Drake

Hadephobia

Hadephobia

Afbeelding

Afbeelding

Hebben jullie wel eens gehoord van deze fobie?
Toen ik op internet voor de eerste keer over deze fobie las, moest ik gelijk denken aan het verhaal "Dantés inferno".
Wat zijn jullie opvattingen over deze fobie?
Gebruikersavatar
katleen
Berichten: 2662
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:43

Re: Hadephobia

nooit van gehoord!!
angst voor de hel en al wat daarbij hoort.
tja , als je niet gelooft in god , dan doet die hel ook niets met je heh.
dus wat mij betreft : een lekker veilige fobie.
sfinx89

Re: Hadephobia

Nou als de fobie is zoals ik denk dat die is dan weet ik ineens een benaming voor een angst die ik ook ken.
Ik ben doodsbang voor de hel, dat is ook 1 van de redenen waarvoor ik probeer zo goed mogelijk te leven.
De rede dat ik bid voor mijn zonde die ik bega of heb begaan.
De angst om voor eeuwig stil te staan in tijd, me niet te kunnen verplaatsen, voor eeuwig ondraagelijke pijnen te ervaren en te verbranden lijkt me toch behoorlijk eng.
Ik weet niet of de hel bestaat of niet maar het risico dat de hel wel bestaat wil ik niet leven.
er ging een levenswijze vooraf aan het bestaan van de hel en in die levenswijze wordt ons geleerd hoe we goed moeten leven en hoe we open moeten staan voor god.
Wie niet goed leeft gaat naar de hel staat er in die levenswijze (al heb ik nog niet kunnen vinden waar dat staat.) en dat risico wil ik niet nemen of het nu bestaat of niet.
Dus leef ik die levenswijze na om die angst geen werkelijkheid te laten worden.
Ik zelf geloof dat god bestaat - of hij nu werkelijk bestaat of niet.
Drake

Re: Hadephobia

Ik zelf geloof ook, ik ben rooms katholiek en doe ook mijn uiterste best een goed mens te zijn voor anderen en niet te zondigen.
Maar hoeveel ik ook voor anderen doe en ik mn best doe om goed te leven, het lijkt voor mijn gevoel nooit goed genoeg.
Ik zeg niet dat ik lijdt aan hadephobia, maar ik denk wel veel na over de dingen, het leven, mijn leven, etc.
sfinx89

Re: Hadephobia

Ik denk dat zowiezo streven naar een manier van leven waarin men op de goede manier en eerlijke manier met elkaar omgaat.
En dat men schuldbewust is om daarvan te leren om voortaan niet dezelfde schuld te begaan.
Dat men bewust is van hoe hij leeft en rechtvaardigheid nastreeft.
Dat men dankbaar is voor het leven en het leven waardeert net als alles om ons heen.
En ik hoop door dat deel na te leven mischien al uit de hel te blijven al zou hij bestaan.
Al ben ik daar niet van overtuigd, daarom ga ik nog een stapje verder en richt ik me op iets specifieks.
tommy9119

Re: Hadephobia

Goede dingen doenis altijd goed natuurlijk, maar ik heb liever niet iets als de hel als motivatie daarvoor, nee, ik geloof dan dus ook niet echt in de hel, moet ik zeggen, niet zoals die vaak beschreven wordt in ieder geval.
sfinx89

Re: Hadephobia

tommy9119 schreef:Goede dingen doenis altijd goed natuurlijk, maar ik heb liever niet iets als de hel als motivatie daarvoor, nee, ik geloof dan dus ook niet echt in de hel, moet ik zeggen, niet zoals die vaak beschreven wordt in ieder geval.
Inderdaad, heb je helemaal gelijk in - het is niet een hele prettige motivatie.
ik vraag me af of je het een fobie kan noemen als je je laat lijden (voor een groot gedeelte) door angst, zoals voor de hel :-s
TheEmperor85

Re: Hadephobia

Het is wel interessant opzich : in de bijbel wordt de hel beschreven als 'de binnenste kern der aarde'.
En inderdaad, daar is het goed warm. 6000 graden ongeveer.
Het idee dat de hel zich daar bevind wordt gestaafd door-ik ben de naam even kwijt- de familie die levend in de hel stortte toen ze iets lelijks tegen Mozes hadden gezegd. De aarde opende zich en floep daar gingen ze.

