BtenBroeke

Emotioneel geladen keuze

Beste lezer...

Voor mijn MBA fase 1 (TSM Business School in samenwerking met Utwente) doe ik onderzoek naar de succes- en faalfactoren bij het herbestemmen van kerken. Tijdens dit proces loopt het vaak mis. Nou zult u misschien vreemd opkijken waarom ik dit onderwerp hier plaats, maar mijn motivatie - en vraag - is de volgende:

Alle bestaande (proces gerelateerde) herbestemmingsmodellen gaan uit van de locatie, het gebouw of andere technische (on)mogelijkheden. De 'harde' kant zeg maar. De gebruiker wordt geholpen bij het maken van “technische” keuzes. De helft van deze modellen werkt niet omdat geen één van allen, tijdens het proces, inspeelt op de emotie van de eigenaar, kerkganger en de maatschappij. Welke juist enorm belangrijk zijn bij het afstoten cq herbestemmen van een kerk.

Waarom maken gelovigen en niet gelovigen bepaalde keuzes en hoe gaat dit proces? De huidige modellen werken prima voor de (project)ontwikkelaar, maar niet voor het ondersteunen van het proces van de emotioneel, sociaal en maatschappelijk gebonden omgeving.

Ik wil een compleet herbestemmingsmodel opzetten, hierbij wil ik gebruik maken van een bestaand herbestemmingsmodel en deze integreren met een model welke inspeelt op het maken van ‘emotioneel’ geladen keuzes.

Wie kan mij helpen met literatuur, studies of andere artikelen? Ik kan me voorstellen dat een bestaand model vanuit de Cognitieve Psychologie prima past in mijn plaatje.

Ik hoop dat iemand suggesties heeft....

Mvgr Bjorn ten Broeke

Terug naar “Overige problemen”