Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Oorlogen enz...

Black Rose schreef:Zelf heb ik niets tegen spreuken, citaten of wat dan ook.
Of ze nu van een spirituele leider komen, of de postbode uit de straat; je kan er iets in herkennen, een waarheid in vinden die voor jezelf toepasselijk is of wat dan ook.
Ach, meen je dat nou? Het is niet belangrijk van wie de spreuk afkomstig is?
Nou, wat vindt je dan van onderstaand citaat?

“Do not compare yourself to others. If you do so, you are insulting yourself.”

Mooi, hè? Heel diepzinnig, daar kun je lang over nadenken en een waarheid in vinden.
Oh, voor ik het vergeet, het citaat is van:
Spoiler:
Adolf Hitler
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Oorlogen enz...

volhoudertje schreef:
Black Rose schreef:Zelf heb ik niets tegen spreuken, citaten of wat dan ook.
Of ze nu van een spirituele leider komen, of de postbode uit de straat; je kan er iets in herkennen, een waarheid in vinden die voor jezelf toepasselijk is of wat dan ook.
Ach, meen je dat nou? Het is niet belangrijk van wie de spreuk afkomstig is?
Nou, wat vindt je dan van onderstaand citaat?

“Do not compare yourself to others. If you do so, you are insulting yourself.”

Mooi, hè? Heel diepzinnig, daar kun je lang over nadenken en een waarheid in vinden.
Oh, voor ik het vergeet, het citaat is van:
Spoiler:
Adolf Hitler
Ja, dat meen ik te menen :nod:
Iedereen zal tijdens zijn leven vroeg of laat wel eens iets zeggen die steek houdt.
Waarschijnlijk heeft boven vernoemde persoon dat ooit ook wel eens gedaan en weten we er niet van.

Waarbij ik eraan toevoeg (voor alle duidelijkheid) dat het niet is omdat iemand met een bepaalde spreuk op komt dagen die ik goed vind, er automatisch sympathie groeit voor die persoon.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Oorlogen enz...

Tja, en waarschijnlijk vindt je het clubje Esther, Tom & Jerry … oeps, sorry … Abraham en Jerry maar half zo bespottelijk als ik. Of misschien zelfs wel helemaal niet. In dat laatste geval zijn we denk ik bij deze uitgepraat.
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: Oorlogen enz...

Als Adolf niet af en toe iets zei wat steek hield; was hij nooit zo groot geworden van al die oorlogse toestanden en shizzle - dus om te beweren dattie niks zinnigs kon zeggen is ook weer zowat.

En het feit dat JIJ, Vhtje, niks met spiritualiteit hebt; wil nog steeds niet zeggen dat een ander dat niet kan hebben. Ieder zijn meug, en als dat nou met citaten/uitspraken of zweverig gedoe is, lekker boeiend, let it be ;) We gaan er niemand voor in een kamp stoppen ofzo.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Oorlogen enz...

Leeuwtjuh schreef:En het feit dat JIJ, Vhtje, niks met spiritualiteit hebt; wil nog steeds niet zeggen dat een ander dat niet kan hebben.
Sinds wanneer heeft die Esther Hicks troela iets met spiritualiteit te maken?
Die is net zo fake als Derek Ogilvie of Jomanda, hoor. 011

Als je beweert via je overleden echtgenoot contact te hebben met een groep ‘entiteiten’ en zo je geld verdient ben je geen charlatan maar ben je spiritueel en geloofwaardig? Nou, nou … laat ik toch een héél andere invulling van het begrip spiritualiteit hebben, zeg!
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Oorlogen enz...

volhoudertje schreef:Tja, en waarschijnlijk vindt je het clubje Esther, Tom & Jerry … oeps, sorry … Abraham en Jerry maar half zo bespottelijk als ik. Of misschien zelfs wel helemaal niet. In dat laatste geval zijn we denk ik bij deze uitgepraat.
Ik ken het "clubje" helemaal niet en heb daar ook geen behoefte aan.
Daar mis je/lees je naast mijn punt : ik hecht geen waarde aan van wie een spreuk/citaat/song/toverspreuk komt.
Tom & Co interesseren me niet meer of minder dan Jerry Springer :)

