HPeeters

iemand helpen die aan lager wal gaat raken

Hallo ik wil hier wat hulp vragen niet voor mezelf maar voor iemand anders die hulp kan gebruiken maar het niet aanneemt. Iemand die zichzelf langzaam maar zeker naar de kl*te helpt, steeds verder en verder wegzakt in ellende en depressie.

Hij is toch wel licht autistisch. Jaar of veertig. Na een jaar of 10 werkeloos te zijn geweest heeft het arbeidsburo hem eindelijk een baan bezorgd. Minimumloon natuurlijk en na 3 jaar werd het toch nog een vaste baan. Het ging toen een stuk beter met hem, hij werkte, het gaf hem een ritme, een doel, vertrouwen, geld om leuke dingen te doen of te kopen. Niet dat hij dat deed. Kocht amper kleren of bv een plasma tv.
Daar heeft hij 7 jaar gewerkt maar het bedrijf ging op de fles en hij werd ontslagen met een regeling (7 maanden salaris mee).

Nou zit het probleem dat hij zich altijd heeft afgezonderd, nooit anderen tot last wilde zijn. Maar denk ik ook faalangst heeft. Moeder maakte zich altijd al zorgen maar dat uit zich voornamelijk in constant hysterisch geschreeuw.
Vader bemoeit zich zo goed als niet met hem altijd te druk met zichzelf, ouders al gescheiden sinds hij 12 was.

Hij heeft zich na het ontslag (1.5 jaar geleden) nooit ingeschreven bij een arbeidsburo of uitkeringsinstantie. Hij eet dus al zijn (spaar)geld op en dat begint wel op te raken.
Dat gaat fout en ooit wordt hij zijn huis uitgezet, de belasting wil vast ook nog geld hebben over die eerdere som. Maar dat vult hij ook niet in. Je dringt niet tot hem door door. Hij is zeker niet dom, maar wat je ook aanbied aan hulp hij wijst het steeds af.
Meegaan naar arbeidsburo of uitkeringsinstantie hij zegt dan dat hij daar toch niks zegt en eigenlijk wil hij ook niet.
Maatschappelijk werk langsturen? Hij doet de deur niet open of beantwoord geen enkele vraag.

De moeder heeft ooit zijn huisarts benaderd en er is toen flinke ruzie geweest en nog een beetje dus die doet even niets meer.

Wat ik graag zou willen weten. Er bestaan allerlei instanties die aan lager wal geraakte mensen helpen. Maar die komen altijd in actie als iemand aan de grond zit, op straat zwerft en vooral geholpen wil worden.
Weet iemand of er iets of iemand bestaat die bij dit soort probleemgevallen kan optreden, een instantie die je kunt inschakelen voordat een probleemgeval wordt of zich wat aandoet. Want iedereen heeft het een beetje opgeven en zijn familie is bang dat ie ooit een einde aan zijn leven zal maken. Eigenlijk hadden ze dat al 10 jaar geleden verwacht en ook zijn schoolpsychiaters waren niet heel blij met hem begreep ik (hij gaf toen ook nooit antwoord). Maar tot nu toe is het goed gegaan maar je merkt dat hij wel depressief en wordt.
Liezel

Re: iemand helpen die aan lager wal gaat raken

Hoi HPeeters,

Ik heb geen antwoord op je vraag of er instanties zijn die mensen helpen die dreigen te verzuipen. Die zullen er ongetwijfeld zijn maar daarvoor zal jouw kennis zich absoluut moeten motiveren. Als ik jouw verhaal zo lees dan denk ik dat er momenteel geen instantie is die hem kan helpen omdat hij dat zelf niet wil. Dat klinkt heel hard maar een mens zal zelf stappen moeten zetten om beter te worden. Is iemand daar niet toe bereid, dan kun je nog zo hard trekken maar dan zal er niets gebeuren.
Ik vind het ontzettend goed van je dat je om deze vriend geeft en hem probeert te helpen ondanks dat je vriend niet wil. Ik denk dat het enige wat je kunt doen is hem motiveren om toch actie te ondernemen. Probeer hem in te laten zien wat de feiten zijn (geld raakt op en dat vult zich niet zomaar aan) en dat hij mogelijkheden heeft om daar iets aan te doen.
Bewaak daarin wel jouw eigen grenzen! Hoe hard het ook klinkt: het is zijn eigen leven en zijn eigen verantwoordelijkheid.

Ik hoop dat er hier nog mensen komen die adviezen kunnen geven en wellicht instanties kunnen noemen die zouden kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: iemand helpen die aan lager wal gaat raken

Ik weet dat je zoiets hebt als bemoeizorg in sommige steden ? En verder zou ik eens informeren bij de gemeente hoe of wat ze hebben. Vaak zitten dit soort diensten bij de gemeente van de woonplaats van betrokkene of weten zij wel de weg bij zoiets als dit.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bemoeizorg

Als hij echt niet meer in staat is om financieel voor zichzelf te zorgen (zoals inkomen, uitkering en belastingen te regelen) dan is er nog zoiets als een mentorschap, onderbewindstellig of onder curatele stelling maar dat is best heftig en moet via justitie.


http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... entorschap
Inzicht als Uitweg..
HPeeters

Re: iemand helpen die aan lager wal gaat raken

Bedankt,

Even een update, moeder heeft wel wat hulp ingeschakeld maar op haar niet handige manier. Een afspraak regelen en dan zeggen dat die langs moet gaan, wat hij natuurlijk niet deed.
Vervolgens is ze voor de zoveelste keer verschrikkelijk tegen hem tekeer gegaan dat een enorme nietsnut is, etc, hoorde ik achteraf. Met als gevolg dat ze gefrustreerd is, zegt dat ze alles al geprobeerd heeft. Het ligt niet aan haar. Dat hij maar niet wil luisteren.
Volgens hem is hij helemaal niet ziek, ze wil blijven geloven dat hij gezond is, moeders eigen, dus moet hij wel een nietsnut/lapswans/lui zijn.
Gevolg nu heeft hij zelfs geen contact meer met zijn moeder.

Ik heb al meerdere keren gezegd, dat elke keer als ze tegen hem te keer gaat hij verder in zijn schulp kruipt en de afstand tussen hun nog verder vergroot cq beschadigd. Maar ze luistert niet zoals gewoonlijk.
Ik heb ook al eens dat zij anders eens bij de psychiater langs moet voor haar woede aanvallen zodat ze zo beter kan communiceren, maar ze ziet geen probleem.

Terug naar “Overige problemen”