Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Vragen van Gabriel

Onze school heeft alleen bovenbouw HAVO/VWO (4/5 havo en 4/5/6 vwo) en ik zit nu in 4 havo. Ik heb de hoogste cijfers van de hele school, volgens vele leerlingen en docenten. 9 gemiddeld. Ik doe veel voor school, ik maak mijn huiswerk gewoon en leer voor toetsen, maar het is niet zo dat ik 23 uur per dag aan het leren ben. Er zijn genoeg mensen op mijn school die meer doen dan ik, maar lagere cijfers halen. Ik mag ook een klas overslaan en naar vwo, omdat ik zulke hoge cijfers haal (normaal mag dit niet).

Nu we in de laatste periode zijn, begin ik toch steeds meer vermoeidheid te voelen... Wij krijgen ook nog als laatste zomervakantie in Nederland... Ergens eind juli zag ik net op internet per regio. Heeft er iemand tips voor mij..... ? Ik heb het hele jaar volgehouden, maar nu aan het eind begin ik toch steeds meer vermoeidheid te voelen :\
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Ik begrijp niet wanneer iemand een grapje maakt

Sorry als ik dit in het verkeerde forum plaats.

Ik heb veel sociale contacten. Veel vrienden en contacten met meisjes. Ik ben zelfverzekerd, maar heb wel enkele problemen... Ik begrijp heel vaak niet wanneer iemand een grapje maakt e.e

Heel vaak reageer ik dan te serieus en dan hoor ik: ''Ik maak maar een grapje hoor'' of ''je moet niet alles te serieus nemen wat we zeggen''

Is er iets wat ik hieraan kan doen?
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Vragen van Gabriel

Als je heel hard je best doet, heel veel leert en daar veel energie en tijd in steekt is het verklaarbaar dat je daarom na een jaar hard werken, best wel moe aan het worden bent. Wat maakt dat jij denkt dat moe zijn na een druk en intensief schooljaar, abnormaal is?

Als ik je stukje zo lees vraag ik me af wat jij doet aan ontspanning. Wat zet jij er tegen over? Wat doe je aan sport? Hoeveel rust neem jij per dag? En hoe gaat het met slapen?

Vermoeidheid kan ook ontstaan door een verkeerde balans tussen inspanning en ontspanning, tussen activiteit en rust, tussen verplichtingen en leuke dingen doen.

Als het gaat om je vraag over het niet begrijpen van grapjes en heel serieus zijn, daar kan je van laten testen wat voor type persoonlijkheid je bent. Als je wat serieuzer van aard bent dan heb je wellicht een ander soort humor of denk je vaak wat dieper over dingen na. Je zegt dat je wel veel sociale contacten hebt met meisjes, veel vrienden en je voelt je zelfverzekerd. Dat is prettig voor je. Het kan zijn dat je hoogbegaafd bent, ik weet niet of je dat al eens hebt laten testen? Mensen die hoogbegaafd zijn hebben vaker moeite met doorsnee grapjes, denken anders over dingen na en zijn doorgaans serieuzer. Ze hebben ook een ander gevoel voor humor. De hersenen werken anders. Er zijn op internet diverse testen te vinden waar je jezelf kan testen hierop.

Voor meer info: http://www.hoogbegaafd.nu/kenmerken-van ... -kind.html

Wellicht herken je hier dingen uit.
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Vragen van Gabriel

Minerva schreef:Als je heel hard je best doet, heel veel leert en daar veel energie en tijd in steekt is het verklaarbaar dat je daarom na een jaar hard werken, best wel moe aan het worden bent. Wat maakt dat jij denkt dat moe zijn na een druk en intensief schooljaar, abnormaal is?

Als ik je stukje zo lees vraag ik me af wat jij doet aan ontspanning. Wat zet jij er tegen over? Wat doe je aan sport? Hoeveel rust neem jij per dag? En hoe gaat het met slapen?

Vermoeidheid kan ook ontstaan door een verkeerde balans tussen inspanning en ontspanning, tussen activiteit en rust, tussen verplichtingen en leuke dingen doen.

