Amanda3785

Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

Hoi hoi,

Ik moet voor mijn cursus in Canada een experiment uitvoeren en ben op zoek naar een aantal mensen die hieraan mee zouden willen werken. Het duurt maximaal twee minuten. Het enige dat je hoeft te doen is een filmpje van een paar seconden te bekijken en vervolgens een paar vragen (maximaal 5) te beantwoorden.

Iedereen die mee wil werken, mag mij een berichtje sturen. Je hoeft niet aan voorwaarden te voldoen. Het filmpje betreft een auto die ergens tegen aan botst. Er worden geen mensen getoond, de auto is met een afstandsbediening bestuurt. Maar mocht je hier om welke reden dan ook niet goed tegen kunnen, dan raad ik je aan om niet mee te doen.

Graag hoor ik van jullie!

Groetjes,

Amanda
Amanda3785

Re: Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

Geweldig! cheerqd5

Ik krijg volgende week alle details van mijn docent en dan krijgt iedereen die zich aanmeldt bij mij ook alle details en worden er verdere afspraken gemaakt.

@ Leeuwtjuh: In ieder geval al hartstikke bedankt!

Groetjes,

Amanda
Trout Mask Replica

Re: Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

kan ik dat hier thuis achter de computer doen? of zou ik dan naar een locatie toe moeten?
Gebruikersavatar
JulianC
Berichten: 2225
Lid geworden op: 24 sep 2009 17:16

Re: Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

:lol: ik wil ook op locatiebezoek naar canada!
You'll get over it. One day.

"Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.."
Amanda3785

Re: Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

Hahaha, nee ik kan jullie geen reisje naar Canada aanbieden helaas. Alles wordt via de computer gedaan. Ik stuur jullie het filmpje en de vragen en de antwoorden sturen jullie naar me terug.

Groetjes,

Amanda
bobomelo

Re: Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

kom maar op met't filmpje!
voor wat voor onderzoek is het?
Amanda3785

Re: Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

Top! Volgende week zijn alle details verzameld en dan zal ik iedereen benaderen die mee wil doen om te laten weten wanneer ik het filmpje en de vragen doorstuur, de verdere procedure en wat het precies inhoudt.

Ik kan er nu wel meer over vertellen, maar ik weet nog niet precies wat ik mag vertellen omdat ik anders het experiment kan beïnvloeden en dat is niet de bedoeling. Maar volgende week weet ik dat dus wel en licht ik iedereen helemaal goed in hierover.

Wat ik wel kan vertellen is dat het er om gaat hoe goed je dingen kunt herinneren.

Groetjes,

Amanda
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

Ik denk dat ik al weet wat voor soort test het is, count me in! :)
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Amanda3785

Re: Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

Hartstikke leuk! Ik laat zo snel mogelijk weer weten ;)
Amanda3785

Re: Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

Hartstkke tof dat jullie mee willen doen!

Zouden jullie mij je mailadres door willen geven in een PB? Dan kan ik alles doorsturen inclusief de nodige uitleg. Vanaf aanstaande dinsdag ga ik de experimenten afnemen en verzamelen.

Groetjes en alvast bedankt!

Amanda
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

Ik wil ook wel meedoen als het nog kan ?
Inzicht als Uitweg..
Amanda3785

Re: Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

Hoi hoi,

Nogmaals hartstikke bedankt voor alle reacties. Ik ga degene die mij hun mailadres hebben doorgegeven nu het experiment doorsturen. Ik wil jullie vragen om deze uiterlijk aanstaande woensdagochtend naar mij terug te sturen. Het mailadres staat in het experiment.

Alvast hartstikke bedankt!

Groetjes,

Amanda
Amanda3785

Re: Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

Hoi hoi,

Ik wil iedereen die mee heeft gedaan en/of interesse heeft getoond in mijn experiment ontzettend bedanken.Ik had beloofd om te vertellen waar het precies over ging, dus bij deze...

