Faker

Re: Stichting No Kidding klaagt psychiaters aan

ArjanDokelaar schreef:
Leeuwtjuh schreef:Psychiaters en nat vingerwerk?

Krijg je die studie bij een pakje boter dan? Doe even gezond...
O ja, en hoe diagnosticeren ze die hersenziekte dan volgens jou?
Arjan, ben jij nou echt zo dyslectisch of heb je nou een geheugenstoornis of wat héb je nou?
PSYCHOLOGEN stellen de diagnose ADHD en deze VERWIJZEN DOOR omdat een PSYCHIATER een ARTS is en BEVOEGD om medicatie voor te schrijven!!!!!!!!!!!!!!
Leeuwtjuh

Re: Stichting No Kidding klaagt psychiaters aan

ArjanDokelaar schreef:
O ja, en hoe diagnosticeren ze die hersenziekte dan volgens jou?
Door jarenlang studeren en diploma's scoren, kunnen we van jou niet zeggen.
Gebruikersavatar
Raven
Berichten: 2144
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:47

Re: Stichting No Kidding klaagt psychiaters aan

Even voor de duidelijkheid: AD(H)D is een neurobiologische aandoening. Dat wilt zeggen dat je ermee geboren wordt. Het wordt idd vastgesteld volgens het DSM4 systeem.
De meeste mensen denken bij AD(H)D aan kinderen die heel erg druk zijn, maar dit is allang achterhaalt.
Er zijn tegenwoordig genoeg (jong)volwassenen die ADHD hebben.
Is het dan nog steeds gedrag?

Het gebrek aan concentratie, is dat gedrag?
Het niet kunnen plannen en organiseren is dat gedrag?
enz.

Als een kind gefrustreerd wordt doordat hij inderdaad gebrek aan concentratie heeft en snel boos wordt en aan mama of papa vraagt waarom hij/zij anders is dan andere kinderen, is het dan geen reden om eens te onderzoeken of dat kind met medicatie wel gelukkiger wordt?

AD(H)D wordt tegenwoordig idd sneller gediagnotiseerd, omdat men het begint te erkennen. Daarnaast neemt het aantal (jong)volwassenen met AD(H)D de laatste jaren ook toe, omdat hier ook onderzoek na gedaan is en vastgesteld is dat het niet overgaat als je ouder wordt. Het kan wel afnemen, maar het zal nooit genezen.

Hoe dan ook, mensen moeten eerst eens nadenken voordat men iets uitschreeuwt, waar men misschien helemaal geen verstand van heeft.
Ik heb duizend levens geleefd. Duizend lessen geleerd. Het leven leidt me de spirituele weg. De weg van Druidry. -Sean, de oudste ziel-
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Stichting No Kidding klaagt psychiaters aan