Als het gaat om je vraag over het niet begrijpen van grapjes en heel serieus zijn, daar kan je van laten testen wat voor type persoonlijkheid je bent. Als je wat serieuzer van aard bent dan heb je wellicht een ander soort humor of denk je vaak wat dieper over dingen na. Je zegt dat je wel veel sociale contacten hebt met meisjes, veel vrienden en je voelt je zelfverzekerd. Dat is prettig voor je. Het kan zijn dat je hoogbegaafd bent, ik weet niet of je dat al eens hebt laten testen? Mensen die hoogbegaafd zijn hebben vaker moeite met doorsnee grapjes, denken anders over dingen na en zijn doorgaans serieuzer. Ze hebben ook een ander gevoel voor humor. De hersenen werken anders. Er zijn op internet diverse testen te vinden waar je jezelf kan testen hierop.

Voor meer info: http://www.hoogbegaafd.nu/kenmerken-van ... -kind.html

Wellicht herken je hier dingen uit.
Ik heb dit gekopieerd en ernaast vermeld of dit klopt voor mij of niet:
◾ hoge intelligentie (IQ hoger dan 130)<< weet ik niet
◾ vroege ontwikkeling / ontwikkelingsvoorsprong<<ja, dat merk ik ook, maar ik ben wel een laatbloeier met groeien in lengte. Bedoelen ze dit hier ook mee?
◾ uitblinken op meerdere gebieden << Ja, op school ben ik een alleskunner bij elk vak.
◾ gemakkelijk kunnen leren << Ja
◾ goed leggen van (causale) verbanden <<< Ja
◾ makkelijk kunnen analyseren van problemen< Ja
◾ maken van grote denksprongen < Ja, vaak zeggen leraren dat ik niet zo snel moet gaan
◾ voorkeur voor abstractie << Als hier wordt bedoeld om alle overbodige/onnodige informatie weg te laten, dan ja.
◾ hoge mate van zelfstandigheidJa, ik wil bijna altijd alleen werken aan een opdracht, maar ik mag dit niet altijd van de docent, want soms moet je het samen doen... Ik erger me heel erg aan degene met wie ik samen moet werken, want diegene gaat veel te langzaam, of ik te snel.
◾ brede of juist specifieke interesse/hoge motivatie/veel energie << Ja
◾ creatief/origineel << Ben niet muzikaal en ook niet goed in kunst, maar wel onvoorspelbaar en vernieuwend/origineel.
◾ perfectionistisch << Ja, maar probeer dit te verbergen
◾ apart gevoel voor humor << JA
◾ hoge mate van concentratie <<< Ja
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Vragen van Gabriel

Minerva schreef:Als je heel hard je best doet, heel veel leert en daar veel energie en tijd in steekt is het verklaarbaar dat je daarom na een jaar hard werken, best wel moe aan het worden bent. Wat maakt dat jij denkt dat moe zijn na een druk en intensief schooljaar, abnormaal is?

Als ik je stukje zo lees vraag ik me af wat jij doet aan ontspanning. Wat zet jij er tegen over? Wat doe je aan sport? Hoeveel rust neem jij per dag? En hoe gaat het met slapen?

Vermoeidheid kan ook ontstaan door een verkeerde balans tussen inspanning en ontspanning, tussen activiteit en rust, tussen verplichtingen en leuke dingen doen.
Ik heb moeite met ontspannen. Ik ga regelmatig sporten en speel soms op mijn Xbox, maar ik speel eigenlijk bijna nooit op mijn Xbox als ik er zo aan denk nu... Ik slaap wel slecht: ik ben niet goed in uitslapen en slaap vaak laat.

Ik heb even op de site gekeken die u mij net stuurde en ik herken mezelf in veel punten op die site. Docenten moeten mij vaak vertellen om niet zo snel te gaan of té diep na te denken over bepaalde dingen tijdens de les, want dan 'verwar' ik klasgenoten. Ik begrijp dat heel vaak niet en ik kan er een beetje boos en verveeld van worden. Ik begin me soms ook te vervelen op school. In tegenstelling tot vele anderen heb ik wel zin in school, maar het wordt saai voor mij, omdat het te makkelijk is. Ik kan ook erg slecht samenwerken met anderen, omdat die anderen veel te langzaam werken, naar mijn mening. Ik wilde dit aan mijn teamleider vertellen, maar ik wil niet arrogant of vervelend overkomen. Ik merk al langer dan vandaag dat ik me begin te vervelen qua stof op een school met alleen bovenbouw Havo/Vwo.Er zijn nu al genoeg klasgenoten die heel jaloers naar mij kijken vanwege mijn extreem hoge cijfers, en zelfs vrienden... Dit vind ik wel heel jammer... Gelukkig zijn er ook vrienden die het mij gunnen en meer opkijken (mij als voorbeeld nemen) ipv jaloers gaan doen. Ik laat het hen (vrienden die niet raar doen) ook merken, dat ik het enorm waardeer. Ik vind het heel raar dat mensen vervelend gaan doen alleen omdat ik wat beter op school doe, want ik schep niet op en ik ben bescheiden (zeggen docenten). Werkelijkwaar: een vriend die ik eerst mijn beste vriend (op dat moment) kon noemen, is de laatste halfjaar begonnen met mij onzeker te maken: hij noemt mij lelijk, hij zegt dat ik geen piloot word, hij zegt dat het niet bijzonder is dat ik zulke cijfers haal (terwijl hij misschien niet eens overgaat), etc... Pech voor hem: het is niet gelukt en het lukt ook niet voor hem. Ik ben zelfverzekerd en ik straal dat uit, maar dat betekent niet dat ik het niet erg vind als hij zulke dingen zegt: ik praat niet meer met hem.