Ondertussen zijn we iets verder op wetenschappelijk gebied, en weten we dat de binnenste kern van de aarde uit een vloeibaar ijzer en kristalmassa bestaat. Geen leeg pakhuis waar zieltjes opgestapeld kunnen worden dus.
Bovendien is de druk daar (naar schatting) 200 tot 400 bar.

"Maar zielen kunnen dat toch wel overleven?" Nee. Ten eerste claimt de bijbel alle slechte mensen met lichaam en ziel naar de hel te sturen bij het Laatste Oordeel, en dat wordt dan toch echt problematisch.
Afgezien van dat: leven is een chemische samenstelling. Een ziel dus ook. Hoe dan ook. En leven heeft een bron van energie nodig. Voeding bijvoorbeeld. En daar gaat het dus definitief mis, want de bijbel spreekt over 'eeuwige honger' en 'eeuwige pijn'.
Simpelweg niet mogelijk. Rationeel bekeken natuurlijk. Als je in wonderen geloofd kan alles :) En ja, ik was tot zeer recentelijk ook erg bang, niet zozeer voor de hel, maar voor zijn gastheer..
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Hadephobia

I 'm already in it some days.

So they can give it their best shot :badgrin:

*sarcasm sign* :D
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
sfinx89

Re: Hadephobia

TheEmperor85 schreef:Het is wel interessant opzich : in de bijbel wordt de hel beschreven als 'de binnenste kern der aarde'.
En inderdaad, daar is het goed warm. 6000 graden ongeveer.
Het idee dat de hel zich daar bevind wordt gestaafd door-ik ben de naam even kwijt- de familie die levend in de hel stortte toen ze iets lelijks tegen Mozes hadden gezegd. De aarde opende zich en floep daar gingen ze.

Ondertussen zijn we iets verder op wetenschappelijk gebied, en weten we dat de binnenste kern van de aarde uit een vloeibaar ijzer en kristalmassa bestaat. Geen leeg pakhuis waar zieltjes opgestapeld kunnen worden dus.
Bovendien is de druk daar (naar schatting) 200 tot 400 bar.

"Maar zielen kunnen dat toch wel overleven?" Nee. Ten eerste claimt de bijbel alle slechte mensen met lichaam en ziel naar de hel te sturen bij het Laatste Oordeel, en dat wordt dan toch echt problematisch.
Afgezien van dat: leven is een chemische samenstelling. Een ziel dus ook. Hoe dan ook. En leven heeft een bron van energie nodig. Voeding bijvoorbeeld. En daar gaat het dus definitief mis, want de bijbel spreekt over 'eeuwige honger' en 'eeuwige pijn'.
Simpelweg niet mogelijk. Rationeel bekeken natuurlijk. Als je in wonderen geloofd kan alles :) En ja, ik was tot zeer recentelijk ook erg bang, niet zozeer voor de hel, maar voor zijn gastheer..
Daar kan ik natuurlijk een heleboel bovennatuurlijke argumenten tegen aan gooien die allemaal (bovennatuurlijk zegt het al) haaks staan tegenover de wetenschap maar dat ga ik maar niet doen.
Ik ben zelf erg wetenschappelijk aangelegd daar ik alles probeer op te lossen met rationele redenatie en logica gebaseert op wetenschap maar dan zou ik moet erkennen dat ook deze angst die ik in de werkelijkheid wel ervaar niet rationeel is.
Waar ik me ter dege ook wel bewust van ben maarja daarom is angst ook vaak niet rationeel.
Toch wil ik even reageren op iets aan het einde van je reactie.
namelijk :
En daar gaat het dus definitief mis, want de bijbel spreekt over 'eeuwige honger' en 'eeuwige pijn'.
Simpelweg niet mogelijk.
Als een mens zichzelf uithongert maar net genoeg voedingsstoffen tot zich neem kan men overleven maar toch verschrikkelijke honger lijden.
Neem je iets minder voedingsstoffen dan ervaar je ook pijn maar blijf je overleven.
en de bijbel spreekt nergens over de aard van de pijn en de intensiteit dus het kan net zo goed een eeuwigdurende "milde" pijn zijn waar dan ook, en dat lijkt me in de oneindigheid (wat weer onmogelijk is met de qantumfysica) toch best pijnlijk.
Tot zo ver hebben we alleen nog maar leven ondekt in chemische samenstellingen en dan kan je dus wetenschappelijk zeggen dat buiten de huidige wetenschap er geen leven mogelijk is zonder tastbare chemische samenstellingen. zonder die chemische samenstelling die bovendien tastbaar moet zijn kan leven niet bestaan en al helemaal niet bij een druk van 200 bar, en dan kom ik uit op het bovennatuurlijke.
De oplossing van hoe dit mogelijk kan zijn ligt niet in de wetenschap maar in het bovennatuurlijke - is geloof daar niet uit gegroeid? [zucht]
Ik draaf weer eens door en waarschijnlijk zeg ik hele domme dingen maar dat is omdat ik redeneer terwijl ik typ [zucht] :tongue:
TheEmperor85