Het enige waar wel "gevaar" kan in zitten is wanneer mensen op één of andere manier iemand gaan verafgoden (of het mag zelfs iets minder zijn), dat de mensen zonder ruggegraat/duidelijke meningen/eigen standpunten/enz...alles gaan geloven van hun "idolen".
Dat valt dan onder druk zetten van mensen die gemakkelijk te beïnvloeden zijn.
Het kan onschuldig zijn, net zoals iemand brainwashen desastreuze gevolgen kan hebben.

En nu ik toch aan het typen ben na het lezen van je volgende reactie : wat spiritualiteit in het algemeen betreft sta ik zelf niet zwart-wit in het leven.
Enerzijds maakt het me ook boos wanneer mensen opgelicht worden door één of andere kwakzalver maar als dit uit pure naïviteit komt ontgroeien die mensen dat wel.
Enkel zo raken ze verder in dit geval, want alle kwakzalvers krijg je nooit de wereld uit.
Anderzijds hoeft dat ook niet in te houden dat alles wat met spiritualiteit te maken heeft, kwakzalverzij is.
En menige mensen trekken zich ook op hieraan, net zoals bepaalde mensen aan religie of jij bijvoorbeeld aan het belang van lekker koken :nod:
Zolang ze er anderen geen schade mee toebrengen en zelf nog over een voldoende kritische blik beschikken om niet uitgebuit te worden, is er verder niets verkeerd aan de hand.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Oorlogen enz...

Black Rose schreef:Anderzijds hoeft dat ook niet in te houden dat alles wat met spiritualiteit te maken heeft, kwakzalverzij is.
Dat heb ik ook nooit beweerd.
Maar kom op zeg, een Amerikaanse troela die beweert met haar overleden echtgenoot en een collectief van entiteiten te kunnen communiceren … ga me nou niet wijsmaken dat je dat enige geloofwaardigheid toedicht. Nou ja, weet ik veel, van iemand die in homeopatgie gelooft kun je van alles verwachten, hè? [027]

Ok, mijn laatste woord in deze discussie: Ester Hicks is zo spiritueel als een stoeptegel.
Wat of wie vind ik dan wel spiritueel? Mensen als Krishnamurti. En daar kan troela Hicks niet eens bij in de schaduw staan.
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Oorlogen enz...

volhoudertje schreef:
Black Rose schreef:Anderzijds hoeft dat ook niet in te houden dat alles wat met spiritualiteit te maken heeft, kwakzalverzij is.
Dat heb ik ook nooit beweerd.
Maar kom op zeg, een Amerikaanse troela die beweert met haar overleden echtgenoot en een collectief van entiteiten te kunnen communiceren … ga me nou niet wijsmaken dat je dat enige geloofwaardigheid toedicht. Nou ja, weet ik veel, van iemand die in homeopatgie gelooft kun je van alles verwachten, hè? [027]

Ok, mijn laatste woord in deze discussie: Ester Hicks is zo spiritueel als een stoeptegel.
Wat of wie vind ik dan wel spiritueel? Mensen als Krishnamurti. En daar kan troela Hicks niet eens bij in de schaduw staan.
Het is "homeopathie" VH :tongue:
En als je er zou van uitgaan dat ik in alles geloof omdat ik aan de levende lijve ondervonden heb hoe homeopathie me meermaals gered heeft van aandoeningen waar ik anders levenslang mee gelopen had daar de klassieke geneeskunde enkel de symptomen bestreed (wat hen trouwens ook niet lukte :( ), dan heb je een heel vertekend beeld van mij.
Ik was toen ook al heel kritisch en stapte er naartoe met de gedachte "het zal toch niet baten".

