felixkrull

ADHD en studiekeuze & werkzoeken.

Hallo,

Ik ben anton ben 24 en heb ADHD ik woon in Groningen.
Ik heb pas dit jaar de diagnose gekregen maar ik ben me hele leven al druk geweest. ik sta sceptisch tegenover medicijnen en hulpverlening en ik ben verbijsterd over hoe slecht de hulpverlening is die mij tot nu toe aangeboden is en ik heb al veel geprobeerd! heb ook een pgb het enige wat de meeste van deze mensen willen is een beroep maken van jou problemen geld geld geld daar gaat het om meer niet er zijn wel goeie tussen hoor maar die zijn dun gezaaid heb ik het idee. Ik denk dat ik en anderen meer baad zouden hebben bij het uitwisselen van informatie met andere mensen die ADHD hebben dit zijn ook de enige die je kunnen begrijpen naar mijn mening.
Ik zie hier ook veel topics over medicijnen.. medicijnen zijn in eerste instantie een walgelijk middel om lastige mensen in het gereel te houden zodat ze vooral niet doen wat ze willen doen..denk er goed over na .. als je kan kun je ze beter niet slikken maar ik begrijp ook dat er soms geen andere mogelijkheid is en dit komt helaas ook voor bij mij. in mijn prive leven heb ik niet zoveel last meer van ADHD ik heb dingen van mezelf geaccepteerd ja.. ze zijn vervelend maar het is nou eenmaal zo maar er zijn ook een hoop leuke dingen. mijn grootste moeilijkheid door de ADHD is een geschikt beroep vinden en houden ik ben al vele malen ontslagen ik ben heel benieuwd hoe andere mensen met ADHD die een leuke baan hebben dit voor elkaar gekregen hebben en hoe ze in hun werk omgaan met ADHD.. laat het me weten:)

groetjes anton
Luus

Re: ADHD en studiekeuze & werkzoeken.

Hallo Anton,

Ook bij mij is dit jaar pas ADHD vastgesteld, en sinds een paar maanden gebruik ik Methylfenidaat. Hiervoor gebruikte ik natuurlijk dus nog geen medicatie. Ik ben ook nog niet zo lang afgestudeerd(ruim een jaar terug). Maar bij het kiezen van mijn studie wist ik het ook niet wat ik nou wilde. Ik heb toen maar impulsief iets gaan doen. In mijn studie had ik verschillende stage's dus genoeg afleiding, en iedere keer weer iets nieuws! Alleen het leren in een klas en lang moeten stilzitten, concentreren had ik erg moeite mee. Ik denk dat het, het belangrijkste is dat je genoeg afwisseling hebt met je baan. Hierdoor verveelt het minder snel. Ook is belangrijk (voor mij dan) dat ik genoeg kan bewegen, dus geen kantoorbaan oid.
Kijk ik werk in een instelling voor gehandicapten, bij dit beroep heb je al dat iedere dag anders verloopt, en er genoeg uitdaging is. Ook heb ik bij deze baan dat ik zelf een structuur moet aanbieden bij mijn cliënten, en hierdoor dit zelf ook een beetje heb. Ik kan er voor kiezen bij deze instelling om vast op een groep te werken, of om in de flex te werken. Nou vast een groep spreekt volgens mij voor zich, en in de flex is het zo , dat je ergens werkt waar je nodig bent, wel in die zelfde instelling, maar op verschillende groepen. Dus hierdoor heb je helemaal dat iedere dag anders is, de ene keer heb ik te maken met agressie, en dan weer met andere gedragsproblemen.

Nou ik denk dus uit mijn ervaring dat je een baan moet hebben waarbij je genoeg afwisseling hebt dat iedere dag anders is, en dit niet gaat vervelen. Ook is het belangrijk dat je collega's op de hoogte zijn dat je ADHD hebt, hierdoor begrijpen mensen je ( hopelijk) beter, en kunnen zij je helpen door structuur aan te bieden. En medicatie neemt het ADHD niet weg, maar het helpt wel een beetje.
Als je nog vragen hebt hoe ik het doe op mijn werk, kan je het vragen...!! Hopelijk heb je hier al iets aan...!!

Groetjes Luus

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”