekregen.
Mogelijk heb je een van de volgende diagnoses gekregen:
- Overgangsklachten
- MS
- (Poly)neuropathie
- PDS, prikkelbare darm syndroom (een klachtenpatroon, geen diagnose
- Psychische klachten ("tussen de oren")
-ADD/ADHD/PDD-NOS
- (Onvruchtbaarheid)
- Bekkeninstabiliteit
Het kan natuurlijk altijd zijn dat er meerdere dingen tegelijk spelen. Bij deze diagnoses wordt er nog wel eens van uit gegaan dat als het bloedbeeld normaal is er dus verder geen lichamelijke oorzaak aan te tonen is. Dus als er geen bloedarmoede is en geen afwijkingen aan de bloedcellen, wordt nogal eens een B12-tekort over het hoofd gezien. Een B12-tekort is echter best wel mogelijk met een normaal bloedbeeld. Dus vraag dan ook je bloed specifiek op B12 te laten testen en vraag altijd de waarde met de bijbehorende referentiewaarden.
BRON : http://home.kpn.nl/hindrikdejong/index.html
Als ik dat combineer met de symptomen ( http://www.stichtingb12tekort.nl/symptomen.htm ) die ik herken, ga ik twijfelen, en wil ik zekerheid... vandaar dat ik volgende week (na 2 maanden geen Vitamine B complex te hebben geslikt) weer bloed laten prikken... als dat uitgesloten word ben ik weer zekerder van de ADHD...

Misschien heb je wat aan deze info ;) ... en misschien ook niet :confused:

Succes!
Groetjes,
Petra
nobtained

Re: Autorijden

Allemaal erg bedankt voor jullie antwoorden/verhalen.
Geen ervan maakte insteek op mijn vragen maar dat geeft niet.
Ik heb daarom een vraagje aan Magneet.
Hebben die mensen met ADHD die jij kent hun rijbewijs gehaald zonder of met medicatie.
En hoe hebben ze het gehaald was er sprake van een soortgelijke situatie als Peetjuh aangeeft?
Ik heb namelijk niet de financiële capaciteit om deze lange weg te gaan.
Timothy Lee

Re: Autorijden

Ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Ik heb mijn rijbewijs al wel. Maar ivm met ziekte, burnout depressies noem het maar op, al ruim een half jaar niet gereden.

Bij mij is vorige maand ook ADHD vast gesteld en zit dus nu op de Ritalin. Ik heb op dit moment absoluut geen vertrouwen om auto te rijden. Veel concentratie verlies en vermoeidt.
Ik weet niet of dit dus erger is geworden door de Ritalin. En dat maakt mij ook redelijk onzeker.

Mocht dus iemand een tip hebben :) (behalve de B12 die neem ik al :P)

groetjes

Tim
svdv

Re: Autorijden

Hoi,

Ik heb in augustus mijn rij-examen gedaan (In België).
En niemand weet daar dat ik ADHD heb,
of dat ik relatine genomen had,
om kalmer te blijven op het examen.
En ik heb net hetzelfde rijbewijs als iedereen ...



Maar normaal zou je net zonder relatine veel alerter moeten zijn.
Je krijgt veel meer prikkels binnen,
en ziet dus ook bijna alles, alle auto's, fietsers, ...

Ik denk trouwens dat je eigenlijk niet eens mag rijden met relatine,
amfetamines enzo...

Stephanie
Peetjuh

Re: Autorijden

Ik rijd altijd auto met Concerta, als dat spul je concentratie verbetert
lijkt het me vreemd dat je er niet mee mag rijden?
Er staat ook geen waarschuwing op...?

