Vanaf dat mijn eerste dochtertje geboren werd, wist ik dat ze anders was.
Het klinkt gek, want, hoe weet je nou zoiets? Ik weet ook niet waarom ik dit weet
maar ik zei vanaf dag 1, "Zij is een speciaal kind, die word me er eentje"
Ik had bij haar een apart gevoel.
Bij mijn 2e dochtertje voelde alles heel normaal aan. Die is best wel slim en doet
echte meisjes dingen. Maar niet mijn eerste. Ja zij is slim! Maar normaal doen, dat zit
er niet helemaal in. Ik beleef met haar geweldig aparte dingen maar soms ook zitten
daar frustrerende momenten tussen.
Wat ik als voordelen zie, is haar creativiteit, haar zelf expressie.
En de momenten dat ze gaat fantaseren en de meest vreemde onderwerpen oprakelt vind ik ook
erg leuk aan haar. Het maakt haar wie ze is!
Maar de nadelen zijn niet leuk. Elke dag jaar in en uit het zelfde moeten herhalen.
Want alles gaat langs haar heen. Ze is nonstop met "iets anders" bezig in haar gedachten.
Normaal dingen uitleggen zit er niet in, ze hoort me dan toch niet. En toch probeer ik het
elke dag opnieuw. En zachtjes en rustig doen kan ze ook niet. Behalve als ze gaat tekenen.
Maar al tekent ze, dan moet ze nog meerdere dingen tegelijk doen.
Op school gaat het ook slecht. Het begon al op de speelzaal, allerlei suggesties werden naar
mijn hoofd geslingerd. Ze zouden denken dat ze doof was, dyslectisch, misschien wel autistisch.
Maar ik wist dat ze niet autistisch was, dat vond ik onzin. Ik heb autistische kinderen om me
heen gezien en veel erover onderzocht. Maar daar leek ze totaal niet op.
Met tegenzin een gehoor onderzoek laten doen toen ze 3 jaar was. Ze kon prima horen!
En ik had ook niet anders verwacht..
Mijn dochter luisterde niet op de speelzaal, later ook niet op school.
Ze leeft in een droomwereldje en is een echte flierefluiter. Als iedereen in een kring moest zitten,
dan liep zij door de klas heen andere dingen te doen. Ze was altijd wel *bezig*.
Haar juf in groep 1&2 (ze had haar 2 jaar) die wist eerst niet wat ze aan moest met mijn dochter,
ik werd daarom vaak ook op gesprek gevraagd. Dan ga je uiteindelijk maar naar de huisarts,
die eerst zegt; "Misschien heeft ze wel een laag IQ"
Ja, tuurlijk heb ik daar ook over nagedacht. Absoluut. Maar ze komt niet dom over in elk geval.
Ze komt mij *druk* over zei ik tegen de arts. Maar thuis maak ik me er niet zoveel zorgen om, zeg ik
nog naief. Ik kreeg wel een verwijzing mee voor de zekerheid, voor als ik toch naar een kinderpsychiater
zou willen gaan. Maar ik moest er wel ondertussen rekening mee houden dat ze misschien wel een laag
IQ zou hebben zoals de arts gezegd had.
Een gesprek met mijn moeder had ook weinig zin soms. Zij dacht dat het allemaal aan mij lag.
Ik ben na de bevalling een paar jaar depressief geweest. En ik was er niet op alle vlakken voor mijn kind.
Ondanks dat ik depressief was, knuffelde ik haar veel en las ik voor. Ze kreeg alles van me, alleen
geestelijk zat ik ergens anders. Zou ze dat gemerkt hebben? Ik zou t nooit kunnen weten helaas.
Na mijn verhuizing toen mijn dochtertje bijna 4 zou worden verfde ik mijn huis grauwe kleuren,
ook dat zou mijn moeder als verwijzing geven naar mijn dochtertjes gedrag. Maar t enigste wat donker was,
was mijn huiskamer en slaapkamer. Haar kamer was vrolijk, ik kleedde haar altijd met vrolijke kleuren aan.
En de keuken was een lekkere opvallende kleur groen, tegen lime green aan.
Maar mijn huiskamer zwart met zeeblauw. Heel strak. En mijn slaapkamer dieprood.
Zou dat dan slecht geweest zijn?? Zelfs nu twijfel ik daarover.
Later ben ik alles lichte kleuren gaan geven om een goed voorbeeld maar aan te nemen dat strakke kleuren
niet goed zouden zijn voor mijn kind.
Ik kan nog zoveel opnoemen wat me voorgeschoteld werd, dat het aan mij lag.
En soms denk ik dat door anderen ook wel eens. Als moeder twijfel je wel vaker aan jezelf.
Aangezien je altijd maar moet zien of je de juiste keuzes maakt. Een ander kan er altijd anders over denken.
En ook je kind kan dat later anders zien.
Mijn moeder, die zegt dat het allemaal wel meevalt. Dat mijn dochtertje helemaal misschien wel niets heeft.
Maar zij heeft haar 1 nacht in de 2 weken. En ja ze merkt op dat zij druk KAN zijn, "maar ze kan toch ook
rustig tekenen en stil zitten" was haar opmerking dan. "Jij zat vroeger ook meer te tekenen dan te leren"
"En ik was ook zo dat ik meer tekende dan de les volgde". Etc etc.
