Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Psycholoog met vakantie

Mijn psycholoog is met vakantie. Al een tijdje. Dat begon rond 15 augustus en op 18 september is ze er weer. cheerqd5. Ik begrijp heel goed dat een "psy" af en toe met vakantie moet. Daar kan ik mij heel goed inleven.

Maar ik moet eerlijk zeggen... ik mis het wel. Elke week een gesprek. Elke week een tijd afspreken voor een gesprek met een persooon. Het stuntelen met woorden die een ander moet interpreteren. En ik vraag mij af hoe ik het vol moet houden. Want ik vind het nu wel heel lang duren. Ik mocht problemen doorsturen per email en dan krijg zij dit op een later moment te lezen. Maar dan heb ik tenminste het idee dat ik het lees. Ik heb nu acht maal best wel uitgebreide beschreven in mijn digitale dagboek van 2013. Die heb ik gekopieert en toegestuurd.

Mijn vraag is aan jullie, hoe jullie dit volhielden/volhouden met vakanties? Ik merk toch namelijk dat ik in een proces zit dat ik haar nu vertrouw en dat er een soort van band was ontstaan en dat ik de dingen kon uitten aan haar. Dat werkt op één of andere manier verslavend. Nu weet ik niet zo goed wat ik met de dingen als stress, druk-in-mijn-hoofd en andere gedachten moet. Ik denk (lees pieker) af en toe en heb dan een onderwerp in gedachten, maar heb dan geen kracht om naar de computer toe te lopen en het op te schrijven. En praten is iets anders dan schrijven, ervaar ik. De afgelopen 23 jaar heb ik een hoop naar binnen zitten gieten wat er nu pas uitkomt.

Ik ga morgen eventjes praten met mijn collega, waar ik al veel dingen mee heb gedeelt. Misschien dat dit de pijn zal verzachten.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Psycholoog met vakantie

Vaudje...
Maar dan heb ik tenminste het idee dat ik het lees
Dat zij het leest.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Psycholoog met vakantie

Hoi Koen,
nou ben je gelukkig al over de helft, maar ik vind een maand vakantie gewoon heel lang.
De eerste keer dat mijn peut een maand weg was, is mij destijds "niet best bevallen" en de 2e keer dat ze wegging (nota bene in een periode, waar ik vreselijk tegen op zag), heb ik op eigen houtje een andere therapeut ingehuurd.

Wel fijn, dat je via de mail nog een beetje contact kunt houden - maar het is idd toch wel heel erg anders dan een gesprek hebben.
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Psycholoog met vakantie

Beste Janneke,

Dank je wel voor je bericht. Dat doet mij goed. Dat op eigen houtje een eigen therapeut inhuren vind ik al heel erg knap. Ik vond het sowieso al heel erg moeilijk om naar een psycholoog toe te stappen. Het heeft mij veel pijn, schaamte en moeite gekost. Ik denk dat ik het beste kan afwachten. Tijd heelt alle wonden, nietwaar? En gelukkig zijn er nog een paar weken. En ik denk dat ik blijf schrijven. Denk dat dit de beste houding is.

Ik kreeg onlangs een email terug van haar waarin stond:
"Belangrijker nog is wellicht om je te laten weten dat ik niet twijfel aan je vermogen om je staande te houden. Dat lukt je prima. Ik zou je alleen meer contact met anderen gunnen, maar mij lijkt dat ook dat je op een dag gaat lukken."
In mijn mail schreef ik terug hoe ik zo'n soort moet interpreteren? Ik denk dat zij schrijft dat haar afwezigheid bij mij wel goed gaat ("dat lukt je prima"). Kortom ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Laat ik erop houden dat als ik haar weer zie en weer kan vertellen het beste werkt, want ik wil wel verder werken aan mijn leven.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Psycholoog met vakantie

