motormuis

adhd en visolie

Hay,er is sinds een maand bij mij adhd geconstateert en heb sinds 2 weken ritalin.Dit medicijn werkt voor mij erg goed,maar vraag mezelf af of dit medicijn op langere termijn ook schade op kan leveren.Lichamelijk en/of
geestelijk?Omega 3 (in visolie) schijnt ook te werken.
Heeft er iemand ervaring met visolie??ik las dat dat een vervanging kan zijn voor medicijnen zoals ritalin.
Visolie zou veel eigenschappen bezitten die een adhd'er kan helpen beter te functioneren.
Is het ook te combineren met ritalin?En kan iemand mij vertellen of dit vergoed wordt door het ziekenfonds?
Wolf

Re: adhd en visolie

Ja, visolie is goed spul. Je kan het beste epa/dha (400/200 mg)gels kopen. Ik weet het niet zeker, maar ik vrees dat het niet vergoed wordt.

Dat je bezorgd bent over langdurig Ritalin gebruik is ook redelijk. Het beste is om bij meerdere artsen even te vragen hoe zij denken over langdurig Ritalin gebruik. Veel psychiaters weten hier erg weinig vanaf en raad je aan om even bij een neuroloog te informeren.
Dit kan misschien via het internet of, nog beter, gewoon via de telefoon. Ik heb zelf ook wel eens over een middel naar het ziekenhuis gebeld om hierover een vraag te stellen.
motormuis

Re: adhd en visolie

Dank je wolf,voor je reactie,ik ben ook geintresseerd of het een juist vervangmiddel is voor bijv.ritalin,of werkt visolie bij iedereen weer anders?Ervaring hiermee?
Wolf

Re: adhd en visolie

Nee, het is niet echt een vervangsmiddel. Het doet bijv. niets met het dopaminegehalte, noch met de -receptoren. Visolie is meer in het algemeen goed voor de hersenen. Het is goed tegen depressie, anxiety, concentreren, leren, geheugen etc. De werking van dit middel is, geloof ik, dat er beter verbindingen tussen de hersencellen gelegd worden.
Wolf

Re: adhd en visolie

O ja, een nadeel van visolie is dat je het lang moet gebruiken (maanden) voordat je er iets positiefs van merkt.
motormuis

Re: adhd en visolie

Ik ben een adhd'er zonder geduld,dus visolie is waarschijnlijk niets voor mij.Ik zit nu 2 weken aan de ritalin 10mg 4x per dag.Dit bevalt me goed,het heeft gelijk een positieve uitwerking op mij ,misschien moet ik het even zo laten.
Derek

Re: adhd en visolie

De vetzuren die terug te vinden zijn in visolie (wat overigens ook gewoon in vette vis zoals paling en makreel voorkomt) zijn bouwstenen voor je neuronen. Vooral DHA is idd essentieel voor de hersenen.
Twintig jaar geleden werd reeds het verband tussen een tekort aan essentiële vetzuren en hyperactiviteit beschreven, wat toen een nieuwe wending aan de therapeutische behandeling ervan gaf. Sindsdien hebben tal van onderzoeken dit verband bevestigd.
Hier een interessant artikeltje erover: http://www.healthandfood.be/html/nl/art ... uronen.htm
motormuis

Re: adhd en visolie

Hoy ,na lange tijd weer eens terug!
Ik gebruik geen ritalin meer (ivm pijn in mijn maag)Wel was ik positief,gelukkig,goede concentratie,en kreeg geen ruzies.
Nu heb ik concerta 27 ml,maar ik ben hier niet zo happy mee omdat deze medicatie mij niet rustig maakt (opgefokt)
Ook heb ik veel negatieve gedachten.Heeft iemand hier dezelfde ervaring mee?
Moet mijn dosis verhoogd worden?
Wolf

Re: adhd en visolie

Hey Motormuis,

Vervelend dat je last van je maag krijgt als je Ritalin inneemt. Ik neem aan dat je het geprobeerd hebt om het tijdens de maaltijd in te nemen. Dat kan namelijk heel wat schelen.

Het positieve van je bericht vind ik dat afgezien van deze nare bijwerking het wel erg goed bij je werkt. Misschien kan je dextro-amfetamine proberen. Het effect van dit middel is ongeveer gelijk aan die van Ritalin, maar misschien dat je bij dit middel geen last van je maag krijgt.
motormuis

Re: adhd en visolie

Hey wolf,bedankt voor je tip.Zal het eens overleggen.Ik gebruik nu concerta maar heb de hele dag door negatieve gedachten.Echt sjit,omdat ik het positieve gevoel (bij ritalin gebruik)totaal kwijt ben.Maar ik heb mij laten vertellen dat in concerta exact dezelfde stoffen zitten als in ritalin.Alleen dat concerta deze stoffen langzamer in je lichaam afbreekt.
Daarom hoef je concerta maar een keer per dag in te nemen.(Wat perfect is voor een adhd'er)Toch voel ik mij hetzelfde als zonder medicatie.Misschien is dan toch mijn dosis te laag.Ik hou niet zo van expirimenteren met medicatie(omdat ik geen geduld heb,ik wil natuurlijk direct resultaat)Eerst hogere dosis proberen,daarna dextro proberen.kan iemand meer vertellen over dextro amfetamine???
Wolf

Re: adhd en visolie

Ja, klopt, Motormuis. Concerta bevat gewoon dezelfde werkzame stof.

Dat positieve gevoel dat je beschrijft is dat niet een licht euforisch gevoel? Als dit zo is, dan moet je hiermee wel erg oppassen i.v.m. verslavingsgevaar. Bespreek het met je arts.

Dextro-amfetamine is eigenlijke gewoon pure pep. Het zorgt ervoor dat er meer dopamine wordt aangemaakt, terwijl methylfenidaat ervoor zorgt dat de reeds geproduceerde dopamine minder snel wordt afgebroken.

Overigens, dit doet me denken aan het medicijn Adderall. Een uitstekende amfetamine cocktail, maar achterlijk genoeg wordt dit niet in Nederland voorgeschreven, wel in de VS. Adderall is super succesvol in het behandelen van ad(h)d-symptomen.
motormuis

Re: adhd en visolie

Super dat je antwoorden hebt,wolf!Ik ben nl nog zoekende, wat er nu qua medicatie bij mij past.( duurt bij mij al weer te lang!)Dat gevoel van geluk leg ik aan mijzelf uit als opluchting dat ik mijn negatieve symptomen kan onderdrukken,en er beter mee om kan leren gaan.(van zeer negatief,depressies naar positieve visies op dingen.Dit maakt mij uiteindelijk blij en gelukkig.)Het is niet zo dat ik mijn blijheid/gelukgevoel niet kan defienieren.Ik maak me daarom (nog) geen zorgen.Adderall lijkt mij nog iets te heftig,omdat ik heteenenander las over verslavingsgevoeligheid van deze medicatie.
Wieweet leg ik dit als latere alternatief voor aan mijn huisarts.Eerst maar eens de dosis verhogen van concerta.

Terug naar “Aandachtsproblemen (en ADHD)”