Nathan

reactie op muziek

Nu aangezien ik wel denk dat dit iets psychologisch is en ik mij deze nacht ineens afvroeg hoe het komt ga ik deze vraag stellen!
Normaal laat ik niet zo snel emoties zien, maar vanaf dat ik bepaalde muziek luister, kan ik zo ontzettend emotioneel worden!
Ook als ik zelf piano begin te spelen kan ik ontzettend emotioneel worden, of van een hele possitieve naar een meer negatieve houding en gedachtengang gaan.
Nu waarschijnlijk heeft iedereen dit wel.
Maar ik vroeg mij af waarom we dit eigenlijk hebben?
Hoe komt het dat mensen emotioneel worden van muziek, en dan praat ik ook echt alleen over muziek, en niet over de tekst, want de tekst heeft dan weer een apparte invloed denk ik.

Sorry trouwens als dit in het verkeerde topic mocht staan, maar weet niet waar het anders te zetten 011

Mvg
Nathan
Black_unicorn

Re: reactie op muziek

Muziek is net als piano spelen mijn passie!
Ik herken dan ook helemaal wat je zegt.

Bij het zelf spelen denk ik dat die emoties boven komen omdat je automatisch van je hele wezen gebruik maakt om te spelen. Je emoties die op dat moment aanwezig zijn beïnvloeden je muziek en de muziek versterkt op zich die emoties dan weer... zo ervaar ik het toch want ben helemaal geen psycholoog of zo hoor :D

Denk dat bij het luisteren naar muziek ook zoiets is. Een soort van trigger voor emoties die sowieso al in je binnenste zitten?

Hi hoop dat mijn uitleg op iets trekt :unsure:

Groetjes,
Black Unicorn
Nathan

Re: reactie op muziek

ik begrijp helemaal wat je zegt!
muziek heeft altijd een belangrijke rol in mijn leven gespeeld, omdat ik niemand had om af en toe mijn ''verhaal'' aan kwijt te kunnen was muziek de beste uitweg, en de laatste 3-4 jaar is piano toch 1 van de belangrijkste dingen in mijn leven geworden.
Kan er, zoals je al zei, al mijn emotie in kwijt!

Toch vraag ik mij af of hier eventueel psychologen/andere personen zijn, die er een ''psychologische'' verklaring voor kunnen geven. biggrin5

Mvg
Nathan
tommy9119

Re: reactie op muziek

Het is inderdaad niet meer dan een trigger. Je hersenen associeren een emotie of een gebeurtenis (die uiteindelijk ook een emotie bij je oproept, zeer waarschijnlijk) met het liedje. Of het deuntje. Of de tekst. Of whatever.

Je hoeft enkel het liedje gehoord te hebben in een bepaalde situatie en dan kan zoiets al gebeuren. Bij leuke herinneringen is dit natuurlijk fantastisch, zoniet dan kan het soms best irritant worden. Dessalnietemin is het een zeer interessant onderwerp, vind ik, triggers in de vorm van muziek(/geluid).
Black_unicorn

Re: reactie op muziek

Weet je denk nu ook aan muziektherapie en bv. creatieve therapie.
Het is gewoon een medium dat je toelaat om emoties toe te laten en te durven uiten.
Misschien dat het voor jou gemakkelijker is op deze manier dan bv. wanneer je onder mensen of zo bent, omdat je zei dat je normaal niet vlug je emoties laat zien.
Het is zoals Tommy zegt het kan zowel goede als minder goede emoties oproepen, maar het kan wel helpen om te voorkomen dat je anders alles gaat opkroppen of blokkades opheffen, wat ook het doel is van muziektherapie. (heb ik zelf ondervonden in therapie)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15136
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: reactie op muziek