Re: Hadephobia

sfinx89 schreef: Als een mens zichzelf uithongert maar net genoeg voedingsstoffen tot zich neem kan men overleven maar toch verschrikkelijke honger lijden.
Neem je iets minder voedingsstoffen dan ervaar je ook pijn maar blijf je overleven.
en de bijbel spreekt nergens over de aard van de pijn en de intensiteit dus het kan net zo goed een eeuwigdurende "milde" pijn zijn waar dan ook, en dat lijkt me in de oneindigheid (wat weer onmogelijk is met de qantumfysica) toch best pijnlijk.
De bijbel spreekt wel degelijk van de intensiteit, ik ben wederom kwijt in welk bijbeldeel dit staat, ik dacht Openbaringen? Waar de 7 niveau's van de hel worden uitgelegd. Intense donkerte. Verstikking. Kou. Hitte. "Alwaar geween zal zijn, en knersing der tanden".De dominee waarschuwde er elke zondag voor :P Nee dat is niet zomaar een beetje honger en een beetje dorst, maar gewoon afwezigheid van voedsel. "De tong zal verkleeft zijn met het gehemelte".

En daar zit m'n punt vooral, aangezien dat op lichamelijke eigenschappen duidt. Tanden, tong, gehemelte. Dat heeft een ziel niet, alleen een lichaam. En 6000 graden, met een druk van 200/400 bar..Nee, da ga ge nie navertelle zunne..

Overigens zeg je helemaal geen domme dingen hoor. Geloof moet je misschien ook niet rationeel willen benaderen, niet wetenschappelijk proberen te onderbouwen. Dat lukt niet.
sfinx89

Re: Hadephobia

TheEmperor85 schreef:
sfinx89 schreef: Als een mens zichzelf uithongert maar net genoeg voedingsstoffen tot zich neem kan men overleven maar toch verschrikkelijke honger lijden.
Neem je iets minder voedingsstoffen dan ervaar je ook pijn maar blijf je overleven.
en de bijbel spreekt nergens over de aard van de pijn en de intensiteit dus het kan net zo goed een eeuwigdurende "milde" pijn zijn waar dan ook, en dat lijkt me in de oneindigheid (wat weer onmogelijk is met de qantumfysica) toch best pijnlijk.
De bijbel spreekt wel degelijk van de intensiteit, ik ben wederom kwijt in welk bijbeldeel dit staat, ik dacht Openbaringen? Waar de 7 niveau's van de hel worden uitgelegd. Intense donkerte. Verstikking. Kou. Hitte. "Alwaar geween zal zijn, en knersing der tanden".De dominee waarschuwde er elke zondag voor :P Nee dat is niet zomaar een beetje honger en een beetje dorst, maar gewoon afwezigheid van voedsel. "De tong zal verkleeft zijn met het gehemelte".