Groetjes,
Petra
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Autorijden

nobtained schreef: Ik ben ongeveer 8 maanden geleden begonnen met rijlessen, omdat ik daar voorheen geen geld voor had.
Ik heb niet verteld dat ik problemen heb met concentratie omdat ik daar op school ook enorm op bekritiseert word sinds ze het weten.
Het rijden was eerst een ramp maar werd beter naarmate ik de regels en handelingen leerde.
Ten eerste: sommige autorijscholen sturen mensne de weg op, zonder dat ze bijv. de verkeersregels weten.
Wellicht is dit ene leerpunt: als je bepaalde dingen eerst weet, gaat het doen daarna veel makkelijker.
nobtained schreef:Nu weet ik hoe het moet, maar ik vergeet het steeds om in drukke situaties vast te houden aan handelingen.
Hm okee - wat gebeurt er precies?
Komt er te veel op je af?
Worden dingen zoals schakelen niet "automatisch"?
Of nog weer iets anders?
(Goed om daar eerst 'droog' over na te denken, zonder daar meteen weer zoveel lessen tegenaan te gooien.)
nobtained schreef:Ik heb nu na veel onbegrip en kritiek toegegeven dat ik moeite heb met concentreren.
Mijn rij-instructeur zij dat ik mij goed moet instellen en/of medicijnen moet nemen.
????
Kritiek? Mijn idee van een goede instucteur is toch anders. Dat-ie dingen uitlegt enzo...
"Je moet medicijnen nemen"? Dat mag een arts niet eens zeggen. (Of de rechter legt eenbehandeling op - of het is jouw keuze, punt uit.)
nobtained schreef: Zijn er meer mensen met ADHD die ervaring met autorijden hebben -of hun rijbewijs gehaald hebben zonder medicijnen?
Er zijn natuurlijk wel een aantal niet medicamenteuze behandelingen tegen ADHD mogelijk. (Orthomoleculair, manuele therapie, INPP werk, neurofeedback.)(Meestal via de aanvullende verzekering.)
Maik

Re: Autorijden

Ik heb een jaar geleden rijles gehad zonder te weten dat ik ADD heb.

Na een aantal lessen gaf mn instructeur aan dat hij blij was eindelijk iemand in de auto te hebben die goed kon rijden.
Uiteindelijk ben ik zwaar gezakt omdat het mij maar niet lukte om situaties goed in te schatten. Er kwam gewoon teveel tegelijk op mij af.

Ik heb zelf het plan om, mochten de medicijnen bevallen (ben pas deze week begonnen), dat ik het wel opnieuw wil proberen. Er staat bij mij echter WEL op het pakje 'kan het reactievermogen verminderen.'

Wat naar mijn mening voor jou van belang is, is dat je zelf het beste kan inschatten of dit gaat lukken of niet. Medicijnen slikken is geen optie als je er meer last van hebt dan het helpt. Je rijbewijs moet je natuurlijk dan ook zonder halen, omdat je het dan toch moet kunnen. Eén ding is zeker, je instructeur snapt er geen moer van met z'n 'juiste instelling'. [07]
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Autorijden

Maik schreef:Medicijnen slikken is geen optie als je er meer last van hebt dan het helpt. Je rijbewijs moet je natuurlijk dan ook zonder halen, omdat je het dan toch moet kunnen.
Die pillen zijn er om je te helpen: als het werkt en als je er baat bij hebt, volg dan rijles En doe examen met die pillen in je lijf.
Dat mag - binnen bepaalde grenzen.

Die pillen zijn (idealiter) geen drank.
Drank is simpelweg verboden (tot wat is het precies wordt het gedoogd) - dus kom niet op examen met een borreltje op.
Maar ga simpelweg op voor je examen, als je goed bent afgeregeld en je je pillen gemeldt hebt.

(Bespaar me automobilisten die eigenlijk pillen nodig hebben maar ze "vanwege een examen" niet slikken...)
nobtained

Re: Autorijden

Hallo allemaal, allereerst hartelijk dank voor jullie hulp.

Ik heb mij voor het eerst van mijn leven gek laten maken door ooms, tantes, oma's en de rest.
Met een schuld van 1000 euro bij mijn ouders en 42 vergeefse lessen van 90 minuten en 65 euro per keer heb ik besloten om zelf het roer weer te pakken.
Ik heb me weer gemeld bij mijn psyscholoog, gestart met rustgevende medicijnen en het CBR hiervan op de hoogte gesteld.
Het duurde 3 maanden voordat ik weer mocht gaan rijden maar het ging als een trein.
Helaas pindakaas ben ik nu werkloos en heb besloten geen geld te lenen maar tijdelijk te stoppen.
Ik moet helaas eerst werk vinden, dan haal ik mijn theorie en praktijk examen.

Ik heb besloten mij niet gek meer te laten maken door ooms, tantes, oma's en de rest die zeggen heb jij NOG je RIJBEWIJS niet!!!
Mijn concentratie is nog steeds slecht alleen heb ik nu voor het eerst rust.