Volgende maand (juli) heb ik heel toevallig een intelligentietest!!! Komt goed uit.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Vragen van Gabriel

Verveling en het saai vinden kunnen ook vermoeidheid in de hand werken. Bij onderpresteren zie je vaak dat mensen loom en lui worden. Het continu moeten wachten op anderen, niet je eigen tempo mogen aanhouden werkt wellicht frustrerend voor je, ook dit kan maken dat je je vaak irriteert en ergert. En dat kan ook weer maken dat je sneller vermoeid wordt omdat je in je hoofd telkens weer je niet prettig voelt.

Mooi dat je volgende maand een intelligentietest hebt. Laat even weten wat er uit komt.. :)
Inzicht als Uitweg..
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Borderline?

Gabriel16 schreef:
Sennadewoerd schreef:Ps. Is je profielfoto gemaakt in concentratiekamp Sachsenhausen vlakbij Berlijn?
Mijn profielfoto is inderdaad gebaseerd op een foto van de poort van het kamp Sachenhausen.
Ik heb met Photoshop het woord 'Arbeit' in 'Liebe' veranderd.
Wat betekent 'Arbeit/Liebe macht frei'? Ik spreek geen Duits
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vragen van Gabriel

Gabriel16 schreef:Wat betekent 'Arbeit/Liebe macht frei'? Ik spreek geen Duits
Ik ga dat niet uitleggen. Een beetje intelligente jongen die op het examenjaar van het VWO zit en een beetje opgelet heeft tijdens de geschiedenislessen zou toch wel moeten weten wat het Duitse zinnetje 'Arbeit macht frei' betekent en waarom ik het veranderd heb in 'Liebe macht frei'.

En anders gebruik je 'Google Translate' maar om die zin te laten vertalen.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Borderline?

Gabriel16 schreef:
Gabriel16 schreef:
Sennadewoerd schreef:Ps. Is je profielfoto gemaakt in concentratiekamp Sachsenhausen vlakbij Berlijn?
Mijn profielfoto is inderdaad gebaseerd op een foto van de poort van het kamp Sachenhausen.
Ik heb met Photoshop het woord 'Arbeit' in 'Liebe' veranderd.
Wat betekent 'Arbeit/Liebe macht frei'? Ik spreek geen Duits
Deze vraag is eerder gevraagd. Het is misschien ook een goed idee om bij zoeken in te vullen "Liebe macht frei" en dan te zoeken. En ja.. google weet (bijna) alles.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Vragen van Gabriel

volhoudertje schreef:
Gabriel16 schreef:Wat betekent 'Arbeit/Liebe macht frei'? Ik spreek geen Duits
Ik ga dat niet uitleggen. Een beetje intelligente jongen die op het examenjaar van het VWO zit en een beetje opgelet heeft tijdens de geschiedenislessen zou toch wel moeten weten wat het Duitse zinnetje 'Arbeit macht frei' betekent en waarom ik het veranderd heb in 'Liebe macht frei'.