En daar zit m'n punt vooral, aangezien dat op lichamelijke eigenschappen duidt. Tanden, tong, gehemelte. Dat heeft een ziel niet, alleen een lichaam. En 6000 graden, met een druk van 200/400 bar..Nee, da ga ge nie navertelle zunne..

Overigens zeg je helemaal geen domme dingen hoor. Geloof moet je misschien ook niet rationeel willen benaderen, niet wetenschappelijk proberen te onderbouwen. Dat lukt niet.
Wetenschappelijk zit je helemaal correct hoor, en valt dit alles uit de bijbel wel te ontkrachten.
Maar stel je voor dat bovennatuurlijke krachten het mogelijk maken om toch onder die omstandigheden door te leven - lijkt me vreselijk.
nu bedacht ik me ook dat mogelijk erg weinig mensen naar de hel zijn gegaan omdat er eigelijk altijd een stoffelijk overschot achterblijft dus je kan stellen dat die mensen nooit naar de hel zijn gegaan als je het letterlijk zou nemen.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Hadephobia

Volgens mij was er een tijd, dat psychiatrische inrichtingenvol zaten met mensne die bang waren voor de hel/ om daar in terecht te komen.

(Maar die ellende past niet op het woord "Hadefobia" - de Hades is de plek waar we volgends de oude grieken allemaal na de dood terecht komen. De christelijek hel - die volgens sommigen leeg is - is een eeuwige straf, terwijl anderen het leuk hebben na hun dood. Reincarnatie lost het probleem niet op trouwens: wie slecht karma heeft verzameld, wordt akelig wedergeboren - ook een soort hel/ straf.)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hadephobia

Ach, je moet al flink wat uitgevreten hebben om in de hel terecht te komen, niet waar?
Dan moet je toch op zijn minst een paar moorden op je geweten hebben. Ik ben nooit veel verder gekomen dan het stelen van een fiets, dus dat gaat ‘m niet worden, vrees ik. [027] Maar als alle goede mensen rechtstreeks naar de hemel gaan (en laat ik eens zo arrogant zijn om te denken dat ik daar toe behoor, 001_tongue ) lijkt me Ouranofobie (angst voor de hemel) toch veel reëler.

Is het eeuwige leven op zich niet al de hel? Dat lijkt me dus eerder een straf en een kwelling en zeker geen beloning voor het aardse leven. Als de mens ècht een onsterfelijke ziel zou hebben, dan zou ik me zwaar genaaid voelen. Dat zou betekenen dat je niet eens een vrije keuze hebt. Nou, mooi is dat … 001_rolleyes

Hier op aarde vinden mensen het al erg als je een eend dwangvoeding geeft om van zijn lever foie gras te maken, maar als mens het eeuwige leven door je strot geduwd krijgen moet je dan maar zonder morren ondergaan? Ik weet het mooi gemaakt, tegen de tijd dat ik dood ben en in de hemel terecht ben gekomen doe ik God een proces aan om de vernietiging van mijn ziel af te dwingen. Dat proces wil ik absoluut winnen.
Er moeten toch wel heus wel een paar advocaten in de hemel te vinden zijn en het levert interessante jurisprudentie op.
* Liebe Macht Frei *
sfinx89

Re: Hadephobia

volhoudertje schreef:Ach, je moet al flink wat uitgevreten hebben om in de hel terecht te komen, niet waar?
Dan moet je toch op zijn minst een paar moorden op je geweten hebben. Ik ben nooit veel verder gekomen dan het stelen van een fiets, dus dat gaat ‘m niet worden, vrees ik. [027] Maar als alle goede mensen rechtstreeks naar de hemel gaan (en laat ik eens zo arrogant zijn om te denken dat ik daar toe behoor, 001_tongue ) lijkt me Ouranofobie (angst voor de hemel) toch veel reëler.

