Vicious

Verhaal met een persoonlijkheidsstoornis

Beste allemaal,

ik ben op dit moment bezig met een verhaal, en ik vroeg me af of dit kon.Ik wil namelijk een realistisch boek schrijven. Ik heb de volgende vragen:

1. Kan een meisje van 14/15 jaar een theatrale persoonlijkheidsstoornis hebben/ontwikkelen
2. Kan deze stoornis zijn ontstaan omdat haar oma het ook had (erfelijk) en ze bijna geen aandacht krijg van haar ouders (invloeden uit haar jeugd) Mijn vraag over deze twee dingen: is dit realistisch?
3. Kan een theatrale persoonlijkheidsstoornis ook gepaard gaan met Pseudologia phantastica, oftewel liegen zonder dat je het doorhebt. Want het meisje in dit boek snakt eigenlijk naar aandacht maar dat krijgt ze thuis niet. Op school wil ze steeds meer opvallen en daarvoor moet ze wel een beetje voor liegen en op een gegeven moment gelooft ze haar eigen leugens.


Alvast bedankt voor de moeite!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Verhaal met een persoonlijkheidsstoornis

Laat je fantasie je niet remmen bij het schrijven van een verhaal, zou ik zeggen.
Zoals je het hier opschrijft klinkt het heel aannemelijk.
Een verhaal hoeft voor mij ook geen geromantiseerde case study te zijn, dan haak ik eerlijk gezegd snel af. Succes met het schrijven.
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: Verhaal met een persoonlijkheidsstoornis

Het is een verhaal :D

Harry kon ook niet echt zijn bezem van de grond krijgen op Zweinstein, hoor. En in zwerkbal was hij eigenlijk ook niet zo goed. Wanneer jij verder een goed verhaal hebt; zijn lezers bereid om héle rare gedachtesprongen te accepteren.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Verhaal met een persoonlijkheidsstoornis

Vicious schreef:Beste allemaal,

ik ben op dit moment bezig met een verhaal, en ik vroeg me af of dit kon.Ik wil namelijk een realistisch boek schrijven. Ik heb de volgende vragen:

1. Kan een meisje van 14/15 jaar een theatrale persoonlijkheidsstoornis hebben/ontwikkelen
Hebben: nee.
Persoonlijkheidsstoornissen kun je volgens het boekje alleen hebben, als je ouder bent dan 18.
En als je nog niet op jezelf hebt gewoond, is het zo ongeveer onmogelijk om uit te maken "wat is nu dit meisje zelf - en wat zijn haar manieren om in deze situatie aandacht, etc. te krijgen". (Dus moet/ mag/ kan de diagnose niet worden gesteld.)
(Ik kende iemand, die haar moeder was nogal een sadist. Meisje leerde:"Als mijn moeder vraagt, of ik een dropje wil of een chocolaatje, moet ik bedenken wat ik niet wil - en dat dan zeggen. Dan is er een kans, dat ik krijg wat ik wil. Zeg ik wat ik wil, weet ik zeker, dat ik het niet krijg". Dat is reuze verstandig gedrag - maar "die gewoonte" moet je wel grondig afleggen, als je buiten zo'n gezin bent, anders gaat er geheid van alles mis.)
Vicious schreef:2. Kan deze stoornis zijn ontstaan omdat haar oma het ook had (erfelijk) en ze bijna geen aandacht krijg van haar ouders (invloeden uit haar jeugd) Mijn vraag over deze twee dingen: is dit realistisch?
Nee.
De betere term voor persoonlijkheidsstoornis, is "de lange lijn in je biografie". Je biografie is niet erfelijk. Maar: wat wel kan, is dat er in een familie bepaalde patronen, manieren van doen, etc. geen prettige aandacht opleveren en andere patronen, manieren van doen juist wel het gewenste soort aandacht opleveren.
Zodat iedereen in een bepaalde familie OF heel overdreven doet, of juist heel stil, of juist etc.etc. (Maar dan hebben we het dus over aangeleerd gedrag.... Daar kun je als mens blij mee zin of niet, het kan je problemen opleveren of niet, etc.)

En wat idd fel realistisch is: als je als kind geen aandacht van je ouders krijgt op een normale manier, dan kan het soms zin hebben, om fiks "drama te trappen", want dan luisteren de ellendelingen eindelijk wel.
(En ook dat kan een 'patroon' zijn in een familie. Er zijn ook lui, die vinden "mededelingen, gedaan met minder dan 65 decibel, daar hoef je niet op te reageren" - gevolg: iedereen gilt en schreeuwt en gebaart, en wordt vroeg doof.)
Vicious schreef:3. Kan een theatrale persoonlijkheidsstoornis ook gepaard gaan met Pseudologia phantastica, oftewel liegen zonder dat je het doorhebt. Want het meisje in dit boek snakt eigenlijk naar aandacht maar dat krijgt ze thuis niet. Op school wil ze steeds meer opvallen en daarvoor moet ze wel een beetje voor liegen en op een gegeven moment gelooft ze haar eigen leugens.
Tuurlijk kan dat.
Alleen: het lijkt mij geen 'liegen, zonder dat je het doorhebt'.
Wel lijkt het mij:"het doel is alsjeblieft aandacht - en dus heb je je verhaal al opgesmukt voor je er erg in hebt".
En leugens, waar iedereen glansrijk invliegt - tja: ;) misschien zijn die toch waar...? Anders zou je toch wel door de mand vallen...? (En naarmate je het zelf beter gelooft, ben je ook geloofwaardiger.) In hoeverre ben je als mens 'wie je bent' - en in hoeverre ben je, wie je omgeving vindt, dat jij bent...?
De horizon gaat hier uiteraard wankelen en op dit punt kun je een fascinerend verhaal schrijven.
Vicious

Re: Verhaal met een persoonlijkheidsstoornis

Alleerst, iedereen bedankt voor zijn reactie. Het is me nu een stuk duidelijker. Heel erg bedankt!

Terug naar “Overige problemen”