En anders gebruik je 'Google Translate' maar om die zin te laten vertalen.
Ik heb het vertaald en natuurlijk wist ik meteen wat ermee bedoeld werd. Ik spreek gewoon geen Duits en kon dat niet vertalen naar het Nederlands. Ik spreek vijf talen op mijn leeftijd en het lijkt erop dat ik er in aantal jaren acht talen spreek (het is deels een hobby en omdat mijn ouders Zwitsers zijn en ik een broer in Rusland heb), dus u bent niet de persoon om mij erop te wijzen.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vragen van Gabriel

Gabriel16 schreef:
volhoudertje schreef:
Gabriel16 schreef:Wat betekent 'Arbeit/Liebe macht frei'? Ik spreek geen Duits
Ik ga dat niet uitleggen. Een beetje intelligente jongen die op het examenjaar van het VWO zit en een beetje opgelet heeft tijdens de geschiedenislessen zou toch wel moeten weten wat het Duitse zinnetje 'Arbeit macht frei' betekent en waarom ik het veranderd heb in 'Liebe macht frei'.

En anders gebruik je 'Google Translate' maar om die zin te laten vertalen.
Ik heb het vertaald en natuurlijk wist ik meteen wat ermee bedoeld werd. Ik spreek gewoon geen Duits en kon dat niet vertalen naar het Nederlands. Ik spreek vijf talen op mijn leeftijd en het lijkt erop dat ik er in aantal jaren acht talen spreek (het is deels een hobby en omdat mijn ouders Zwitsers zijn en ik een broer in Rusland heb), dus u bent niet de persoon om mij erop te wijzen.
Maar ik begrijp het eigenlijk niet. Die tekst word regelmatig vertaald in het Nederlands. In televisieprogramma's en documentaires. Daarnaast vertalen mensen het weleens in het Nederlands naast dat documentaires en programma's dat doen. Heb je het nooit gehoord?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Vragen van Gabriel

Memories schreef: Maar ik begrijp het eigenlijk niet. Die tekst word regelmatig vertaald in het Nederlands. In televisieprogramma's en documentaires. Daarnaast vertalen mensen het weleens in het Nederlands naast dat documentaires en programma's dat doen. Heb je het nooit gehoord?
Ik heb het nooit gehoord op school, niet dat ik me kan herinneren.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vragen van Gabriel

Gabriel16 schreef:Ik heb het vertaald en natuurlijk wist ik meteen wat ermee bedoeld werd. Ik spreek gewoon geen Duits en kon dat niet vertalen naar het Nederlands.
Goh, het is me toch wat. Je beweert van jezelf dat je zo ontzettend slim bent en zulke goede cijfers haalt, maar toch ben je niet in staat om drie eenvoudige Duitse woordjes te vertalen?

Nou slimmerik, leg dan maar eens uit wat er mee bedoeld wordt. Dan kan ik meteen controleren of je het ook echt begrepen hebt.
Gabriel16 schreef:Ik heb het nooit gehoord op school, niet dat ik me kan herinneren.
En je hebt het zinnetje 'Arbeit Macht Frei' zeker ook nog nooit in een documentaire, in een film
of in een boek voorbij zien komen? Dan heb je een voor jouw leeftijd en scholingsniveau bedroevend lage algemene ontwikkeling.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vragen van Gabriel

Gabriel16 schreef:
Memories schreef: Maar ik begrijp het eigenlijk niet. Die tekst word regelmatig vertaald in het Nederlands. In televisieprogramma's en documentaires. Daarnaast vertalen mensen het weleens in het Nederlands naast dat documentaires en programma's dat doen. Heb je het nooit gehoord?
Ik heb het nooit gehoord op school, niet dat ik me kan herinneren.
Heb je het naast school ook nergens gehoord?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Vragen van Gabriel

volhoudertje schreef:
Gabriel16 schreef:Ik heb het vertaald en natuurlijk wist ik meteen wat ermee bedoeld werd. Ik spreek gewoon geen Duits en kon dat niet vertalen naar het Nederlands.
Goh, het is me toch wat. Je beweert van jezelf dat je zo ontzettend slim bent en zulke goede cijfers haalt, maar toch ben je niet in staat om drie eenvoudige Duitse woordjes te vertalen?

Nou slimmerik, leg dan maar eens uit wat er mee bedoeld wordt. Dan kan ik meteen controleren of je het ook echt begrepen hebt.
Gabriel16 schreef:Ik heb het nooit gehoord op school, niet dat ik me kan herinneren.
En je hebt het zinnetje 'Arbeit Macht Frei' zeker ook nog nooit in een documentaire, in een film
of in een boek voorbij zien komen? Dan heb je een voor jouw leeftijd en scholingsniveau bedroevend lage algemene ontwikkeling.
Jij noemt het steeds algemene kennis. Ik noem het specifieke historische kennis.
Dit soort dingen moet je boeien, je moet er een klik mee hebben of interessant vinden.