Met dit experiment wilde ik onderzoeken of er een verband is tussen het geheugen en taalgebruik. Ik denk namelijk dat je met bepaald taalgebruik het geheugen kan beïnvloeden / manipuleren.
Ik heb iedereen in twee groepen verdeeld. Iedereen kreeg dezelfde vragen, op de laatste na. De ene groep kreeg de vraag met ‘contact maken’, de andere groep met ‘rammen’. Deze laatste kan suggeren dat de auto behoorlijk hard reed.

Omdat niet iedereen de vragen serieus had beantwoord (iedereen die vanuit het forum mee heeft gedaan wel, dus bedankt daarvoor) is er volgens officiële berekeningen geen groot genoeg verschil om te zeggen dat er daadwerkelijk een verband bestaat.
Wanneer ik de serieuze antwoorden naast elkaar leg, is het verschil echter wel heel duidelijk. Men kan dus het geheugen beïnvloeden door er op een bepaalde manier naar te vragen.

Ik ben de aankomende tijd bezig om er een officieel rapport over te schrijven en degene die het in willen zien, mogen mij een mailtje sturen (of persoonlijk bericht). Zij krijgen dan een kopie via de mail gestuurd zodra mijn rapport afgerond is. Het is echter wel volledig in het Engels.

Nogmaal heel erg bedankt iedereen!

Groetjes,

Amanda
Timothy Lee

Re: Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

Denk dat taalgebruik zeker invloed heeft op het geheugen. Dingen worden kunnen groter gemaakt worden dan ze zijn. Zoals je zelf al aangaf met het "rammen" of het "contact" maken. Beide zijn contact maken met de muur. De een is alleen wat overdreven en de ander wat technischer. Als je er nog wat dure woorden ertussen gooit, wat een groot deel niet begrijpt kan het heel erg lijken, terwijl het misschien niets was..

maar goe.. ben wel benieuwd naar jou rapport :)

greetz

Tim
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

Het lijkt me logisch dat je met suggestieve /sturende vragen ook andere antwoorden krijgt dan met meer neutrale open vragen.
Inzicht als Uitweg..
Amanda3785

Re: Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

Hoi iedereen,

Sorry voor mijn zeer late reactie... Ik heb het echt ontzettend druk gehad de laatste tijd en ben sinds een weekje weer in Nederland. Ik heb mijn experiment ingediend en heb er een 7,5 voor gekregen dus daar ben ik heel blij mee. Voor de mensen die het rapport willen hebben, dat kan als je me een pb stuurt met daarin je e-mailadres. Het is wel in het Engels natuurlijk.

De uitslag was een beetje dubbel omdat er een paar de vragen niet serieus hadden gemaakt. Niemand van dit forum hoor. Iedereen die mee heeft gewerkt vanuit het forum heeft het heel netjes gedaan. Echt top! Maar door de antwoorden die niet serieus waren, kwam er een dubbele uitslag uit.

Volgens wetenschappelijke eisen is er geen belangrijk verschil tussen het taalgebruik en het invloed die dat heeft op iemand zijn/haar herinnering of geheugen. Maar als je de resultaten naast elkaar zet en kijkt naar de serieuze antwoorden is er wel degelijk een verschil merkbaar.

De mensen die de laatste vraag kregen met 'contact maken' hadden de snelheid van de auto lager geschat dan de mensen die de vraag kregen met 'ramde'. Daar zat gemiddeld ruim 30 km. verschil in!

Wat me trouwens ook duidelijk is geworden, is dat heel veel mensen ontzettend slecht zijn in schatten hahaha. Is ook een onderzoek waard eigenlijk ;).

Iedereen die mee heeft gewerkt... Nogmaals ontzettend bedankt!

Groetjes,

Amanda
Leeuwtjuh

Re: Wie wil er meedoen aan een simpel testje/experiment

Hoi Amanda,

Bedankt voor de terugkoppeling! Beter laat dan nooit :nod: !

Fijn dat we je konden helpen.

Terug naar “Overige problemen”