Raven schreef:Even voor de duidelijkheid: AD(H)D is een neurobiologische aandoening. Dat wilt zeggen dat je ermee geboren wordt. Het wordt idd vastgesteld volgens het DSM4 systeem.
Ik kan goed uit de voeten met de aanduiding "neurobiologische aandoening".
OF het aangeboren is - tja, wie zal het zeggen? De DSM stelt dit niet vast. (Het is wat mij betreft geen halszaak. En ook 'aangeboren' kan hetzij betekenen 'het gedrag is al bij geboorte aanwezig' hetzij 'de aanleg is al bij geboorte aanwezig'.)
Raven schreef: De meeste mensen denken bij AD(H)D aan kinderen die heel erg druk zijn, maar dit is allang achterhaald.
Er zijn tegenwoordig genoeg (jong)volwassenen die ADHD hebben.
Is het dan nog steeds gedrag?
Eh, hoebedoelluh?
Het feit dat "men" vroeger dacht, dat je wel 'over' ADHD 'heen groeide' blijkt niet op te gaan. In zichzelf is dat triest. (= Als dingen tegen zitten, heb je er je leven lang last van.)
De kwestie OF 'adhd gedrag is' staat wat mij betreft hier los van, ook 'gedrag' kan levenslang aanwezig zijn.
Ikzelf vind 'gedrag' twijfelachtig om ADHD mee te beschrijven - al is dat, wat de DSM doet. (De DSM doet nu eenmaal niet aan oorzaken, maar beschrijft wat er wua gedrag gaande is.)
Raven schreef:Het gebrek aan concentratie, is dat gedrag?
Het niet kunnen plannen en organiseren is dat gedrag?
enz.
Idd.: goede vragen.
Als gezegd: als iemand geteisterd wordt door een Mororeflex - waardoor je altijd moet reageren op een prikkel (= geluid, beelden, geuren: je buurman op school verschuift zijn voet - in je ooghoek zie je iemand aan haar haar prutsen: je moet even kijken) - etc. Ik vind dat ook maar matig aangeduid met 'gedrag'.
Het klinkt te veel mnaar een keuze - terwijl het om een reflex gaat. Die reflex kun je eventueel wel onderdrukken - maar ook dan word je bekaf.
Als iemand hetzij door het vrijwel ontbreken van betagolven geen overzicht kan krijgen - of als het overzicht ontbreekt door een storend tonisch labyrinthreflex - ook dan is het zo ongeveer onmogelijk om overzicht te krijgen. (En concentratie lukt ook niet zo best.)
Raven schreef:Als een kind gefrustreerd wordt doordat hij inderdaad gebrek aan concentratie heeft en snel boos wordt en aan mama of papa vraagt waarom hij/zij anders is dan andere kinderen, is het dan geen reden om eens te onderzoeken of dat kind met medicatie wel gelukkiger wordt?
Idd: die frustraties kunnen hoog oplopen.
Want het kind doet zijn/haar best - en knalt telkens tegen de muur
"dat jouw best kennelijk niet goed genoeg is".
AU!!!
En dan heeft het idd zin om aan te pakken.
Waarbij ik ritalin symptoombestrijding vind - maar dat is in zichzelf niet slecht. En minder slecht dan vanwege de suggestie van het woordje 'gedrag' het kind aan te spreken op "nog harder je best doen".
Raven schreef:AD(H)D wordt tegenwoordig idd sneller gediagnotiseerd, omdat men het begint te erkennen. Daarnaast neemt het aantal (jong)volwassenen met AD(H)D de laatste jaren ook toe, omdat hier ook onderzoek na gedaan is en vastgesteld is dat het niet overgaat als je ouder wordt. Het kan wel afnemen, maar het zal nooit genezen.
Hm, dat het nooit geneest: dat staat nog wat mij betreft.
Dat het idd niet vanzelf overgaat: ja, helaas, dat weten we inmiddels. En dat het met symptoombestrijders als concerta etc. niet overgaat, ja ook dat is zo. Als er oorzakelijker wordt gewerkt, gebeuren er andere dingen.
Raven schreef:Hoe dan ook, mensen moeten eerst eens nadenken voordat men iets uitschreeuwt, waar men misschien helemaal geen verstand van heeft.
:) Supported.
Gebruikersavatar
Raven
Berichten: 2144
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:47

Re: Stichting No Kidding klaagt psychiaters aan

Raven schreef: De meeste mensen denken bij AD(H)D aan kinderen die heel erg druk zijn, maar dit is allang achterhaald.
Er zijn tegenwoordig genoeg (jong)volwassenen die ADHD hebben.
Is het dan nog steeds gedrag?
Eh, hoebedoelluh?
Het feit dat "men" vroeger dacht, dat je wel 'over' ADHD 'heen groeide' blijkt niet op te gaan. In zichzelf is dat triest. (= Als dingen tegen zitten, heb je er je leven lang last van.)
De kwestie OF 'adhd gedrag is' staat wat mij betreft hier los van, ook 'gedrag' kan levenslang aanwezig zijn.
Ikzelf vind 'gedrag' twijfelachtig om ADHD mee te beschrijven - al is dat, wat de DSM doet. (De DSM doet nu eenmaal niet aan oorzaken, maar beschrijft wat er wua gedrag gaande is.)

Ik bedoel hiermee, dat niet iedereen met AD(H)D druk is. Er zijn ook mensen met AD(H)D die "rustig" zijn. Zij zijn dan van binnen druk, wat zich dan uit in gevoelens van onrust en heel veel gedachten die heen en weer razen.
Ik ben het met je eens dat de DSM "gedrag" beschrijft, maar men moet toch ergens beginnen. En gezien AD(H)D nog vollop in onderzoek is, zal het mettertijd m.i. veranderen in de DSM.


Raven schreef:Het gebrek aan concentratie, is dat gedrag?
Het niet kunnen plannen en organiseren is dat gedrag?
enz.
Idd.: goede vragen.
Als gezegd: als iemand geteisterd wordt door een Mororeflex - waardoor je altijd moet reageren op een prikkel (= geluid, beelden, geuren: je buurman op school verschuift zijn voet - in je ooghoek zie je iemand aan haar haar prutsen: je moet even kijken) - etc. Ik vind dat ook maar matig aangeduid met 'gedrag'.
Het klinkt te veel mnaar een keuze - terwijl het om een reflex gaat. Die reflex kun je eventueel wel onderdrukken - maar ook dan word je bekaf.
Als iemand hetzij door het vrijwel ontbreken van betagolven geen overzicht kan krijgen - of als het overzicht ontbreekt door een storend tonisch labyrinthreflex - ook dan is het zo ongeveer onmogelijk om overzicht te krijgen. (En concentratie lukt ook niet zo best.)