Ik ga anderen toch ook niet quizzen over de slag bij Nieuwpoort uit 1600? De unie van Utrecht Of waar Ramses II zijn slag uit voerde?

En Gabriel, haal jezelf niet zo naar beneden. Toon wat zelfrespect.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vragen van Gabriel

koen0069 schreef:Jij noemt het steeds algemene kennis. Ik noem het specifieke historische kennis.
Dit soort dingen moet je boeien, je moet er een klik mee hebben of interessant vinden.
Specifieke historische kennis? Tuurlijk niet Koen, het is geen Triviant vraag en ook geen Twee voor Twaalf vraag, er zijn bepaalde dingen die je gewoon hoort te weten. De vraag “wat betekent Arbeit macht frei” is voor iemand die in het examenjaar van de VWO zit behoorlijk beschamend. Dan heb je het geschiedenisboek waarschijnlijk niet eens open gehad. Er is bepaalde feitenkennis over de recente geschiedenis die standaard hoort te zijn.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Vragen van Gabriel

volhoudertje schreef:
koen0069 schreef:Jij noemt het steeds algemene kennis. Ik noem het specifieke historische kennis.
Dit soort dingen moet je boeien, je moet er een klik mee hebben of interessant vinden.
Specifieke historische kennis? Tuurlijk niet Koen, het is geen Triviant vraag en ook geen Twee voor Twaalf vraag, er zijn bepaalde dingen die je gewoon hoort te weten. De vraag “wat betekent Arbeit macht frei” is voor iemand die in het examenjaar van de VWO zit behoorlijk beschamend. Dan heb je het geschiedenisboek waarschijnlijk niet eens open gehad. Er is bepaalde feitenkennis over de recente geschiedenis die standaard hoort te zijn.
Ben ik nog steeds niet mee eens.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vragen van Gabriel

koen0069 schreef:Ben ik nog steeds niet mee eens.
Nee, dat zal best. Misschien heeft de jongere generatie wel een heel andere invulling van het begrip ‘algemene ontwikkeling’. Hoe dan ook, dat geeft aan hoe noodzakelijk het is om de laatste wereldbrand te blijven herdenken.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vragen van Gabriel

De term Arbeit Macht Frei hoor je gewoon te begrijpen en in dit geval dus ook te kunnen vertalen naar het Nederlands. Dat komt zo vaak overal naarvoren dat het wel heel apart is dat hij het nog nooit heeft meegekregen. Of het nou op school is of via de televisie.

Arbeit Macht Frei = Werken maakt je vriij. Maar in die kampen was het een prent die niet klopte en het was gewoon een list. Een uitspraak om mensen rustig te houden maar tegerlijkertijd was de dood heel dichtbij. Voor heel veel mensen gelijk of kort na aankomst. Het was om mensen koest te houden. Arbeit is ook niet moeilijk om te vertalen. Arbeid is gewoon een Nederlands woord en betekent werk. Frei is ook niet moeilijk te vertalen dat is in het Nederlands vrij. De uitspraak was een grote leugen. In werkelijkheid werden mensen op allerlei manieren vermoord. Want ook veel te veel werk laten doen en veel te weinig voedsel en vocht geven, is gewoon een moord plegen.
Mensen kregen de oproep thuis om te werken in werkkampen. Bijvoorbeeld die uitspraak zien als ze aankwamen, gaf misschien een beetje rust. De Nazi's hadden alles voorbereid.
Maar werk maakt je niet vrij. Liefde maakt je vrij.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vragen van Gabriel

Je kan het zelfs nog anders zeggen. "Als je werkt, kom je hier levend uit". Maar in het begin wist men nauwelijks van gaskamers.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Gabriel16
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 jun 2014 22:02

Re: Vragen van Gabriel

volhoudertje schreef:
Gabriel16 schreef:Ik heb het vertaald en natuurlijk wist ik meteen wat ermee bedoeld werd. Ik spreek gewoon geen Duits en kon dat niet vertalen naar het Nederlands.
Goh, het is me toch wat. Je beweert van jezelf dat je zo ontzettend slim bent en zulke goede cijfers haalt, maar toch ben je niet in staat om drie eenvoudige Duitse woordjes te vertalen?

