kokaatje

Ervaringen met Lexapro / Sipralexa/ Escitalopram

Hoi,

Ik heb vandaag van de psychiater het medicijn lexapro gekregen. Nou heb ik natuurlijk wel informatie hierover
meegekregen maar ik ben zo benieuwd of 1 van jullie er ervaring mee heeft en dat met mij wil delen?
Ik ben er heel blij mee want het voelt als een begin van de oplossing maar ik ben ook ontzettend bang want wat
doet het nou echt met je? (bijwerkingen enzo) En hoe ga ik daar op reageren. vandaar mijn vraag heeft iemand
er ervaring mee en welke bijwerkingen heb je gehad?

alvast bedankt voor de antwoorden.

groetjes
-Judith-

Re: het medicijn lexapro / Escitalopram

Ik neem het ook (in België heet het Sipralexa) en ik ben er heel tevreden over. Sinds ik het neem, is er een fijne positieve evolutie in mijn leven gekomen. Ik sta veel meer open voor mensen (het helpt ook tegen sociale fobie), en heb terug graag mensen in de buurt. Ik kan het leven terug beter aan. Soms heb ik nog weleens een dip, maar het duurt nooit lang, en geef toe : iedereen heeft al weleens een dip hé, daarom hoef je niet terug depressief te zijn.

Bijwerkingen zijn er wel : m'n libido is sterk verminderd, en ik heb last van eetaanvallen (die ik nu wel onder controle heb). Ik neem ook nog risperdal, dus het is niet zeker of de bijwerkingen alleen van de Lexapro komen....

Ik wens je veel succes met deze medicatie, en ik hoop van harte dat het met jou zal doen wat het met mij gedaan heeft.....
miek

Re: het medicijn lexapro / Escitalopram

hallo,

Ik voelde mij ook heel goed met lexapro, de bijwerkingen waren dezelfde als Judith, libidoverlies en vreetbuien.
Maar ik had minder angsten. Het enige wat ik na al die jaren voelde was, dat ik toch niet helemaal uit de (zware) depressie geraakte.
't Is te zeggen, Ik bleef heel passief en daarom kreeg ik wellbutrin in de plaats (dit is soms het tegenovergestelde, doorgaan tot ik er letterlijk bij neerval).

Sterkte
Miek
Tineke

Re: het medicijn lexapro / Escitalopram

Ik heb ook Lexapro voorgeschreven gekregen van de Pschiater. Ik ben er afgelopen zaterdag mee begonnen.
Hadden jullie in het begin ook eerst meer angst/paniek aanvallen?
kokaatje

Re: het medicijn lexapro / Escitalopram

Hoi allemaal,

Ik heb dit medicijn voorgeschreven gekregen tegen mijn sociale angst en gegeneraliseerde angst (dat angst lang aan houd). Ik ben ook niet bang voor bijwerkingen zoals misselijkheid , vreetbuien enz. alleen dat je angst in het begin veel meer word lijkt me verschrikkelijk!! Daarom vind ik het ook fijn om andere ervaringen te horen, ik hoop dat het een beetje rust kan geven als ik lees dat er mensen zijn met goeie ervaringen. Ik wil er donderdag mee beginnen maar kan iemand mij vertellen hoelang je ongeveer last heb van de ergste bijwerkingen?

groetjes
-Judith-

Re: het medicijn lexapro / Escitalopram

Kokaatje, ik heb helemaal nergens last van gehad.....geen misselijkheid, geen hartkloppingen, geen angsten, helemaal niks....ik voelde vanaf de eerste week al dat het aansloeg.....het libidoverlies en de vreetbuien zijn pas begonnen nadat ik al een paar weken met de ad bezig was....(libido zelfs pas na een paar maanden)....
Wees niet bang.... als je het middel tegen sociale fobie gekregen heb, dan denk ik dat je best goed zit hoor, ik ben helemaal omgedraaid....van iemand die niks of niemand nog in haar buurt kon verdragen, tot iemand die heel graag gaat pintelieren met goede vrienden....ik ga zelfs naar ons personeelsfeest dit jaar : daar zullen ongeveer 900 mensen zijn en ik ga er helemaal alleen naartoe....ginder ontmoet ik dan onze collega's natuurlijk.....maar dat zou je me vroeger niet zien doen hebben, ergens naartoe gaan waar zoveel mensen zijn....
Nu kan dat allemaal wel, geweldig toch ? Daar heb ik best wat bijwerkingen voor over hoor....