Oja, ik heb mij ook uitgeschreven bij deze veeels te dure rijschool.
oan

Re: Autorijden

Een tip (zeker omdat je blijkbaar nogal onvoorspelbaar reageert op medicijnen): probeer een medicijn voor het rijexamen eerst een paar keer uit met een normale rijles. Dan kom je met het examen niet voor verrassingen te staan.

Verder is het misschien beter om het autorijden niet te zien als een serie 'handelingen' die je moet afdraaien. Daarin raak je snel de draad kwijt.
Ik heb zelf geen ADHD, maar ik heb er altijd heel veel moeite mee (in alles) om domweg een serie handelingen te moeten verrichten waarvan je er geen eentje mag vergeten. (Ik ben blijkbaar niet te dresseren als een rat :p )

Toch vergeet ik ze bij autorijden en fietsen nooit. Maar daar doe ik ze ook (inmiddels automatisch) omdat ik weet waarom ik ze doe. Bv. links over mijn schouder kijken voordat ik afsla, omdat daar verkeer kan zitten waar ik anders onder kom.
Meer 'functioneel' gericht handelingen verrichten, zou je kunnen zeggen.

Rijlessen gingen bij mij plotseling een stuk beter, toen ik een instructeur kreeg die niet riep dat ik van alles tegelijk moest doen, maar die systematisch aangaf wat er allereerst moest gebeuren en wat tot later kon wachten en vooral: waarom!

Die zei bv.: niet alles tegelijk: terugschakelen, afremmen op de motor etc (nergens voor nodig, dateert uit de tijd dat de remmen kwetsbaarder waren dan de koppelingsplaten). Dus: linksafslaan: eerst kijken wat er naast of half achter je zit (daar wil je immers gaan rijden) om de situatie te bepalen, dan aangeven (om iedereen te laten weten wat je gaat doen). Vervolgens afremmen en voorsorteren (dat kan makkelijk tegelijk). Vervolgens kijk je of er verkeer tegemoet komt of op het fietspad zit. Daarna, pas als je op de juist snelheid bent, schakel je terug naar de juiste versnelling zodat je weer kunt doorrijden, dat kan zelfs nog als je uit de bocht komt.

Kijken doe je daar, waar je problemen zou kunnen krijgen. Dus: wat wil je zien, wat wil je 'weten', ipv. lukraak maar overal te kijken en dingen te doen omdat het voorgeschreven is. Andere handelingen doe je tijdig maar wel op het moment dat het beste uitkomt.

Zo doe je het op de fiets immers ook. Je kijkt niet omdat de handeling 'kijken' moet worden verricht, maar omdat je wilt weten of het veilig is. Subtiel verschil, maar het is een heel andere geestesgesteldheid.

Hij pakte nog meer mythes aan: ver achterom kijken? Nergens voor nodig en zelfs gevaarlijk, omdat je dan je ogen te lang van de weg hebt. Als je spiegels goed staan afgesteld, zie je alles in de achteruitspiegel en in de zijspiegels (als ze voldoende naar buiten gericht staan). Dan hoef je alleen nog een klein stukje naast je te kijken.
Dat oefenden we door de auto langs de kant van de weg te zetten, en samen te gaan zitten kijken wanneer je wat zag (en wanneer niet meer). Ook weer gericht op: wat wil je zien en waar kun je het zien. En je zoekt het op je gemak uit, terwijl je niet aan het rijden bent.

Dus, stel prioriteiten, en bedenk wat je zelf vindt dat er moet gebeuren. Vraag desnoods naar het 'waarom', dat helpt daarbij. (trouwens niet bij een rijinstructeur die zich gedroeg als een legersergeant en die mij toebeet: het gaat niet om waarom, het gaat erom dat je het goed doet - Yes, dus maar een andere genomen 001_rolleyes )

Op deze wijze kun je meer handelingen 'organiseren' of zorgen dat ze automatisch goed gaan.
Maak er bv. een gewoonte van om de deur te openen met je rechterhand. Dan zie je altijd of er iets aan komt.
Sleutel niet vergeten? Haal hem meteen uit het contact als je hem afzet!
Handrem? Nergens voor nodig in normale situaties: gebruik de parkeerstand - (helaas heb je daar bij afrijden niks aan, want dan moet het wel - hou voor dat soort dingen een vaste volgorde)
Na verloop van tijd doe je automatisch alles wat nodig is, relaxed en op tijd.
nobtained