Is het eeuwige leven op zich niet al de hel? Dat lijkt me dus eerder een straf en een kwelling en zeker geen beloning voor het aardse leven. Als de mens ècht een onsterfelijke ziel zou hebben, dan zou ik me zwaar genaaid voelen. Dat zou betekenen dat je niet eens een vrije keuze hebt. Nou, mooi is dat … 001_rolleyes

Hier op aarde vinden mensen het al erg als je een eend dwangvoeding geeft om van zijn lever foie gras te maken, maar als mens het eeuwige leven door je strot geduwd krijgen moet je dan maar zonder morren ondergaan? Ik weet het mooi gemaakt, tegen de tijd dat ik dood ben en in de hemel terecht ben gekomen doe ik God een proces aan om de vernietiging van mijn ziel af te dwingen. Dat proces wil ik absoluut winnen.
Er moeten toch wel heus wel een paar advocaten in de hemel te vinden zijn en het levert interessante jurisprudentie op.
Tuurlijk, betrek het oneindige is in de oneindigheid - lijkt me op den duur niet leuk meer.
Nog erger is eindigheid betrekken tot in de oneindigheid, lijkt me op den duur een absolute marteling - een hel.
Ik moet toch wel een stukje van mijn bewustzijn, denkvermogen en vermogen om tge herrineren kwijt raken om oneindigheid draagelijk te maken of er nu eindige of oneindige dingen zijn tot in de oneindigheid.
Maar laten we stellen dat we kunnen kiezen uit twee werelden - de voorgestelde hel of voorgestelde hemel dan zou ik de oneindigheid toch liever willen doorkomen (tot zover het woord 'doorkomen' nog kan bestaan in de term van oneindigheid) in de hemel dan in de hel al lijkt het me op den duur (tot zo ver het woord 'duur' nog bestaat in de term van voledige tijd van oneindigheid) ondragelijk.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hadephobia

sfinx89 schreef:Maar laten we stellen dat we kunnen kiezen uit twee werelden - de voorgestelde hel of voorgestelde hemel dan zou ik de oneindigheid toch liever willen doorkomen (tot zover het woord 'doorkomen' nog kan bestaan in de term van oneindigheid) in de hemel dan in de hel al lijkt het me op den duur (tot zo ver het woord 'duur' nog bestaat in de term van voledige tijd van oneindigheid) ondragelijk.
Tuurlijk, wie zou zo gek zijn om de voorgestelde hel te verkiezen boven de voorgestelde hemel? Waarbij ik ook denk dat het beeld van de hel, of het archetype van het kwaad in de moderne tijd een heel andere gedaante heeft gekregen.
Voor duiveltjes met rode pakjes en drietandige vorkjes is niemand meer bang, dat beeld is eerder lachwekkend.
Ik durf te wedden dat het moderne beeld van de hel eerder lijkt op een concentratiekamp met een eeuwige rokende schoorsteen en beulen die in het zwart gekleed gaan.
* Liebe Macht Frei *
TheEmperor85

Re: Hadephobia

volhoudertje schreef: Waarbij ik ook denk dat het beeld van de hel, of het archetype van het kwaad in de moderne tijd een heel andere gedaante heeft gekregen.
Voor duiveltjes met rode pakjes en drietandige vorkjes is niemand meer bang, dat beeld is eerder lachwekkend.
Overigens staat dat ook nergens in de bijbel. Dat beeld komt uit een versmelting met de heidense Grieks-Romeinse god Pan, mannetje met bokkepootjes, hoorntjes en een giftige staart. Vóór de opkomst van het christendom was de 'westerse' mens zo bang voor Pan dat zelfs een nieuwe religie hem niet helemaal teniet heeft kunnen doen gaan.

Maar ik ben het in dit geval wel met sfinx eens: je moet er toch niet aan denken voor eeuwig door te leven, in welke omgeving dan ook? Laat het na dit leven maar lekker klaar zijn.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Hadephobia

TheEmperor85 schreef:Vóór de opkomst van het christendom was de 'westerse' mens zo bang voor Pan dat zelfs een nieuwe religie hem niet helemaal teniet heeft kunnen doen gaan.
Welnee - Pan houdt van streken, (daar komt het woord paniek vandaan) maar ook van het buitenleven, blaast op zijn fluit (de panfluit) - het IS totaal geen duivel.

