Rainbow2014

Depressie - Citalopram

Profiel
2 berichten
Voeg toe als contact
21-02-2014, 14:52
Hallo allemaal,

Sinds anderhalve week slik ik Citalopram tegen depressieve klachten. Ik ben begonnen met het s'ochtends slikken van 10 mg en na een week is dit verhoogd na 20 mg (therapeutische basis). Ik heb voor mijn gevoel enorm last van de bijwerkingen. Zo ben ik de gehele dag moe, heb ik een wazig gevoel in mijn hoofd, misselijk, ben ik meer depressief, trillerig, af en toe hoofdpijn en daarbij slaap ik niet goed door. Erg vervelend maar ik was van te voren gewaarschuwd door mijn psychiater.

Ik vraag me af of er nog meer mensen zijn die dit medicijn slikken tegen een depressie? Wat zijn jullie ervaringen? Veel last gehad van bijwerkingen en wanneer merkte je verbetering? Slik je het s'avonds of s'ochtends? Is het handig om het s'avonds te slikken als je niet doorslaapt?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Liefs Rainbow
Ilse

Re: Depressie - Citalopram

Hey Rainbow,

Ik neem wel een andere AD maar ik denk dat het bij alle ssri's hetzelfde is.
de eerste weken is het doorzetten maar daarna doen ze echt hun werk!!
ik neem sinds twee dagen cymbalta daarvoor nam ik sipralexa.
Veel succes
Rainbow2014

Re: Depressie - Citalopram

Heej Ilse,

Ik hoop dat het goed zijn werk gaat doen :) Het is toch afwachten of je de juiste AD te pakken hebt. Ik ga er gewoon mee door en hopen dat de bijwerkingen snel minder worden. Jij ook succes!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Depressie - Citalopram

Hoi Ilse,
Een ssri werkt vaak beter en geeft minder ongewenst gedoe (vaak "bijwerking" genoemd) als je er vitamine B complex bij slikt.

Sucses!
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: Depressie - Citalopram

Hoi Ilse,

Ik slik al een tijd citalopram tegen depressies. Ik had niet zoveel last van de bijwerkingen, maar weet wel dat je van de bijwerkingen ongeveer 2 weken last kan hebben. Het is ook altijd een beetje zoeken en proberen wat de goede dosis is. In het begin veranderde de dosis nogal, maar na een tijd toch de goede dosis gevonden. Ik neem het s'avonds, maar je kunt het ook s'morgens nemen. Het heeft mij toen wel echt goed geholpen om uit de depressie te komen. Het heeft wel een tijdje geduurd voordat het effect had. Ik hoop dat je snel minder last zult hebben van de bijwerkingen en dat het gaat werken.
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: Depressie - Citalopram

foutje! bedoelde Hoi Rainbow
Rainbow2014

Re: Depressie - Citalopram

Bedankt voor de reacties! Ik heb nog vitamine B complex in huis dus dat ga ik maar eens proberen. Kwaad kan het niet lijkt me en als het helpt zou dat heel mooi zijn! Ik neem het nu s'ochtends in maar ik heb het gevoel dat ik het beter s'avonds in kan nemen. Nu dat ik het s'ochtends in neem heb ik veel last van moeheid en sufheid. Lijkt mij dat dit juist beter is om dat s'avonds te hebben..? Misschien slaap ik dan ook weer door ipv elke nacht om half 5 wakker te zijn voor een tijd..Kan jij er goed door slapen Mereltje333? Hoeveel mg slik jij? Ik lees ook weleens dat mensen het 2x per dag slikken..wat zou hier de reden van zijn? Beter gedoseerd over een tijd?
Ik merk wel dat het echt per persoon verschillend is hoe het aanslaat en wat het beste is.. Het is even puzzelen maar hopelijk heeft het snel effect want de bijwerkingen belemmeren me nu wel in het dagelijks leven..
Jessy

Re: Depressie - Citalopram

Hey,

Ik ben net gestart (enkele weken terug) met Citalopram. Ik neem 30mg verspreid over 2 dosissen. Ik neem ze om 12u en om 17u. Depressie-effect? Bij mij? Niet zo spectaculair, maar eerlijk? Dat heb ik van nog geen enkel middel gehad. Ik krijg er vooral geen honger van, soms misselijk (dat was erger bij het echte begin) Ik kreeg het ook bij voor agressie en daar heeft het wel zijn effect, ik voel me rustiger. Wel voel ik dat ik vaak niet kan plassen of kan uitplassen en dat men zin in seks onder nul staat dft001

Als ik je nog ergers kan helpen, dan vraag je 't maar.