Veel succes meiss ! Begin eraan met volle moed !!!! Ik duim voor je dat het middel voor jou kan doen wat het voor mij gedaan heeft ! :knuffel:
kokaatje

Re: het medicijn lexapro / Escitalopram

-Judith- schreef:Kokaatje, ik heb helemaal nergens last van gehad....geen misselijkheid, geen hartkloppingen, geen angsten, helemaal niks...ik voelde vanaf de eerste week al dat het aansloeg....het libidoverlies en de vreetbuien zijn pas begonnen nadat ik al een paar weken met de ad bezig was...(libido zelfs pas na een paar maanden)..
Wees niet bang... als je het middel tegen sociale fobie gekregen heb, dan denk ik dat je best goed zit hoor, ik ben helemaal omgedraaid...van iemand die niks of niemand nog in haar buurt kon verdragen, tot iemand die heel graag gaat pintelieren met goede vrienden...ik ga zelfs naar ons personeelsfeest dit jaar : daar zullen ongeveer 900 mensen zijn en ik ga er helemaal alleen naartoe...ginder ontmoet ik dan onze collega's natuurlijk....maar dat zou je me vroeger niet zien doen hebben, ergens naartoe gaan waar zoveel mensen zijn...
Nu kan dat allemaal wel, geweldig toch ? Daar heb ik best wat bijwerkingen voor over hoor...

Veel succes meiss ! Begin eraan met volle moed !!!! Ik duim voor je dat het middel voor jou kan doen wat het voor mij gedaan heeft ! :knuffel:

Hoi Judith,

wat fijn om te horen! ik hoop het ook want een klein lichtpuntje zou op dit moment wel erg welkom zijn!
Dankje wel voor je verhaal.

groetjes kokaatje
miek

Re: het medicijn lexapro / Escitalopram

Bij mij werden de angsten ook eerst erger. Maar daarna verbeterde het wel.
Ik had het ook met andere ad's. Eerst wordt het erger en daarna beter.

Komt vaak voor. Vandaar dat veel mensen vroegtijdig stoppen met een ad.
kokaatje

Re: het medicijn lexapro / Escitalopram

Hoi allemaal,

Nou ik ben nu vanaf donderdagavond bezig met de lexapro.
De eerste pil was echt verschikkelijk heb de hele nacht wakker gelegen, lliggen trillen, had volgens mijn koorts en
ik was doodsbang. De dag daarna ging het prima en heb ik 's avond toch maar een halve pil genomen daar voelde ik dan ook vrij weinig van. Het is me al met al erg mee gevallen maar ik zou de 1ste nacht niemand aan willen doen wat erg zeg!! Maar ik voel me nu weer ''normaal'' ben alleen heel erg moe.En ik merk van de goeie effecten nog niks dus ik hoop dat ze snel gaan werken.

groetjes :)
miek

Re: het medicijn lexapro / Escitalopram

Voor de werking van sipralexa (ook voor andere ad's) moet je toch rekenen op een 6-tal weken alvorens je het effect voelt.

Hou de moed erin!

Groetjes
Miek
Lucy in the sky

Re: het medicijn lexapro / Escitalopram

Hallo,
Ik gebruik nu 1 week Es.pram 10 mg. en heb bijna geen bijwerkingen.
Alleen een droge mond en een vreemde smaak.
Mijn depressieve klachten en angsten/paniek zijn niet verergerd tot
nu toe. Het is voor mij een onbekend a.d. en ik hoop dat hij aanslaat.
Wel jammer dat het altijd zo lang duurt voor dat het werkt.
Wellicht tot een andere keer.
Herman_Frodiet

Sipralexa

Ik heb dit antidepressivum aangeschaft op aanraden van mijn psychiater. Hij zegt dat er relatief weinig bijwerkingen zijn en dat het een gematigd middel is. Na 3w zou ik er iets van gaan merken.

