Jessy

lithiumspiegel?

Hallo,

Ik probeerde al allerlei soorten AD's allemaal met even weinig effect, uiteindelijk stelden ze me Maniprex voor , lithium dus. Blijkbaar zou dit ook effect hebben voor unipolaire depressie. Ik heb nu twee episodes gehad dat ik dit nam. de normale lithiumspiegel is me vertelt zit aan min 0.6 en max 1.2 mmol/l.
De eerste keer dat ik het nam was ik bij controle van 1 gram lithium een spiegel van 1.1 mmol/l dus verhogen kon niet meer. Omdat er niet meer verhoogd kon worden en er dan met andere middelen is geprobeerd is de lithium weer wat naar de achtergrond geraakt.

Omdat het een tijdje terug weer zo erg slecht ging en ik iets zocht dat me toch iets zou helpen startte ik weer met lithium. Weer die lithiumspiegel controleren op 1 gram en wat me verbaasde was die spiegel ineens maar 0.98 mmol/l. Van men psychiater mocht ik heel geleidelijk aan met een halfje verminderen naar 750 mg die ik nu nog neem. Ik wilde dit graag verminderen met toevoeging van een AD. Nu blijkt dat men lithiumspiegel slechts 0.6 mmmol/l is! Zo'n lage waarden!

Herkent iemand dit? Dat er misschien een gewenning ontstaat en je lithiumspiegel zo verlaagd?
Weet iemand waarom die lithiumspiegel zo belangrijk is dat die minstens 0.6 mmol/l moet zijn? Als ik nu lager zit en er ook nog effect van heb? Kan dit dan of is dit niet meer therapeutisch?

Als iemand ervaring heeft... Alles is welkom!
Gebruikersavatar
myo
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 sep 2014 16:19

Re: lithiumspiegel?

Hey Jessy,

Ik ben juist geregistreerd en ik zag je bericht over lithium, ik neem ook lithium 'maniprex' ik nam er 2 gram en half van in wat ook heel veel is! Ik heb de waarde geweten waar het tussen moet liggen, maar die zijn me helaas ontglipt, ik moest altijd maar meer nemen, ik heb last van een bipolaire stoornis en mijn waarden lagen uiteraard niet goed dan heb ik lithium gekregen tegen mijn manische fases, omdat die na een tijd zo hard onderdrukt werden door de lithium ging ik meer bergaf dan dat het stabiel bleef, hiervoor heb ik een anti elleptica gekregen wat ook als anti depressiva werkt genaamt 'lambipol', dit heeft me enorm geholpen en omdat ik zoveel bijkom van de maniprex heb ik nu mijn dosis verminderd naar 500mg, niet op advies van de dokter maar ik ben er nog steeds goed mee...

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”