Zo heeft homeopathie ook niets te maken met spiritualiteit ; dus de link gaat aan mij voorbij.
De basis van homeopathie gaat ervan uit dat het lichaam zichzelf geneest, mits het lichaam de juiste stof krijgt om het immuunsysteem in startmodus te krijgen.

Dit even off-topic...vind het eigenlijk niet zo leuk om steeds herinnerd te worden aan de periodes dat ik maandenlang met mijn hoofd verkrampt tegen mijn schouder liep dankzij het innemen van antidepressiva. Zeker doordat mensen al sneller gaan geloven dat ad geen oplichterij is, daar goedgekeurd en voorgeschreven door artsen, terwijl er tal van nevenwerkingen zijn en er ondertussen ook veel onderzoeken gevoerd werden waaruit bleek dat ad niet meer helpt dan een placebo.
TheEmperor85

Re: Oorlogen enz...

Black Rose schreef: Naar mij komt dit eerder als hypocriet over ; hooguit een eigen mening hebben zonder te veroordelen.
Zolang je zaken die mensonterend zijn niet veroordeelt, dus sommige aspecten uit een cultuur, waarom maak je je dan druk over oorlog?
Hoe is dat mógelijk hypocriet? Ik bedoelde te zeggen dat de tijd dat de grote witte mensen met het opgestoken vingertje die domme inboorlingen eens normen en waarden bij moesten brengen..wel een beetje over is.
Dat neemt niet weg dat ieder mens, van welke kleur dan ook, welke mening dan ook toegedaan kan zijn. Veroordelen echter gaat een stapje tever.
Black Rose schreef:Als mijn buur opgevoed zou zijn in een gezin waar dieren mishandelen als normaal beschouwd wordt, dan zou ik ook dierenmishandeling niet mogen veroordelen?
Omdat in dat gezin dit als normaal beschouwd wordt?
Je zegt (heel) soms best intelligente dingen dus ik neem aan dat je zo'n domme vraag niet helemaal serieus bedoelde. Jouw buurman valt onder de nationale wet van jouw land. Is dierenmishandeling strafbaar in jouw land? Dan is die buurman dus ook strafbaar.
Black Rose schreef:Dan zou ik ook geweld tegen homo's niet mogen veroordelen, daar dit goedgekeurd wordt door bepaalde culturen?
Idem dito.
Black Rose schreef:Als ik een mening heb, dan sta ik daar ook achter.
Dat heet weten waar je voor staat, en welke waarden je er aan hecht.
Zonder druk van buitenaf, of het nu cultuur of wat dan ook gebonden mag zijn.
Dat is prima, het zou je echter sieren eens dat verschrikkelijk achterhaalde 'wittemensen syndroom' eens los te laten. Wij zijn niet superieur aan welke ander cultuur, ander land, andere religie dan ook.
We mogen denken dat we gelijk hebben (en fyi: dat vind ik ook) maar veroordelen is natuurlijk vers twee.

Maargoed, met iemand discussieren die er een bijna eng zwart-wit gedachtegoed op nahoudt is nogal lastig, dus ik houd er maar over op denk ik. De nickname 'Black/White Rose' had je wellicht beter gestaan.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Oorlogen enz...

Black Rose schreef:Dit even off-topic...vind het eigenlijk niet zo leuk om steeds herinnerd te worden aan de periodes dat ik maandenlang met mijn hoofd verkrampt tegen mijn schouder liep dankzij het innemen van antidepressiva.
Ok, mijn humor gaat ook wel eens tegen het zere been, maar zo ben ik nu eenmaal. Sorry dan, ik dacht dat je dat wel kon hebben.

Maar nu het antwoord op mijn vraag: of je die Amerikaanse troela enige geloofwaardigheid toedicht.
Ik mag toch hopen van niet, eerlijk gezegd. [027]
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Oorlogen enz...