Succes!
Ilse

Re: Depressie - Citalopram

Hey Rainbow,

Ik neem mijn medicatie s avonds dan heb je de ergste bijwerkingen wanneer je slaapt.
Hoe gaat het met jou?
waarom heb je de medicatie gekregen?
Ik voor een angststoornis.
momenteel dag 3 op de nieuwe medicatie.
het huilen is gestopt dus iets zal het wel doen.

fijn weekend!!
Rainbow2014

Re: Depressie - Citalopram

@ Jessie: Vervelend om te lezen dat het je niet echt helpt tegen de depressieve gevoelens. Waarom krijg je het verspreid over de dag en zo kort op elkaar? Ik krijg het namelijk maar 1x op een dag.. Ook op 20 mg eerst gezeten? Merk je wel dat 30 meer helpt?

@ Ilse: Hier gaat het steeds beter. Nog wel moe maar het wazige gevoel in mn hoofd is wel een stuk minder. Gelukkig maar!!! Wil dus ook overleggen of ik het niet beter s'avonds kan slikken.. Ik heb deze medicatie gekregen vanwege terug kerende depressies. Misschien dat er nog verschil zit in wat je 'hebt' en hoe het aanslaat. Natuurlijk verschilt het ook per persoon. Fijn om te lezen dat het huilen gestopt is! Ik ben blij dat ik hier een beetje kan praten met mensen die het ook gebruiken. Voel ik me niet zo alleen :)
Ilse

Re: Depressie - Citalopram

jaa is leuk om te kunnen 'praten' met iemand die hetzelfde doormaakt.
is geen pretje e.
hoe gaat het met jou gevoelens?
Rainbow2014

Re: Depressie - Citalopram

Nee het is zeker geen pretje!
Mijn gevoelens schommelen een beetje..ene moment ben ik depressief en ander moment denk ik weer tja we gaan de goede kant op. Dat had ik voor het medicijn gebruik ook al dus ik kan nog geen verschil merken. Is het denk ik nu ook nog te vroeg voor. Slik het dinsdag pas 2 weken en daar zit een opbouw ook nog bij. Moet het nog een aantal weken afwachten :) Hoe voel jij je verder? Welke angsten heb je als ik vragen mag?
Ilse

Re: Depressie - Citalopram

is moeilijk te omschrijven. Die angst is een algeheel slecht gevoel.
ik voel me dan zo rot!! en eigenlijk zonder dat daar aanleiding voor is.
Gespannen.
Nu momenteel voel ik me een beetje apatisch.. meestal geen gevoel en af en toe wat slechte gedachten zoals verdorie, waarom ik? en wat is dit? en pfffffrrrrtttt.
we gaan wat geduld nodig hebben maar dat heb ik eigenlijk niet.
ik probeer wel bezig te blijven.. veel wandelen, mensen opzoeken.
Ben wel niet aan het werk.
Hoe gaat dat bij jou?
Draai je nog mee in de maatschappij?
Rainbow2014

Re: Depressie - Citalopram

Klinkt niet fijn meid! Kan me wel wat voorstellen bij gespannendheid..heb dat ook een hele tijd gehad..maar echte angst ken ik niet. Weet je ook wat de aanleiding van dit alles is? Heb je daar ook therapie voor e.d.? Ik vind het heel knap van je dat je toch nog bezig blijft ondanks dat me ook erg moeilijk lijkt. Of ik nog mee doe in de maatschappij.. Ja..alleen ik ben al een flinke tijd met mn opleiding bezig..hierdoor voel ik me weer slecht en een mislukkeling... Ik weet dat ik intelligent genoeg ben maar dat mn gemoedstoestand me niet mee helpt. Daardoor denk ik ook vaak...waarom ik? Wanneer houdt het op? Heb ik nog niet genoeg meegemaakt? Ik ben al 27 en kijk waar ik sta, nergens...Echt heel lastig! Afgelopen twee weken ben ik wel uit de running.. Door die bijwerkingen blijf ik het liefste thuis en wil ik niet teveel van mezelf vragen..of dat goed is..tja ik weet het niet? Hoe heb jij dat gedaan?
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: Depressie - Citalopram

