sandra.trovato

puber zoon

Wie heeft er ervaring met een puber?
Gezin samenstelling drie jaar gescheiden, inmiddels opnieuw getrouwd , drie kinderen twee wonende bij mij (sandra) en mijn huidige man, de zoon van 16 is een probleem, hieronder omschrijf ik zijn doen en laten , mogelijk kan iemand zijn mening geven over zijn gedrag of met een oplossing komen.
Wat is er mis met mijn zoon.. :(
zijn gedrag gaat als volgt , doet de volgende dingen of juist niet ...
De dagelijkse gang van zaken
Op een normale manier goeden dag/ochtend zeggen
Melden als je thuis bent of weg gaat (ook ineens snachts) zeggen,sms,briefje
Kamer netjes houden , geen etensrestanten/kleding op de vloer.
Geen troep op de trap , ivm veiligheid
Vragen/Melden als er iemand blijft slapen
Melden als er niet thuis word gegeten ivm voor niks eten maken
Melden van hoe laat tot hoe laat je werkt ivm met eten
Na 23.00 uur geen hard geluid aan (er moet iemand elke dag om 5.30 op), praten via x-box live is geen gehoor voor een ander.
Op tijd naar bed gaan , niet elke nacht rond 01.00 uur of later .
Na wc gebruik poepen , pot schoon maken ivm remsporen
NIET IN COLA FLESSEN ZEIKEN/PLASSEN EN OP JE KAMER VERZAMELEN.
Vondst zondag 7 maart 1.5 liter ( TE GOOR VOOR WOORDEN)
Klusjes nakomen (bakken grijze, groene een maal per week buiten zetten en zwabber de hond)
Na eieren bakken , troep op ruimen, schillen niet op het dak,in de tuin gooien of aan zwabber geven
Keuken Laden sluiten na gebruik, etens waren niet laten liggen ,deuren kamer sluiten.
VOORDEUR OP SLOT , NIET OPEN LATEN STAAN OP EEN KIER, is diverse malen aangetroffen.
FIETS IN DE SCHUUR
Jas ophangen aan de kapstok niet elke keer op de grond gooien .
Na het douchen vieze onderbroek , shampoo ,scheerspullen,haren opruimen.
Niet het kacheltje op je kamer onnodig laten aanstaan overdag , ivm met energie en brandgevaar
Geen waxine lichtjes branden op je kamer brandgevaar
Niet met je luchtbuks schieten boven op zolder , en al helemaal niet doorgeladen op je kamer leggen.
Geen troep op het dak gooien zoals chipszakken , blikjes en kussen slopen enz
Problemen overleggen. Wat het ook is .
Geen aanvallende houding aannemen . nu al zoveelste keer .
Uitspraken van je bent een mongool, hitler, lul, jij hebt hier niks te zeggen,wat moet je nou , ik doe wat ik wil( tegen stiefvader), ik ga jullie niet bedanken ,ga naar de psychiater en je houd nooit je bek ( tegen moeder ), worden niet geaccepteerd .

Volgens ons zijn de regels beperkt en heb je niet zo zwaar leven thuis,
90% zijn normale dingen die je gewoon vanuit je zelf moet doen/snappen , of juist moet laten, niks raars gewoon sociaal zijn.

hoe krijgen wij hem op de rails :question:

groetjes van sandra
Leeuwtjuh

Re: puber zoon

Doorgeladen buks op hem richten? (okeej, die was flauw)

Wat ontzettend veel regels... Wat doen jullie om hem positief te beinvloeden?

Overigens klinkt hij als een normale puberjongen 8)
sandra.trovato

Re: puber zoon

het zijn juist helemaal geen regels

wat hij wel doet of juist niet, dat zijn gewone normale omgangs vormen .

of zie ik dat verkeerd ?

alles is juist bespreekbaar maar meneer heeft lak aan alles ..
als hij iets doet wat juist leuk is belonen wij hem met komplimenten maar er zijn op het moment doet meneer wat hij wil :confused:

terwijl zijn zusje van 14 geen enkel probleem geeft
Leeuwtjuh

Re: puber zoon

sandra.trovato schreef:het zijn juist helemaal geen regels

wat hij wel doet of juist niet, dat zijn gewone normale omgangs vormen .

of zie ik dat verkeerd ?

alles is juist bespreekbaar maar meneer heeft lak aan alles .
als hij iets doet wat juist leuk is belonen wij hem met komplimenten maar er zijn op het moment doet meneer wat hij wil :confused:

terwijl zijn zusje van 14 geen enkel probleem geeft

Pubers doen toch altijd wat ze willen? ;)
Wet van de koppigste... Dat is echt een fase waar hij doorheen gaat.
En vergelijken met de jongste is sowieso al niet terecht, alle kinderen zijn anders. Je dochter heeft wss een heel ander karakter.
Rafelraafje

Re: puber zoon

Klinkt inderdaad ontzettend puberaal hoor, niet zien wat je hebt en krijgt, geen verantwoordelijkheid nemen en tegendraads... het hoort er vaak wel bij.