Maar als het aan mij zou liggen, waarom is mijn kind dan een opgewekt, druk, vrolijk en zorgzaam kind?
Er zit veel liefde in haar. Teveel, want grenzen heeft ze niet.
Ze loopt rustig naar wild vreemde mensen om een knuffel te geven of te vragen of ze op haar feestje komen.
Ze geeft rustig iemand ons adres om langs te komen. Waar ik soms dus enorm gek van word.
(er zal maar een viespeuk of een gek tussen zitten, die dan nu je adres weet!)
Dit is mede waarom er gedacht werd dat ze autistisch zou zijn. Maar dat is ook het enige wat overeen zou
komen met *mogelijk gedrag*. Ze knoopt met elk persoon vanuit het niets een heel gesprek aan over dingen
in het leven, zomaar iemand die ze niet kent. Haar onderwerpen zijn oneindig. Leven, dood, baby's, god, de
natuur, oorlog.. Ze is altijd wel ergens over aan het kletsen waarvan ik zoiets heb, daar hoor je op jou
leeftijd nog helemaal niet zo erg over na te denken. Je ziet een kind zitten, maar ze voert gesprekken die
je als volwassene zou hebben soms. Gelukkig heeft ze ook der speelse fantasieen waarin veel gekke dingen voor
komen en echte kinderpraatjes, waar ik dan ook wel weer blij mee ben als die er zijn die momenten.
Dan zie ik mijn kind weer een kind zijn.
Ze is inmiddels 7 jaar, doet groep 3, blijft dit jaar voor het eerst zitten. Wat ik wel kon verwachten,
want door haar zwakke concentratie vermogen ging ze bij groep 1 & 2 al bijna niet over.
En nu is het zover. Ze blijft zitten. En ook deze juf kwam mij meerdere malen vragen of ze misschien ADHD
heeft of iets anders. Maar zij gaf eindelijk aan dat ze wel zag dat mijn dochter wel KON leren.
Maar ze houd het niet vol door alle prikkels om haar heen. Ze scheen uitstekend te kunnen rekenen, ze is dus
dol op getallen. Maar na 10 minuten lessen, gaat ze alweer wat anders staan doen. En dan noemen we nu maximale
tijd, want het is meestal korter. Ze moet meestal aan tafel bij de juf of alleen op de gang.
Want anders kan ze gewoon niet leren.
Na tich keer te horen gekregen te hebben, dat ze misschien een beetje dom is, of dyslectisch, hoorde ik
eindelijk wat anders. Ze kan WEL leren. En dat was voor mij de doorslag om toch naar een Psychiater te gaan.
Op verzoek van de juf, omdat mijn meisje wel kan leren alleen zich niet kan concentreren.
Ze verstoord dagelijks de lessen en doet andere dingen. MAAR ze kan leren. Ik werd er moe van
van al die etiketten die mensen haar gaven om me heen. Maar ADHD werd het meeste genoemd. Ik onderzocht een
hoop erover. Ik wou helemaal geen sticker erop plakken. En wil het nog steeds niet.
Maar als ik het beste voor haar wilde zou ik er naar moeten gaan kijken wat er aan de hand zou zijn met haar.
Anders kwam ze ook niet vooruit op school. En dat wilde ik niet.
Na een tijd op een wachtlijst gestaan te hebben en een onderzoek door mij ingevuld en door school.
Kreeg ik dan bij de kinderpsychiater te horen dat de onderzoeken van mij en school volledig overeen kwamen,
terwijl we niet wisten wat op onze lijsten zou staan. En de hoogste piek die uitstak van mogelijke oorzaken
kwam uit op ADHD. Tijdens een observatie van 2 uur, maakten ze ook conclusies over haar gedrag.
Over een paar weken valt de volledige Diagnose plaats. En dan krijgt ze voor mijn gevoel
nu dus een sticker. Een stempel. En nog twijfel ik of ik er goed aan doe.
Want als die sticker er staat.. Dan gaat die niet meer zomaar weg.
En veel kinderen krijgen vaak ten onrechte medicatie. Ben ik nou juist bezig?
Ligt het misschien wel aan mij dat mijn kind zo is? Alle vragen gaan eerst door mijn hoofd voor ik meer onderneem.
Ik hoorde dat er met bloedonderzoeken en scans ook gezien kan worden of ze echt ADHD heeft.
Ik wil dit graag ook bekijken voor er een sticker op komt die misschien er niet thuis hoort.
Misschien is dit wel gewoon wie zij is?
Dus nu ben ik opzoek naar antwoorden...
Want zelf ben ik nog te moe om nog te bedenken waar het anders aan zou kunnen liggen,
na al die jaren, al die suggesties.. Al die vragen.
Ik hoop iemand te vinden die dit herkent, die mij kan uitleggen of mijn moeder gelijk heeft,
of mijn dokter gelijk heeft.. Of de psychiater....
Misschien dat iemand hetzelfde heeft meegemaakt.. (ongeveer)
Ik ben al begonnen met visolie geven aangezien me verteld zou zijn dat het goed helpt bij drukke kinderen.
(ik heb t in alle eerlijkheid neergezet, hoop op reacties die me verder kunnen helpen voor ik verder ga met de diagnose)