Hoi,

Ik slik 20mg. Maar ben begonnen met 10. Het leek toen niet zoveel effect te hebben en toen is het verhoogd naar 20. Er is zelfs een hogere dosis geprobeerd, maar ik werd daarr erg vlak van. Dus nu is het al een hele tijd 20mg. Volgens mij werkt het niet meteen, maar heeft het even inwerk tijd nodig. Het werkt wel lang door dus misschien zou je het ook savonds kunnen proberen. Het is voor mij alweer een tijd geleden dat ik in een depressie zat en ik weet niet meer of ik er beter door kon slapen. Het blijft altijd zoeken met medicatie wat het beste is. Het is een kwestie van uitproberen.
Rainbow2014

Re: Depressie - Citalopram

Hoi Mereltje,

Ik volg hetzelfde traject als het gaat om de ophoging. Ik begreep ook van mijn psychiater dat 20 mg pas op therapeutische basis is. Waarschijnlijk dat je daarom niet veel merkte bij 10mg?
Ik ga het maandag even overleggen. Merk dat ik nu al wel minder last heb van bijwerkingen. Ben dan weer bang dat als ik er aan ga sleutelen (dus savonds nemen) dat het weer terug komt ofzo.. Je schrijft dat het alweer een tijdje geleden is dat je in een depressie zat.. Zit je er niet aan te denken om af te bouwen?
Ilse

Re: Depressie - Citalopram

Niet te streng zijn voor jezelf Rainbow!
Je hebt hier tenslotte zelf niet om gevraagd.
ik zal het ook tegen mezelf zeggen.
we hebben nog een heel leven voor ons. :)
goh ik heb in 2009 een hele zware depressie gehad waarvan ik de reden wel weet. Familiale problemen.
In 2009 ook met AD begonnen en dat ging goed tot ik daar twee weken geleden heel veel op gedronken heb en de werking teniet is gedaan. :(
Ik was voorheen best wel stabiel. Stabieler dan dat ik ooit al geweest was.
En ook al na vele jaren uitgemaakt voor mezelf dat ik waarsch de medicatie ga blijven moeten slikken.
Als het pilletje werkt zou ik zeker niet te snel afbouwen.
Want ik ben van 2009 tot nu eigenlijk altijd maar beter en beter geworden.

Veel succes meid!
bedankt voor je berichtjes.
Ilse

Re: Depressie - Citalopram

heb je nu een goed gevoel bij de medicatie Merel?
Gebruikersavatar
mereltje333
Berichten: 175
Lid geworden op: 21 aug 2010 14:45

Re: Depressie - Citalopram

Hoi Ilse en Rainbow,

Ik geloof dat ik met 10 begon maar kan ook meer zijn geweest. Is alweer een tijd geleden.Ik heb last van recidiverende depressies en ik heb wel het gevoel dat het met medicijnen veel beter gaat. Ik heb nu al een hele tijd geen depressies meer gehad. Ik heb zoiets van waarom iets veranderen als het goed gaat?
Rainbow2014

Re: Depressie - Citalopram

@ Ilse: Nee we hebben er zeker niet om gevraagd! Maar soms word ik er wel een beetje moedeloos van.. Maar meid wat zonde dat de werking teniet is gedaan door alcohol. Nooit meer drinken dus, of iig met mate!!! Maar is het zo dat je vanuit de depressie een bepaalde angst heb opgebouwd dan? En dat je daar nu mee te kampen hebt?