Op fora lees ik wel eens dat zowel mannen als vrouwen er een lager libido van krijgen --> RAMP
Ik ben nog maar 23 en dat is iets wat ik echt niet aan de hand wil hebben. Ik ben ook niet zo enthousiast over het afbouwen en de bijwerkingen die daarbij horen

Wie heeft er ervaring mee?
-Judith-

Re: Sipralexa

Ik heb net dezelfde AD en ben er heel tevreden over. Kreeg/krijg er wel vreetbuien van, en inderdaad : in seks heb ik totaal geen zin meer, maar ik moet er wel bijzeggen dat ik ook 2mg Risperdal bij moet nemen elke dag, dus dat werkt misschien dubbel.

Ik zit er voor mezelf niet mee, heb toch geen partner, dus ik vind het flink makkelijk....

Maar ik kan me voorstellen dat het voor een jonge kerel geen plezant vooruitzicht is....tja, ik denk toch dat je er rekening mee moet houden dat het kan zijn dat je libido wat achteruit gaat. Niet prettig maar probeer het dan zo te bekijken : wat is het belangrijkst ?
Herman_Frodiet

Re: Sipralexa

-Judith- schreef:Ik heb net dezelfde AD en ben er heel tevreden over. Kreeg/krijg er wel vreetbuien van, en inderdaad : in seks heb ik totaal geen zin meer, maar ik moet er wel bijzeggen dat ik ook 2mg Risperdal bij moet nemen elke dag, dus dat werkt misschien dubbel.

Ik zit er voor mezelf niet mee, heb toch geen partner, dus ik vind het flink makkelijk...

Maar ik kan me voorstellen dat het voor een jonge kerel geen plezant vooruitzicht is...tja, ik denk toch dat je er rekening mee moet houden dat het kan zijn dat je libido wat achteruit gaat. Niet prettig maar probeer het dan zo te bekijken : wat is het belangrijkst ?
Ik zou je redenering volgen als er geen alternatieven waren, maar er zijn wel andere antidepressiva die deze bijwerking hopelijk niet hebben.
azerty

Ervaringen met Sipralexa

Hallo,

ik ben onlangs opgenomen geweest met een psychose en nu heb ik heel wat depressieve klachten. Ik denk dat ik in een psychotische depressie zit.
Nu heeft men psychiater het volgende anti-depressivum voorgeschreven : SYPRALEXA

Graag had ik geweten of het middel effectief werkt door positieve/negatiever ervaringen te lezen. Zijn er mensen die vertrouwd zijn met dit middel ?

Alvast bedankt voor je reactie
Refusing

Re: Sypralexa

Ik had ook Sypralexa gekregen voor m'n depressie leek de moeite waard, maar ik werd er hélaas manisch (en psychotisch) van..
nederlant

extreme wazigheid sinds gebruik AD

Hallo,

Ik gebruik nu zo'n 3 maanden lexapro wegens depressiviteit en angsten.. Daar lijkt het wel tegen te helpen, alleen voel ik me echt verschrikkelijk wazig en vaag sinds ik het middel gebruik. Alsof alles wat er op de wereld gebeurd helemaal niets met mij te maken heeft, en ik niet deelneem.
Kent iemand zo'n effect van AntiDepressiva? En kan het wel daardoor komen?

Groetjes Henk
Larie

Re: extreme wazigheid sinds gebruik AD

Ik zou om een ander medicijn vragen. Iedereen reageert anders en het kan best zijn dat je met een ander medicijn deze bijwerkingen niet hebt.Ik zou niet op eigen houtje stoppen maar snel naar je arts gaan die het voorgeschreven heeft
morgaine

Ervaringen met Lexapro

Ik zit nu anderhalve week aan de lexapro en heb veel last (gehad) van bijwerkingen. Nu ben ik echter sinds 2 dagen de hele dag supergespannen en nerveus. Dit heb ik nog niet eerder gehad. Kan je na anderhalve week nog 'ineens'nieuwe bijwerkingen krijgen die je eerst niet had?
sneeuwtje

Re: Nieuwe bijwerkingen na 1 week gebruik AD

Jah dat kan,ik heb het gevoel dat ik elke dag "nieuwe"bijwerkingen krijg.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Nieuwe bijwerkingen na 1 week gebruik AD

Hoi Morgaine,
soms helpt het - als je dat nog niet doet - om vitamine B complex te slikken.