Kun je me de werking van Mororeflex uitwerken en tevens het tonisch labyrinthreflex?

Raven schreef:AD(H)D wordt tegenwoordig idd sneller gediagnotiseerd, omdat men het begint te erkennen. Daarnaast neemt het aantal (jong)volwassenen met AD(H)D de laatste jaren ook toe, omdat hier ook onderzoek na gedaan is en vastgesteld is dat het niet overgaat als je ouder wordt. Het kan wel afnemen, maar het zal nooit genezen.
Hm, dat het nooit geneest: dat staat nog wat mij betreft.
Dat het idd niet vanzelf overgaat: ja, helaas, dat weten we inmiddels. En dat het met symptoombestrijders als concerta etc. niet overgaat, ja ook dat is zo. Als er oorzakelijker wordt gewerkt, gebeuren er andere dingen.

Maar zolang er niet oorzakelijk wordt gewerkt, ben ik blij met mijn Concerta. Ik kan je zeggen dat er een wereld voor me openging.
Raven schreef:Hoe dan ook, mensen moeten eerst eens nadenken voordat men iets uitschreeuwt, waar men misschien helemaal geen verstand van heeft.
:) Supported.
Ik heb duizend levens geleefd. Duizend lessen geleerd. Het leven leidt me de spirituele weg. De weg van Druidry. -Sean, de oudste ziel-
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Stichting No Kidding klaagt psychiaters aan

Raven schreef: Ik ben het met je eens dat de DSM "gedrag" beschrijft, maar men moet toch ergens beginnen. En gezien AD(H)D nog vollop in onderzoek is, zal het mettertijd m.i. veranderen in de DSM.[/color]
Hoi Raven,
waarschijnlijk verandert dit niet in de DSM.
Tenminste - ik heb geen glazen bol ofzo - volgens mij is het nu min of meer gebruik om de DSM beschrijvingen gewoon te gebruiken want dat doen we al jaren' en daar bij bijv. depressie nader onderzoek (...richting oorzaak...) naast te zetten.

Raven schreef: Kun je me de werking van Mororeflex uitwerken en tevens het tonisch labyrinthreflex?
Ja hoor. Het zijn 2 reflexen, die wel wordne aangeduid als "primitieve reflexen" ook wel als babyrflexen. Het zijn reflexen die je hebt in de buik van je moeder, die je hebt (gelukkig maar) als pasgeboren kind - en die je idealiter als je plm. een half jaar oud bent "kwijtraakt"(...per reflex wisselt het moment wat)(er zijn er meen ik 8, babyreflexen).
Grof gezegd: als je jonger bent dan dat halve jaar en je schrikt, dan heeft het primitieve schrikreflex (genoemd naar meneer Moro) zin - daarna "hoor" je het volwassen schrikreflex te hebben.
Het Moro reflex is een schrikreflex dat we delen met de apen.
Een klein aapje dat schrikt, slaat de armen en benen alle 4 uit op zoek naar mama, om zich daarna aan de vacht van mama vast te klampen. Dit stelt moeder Aap in staat, om haar eigen armen en benen te gebruiken om te vluchten. Het jong houdt zichzelf zeer stevig beet dmv. het Moro reflex en de grijpreflexen in handen en voeten.
Omdat dit vasthouden zeer zwaar is, gaat het Moro reflex (...het primitieve schrikreflex...) gepaard met een veel grotere afgifte van stresshormonen dan de ‘volwassen’ schrik/ vecht/ vlucht reflex die “hoort” op te komen plm. 4 maanden na de geboorte. (Uiteraard: een kind van 4 maanden kan niet hard weghollen – beide reflexen bestaan vaak een poos naast elkaar – idealiter verdwijnt het Moro reflex uiteindelijk volledig.)

Mensen die nog een Moro reflex hebben reageren (als gevolg van de overvloedige stresshormonen) vaak overgevoelig op kleine prikkels en hebben moeite zich voor ‘de overbodige’ zintuiglijke prikkels in hun omgeving af te sluiten. Ze zijn vaak overgevoelig voor licht of geluid en hebben regelmatig ook allergieën.
In feite: een Moro mens “let constant op” en is zelden ontspannen. Ononderbroken concentratie op 1 enkel ding is een zeldzaamheid. “Iedere prikkel eist een reactie” – een eis waar een Moro mens geen controle over heeft (= ‘de prikkel is de baas’, niet jijzelf). Je kunt je wel tegen het reflex verzetten - maar ook daar word je doodmoe van, puur op wilskracht een reflex uitschakelen werkt niet. Vaak hebben ze een lage eigenwaarde en weinig zelfvertrouwen. (Logisch, als je telkens te horen krijgt dat je 'stout' bent vanwege gedrag waar je niets aan kunt doen.)
Ze houden meestal niet van veranderingen en/of verrassingen (“die krijgen ze al de hele dag”).