@ Merel: Ik heb ook last van recidiverende depressies en ben blij te lezen dat het bij jou goed is gekomen! Ik zou ook niet snel afbouwen als ik jou was. Wat goed gaat vooral blijven vasthouden haha!
Jessy

Re: Depressie - Citalopram

Ik ben begonnen op 30mg gespreid over die 2x per dag. Ik denk dat dat gespreid nemen dan als opstart was, maar verhoogd is het nog niet. Misschien komt dat nog?
's Avonds zou ik 't niet willen nemen, omdat ik bang ben van de acathisie (bewegingsonrust) die het met zich mee kan brengen. Ik ben daar heel gevoelig aan, neem wel Inderal omdat zo goed mogelijk tegen te gaan. Maar voor mij toch best meer naar de ochtend. Als ik ze niet meer gespreid moet nemen dan maar 's ochtends. Maar ieder z'n ding he!
Rainbow2014

Re: Depressie - Citalopram

30 mg is volgens mij al hoog om mee te beginnen dus dan snap ik het 2x verspreid over de dag wel :) 20 mg is therapeutische basis wat opgehoogd kan worden naar 40 mg voor depressies..Dat zei mn arts iig. Ieder heeft zo weer andere bijwerkingen. Bij jou lees ik bewegingsonrust..dat heb ik totaal niet..ik zit lekker de hele dag rustig op de bank haha..of je daar nou zo blij mee moet wezen dat is een ander verhaal ;) We vinden onze weg er vast in :)
Ilse

Re: Depressie - Citalopram

Hi Rainbow,

hoe gaat het met je?
om op je vraag te antwoorden: ik weet het eigenlijk niet :roll: ik begin zo stilaan het gevoel te krijgen dat het iets is waar ik geen invloed op heb. Voor ik zoveel gedronken had ging alles eigenlijk vrij uitstekend.
Veel hobby's, regelmatig sporten, fulltime werken, gezond eten...
en nu dat het pilletje niet meer werkt terug angst en depressie
ondertussen is de nieuwe AD al wel zijn werk aan het doen...
t gaat al beter.
maar ben zo ongeduldig e. ik wil 'gewoon' terug gaan werken en men ding doen.
Wat veroorzaakt de depressie bij jou?
Rainbow2014

Re: Depressie - Citalopram

Hoi Ilse,

Hier gaat alles langzaamaan beter! Vanmiddag mn psychiater gesproken en die geeft aan dat de bijwerkingen die ik nog heb, nog minder gaan worden. JEEEEJ! Het is wel te handhaven maar leuk is anders. Over 4 weken gaan we evalueren. Ga nu het pilletje s'avonds slikken ipv sóchtends. Hopelijk kan ik dan wel doorslapen! Ik heb er vertrouwen in :D
De oorzaak van mijn depressies liggen ten grondslag aan mijn slechte jeugd. Door een stage een aantal jaar geleden werd ik geconfronteerd met een jong kind die hetzelfde meemaakte op dat moment als wat ik mee had gemaakt in mn jeugd. Hij was mijn trigger voor mijn eerste depressie..Er weer boven opgekomen..maar viel steeds weer terug..nog een kut relatie meegemaakt waarin ik totaal mezelf kwijt raakte en BAM nu zit ik zo..Veel therapie gehad maar ik vind dat dat niet voldoende aanslaat dus vandaar de AD..

Jij zegt dat je niet weet hoe het is gekomen..Dat het voor het 'drinken' best goed ging. Maar weet je de oorzaak niet van je depressie? Kom je wel bij een psycholoog/psychiater? Wat zeggen die over het alcoholgebruik en dat de medicatie niet meer aanslaat? Ben wel blij voor je dat je nieuwe AD nu een beetje gaat aanslaan! Ik snap dat je zo snel mogelijk weer aan de slag wil gaan, maar hoe meer je het de kans geeft, hoe beter het aanslaat. Hoe oud ben je eigenlijk en waar woon je als ik vragen mag?

Gr. Rainbow
Gebruikersavatar
anoniem2909
Berichten: 91
Lid geworden op: 08 okt 2014 09:54

Re: Depressie - Citalopram

Ik slik sinds kort ook Citalopram tegen me depressie.
En ik moet je zeggen dat ik de eerste 4/5 dagen er erg suf van werd,en dat ik het gevoel had ik moest overgeven.
Ik kon bijna niets eten,maar na 4/5 dagen was het gevoel opeens weg.
En ik slik 20 mg per dag elke ochtend,ik had toch gevraagd aan de psychiater of ze de medicijnen wil ophogen omdat ik de laatste tijd merk dat ik in de ochtend best down ben. maar dat wou ze liever niet.
Wie bang is om bergen te beklimmen,zal altijd tussen de gaten leven.

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”