Hoi die Koen,
Maar ik moet eerlijk zeggen... ik mis het wel. Elke week een gesprek. Elke week een tijd afspreken voor een gesprek met een persooon. Het stuntelen met woorden die een ander moet interpreteren. En ik vraag mij af hoe ik het vol moet houden. Want ik vind het nu wel heel lang duren. Ik mocht problemen doorsturen per email en dan krijg zij dit op een later moment te lezen. Maar dan heb ik tenminste het idee dat ik het lees. Ik heb nu acht maal best wel uitgebreide beschreven in mijn digitale dagboek van 2013. Die heb ik gekopieert en toegestuurd.
Ja het lijkt me ook zeer begrijpelijk, dat als je gewend bent dat je elke week een gesprek hebt met een hulpverlener, het lastig is om dat even los te moeten laten omdat hij of zij op vakantie is. En wat dat betreft ook heel goed dat je mailtjes blijft sturen, die later gelezen kunnen worden. Wat dat betreft; goede keus!! [045]


Je vraagt je af hoe anderen dit volhielden. Nu heb ik geen specifieke psycholoog of psychiater gehad, maar misschien kan ik je wat tips geven waar je iets mee zou kunnen.
Stress en gepieker zijn killers.
- Houd je ademhaling in de gaten. Een snelle ademhaling zorgt voor meer pijn op de borst. (En ook wel eens in het hoofd.) Dat maakt stress niet beter. Daarom is het van belang bezig te blijven met een juiste ademhaling. Niet oppervlakkig maar diep en rustig. Sta stil bij je ademhaling.
- Probeer eens door je ogen te sluiten en een juiste ademhaling aan te nemen naar de plek tussen je wenkbrauwen boven je neus te gaan. Leg daar, terwijl je ogen dicht zijn, je wijsvinger op en concentreer je op dat punt. Houd je wijsvinger op dat punt terwijl de ogen dicht zijn. Open na ongeveer 30 seconde tot een minuut je ogen. Ga dan eens na hoe je je voelt en of het zo is dat je rustiger bent. (Als je dit vaker doet, lukt het je misschien ook op drukke plekken en/of zonder wijsvinger.)
- Maak regelmatig een wandeling. Doe iets in de buitenlucht. Je zit even in een andere omgeving.
- Ga eropuit. Desnoods met vrienden. Probeer de gedachten zo naar iets positiefs te draaien.
- Wees niet te streng voor jezelf. Verwen jezelf ook eens. Gepieker en stress even aan de kant zetten door iets leuks te doen ook puur voor jezelf, zorgt voor ruimte in je hoofd. Neem er ook de tijd voor. Neem de omgeving in je op.
- Je hoeft niet persee te schrijven. Je kan ook in gedachten praten. Als je leert relativeren, leert te genieten van het moment, leer je de gedachten te draaien. (Besef je dat er naast stress en gepieker, mooie dingen zijn, namelijk waar je NU bent en het besef dat je toch ook al best ver bent gekomen. ;))

En praten met een collega, is niets verkeerds aan. DOEN als je dat graag wilt.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Psycholoog met vakantie

Memories schreef:Hoi die Koen,
Maar ik moet eerlijk zeggen... ik mis het wel. Elke week een gesprek. Elke week een tijd afspreken voor een gesprek met een persooon. Het stuntelen met woorden die een ander moet interpreteren. En ik vraag mij af hoe ik het vol moet houden. Want ik vind het nu wel heel lang duren. Ik mocht problemen doorsturen per email en dan krijg zij dit op een later moment te lezen. Maar dan heb ik tenminste het idee dat ik het lees. Ik heb nu acht maal best wel uitgebreide beschreven in mijn digitale dagboek van 2013. Die heb ik gekopieert en toegestuurd.
Ja het lijkt me ook zeer begrijpelijk, dat als je gewend bent dat je elke week een gesprek hebt met een hulpverlener, het lastig is om dat even los te moeten laten omdat hij of zij op vakantie is. En wat dat betreft ook heel goed dat je mailtjes blijft sturen, die later gelezen kunnen worden. Wat dat betreft; goede keus!! [045]