Nou, ik zal ook eens een gooi doen. Mensen die een muziekinstrument bespelen maken bij het bespelen van hun instrument gebruik van verschillende delen van hun hersens en geheugen. Je hebt het motorisch geheugen, het auditieve geheugen en het geheugen waar mee je tijdsverloop waarneemt.
Door dat samenspel van geheugenfuncties wordt muziek een fysieke en emotionele ervaring. Een instrument is voor veel muzikanten ook bijna een onderdeel van hun lichaam.
Nathan schreef:Ook als ik zelf piano begin te spelen kan ik ontzettend emotioneel worden, of van een hele positieve naar een meer negatieve houding en gedachtengang gaan. Nu waarschijnlijk heeft iedereen dit wel.
Eh … nee, niet helemaal. Ik begrijp niet goed hoe je een negatieve houding of gedachtengang van muziek kunt krijgen. Ik herken dat niet. Maar misschien betekent de term ‘negatief’ voor jou iets anders dan voor mij.
Nathan schreef:Hoe komt het dat mensen emotioneel worden van muziek, en dan praat ik ook echt alleen over muziek, en niet over de tekst, want de tekst heeft dan weer een aparte invloed denk ik.
Ik vind tekst een heel wezenlijk onderdeel van sommige muziek, het moet een eenheid vormen. Noem eens een voorbeeld van een mooie melodie met een stomme tekst, of omgekeerd, een goeie tekst met een stomme melodie [027] . Ik ben benieuwd. ;-)
* Liebe Macht Frei *
Nathan

Re: reactie op muziek

Bedankt voor je uitleg! ik kan pianoliedjes zo uit men hoofd leren terwijl dat frans er maar niet in blijft zitten :lol:
Nathan schreef:Ook als ik zelf piano begin te spelen kan ik ontzettend emotioneel worden, of van een hele positieve naar een meer negatieve houding en gedachtengang gaan. Nu waarschijnlijk heeft iedereen dit wel.
Ik bedoel een meer droevige gedachtengang, ik kan er me bijvoorbeeld eenzaam bij gaan voelen, verdrietig, ... terwijl die gedachten bij een ander liedje er helemaal niet meer zijn.
Ook verwees de ''waarschijnlijk heeft iedereen dit wel'' naar het emotioneel worden van muziek en niet naar de tekst daarvoor, was een beetje verkeerd geplaatst.
volhoudertje schreef: Ik vind tekst een heel wezenlijk onderdeel van sommige muziek, het moet een eenheid vormen. Noem eens een voorbeeld van een mooie melodie met een stomme tekst, of omgekeerd, een goeie tekst met een stomme melodie [027] . Ik ben benieuwd. ;-)
Ja klopt wel, ik dacht dat muziek met tekst een apparte invloed had, maar ik ken er dan ook niks over.
kan geen voorbeeld geven maar ik denk dat het opzich wel ergens zal bestaan 011

Mvg
Nathan
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15136
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: reactie op muziek

Nathan schreef:Bedankt voor je uitleg! ik kan pianoliedjes zo uit men hoofd leren terwijl dat frans er maar niet in blijft zitten :lol:
Probeer dan eens voor de aardigheid je franse woordjes op de melodie van een bekend liedje uit je hoofd te leren.
Begin bijvoorbeeld met de vervoeging van het werkwoord ‘venir’ en je zult je een tweede Serge Gainsbourg voelen! 011
* Liebe Macht Frei *
marcel

Re: reactie op muziek

muziek is alleen mooi wanneer je er zelf naar wilt luisteren :) :) :)
elgebak

Re: reactie op muziek

volhoudertje schreef: Ik vind tekst een heel wezenlijk onderdeel van sommige muziek, het moet een eenheid vormen. Noem eens een voorbeeld van een mooie melodie met een stomme tekst, of omgekeerd, een goeie tekst met een stomme melodie [027] . Ik ben benieuwd. ;-)
Ik luister nooit naar een tekst, dan hoor je de muziek niet meer. Ik luister wel naar de klanken van de zanger maar van geen enkele nummer die ik luister ken ik de betekenis van de tekst. In dat geval betekent dat dat ik dus best nummers met een slechte tekst kan luisteren. Misschien doe ik dat dus al ;)

Terug naar “Overige problemen”