ALCK

Ervaringen van personen met een management functie

Hi
Ik ben 45 jaar, en heb onlangs de diagnose gekregen dat ik een autismespectrumstoornis heb.
Ik heb een managementfunctie, en ben de afgelopen 10 jaar hierdoor heel vaak in de problemen gekomen - in de resultaten was er geen probleem, maar mijn communicatie en relaties met anderen worden als problematisch aanzien. Door de diagnose en informatie hierover begrijp ik nu eindelijk wat men bedoelt.
Ik ben vastbesloten om hiermee aan de slag te gaan en toch manieren te vinden om mijn communicatie en interactie met anderen op werkvlak aan te passen.
Ik ben op zoek naar praktisch advies - welke acties kan ik concreet nemen om hier vooruitgang te boeken? Alle tips en ervaringen tips zijn welkom!
TheEmperor85

Re: Ervaringen van personen met een management functie

Hej ALCK! Welkom op dit forum.

Mag ik je vragen iets specifieker te zijn? In welke branche ben je werkzaam, en kun je voorbeelden geven van vervelende situaties die expliciet voortkwamen uit jouw ASS denkwijze?
Ben benieuwd :)
ALCK

Re: Ervaringen van personen met een management functie

Ik ben IT manager in een groot bedrijf.
ik kom telkens hierdoor in de problemen:
- mijn communicatie is te direct / eerlijk / formeel, en dit komt bij anderen als bot, grof, ondiplomatisch, tactloos en afstandelijk over
- ik houd in mijn interactie niet genoeg rekening met hierarchische posities, en dit komt bij mijn werkrelaties als aanstootgevend, onrespectvol, grof over
- ik denk te zwart-wit, niet genuanceerd genoeg, te rationeel, analytisch, logisch, 'sec', en houd niet genoeg rekening met emoties en sociale omstandigheden (wat ik zeg is dan 'technisch' correct, maar 'sociaal' incorrect)
- verder heeft men het moeilijk met het feit dat ik de lat te hoog leg en vindt men mij te perfectionistisch
- men kan in sommige omstandigheden mijn reacties moeilijk begrijpen; men vindt dat ik soms overreageer / overemotioneel reageer; ik heb in sommige omstandigheden inderdaad mijn reacties niet meer onder controle, dat uit zich dan in huilen, of scherpe dingen zeggen of op email zetten; dit gebeurt vooral als er conflicten of confrontaties zijn
- ik ga soms heel erg over mijn grenzen (tot 3 uur 's nachts aan iets werken)
Dat is me nooit zo als een geheel verteld, maar altijd in heel vage statements, zoals 'je legt de lat te hoog', of 'leidinggevende en collega's hebben het moeilijk met jou'. Nu ik recentelijk ontdekt heb wat er aan de hand is, heb ik voor mezelf in de afgelopen weken het totaalbeeld opgemaakt. Ik heb een aantal personen ingelicht, zoals mijn leidinggevende, en voor hen is dit helemaal herkenbaar / spot on.
Als ik het zo zelf overlees, lijkt het mij best ernstig.
Toch wil ik een manier vinden om deze zaken te managen, zodat ik kan blijven functioneren in mijn huidige rol. Ik zoek echt naar praktische tips om hiermee aan de slag te gaan. (hoe kan ik minder direct zijn, ...). PS veel van mijn communicatie en interactie is in het Engels
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Ervaringen van personen met een management functie

Hoi Alck,
...ik heb een tijdje op de TUDlkft rondglopen - en op zich lijkt de IT mij een prima plek, voor iemand met een licht gedoe op het gebied van autisme.

(Let wel: mijn schoonzus heeft het syndroom van Rett en is "klassiek autist" ze praat niet, maakt nauwelijks oogcontact, als ze even contact heeft, is dat na maximaal 5 seconden weer over en ''ben je lucht''. Daarbij vergeleken vind ik alle mensen met asperger e.d. toch van een andere categorie. Nuttig, om te weten ''dat dat speelt'' - maar dat het woord autisme voor zulke uiteenlopende aandoening wordt gebruikt, blijft mij verbazen.)

Waar je het denk ik erg lastig mee hebt, is het feit, dat je een managementfunctie hebt.
Wil je graag blijven managen ipv. programmeren, testen, ontwikkelen en wat er zoal met software, hardware etc gedaan kan worden...? (En zo ja, waarom ;) ...?)

Want een goede manager moet idd diplomatiek kunnen opereren. Okee - soms moet je juist ook keihard zijn - en liefst ook de wijsheid hebben, om te weten wanneer iets 'zacht kan' en wanneer het 'hard moet'. En dat is vaak 'dieper' dan een goede cursus sociale vaardigheden.

(En zo ken ik zijdelings een bedrijfje, dat ontstaan is uit iets aande TUDelft. Met een groep 'validioten' die keihard werken in de informatica, omdat ze dat razend interessant vinden, en een uiterst behendige 'chef', die heel erg goed weet alle technische informatie op een voor de collega, de klant (of hoe t maar uitkomt) sociaal acceptabel te presenteren.)

Trouwens: wat jij schreef:"ik houd in mijn interactie niet genoeg rekening met hierarchische posities, en dit komt bij mijn werkrelaties als aanstootgevend" - een van de heerlijke dingen vind ik, als ik in dit 'delftse' bedijf kom: de een loopt op blote voeten in zomer en winter, de andere heeft als man van 50 een T-shirt met een wilde tekst aan, de 'chef' heef ergens een keurig colbertje hangen maar loopt casual rond - en hierarchie is een soort vies woord daar. Je computert, je doet je werk en het gaat goed of fout (en soms gaat het per ongeluk goed of fout ipv, gepland goed of fout - kleine ramp!). Alle andere dingen zijn onbelangrijk - en ik vind dat heel charmant.
(Dus wat mij betreft: dat zijn prima eigenschappen, ga je kostbare tijd en energie niet verspillen aan een poging, die kwijt te raken!)

Terug naar “Overige problemen”