Re: Autorijden

Bedankt voor het verhaal, maar ik moet het juist hebben van de series handelingen.
Zonder deze handelingen raak ik de draad kwijt.
Het is dus eigenlijk precies andersom als wat jij ervaart.
Ik heb veel moeite met het verwerken van alle signalen om mij heen.
Ik moet dus alles negeren en dus vasthouden aan voorgestructureerde handelingen.
Anders ga ik zonder na te denken dingen doen, dan gaat het al fout als ik onder de douche stap.
Handdoek, ondergoed, shampoo, blousje, broek, portemonee, telefoon, ring alles moet klaar liggen anders kost het me één uur om te douchen.
Het klinkt heel dom maar sinds ik het zo kleuterig aanpak ben ik 7x sneller en ook efficienter dan vele mensen die geen adhd hebben.
Een voordeel hiervan is dat ik op het gebied van electronica en computers dingen sneller doorheb.
Het aanpassen van spelcomputers en telefoons is mijn hobby, computers mijn vak.
Ik ken de meeste trucs wel om op mensen hun mail te komen of bij bedrijven in te loggen op afstand.
Het is wel allemaal lastig uit te leggen, mijn rijinstructeur vindt mij ook maar een rare.
Ik krijg altijd zijn navigatie weer aan de praat maar de normale dingen dringen niet tot mij door.
Wat betreft fietsen herken ik mezelf wel in het voorbeeld.
Autorijden zal na verloop van tijd ook automatisch gaan bij mij, het kost bij mij alleen meer tijd om te wennen aan de signalen om mij heen dan normale mensen.
GroLegO

Re: Autorijden

Hallo allemaal,

Aangezien ik vandaag de diagnose ADHD heb gekregen kan ik nog geen ervaring delen wat medicatie betreft.
Wel kan ik ervaring delen van auto-rijden ZONDER medicatie:

In 1997 heb ik, na twee keer examen, mijn rijbewijs behaald.
De eerste poging mislukte omdat ik op een bepaalde straat wel wat rustiger had mogen rijden :(
De tweede poging ging wel goed, alleen mocht ik (op hetzelfde stuk straat als hierboven) wel wat vlotter doorrijden. :confused:
Hiermee wil ik zeggen dat de mislukking de 1ste keer vooral aan de pet van de examinator lag.

Sinds 2006 verdien ik mijn boterham als beroepschauffeur.
Wel heb ik een aantal kleine schades gereden, voornamelijk bij het achteruit rijden.
Hieruit blijkt waar ik veel last van heb, impulsiviteit. Eerst doen en dan denken.
Gelukkig kan ik de schades in de afgelopen 5 jaar nog op één hand tellen :oops:

Over een aantal weken, in de vakantie, begin ik met medicatie.
Dit om te voorkomen dat ik slapjes, ongeconcentreerd of juist helemaal hyper achter het stuur zit.

Ik leef al ruim 30 jaar met de onrust, daar kunnen deze paar weken ook nog wel bij.
GroLegO

Re: Autorijden

Hallo allemaal,

Hier mijn eerste ervaringen van autorijden MET ritalin.
Sinds vier weken ongeveer gebruik ik ritalin.
De eerste dagen heb ik bewust geen plannen gemaakt zodat ik ook niet de deur uit moest.
Na 4 dagen ben ik begonnen met kleine ritjes, naar de winkel of op visite.
Dit ging redelijk goed.
Tijdens het rijden merkte ik in het begin dat ik moeite had om mij, gek genoeg, te concentreren op wat er voor mij gebeurde.
Na vele kleine ritjes heb ik mijzelf opnieuw leren rijden. Dit is mij heel erg meegevallen.
Sinds ruim een week rijd ik ook weer in de donkere uren.
Ook dit was even wennen maar was voor mij niet zo'n grote verandering.
Wel merkte ik dat ik moeite had om te snel te rijden.
Dit zal ook mijn angst of voorzichtigheid geweest zijn, maar ook dat lukt nu weer goed.

Momenteel ben ik zover dat ik met even veel vertrouwen achter het stuur ga zitten als voorheen.
Wanneer het weer tijd is voor mijn medicatie dan neem ik die gewoon in.
Bij twijfel, door de omstandigheid of tijdstip, neem ik in plaats van een hele tablet een halve.
Hiervan weet ik inmiddels dat die ongeveer net zo goed zijn werking doet maar alleen ongeveer de helft van de tijd merkbaar is.