Vanwaar het labeltje "wittemensen syndroom" vraag ik me af, wanneer ik je reactie lees Emperor?

Nu ja, in andere topics zal je heus wel gelezen hebben dat ik het best wel hard te verduren had tijdens de periode dat ik naast onmensen woonden die dag en nacht herrie maakten en na enige tussenkomst van de politie ons met de dood bedreigden.
Verder heb ik nog tal van voorbeelden waarbij ik respectloos behandeld werd, alsook door allochtonen.
Dat maakt mij dan een racist? Omdat ik durf te benoemen dat zij van andere origine waren?
Dat hun levenswijze (cultuur en geloof) mede aan de basis lag van onaanvaardbaar gedrag.
Ik zet het jou zwart op wit dat jij jouw vriendin of éénder welke vrouw, waarvan je niet wenst dat haar geweld aangedaan wordt, daar nooit laat lopen in het donker.
Dat jij het zelf niet uithoudt om in zo een buurt te wonen langer dan een paar maanden.

Och ja, dat risico ontloop je ook niet in steden waar enkel "witte mensen" wonen, dat is een feit.
Maar het risico vergroot er wel op in die buurten : ik kan best wel vergelijken daar ik zelf opgegroeid ben op het platteland.

Heb ik daardoor vooroordelen t.o.v. "kleurlingen"?
Dat is jouw interpretatie ; wat ik gemerkt heb is dat menige aangepaste allochtonen evenwel de dupe waren van opgelegde culturele en religieuze normen van -soms eigen familie- of andere allochtonen uit dezelfde buurt.
Dus nee, mij maakt het niet uit welke huidskleur iemand heeft, nog vanwaar ze komen WEL wanneer ze hun cultuur/religie misbruiken om andere mensen het leven zuur te maken.

"Veroordelen", dus afkeuren staat me vrij en hoeft niet persé gezien te worden in het kader van het rechtssysteem.
Zo keur ik dierenmishandeling af omdat ik tegen geweld ben t.o.v. dieren, niet omdat een wet het afkeurt.
Als de wet zegt dat iemand niet meer dan x-aantal gram weed op zak mag hebben, dan voel ik me niet geroepen om de persoon die meer op zak heeft te veroordelen.
Dat is zijn/haar zaak en zolang er niemand anders kwaad mee gedaan wordt heb ik er op zich ook geen probleem mee.

Ik vernoem ons ras trouwens ook niet als superieur, integendeel er is ook veel werk aan de winkel en op gebied van geneeswijzen zouden we van bepaalde andere culturen veel kunnen bijleren, ware het niet dat de farmaceutica-bedrijven (lees de mannen bovenaan de keten die eveneens veel te zeggen hebben over de voedselindustrie) dit om het geldmolentje draaiend te houden een vuile rol spelen.
Wat dan weer niet inhoudt dat alle niet-westerse geneesvormen iets zouden kunnen bijdragen.

Gaat het veroordelen voor jullie te ver, dan zijn daar jullie vrij in om daar anders over te denken.
Ik blijf alles afkeuren die aanleiding geeft tot geweld/vernedering enz... van levende wezens, of het cultuur/religie-gebonden is of niet.
Het gevaar wanneer het cultuur/religie gebonden is, houdt vaak in dat het aanvaard en verspreid wordt.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Oorlogen enz...