Nou slimmerik, leg dan maar eens uit wat er mee bedoeld wordt. Dan kan ik meteen controleren of je het ook echt begrepen hebt.
Gabriel16 schreef:Ik heb het nooit gehoord op school, niet dat ik me kan herinneren.
En je hebt het zinnetje 'Arbeit Macht Frei' zeker ook nog nooit in een documentaire, in een film
of in een boek voorbij zien komen? Dan heb je een voor jouw leeftijd en scholingsniveau bedroevend lage algemene ontwikkeling.
Wat simpel voor de ene is, is niet simpel voor de andere. Wat betekent 'Nje za tsjto''? Zonder op te zoeken. Als ik geen Duits spreek, dan spreek ik geen Duits.
Ik vertaalde het en wist dat het iets betekende als ''werken zorgt voor vrijheid''. Ik weet dat Hitler veel indoctrineerde over joden en dat hij met zijn fascistische beweging voor meer werk pleitte voor de echte Duitsers. Hitler met zijn rassenleer over het Arische ras.

Volhoudertje, wij gaan niet diep in op hoe de mensen in die kampen hebben geleefd. Iedereen weet dat het vreselijk is wat Hitler heeft gedaan en het woord genocide hebben we ook aan hem te wijten. Het is onvergeefbaar wat er is gebeurd, maar wijgaan er meer op inwat de aanleidingen waren van zoiets vreselijks, waarom mensen vertrouwen hadden in Hitler, wat de NSDAP voor gedachtegoed had. Nog veel meer natuurlijk, maar zulke dingen dus gaan wij diep op in.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vragen van Gabriel

Nou ja, in ieder geval goed dat jullie een deel behandelen over de Tweede Wereldoorlog. (Ook al zijn de kampen daar zeker ook een groot deel van en gaat het niet alleen om Joden.) Maar ik blijf erbij dat de term "Arbeit Macht Frei" een algemene ontwikkelingsvraag is en dus is het beter laat dan nooit dat het dan vermeld word. Want dat is gewoon een standaard belangrijke vraag die heel vaak overal voorbij komt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Vragen van Gabriel

Gabriel16 schreef:Volhoudertje, wij gaan niet diep in op hoe de mensen in die kampen hebben geleefd. Nog veel meer natuurlijk, maar zulke dingen dus gaan wij diep op in.


Het is met de kwaliteit van het onderwijs in Nederland droevig gesteld, dat was me al lang duidelijk. De algemene ontwikkeling laat bij veel jonge mensen die van school komen duidelijk te wensen over.
Het verbaast me ook helemaal niet dat je als verklaring voor het hiaat in je kennis het argument opvoert dat je bepaalde feiten van school niet hoeft te weten.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vragen van Gabriel

volhoudertje schreef:
Gabriel16 schreef:Volhoudertje, wij gaan niet diep in op hoe de mensen in die kampen hebben geleefd. Nog veel meer natuurlijk, maar zulke dingen dus gaan wij diep op in.


Het is met de kwaliteit van het onderwijs in Nederland droevig gesteld, dat was me al lang duidelijk. De algemene ontwikkeling laat bij veel jonge mensen die van school komen duidelijk te wensen over.
Het verbaast me ook helemaal niet dat je als verklaring voor het hiaat in je kennis het argument opvoert dat je bepaalde feiten van school niet hoeft te weten.
Het ligt er natuurlijk aan. Want het wil niet zeggen dat elke school er "droevig mee omgaat". Ik heb ook goede dingen gehoord en gezien en dat moet zo blijven.
Maar het is wel belangrijk dat scholen (het beste is vind ik vanaf de basisschool met eventueel uitbreiding later) er toch veel en goede aandacht aan schenken.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24428
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Vragen van Gabriel

Het is bijvoorbeeld geen slecht idee om met basisschoolkinderen (ik ga even uit van de basisschool nu) naar een kamp te gaan. (En daarvoor is ook Nederland zeer geschikt.)
Denk aan Westerbork Vught of Amersfoort. (Met allen een eigen geschiedenis.) Het is mij niet onbekend om als basisschoolkind daarheen te gaan en ik hoop dat veel basisscholen nog steeds een kamp bezoeken, net zoals dat ik dat heb gedaan met groepen en later ook nog eens met middelbaar onderwijs met een project. (En dan heb ik het over schoolbezoeken.)
Tijd vrijmaken om een kamp in de regio te bezoeken is geen verkeerd uitgangspunt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Overige problemen”