Gebruikersavatar
myo
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 sep 2014 16:19

Topamax

Hey

Ik wil eens vragen of er hier iemand ervaring heeft met het medicijn Topamax, en wat hier de voor en nadelen van zijn?

Groetjes
Gebruikersavatar
knoalster
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mar 2018 14:34

Re: Topamax

Heel erg late reactie :P
Maar ja mocht iemand er toch nog weer mee te maken krijgen.

Topamax, beter bekend als Topiramaat, is wat ik zelf gebruik.
Gebruik het zelf voor ''Recurrent vestibulopathy''. Momenteel weer op max dosis wat daarvoor gebruikt mag worden, 100 mg (2 maal daags 2 pillen van 25mg).
Helpt mij om normaal te leven. Ben er dus erg blij mee. Kon voor ik deze diagnose kreeg en de medicatie weinig.
De voordelen? Ik had heel erg problemen met overvloedige prikkels die epileptisch lijkende aanvallen veroorzaken.
Topiramaat zorgt er gewoon voor dat dit tegen gehouden wordt, grotendeels. Alles komt minder snel binnen waardoor ik weer normaal
sociale situaties aan kan.

Nadelen?
Er zitten ongelofelijk veel bijwerkingen aan. Voor de ene kunnen die erg sterk naar voren komen en de ander natuurlijk niet. Dus daar geen druk om maken.
Omdat het wel zware medicatie is moet je lichaam echt even wennen, ik heb moeten overgeven en echt even ziek geweest toen ik de 1e keer begon.
Uiteindelijk krijg je trager prikkels binnen dus werken met machines, of het auto rijden, zijn dingen waar je goed mee moet opletten. Zal niet voor iedereen meer te doen zijn.
En ik ben met 13kg ook best wel veel gewicht verloren gezien dat ik nog geen 80kg woog. Dit begon wel een tijdje na het beginnen met Topiramaat, dus of het specifiek hiermee te maken heeft weet ik niet (en nee dieet is absoluut niets voor mij). Anderen schijnen echter toename te hebben.

Verwacht ook niet dat het alles weg zal nemen. Zonder prikkels kun je natuurlijk niet meer leven.
Dus in drukkere situaties kan ik nog wel last krijgen van mijn ziekte. Maar het helpt gewoon goed.
LoyalWolf
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mei 2018 00:45

Re: Topamax

Gebruik zelf 150mg voor mijn migraine, totaal geen bijwerkingen gelukkig, van iedere dag een zware migraine aanval naar om de dag. Fantastisch medicijn. Merk verder niks. Toen ik 200mg nam merkte ik dat ik rare spierpijn kreeg en tremoren in mijn been dus dat was teveel. Was al 87kg afgevallen en op goed gewicht dus moet goed eten want je valt behoorlijk af van dit medicijn. Als je niet uitkijkt zit je op ondergewicht. Maar als je de bijwerkingen leest en de verhalen heb ik geluk dat ik geen bijwerkingen heb.
The more I learn about people and interact with them, the more I distrust them.

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”