TheEmperor85 schreef:
Black Rose schreef:Als mijn buur opgevoed zou zijn in een gezin waar dieren mishandelen als normaal beschouwd wordt, dan zou ik ook dierenmishandeling niet mogen veroordelen?
Omdat in dat gezin dit als normaal beschouwd wordt?
Je zegt (heel) soms best intelligente dingen dus ik neem aan dat je zo'n domme vraag niet helemaal serieus bedoelde. Jouw buurman valt onder de nationale wet van jouw land. Is dierenmishandeling strafbaar in jouw land? Dan is die buurman dus ook strafbaar.
Black Rose schreef:Dan zou ik ook geweld tegen homo's niet mogen veroordelen, daar dit goedgekeurd wordt door bepaalde culturen?
Idem dito.
Zo gek vind ik die vergelijking met de buurman en zijn gezin niet. Wat versta je precies onder cultuur? Wanneer is een groep mensen groot genoeg om samen een cultuur te vormen? Een gezin dat er eigen afwijkende maatstaven op nahoudt is misschien niet het meest voor de hand liggende voorbeeld. Dan nog zijn formeel vastgelegde landgrenzen niet gelijk aan cultuurgrenzen. Dat de wet van een land bepaalde handelingen veroordeelt sluit niet uit dat deze handelingen deel zijn van een van de culturen van dat land.

Het gaat erom dat zowel normen en waarden als wettelijke regels door de mens gemaakt zijn. Als deze inhouden dat mensen elkaar mogen of zelfs moeten mishandelen dan zijn de bedenkers van deze wetmatigheden ooit ten onrechte in hun machtspositie gesteld. Elk bewustzijn dient gerespecteerd, niet gepijnigd te worden. Noem dat laatste een mening, maar ik denk dat elke regel die tegen de rechten van de mens beslist wel eens herzien mag worden.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Oorlogen enz...

volhoudertje schreef:
Ok, mijn humor gaat ook wel eens tegen het zere been, maar zo ben ik nu eenmaal. Sorry dan, ik dacht dat je dat wel kon hebben.

Maar nu het antwoord op mijn vraag: of je die Amerikaanse troela enige geloofwaardigheid toedicht.
Ik mag toch hopen van niet, eerlijk gezegd. [027]
Excuses aanvaard, als je het nu eens kon onthouden in de toekomst zou dat wel fijn zijn ;)
Op je vraag kan ik niet antwoorden daar ik niets weet over die persoon, buiten de paar zinnen die jij erover schreef.
Zelf heb ik ook geen behoefte om me daar specifiek een mening over te vormen momenteel.
TheEmperor85

Re: Oorlogen enz...

@ BR: misschien bedoelde je 'veroordelen' dan niet zo zwaar als ik het interpreteer. Ik vind het nogal wat om anderen te veroordelen in hun zeden, normen, waarden, waar het ook vandaan komt. Bedoelde je hier echter 'afkeuren' mee dan staan we aan dezelfde zijde.
(Overigens ben ik voor een groot deel opgegroeid in 'Marroco-town nummer 1.' van NL. I know the drill..)

@Radius:
Het gaat erom dat zowel normen en waarden als wettelijke regels door de mens gemaakt zijn. Als deze inhouden dat mensen elkaar mogen of zelfs moeten mishandelen dan zijn de bedenkers van deze wetmatigheden ooit ten onrechte in hun machtspositie gesteld. Elk bewustzijn dient gerespecteerd, niet gepijnigd te worden. Noem dat laatste een mening, maar ik denk dat elke regel die tegen de rechten van de mens beslist wel eens herzien mag worden.
Dat klopt. Het woord 'recht' echter is in bijv. het Arabisch hetzelde als het woord 'religie'. Daar heb je het probleem dus gelijk bij z'n nekvel. Zolang de meerderheid geloofd, zal niets herzien worden. En op een heel cynische manier is dat nog democratisch ook.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Oorlogen enz...

Black Rose schreef:Excuses aanvaard, als je het nu eens kon onthouden in de toekomst zou dat wel fijn zijn ;)
Nee, ik ben kort van memorie en tegen homeopathie en ook acupunctuur zal ik tegen aan blijven trappen en de vloer mee aanvegen zo lang ik kan. Erg hè? [027] Maar ik bedoel het niet persoonlijk, hoor. ;-)

Ok, nou dan hoeven we over troela Hicks niet meer te discussiëren, hè?
Jammer, het had net zo leuk kunnen worden ..
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “Overige problemen”