Chloe Sullivan

Rechten patiënt in instelling

Dag iedereen,

ik heb een vraag over de rechten van de patiënt in een instelling. (Ik woon in België). Ik ben gisteren opgenomen in een gesloten instelling en nu na één dag mocht ik naar een open instelling. Ik zit nu sinds vanmorgen in die open instelling en ik vraag mij af wat mijn rechten en plichten zijn. Ik moet meedoen aan de therapieën, maar ik zit ook met mijn examens. En ik vraag mij dus af of er iemand is die weet wat je rechten en plichten zijn in verband met examens maken terwijl je in een instelling zit?
Bovendien vraag ik mij ook af hoelang je zo gemiddeld in een instelling moet blijven en of dat ze je daarin moeten houden of dat je bijvoorbeeld ook vrijwillig ontslag kan nemen in een open instelling?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groetjes,
Chloe S.
Laatst gewijzigd door volhoudertje op 06 jun 2013 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Werkelijke naam in onderschrift verwijderd om anonimiteit te waarborgen
Erik

Re: Rechten patiënt in instelling

Dag Chloe,

Heb je het er al met de begeleiding of je behandelaar over gehad hoe je dit kan aanpakken? In principe als er geen gevaar meer is en je bent op de open afdeling kan je gewoon ontslag aanvragen. Als ze vinden dat er toch gevaar is dan zullen ze je gedwongen kunnen opnemen. Maar ik denk dat met overleg veel dingen haalbaar zijn. Anders met een Patiënten Vertrouwens Persoon praten?
Gebruikersavatar
Black Rose
Berichten: 1711
Lid geworden op: 27 mei 2011 23:53

Re: Rechten patiënt in instelling

Dag Chloë,

Als je vrijwillig opgenomen bent (niet gecolloqueerd) kan je in principe je ontslag geven wanneer je dat zelf wilt, ongeacht zelfs (denk ik) of je in gesloten of open afdeling zit.
Er wordt inderdaad verwacht van patiënten dat ze deelnemen aan de therapieën maar als geldige redenen hebt om dat (deels) niet te doen kan dat overlegd worden.
Ik herinner me dat vroeger iemand die studeerde de therapieën niet moest volgen wanneer die naar school moest.
Wat het studeren zelf betreft zullen ze misschien voorstellen om dit dan na de therapie-uren te doen, maar lijkt me bespreekbaar.

Hoelang je best in opname blijft bepaalt normaal gezien de psychiater (volgens de teamgesprekken).
Wanneer deze er vanuit gaat dat de therapie er op zit of het beter is om ermee te stoppen, dan brengen ze jou op de hoogte : dit is verschillend van persoon tot persoon.
Als je er niet mee akkoord gaat kan je er uiteraard vroeger uitstappen, mits jouw ontslag te geven, zoals ik hierboven beschreef.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: Rechten patiënt in instelling

Let wel dat als de thuissituatie onhoudbaar is, het verstandig is om je vrijwillige opname netjes 'uit te zitten'. Daarmee bedoel ik dat je wacht op het oordeel van je behandelaar dat de behandeling afgerond kan worden. Als je te vroeg naar huis gaat om vervolgens gedwongen opgenomen te worden, word je minder vrolijk dan nu je de meeste van je vrijheden nog hebt.

Je examens zou je gewoon moeten mogen maken, het is zelfs verstandig dat te doen. Als de groepsleiding dit niet toelaat kan het zijn dat je eerst contact moet zoeken met een behandelingscoördinator. Veel sterkte en succes!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

Terug naar “Overige problemen”