(Mensen die naast AD B complex slikken, ervaren minder bijwerkingen en blijken de AD ookkorter nodg te hebben/ de klachten verdwijnen eerder.)
morgaine

Re: Nieuwe bijwerkingen na 1 week gebruik AD

Dat je zoiets nou niet erbij verteld word door de heren psychiaters.
Alles dat het ook maar een beetje dragelijker kan maken is welkom! Ik ga ook zeker op zoek naar een goed vit-B complex.
Net bij de apotheek kreeg ik ook te horen dat ik er eigenlijk ook een maagbeschermer bij moet slikken. Omdat je er vaak maagklachten van krijgt.
sneeuwtje

Re: Nieuwe bijwerkingen na 1 week gebruik AD

Kreeg 4 A-4tjes vd apotheek met "mogelijke bijwerkingen". :-s
yarule

Constant piekeren over dat ik veranderd ben na sipralexa

Hallo,
Om m'n verhaal even in het kort te doen: Ik had op m'n 16 jaar last van stress, angst en slapeloosheid (meestal maximum sliep ik zo'n 2 uur per nacht). Dit kwam doordat ik een bacterie (micoplasma) opgelopen had, en dit niet wetende (ik dacht toen dat de vermoeidheid kwam omdat ik stopte met roken, ook al rookte ik amper 1 sigaret per dag). Dus bleef ik me forceren om opgewekt te zijn => burn out. Weken heb ik niet geslapen. Ik ben opgenomen geweest, en na enkele dagen kwamen ze af met 2 medicijnen: anti-depressiva (sipralexa) en een "ondersteunend" anti psychoticum (Seroquel).
Ik werd inderdaad beter. Of het kwam door deze medicijnen weet ik niet. Ik was terug vrolijk, energiek, enz.

Maaar...... bijwerkingen....
Ik had in die tijd een vriendin waar ik voor de 1e maal in m'n leven mee naar bed wou (was toen 17 jaar)
ik kon niet. We hadden een datum afgesproken, maar het ging niet. Ik had geen libido meer, en kon geen erectie meer krijgen. Na googlen zag ik dat dit kwam door de anti depressiva. Ben hier dan ook mee gestopt (niet echt problemen mee gehad, enkel wat last van duizeligheid, lichte slapeloosheid en wat angst). Ook voelde ik geen liefde niet meer voor haar. Ik dacht toen "ach ja het zal liggen aan dat ik niet meer verliefd ben op haar".
Nu, 4 jaar later, voel ik me nog altijd niet meer de oude. Ik voel geen intimiteit meer, wordt niet meer verliefd, en m'n libido is ferm gedaald.

Heeft er iemand nog zo'n klachten na gebruik? Ik zou ze zo opnoemen:
> Gevoel dat ik mezelf niet ben, m'n emoties stemmen niet overeen met wat ik wil doen.
> Geen gevoel van intimiteit meer, verbondenheid.
> Voel me niet zo confortabel meer tussen vreemde mensen.
> Laag libido (geen zou ik nu ook niet zeggen).

Het lijkt me wel of de actie uit m'n leven is gezogen.
Dat het libidoverlies door de A/D kwam ben ik ondertussen zeker. Heb er onlangs opnieuw voorgeschreven gekregen en na deze 2 maanden te nemen kon ik zelf geen orgasme meer krijgen.

Bij wie is de sexuele drift teruggekomen na gebruik? Voelen jullie je nog de oude? Misschien beeld ik me dit allemaal wel in en komt dit door de situatie.

Terug naar “Medicatie & psychofarmaca”