Didi

welke diagnose ?

Ik heb van verschillende dingen last, maar ik pas niet in een 'hokje'. Niet dat ik dat wil, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening en misschien komt er iets vernieuwends uit waar ik nog niet, of de mensen om mij heen, aan gedacht hebben. Het is overigens allemaal onder controle. Dus dat is het probleem niet. Hieronder een beschrijving en dan graag jullie mening over een mogelijke diagnose ;-)

Leeftijd : 23
veel meegemaakt: Ja, gepest, slechte jeugd thuis, biologische vader overleden in korte tijd aan leukemie (twee jaar terug), moeder die psychiatrisch ziek is, moeten stoppen met studie etc. etc. (er zijn zowiezo verwerkingsproblemen)

Alles in orde nu ? Ja, goed werk, avondschool, eigen huisje alles is goed.

Medicatie: anti-depressiva, anti-psychotica, hartmedicatie.

als ik mijn medicatie niet neem heb ik last van angsten die mij overvallen, ik begin te beven en ik weet niet wat te doen. Er komt een soort zwart gordijn voor mij en dan zie ik alles negatief. Maar op andere momenten moet ik heel hard lachen en wenen tegelijk..... Ik heb mezelf niet in de hand... Ook met momenten als ik zeer gespannen ben begin ik dingen te zien, maar ik weet dat het niet echt is( bij schizofrenie geloof je het, leef je daarin, dat heb ik niet). Ik zie en voel wel, maar ik weet dat het niet echt is, wat het niet minder eng of naar maakt. Ik kan me nog wel beheersen maar als ik niet optijd reageer dan begin ik van mij af te slaan en schoppen omdat ik allerlei nare dingen voel en zie... Ondanks dat ik weet dat het niet echt is...

hartkloppingen, en ik zou dan ook niet kunnen gaan werken zonder medicatie. Ookal weet ik op dat moment dat er niets aan de hand is wil ik gewoon gillend weg rennen omdat heel mijn lichaam en geest op tilt slaan om niets eigenlijk [blink] [blink]

Het is begonnen sinds ik opgevangen ben door mensen (kwam op straat te staan). Dus ik denk zowiezo dat het allemaal verwerking is en dat mijn hoofd het niet aan kan..

Maargoed buiten dat, welke richting van diagnose ga ik op ? vind het gewoon leuk om te weten, en zien wat andere denken. Als er vragen zijn om toelichting hoor ik het wel. 001_rolleyes
Superwoman

Re: welke diagnose ?

Een diagnose dient gesteld te worden door een professional op basis van gedegen onderzoek en gesprekken.
Niet door jan en alleman op een forum op basis van een korte beschrijving...
Didi

Re: welke diagnose ?

natuurlijk, dat snap ik ook wel.

gewoon wat jullie denken, maar als je je mening niet wil geven is dat ook ok. hoor.
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: welke diagnose ?

Hoi Didi, welkom op het forum. :)

Ik ben het met Superwoman eens dat wij niet echt een diagnose kunnen stellen. Wat dat betreft zou je dat aan een professional kunnen voorleggen. Wat je zelf al zegt heb je nogal veel meegemaakt, heb je medicatie, medicatie die niet niets is. Dan denk ik er toch ook bij dat je al gesprekken hebt met de hulpverlening? Is er geen diagnose gesteld? Of meerdere diagnoses? Het is moeilijk om echt in te gaan op bepaalde richtingen wat jij zou kunnen hebben. Ik denk dat dat ook niet aan mij of ons is...

Jij hebt onder andere AD en andere medicatie om dingen tegen te gaan of in ieder geval onder controle houden.
Is daar verder geen uitleg bij gegeven of is er niet verder gezocht naar wat jij zou kunnen hebben voordat je die medicaties kreeg?
Het lijkt mij dat je dat niet zomaar krijgt voorgeschreven?
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: welke diagnose ?

Het is begonnen sinds ik opgevangen ben door mensen (kwam op straat te staan). Dus ik denk sowieso dat het allemaal verwerking is en dat mijn hoofd het niet aan kan..
Ik ben het met bovenstaande posters eens. Een diagnose op basis van 12 regels tekst is ondoenlijk om zo vast te stellen. Een diagnose wordt gewoonlijk pas gesteld na gedegen persoonlijkheidsonderzoek op basis van intelligentie en persoonlijkheidstesten. Daarbij zal er een diagnose gesteld zijn nadat je medicatie hebt gekregen?

Je hebt het over angsten, depressieve gevoelens die je zonder die medicatie overvallen en het klinkt wat dissociatief als je zegt dat je enerzijds heel emotioneel bent en anderzijds telkens het gevoel hebt dat het niet "echt" is.

Je schrijft dat het begonnen is sinds je opgevangen was door mensen omdat je op straat kwam te staan. Dat is een behoorlijke bestaansaantasting als je op straat kwam te staan. Dat raakt een mens in de basisbehoeften van veiligheid, dak boven je hoofd, eten en drinken, beschutting tegen kou, warmte etc. (Pyramide van Maslow).

Daarbij had je moeder ook psychiatrische problemen wat kan maken dat je erfelijk al gevoeliger was in de genen en dat het getriggerd is door bovengenoemde bestaansaantasting. Een jeugd met pestgedrag en een vroegtijdig overlijden van je vader leidt tot trauma's. Alles bij elkaar is het een behoorlijk zware belasting op het psychische vlak zowel wat mogelijk aangeboren is als wat ontstaan is door omgevingsfactoren. Een combinatie van factoren die kunnen leiden tot depressies en angststoornissen.

Wil je echter precies weten wat er voor etiketje op kan dan zal je persoonlijkheidsonderzoek moeten laten doen door een psycholoog.
Inzicht als Uitweg..
Radix

Re: welke diagnose ?

Ja, Didi, ook ik ben het met de vorigen eens. Een diagnose is per definitie wat een deskundige denkt, na het uitgevoerd hebben van een onderzoek.

Strict theoretisch gezien, geldt een diagnose tot aan de deur. Want een mening kan veranderen. Al zal dat bij een gewoonlijke diagnose niet het geval zijn, omdat de deskundige er veel tijd en energie in stak. En toch, als jij de deur nadert, kan bij de deskundige ineens een lampje gaan branden.

Ik bedoel: het is heel erg relatief. In de praktijk zegt men gewichtig: "De geldigheid van een diagnose is ongeveer twee jaar."

Maar jouw onderliggende vraag gaat helemaal niet over 'diagnose'. Je wil gewoon graag ideeen horen, over wat er aan de hand kan zijn. Inspiratie opdoen dus.

Jouw idee, dat alles netjes in hokjes past, klopt niet. Jammer hè.
Helaas zijn die hokjes niet meer dan een poging, om een beetje structuur aan te brengen in de veelheid aan eigenschappen die een mens kan hebben. ER wordt wel gezegd, dat de DSM niet veel meer is dan een 'taal' is voor psychiaters, om met elkaar te kunnen praten.

Ik heb je tekst een paar keer gelezen. Ik heb met je te doen. Hou vol meid, het komt een keer goed.

Terug naar “Overige problemen”