Groeten,
Patrick
Yosra

Re: Autorijden

He,

Ik ben nu 20 en ben al vanaf een leeftijd van 8 jaar gediagnostiseerd met ADHD.

Na mijn examens op de HAVO had ik iets van rot toch op met je medicijnen ik wil mezelf weer zijn. Vlak daarna begon ik met mijn rijbewijs. Er was bij mij totaal niet opgekomen dat mijn ADHD eventueel problemen kon geven, maar ik heb het toch wel even vermeld bij mijn instructrice.

Ze kende het niet maar ging het proberen. na 30 rijlessen ben ik zelf naar de rijschool gegaan en heb ik aangegeven dat ik niet verder kwam met de lessen ik had in de laatste 5 lessen niet nieuws geleerd. Ik kreeg een nieuwe instructeur die goed met adhd om kon gaan. (ondertussen moest ik heb besluit nemen of ik eerlijk invulde dat ik ADHD bij mijn eigen verklaring, na gesprekken met mijn psycholoog die anoniem info had ingewonnen ben ik tegen het advies van mijn ouders ingegaan en ben ik eerlijk geweest)

Mijn nieuwe rijinstructeur gaf aan dat het toch belangrijk was dat ik medicijnen gebruikte tijdens het rijden en dat ben ik dan ook gaan doen. Braaf slikte ik toen ritalin voordat ik ging lessen. Na dit een keer te zijn vergeten ging mijn instructeur rot doen tegen mij door op een onaardige manier te zeggen dat ik toch echt medicijnen moest gebruiken omdat ik anders een gevaar in het verkeer was. 40 lessen verder en ik schoot ook met hem niet op, hij had me wel op examen laten gaan maar was constant boos op mij omdat het hem niet lukte om het autorijden mij goed te leren. Ik ben toen info in gaan winnen bij een gespecialiseerde rijschool. Ik raad iedereen met ADHD aan om te gaan lessen bij een rijschool die daarin is gespecialiseerd en niet eerst bij een reguliere rijschool te proberen.

Zij kon mij erg goed helpen en nam tenminste de rust voor mij en geloofde in mij. Ik had bij mijn vorige instructeur aangegeven een nieuwe rijschool te hebben gevonden maar had nog een examen staan bij hen. Ik ben vervolgens uitgescholden voor oa achterbaks k*twijf. Mijn nieuwe instructrice heeft kunnen regelen dat ik wegens omstandigheden mijn tweede examen met haar mocht rijden en weetje wat ik was geslaagd! Ik heb nog een mail gestuurd naar dekker/meurs mijn oude rijschool dat ik niet tevreden was met hun service.

Ik heb uiteindelijk ongeveer 85 u rijles gehad wat ik allemaal zelf heb moeten betalen, ik heb tussendoor om korting gevraagd maar dat werd opgelost met 1u rijles ipv anderhalf. En het feit dat ik niet vooruitkwam met de lessen kwam omdat ik mijn medicijnen niet slikte. Ik raad iedereen dan ook af om naar deze rijschool te gaan. Bekenden van me (zonder adhd) hebben soortgelijke klachten. Maar to the point van jouw vraag, ik ben in gaan zien dat ik veel beter functioneer met mijn medicatie(equasym) ookal voel ik me er slechter door. Ik merk duidelijk verschil in mijn rijden met en zonder medicatie. Ik ga eigenlijk nooit zonder medicatie, tot die ene keer dat ik het niet deed en werd opgejaagt door mijn moeder. ik reed achteruit de straat uit en bam tegen een lantaarnpaal. Zo erg dat de auto total-loss was. Mijn wijze raad slik je medicijnen als je gaat rijden het is fijner voor jezelf en zal je een boel rijlessen schelen. Ga lessen bij een speciale rijschool en laat je niet opjagen:)

(realiseer je allemaal wel als je je eigen verklaring invult moet je om de 1,3 of 5 jaar op keuring á 230 euro en moet je daarbij elke keer een nieuwe eigen verklaring kopen en een nieuw rijbewijs. Daarbij prutsen ze bij het cbr nogal en is de kans dat groot je even zonder rijbewijs zit. Lieg je bij je eigen verklaring loop je de kans dat je niet verzekerd bent bij een eventueel ongeluk.)
Laatst gewijzigd door momo op 04 apr 2012 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: schuttingtaal aangepast

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”