En nummertje 2:
De Tonische Labyrinth (...evenwichtsorgaan) Reflex (tlr) helpt de baby in de ontwikkeling van de buig- en strekspierspanning in de ledematen. Het is een primitieve respons op de zwaartekracht voordat hogere systemen zich ontwikkeld hebben. Kort door de bocht:
*hoofd naar voren brengen maakt dat het hele lichaam zich voorwaarts wil buigen/ opvouwen naar foetushouding en
*hoofd achterover maakt, dat het hele lichaam zich gaat strekken (op de tenen, bol achterover, rug hol).
Blijft dit reflex aanwezig na plm. 6 maanden, dan word je als mens telkens 'overvallen' door een lichamelijke reactie die ten eerste je spierspanning minder ideaal beinvloed.
Zo sta je stevig - je hoofd gaat naar voren - de tlr treedt op:
je moet met je bewustzijn zorgen dat je niet omkukelt -
terwijl dat automatisch zou moeten verlopen. Idealiter heb je daar als kind van een jaar oud evenwichtsreflexen voor opgebouwd - de aanwezige tlr houdt dit proces tegen.
TLR mensen ervaren vaak “geen vast punt in zichzelf”
Mensen met een tlr kunnen heussies waar prima lopen - maar als je "moeilijker" dingen gaat vragen zoals hinkelen, staan op 1 been en allerlei dingen waar evenwicht bij komt kijken: dat gaat heel moeizaam. (Let op: soms gaat het prima, maar dat kost dan waanzinnig veel concentratie - terwijl dat automatisch hoort te gaan: de evenwichtsreflexen zijn er maar gedeeltelijk).
Soepel bewegen, vloeiend dansen - het hoort tot de mogelijkheden, maar bijv. pas na zeer gedegen voorbereiding.

Ook kan de TLR storen bij het convergeren van de ogen. Dit maakt ruimtelijk inzicht lastig: men ervaart ruimte vaak als een grote chaos.
Ruimtelijk inzicht kan doorwerken in vaardigheden als rekenen en plannen maken. ("Maak een schema. Eerst dit, dan dat" - voor sommige mensne blijft het een brij. Of ze snappen met hun verstand de logica van een schema wel, maar er mee werken blijft iets wezensvreemd.) Ook heel frustrerend, want het is geen kwestie van 'gebrek aan intelligentie' of 'gebrek aan doorzettingsvermogen'.

Dit 'gedoe' treedt ook op bij het verwerken van alle informatie, niet alleen visueel ook auditieve of “tast”informatie!
Soms gaat - vanwege het convergentieprobleem - een bal vangen moeizaam (...hoe snel komt het ding nu precies???).




Of die primitieve reflexen nog aanwezig zijn, is relatief makkelijk vast te stellen. (De procedure van het INPP houdt in, dat je eerst een vragenlijst invult, daarna wordt de eigenlijke diagnose gesteld aan de hand van een bewegingsonderzoek.)
Herstel houdt in, dat je practisch gezien elke dag plm. 5 minuten in meditatief tempo bepaalde bewegingen uitvoert (een jaar, anderhalf jaar lang). Het idee hierachter is, dat je je zenuwstelsel een 'herkansing' geeft: dat wat 'had moeten gebeuren' toen je een half jaar oud was, maar kennelijk niet ideaal verlopen is, alsnog laten gebeuren.
Pokemonk

Re: Stichting No Kidding klaagt psychiaters aan

Psychiaters schrijven de kinderen zware hersenmedicatie voor zonder dat er ook maar enig bewijs is voor een hersenziekte om te behandelen. Het is een grote zwendel.

Drugs gebruiken voor het plezier is wel even iets anders dan het door je ouders toegediend krijgen als je nog klein bent, omdat ze je lastig of te druk vinden.

De kinderen moeten beschermd worden, want zelf kunnen ze dat niet. Ik hoop dat er hier mensen zijn die deze organisatie willen steunen, in het belang van ons allemaal.

Voor 3 euro per maand ben je al donateur en help je mee om kinderen in Nederland te beschermen tegen mishandeling met bijvoorbeeld ADHD medicijnen.
Als ik dit artikeltje lees , dan vind ik het ver beneden peil . Waar is het op gebaseerd ? Waarom gelijk die vijandige toon ? Het slaat nergens op zoals het er staat .

Als je een discussie begint met zo'n artikel met zo'n bepaalde toon erin kan je niet serieus genomen worden .

Dan zou ik de persoon die dat artikel schreef gelijk door sturen naar een psychiater ;)

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”