Je vraagt je af hoe anderen dit volhielden. Nu heb ik geen specifieke psycholoog of psychiater gehad, maar misschien kan ik je wat tips geven waar je iets mee zou kunnen.
Stress en gepieker zijn killers.
- Houd je ademhaling in de gaten. Een snelle ademhaling zorgt voor meer pijn op de borst. (En ook wel eens in het hoofd.) Dat maakt stress niet beter. Daarom is het van belang bezig te blijven met een juiste ademhaling. Niet oppervlakkig maar diep en rustig. Sta stil bij je ademhaling.
- Probeer eens door je ogen te sluiten en een juiste ademhaling aan te nemen naar de plek tussen je wenkbrauwen boven je neus te gaan. Leg daar, terwijl je ogen dicht zijn, je wijsvinger op en concentreer je op dat punt. Houd je wijsvinger op dat punt terwijl de ogen dicht zijn. Open na ongeveer 30 seconde tot een minuut je ogen. Ga dan eens na hoe je je voelt en of het zo is dat je rustiger bent. (Als je dit vaker doet, lukt het je misschien ook op drukke plekken en/of zonder wijsvinger.)
- Maak regelmatig een wandeling. Doe iets in de buitenlucht. Je zit even in een andere omgeving.
- Ga eropuit. Desnoods met vrienden. Probeer de gedachten zo naar iets positiefs te draaien.
- Wees niet te streng voor jezelf. Verwen jezelf ook eens. Gepieker en stress even aan de kant zetten door iets leuks te doen ook puur voor jezelf, zorgt voor ruimte in je hoofd. Neem er ook de tijd voor. Neem de omgeving in je op.
- Je hoeft niet persee te schrijven. Je kan ook in gedachten praten. Als je leert relativeren, leert te genieten van het moment, leer je de gedachten te draaien. (Besef je dat er naast stress en gepieker, mooie dingen zijn, namelijk waar je NU bent en het besef dat je toch ook al best ver bent gekomen. ;))

En praten met een collega, is niets verkeerds aan. DOEN als je dat graag wilt.
Inmiddels gepraat met collega. Het werd er wel beter van. Het hielp. Ik zal kijken en je punten uitproberen. Vandaag ga ik iets in de buitenlucht doen, tuinieren of genieten van de zon.

Waar ik mij wel stressig over maak is dat toen mijn ouders op vakantie gingen aan mij hadden gevraagd om de plantjes water te geven binnen. Nu merk ik dat dit mij stress geeft omdat ik hoofdpijn heb. Maar ook het moeten doen. Dus ik ga het niet doen 11km fietsen en de plantjes water geven. Altijd als zij iets vragen moet ik het doen, van mijzelf. Ik haat dat. Kortom moeten doe ik vandaag niet.

Gr. Koen
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Psycholoog met vakantie

Super dat je iets gaat ondernemen buiten de deur. [toppie]
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
FlowerPower2020
Berichten: 6775
Lid geworden op: 30 jun 2013 21:54
Locatie: Mentha Aquatica

Re: Psycholoog met vakantie

Memories schreef:Super dat je iets gaat ondernemen buiten de deur. [toppie]
Ben vandaag in de tuin geweest. Gras aan het wieden geweest. Kon mooi mijn agressie in kwijt. Zonet eigen gemaakte Griekse salade gegeten. Oma gebeld. Daar ga ik naar toe as 27e. Dus dat is leuk. En zo eindigde een dag vol mogelijkheden... Morgen weer werken.As vrijdag vermoeiende dag, dan mag ik onze klanten gaan aanstaren en face toe face uitleg geven. Ach het is maar 1x in het jaar. Dat overleef ik wel denk ik.
Understand: you been understood
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Psycholoog met vakantie

koen0069 schreef:
Memories schreef:Super dat je iets gaat ondernemen buiten de deur. [toppie]
Ben vandaag in de tuin geweest. Gras aan het wieden geweest. Kon mooi mijn agressie in kwijt. Zonet eigen gemaakte Griekse salade gegeten. Oma gebeld. Daar ga ik naar toe as 27e. Dus dat is leuk. En zo eindigde een dag vol mogelijkheden... Morgen weer werken.As vrijdag vermoeiende dag, dan mag ik onze klanten gaan aanstaren en face toe face uitleg geven. Ach het is maar 1x in het jaar. Dat overleef ik wel denk ik.
Zoals je dus waarschijnlijk hebt gemerkt... werken dat soort activiteiten! Het maakt het hoofd leeg. Het brengt nieuwe ideeën. Het helpt je de dag door te komen.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Psycholoog met vakantie

Hoe gaat het nu met je, Koen?
Werken de tips?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~

Terug naar “Overige problemen”