Misschien moet je wat meer info geven, want sinds wanneer is het zo? Ik zeg niet dat het zo is en ik wil je ook niet beschuldigen, maar wellicht heeft het met de scheiding te maken. Daarnaast; je somt nu een hele rij dingen op die hij fout doet, maar in hoeverre hebben jullie naar jezelf gekeken in dit verhaal? Wat heb je geprobeerd er aan te doen? Hoe beinvloeden dingen, die jij doet / zegt, zijn gedrag? Enz..
Mier

Re: puber zoon

Wat Rafelraafje zegt kan heel goed zo zijn, natuurlijk zal de pubertijd enige invloed uitoefenen op zijn gedrag, maar het kan ook heel goed dat het voor hem een schreeuw om aandacht is, die hij dan maar op deze negatieve manier probeert te scoren.
Verder is het lastig te beoordelen vanaf deze positie in hoeverre dit wel of niet puberleeftijd gebonden is en waar je eventueel nog dingen kan verbeteren.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: puber zoon

Het klinkt als een asociale puber. En op 16 jarige leeftijd zijn de meeste jongens niet altijd zo prettig in de omgang of gehoorzaam moeilijk aan hun ouders.

Ik vind sommige dingen wel extreem en ik vraag me af in hoeverre er consequenties zitten aan zijn gedrag ? Wie ruimt de troep op bijvoorbeeld ? Want als je dat als ouders blijft doen, dan is het wel heel gemakkelijk.

Als je regels hebt (en ik mag hopen dat je die toch wel hebt..??) dan dient hij zich er aan te houden. En als hij dat niet doet, dan zitten er doorgaans consequenties aan verbonden.
Is dat niet zo, zijn er geen regels en geen consequenties, dan wordt het lastig om orde te handhaven thuis en hem in het spoor terug te zetten.

Een goed gesprek lijkt me hier wel op zijn plaats. Niet vanuit de Jij Moet positie maar vanuit de Ik heb graag dat.. positie. Afspraken maken maar ook samen consequenties doornemen als de afspraken niet nagekomen worden. Een brutale mond en grof taalgebruik waaruit geen respect meer blijkt lijkt me iets wat je niet ongemerkt maar voorbij moet laten gaan.

Ik weet niet in hoeverre hij gewend is om te gaan regels en grenzen ? En heeft hij daar altijd al moeite mee gehad ? Waarom houdt hij zich er niet aan ? Is er iets gebeurd ?
Inzicht als Uitweg..
VrouwEnMoeder

Re: puber zoon

Hoi Sandra,

Als jij jou zoon iets wilt vertellen of verbieden dan moet je niet zeggen wil je dat niet meer doen want dat is niet goed of leuk, dat werkt niet bij een puber.
Mijn man en ik hebben een beginnende puber en wij spreken hem aan met IK WIL DAT je dit doet of dat doet, zo lang dat wij onze zoon aan spreken met IK merken we wel dat wij respect en waardering van hem krijgen.
Als je je zoon consequenties aan iets wil geven, moet het wel iets zijn waar je hem mee pakt, bij voorbeeld playstation voor een aantal dagen afnemen of zijn mobiele telefoon, dat zijn dingen die raken hem wel en dan zal het uiteindelijk zo zijn dat ze wel naar je gaan luisteren en d dingen gaan doen die jij zegt.
Hopelijk heb je hier wat aan, wens je veel sterkte en succes met alles.

Groetjes
Diana
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: puber zoon

Vervelende situatie, maar ik denk helaas onontkoombaar. Zelf heb ik mijn ouders, vooral mijn moeder, in mijn puberteit regelmatig tot wanhoop gedreven. Daar ben ik absoluut niet trots op, maar ik heb het bij veel leeftijdsgenoten ook gezien.

De band die ouder en kind met elkaar hebben zorgt er ook vaak voor dat het kind zich misschien net iets teveel op zijn gemak voelt. Het kan goed zijn dat een buitenstaander misschien meer (maar nog steeds beperkte!) invloed op hem heeft.

Daarbij denk ik dat harde sancties stellen misschien minder invloed op hem heeft dan als je hem je teleurstelling subtiel laat merken (als hij bijvoorbeeld de gevraagde klus niet heeft gedaan). Ook denk ik dat het goed is hem veel vrijheid te geven en niet al teveel direct te confronteren met zijn fouten, maar zelf ook wat lakser te worden in het opruimen van zijn troep, en in bijvoorbeeld het voor hem koken. Op die manier ziet hij dat je hem op een slimme manier een spiegel voorhoudt en waar zijn gedrag toe leidt.

Hij zal in eerste instantie misschien boos worden als hij erachter komt dat er niet voor hem gekookt is, op termijn komt hij wel aan het denken over de last waarmee hij anderen opzadelt.

Ik hoop dat dit iets voor je kan betekenen.
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute

Terug naar “Overige problemen”