Het is vaker zo, dat de goden van de overwonnenen indirect terugkomen, om de overwinnaars te treiteren. Daarbij, in dat proces worden ze "vervelender" (voor de machthebbers!!) dan ze eigenlijk zijn.
(Theorie van Fokke Sierksma. Tot mijn vreugde heeft deze orginele denker zelfs eenlemma op wikipedia.)
TheEmperor85

Re: Hadephobia

Janneke schreef: Welnee - Pan houdt van streken, (daar komt het woord paniek vandaan) maar ook van het buitenleven, blaast op zijn fluit (de panfluit) - het IS totaal geen duivel.
Ja waar het woord vandaan komt weten we Janneke :lol:
En als een 'heidense' god het allesoverspoelende christendom wist te overleven, en zelfs 1 van de 2 hoofdpersonen uit de bijbel wist te 'claimen', zegt dat voldoende over de impact van dez mythologische figuur.
Dat is iets meer dan een Griekse Tijl Uylenspiegel met een panfluitje, denk je ook niet? 001_rolleyes
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Hadephobia

TheEmperor85 schreef:
Janneke schreef: Welnee - Pan houdt van streken, (daar komt het woord paniek vandaan) maar ook van het buitenleven, blaast op zijn fluit (de panfluit) - het IS totaal geen duivel.
Ja waar het woord vandaan komt weten we Janneke :lol:
Heel fijn :lol: :lol: :lol: :lol:
Daarmee doe je deze speelse godheid meer recht, dan wanneer je hem neerzet als iemand, waar ook mensen buiten het christendom bang voor waren.
TheEmperor85 schreef:Vóór de opkomst van het christendom was de 'westerse' mens zo bang voor Pan dat zelfs een nieuwe religie hem niet helemaal teniet heeft kunnen doen gaan.
(Christenen hebben er een handje van, om allerlei andere goden te demoniseren, met dat soort verachtelijke praktijken houd ik me liever niet bezig.)


Overigens snap ik niet, waar jij het vandaan haalt, dat de duivel een grote rol zou spelen in de bijbel...?
Als ik me goed herinner is zijn er 2 bijbelboeken waarin God niet genoemd wordt (Ester en Hooglied)(komt ook geen duivel in voor, tenminste, ;) als je Haman niet meerekent) maar de duivel wordt maar sporadisch genoemd.
TheEmperor85

Re: Hadephobia

Janneke schreef:
Overigens snap ik niet, waar jij het vandaan haalt, dat de duivel een grote rol zou spelen in de bijbel...?
Beste Janneke, ben je een beetje bekend met de bijbel?
De one and only réden van de bijbel, zowel oude als nieuwe testament, is de gedachte dat de mens God de rug heeft toegekeerd.De mens heeft dit gedaan naar aanleiding van een slang die tegen Eva zei 'je kunt die vrucht best eten, best lekker'. En daar ging het mis. Het begint in Genesis, waar de duivel de mens verleid, en het eindigt in Openbaringen, waar het einde van de duivel beschreven staat.
M.a.w : zonder duivel geen bijbel. Want dan zouden we volgens de overlevering nu nogsteeds in het paradijs wonen. Het is dé vijand van God, dé grote tegenspeler en dus 1 van de 2 hoofdpersonen (Jezus als 3-enigheid meerekend). Het is één grote strijd, van Genesis tot Openbaringen (m.u.v Esther inderdaad,wel weer Hooglied als je goed leest).
Je zou dus net zogoed kunnen stellen dat Hitler eigenlijk bijna geen rol speelde in de Tweede Wereldoorlog. 024 Hij begon met alle ellende, en werd aan het eind verslagen,maar ach..zijn rol was marginaal? Echt bizar Janneke,sorry.
Janneke schreef:(Christenen hebben er een handje van, om allerlei andere goden te demoniseren, met dat soort verachtelijke praktijken houd ik me liever niet bezig.)
Dat kan zijn, dat is verder jouw keuze. Doet niets af aan het historisch feit dat de duivel/satan/beelzebub in de Westerse beschaving tot op de dag van vandaag wordt afgebeeld als een rood mannetje met gele oogjes en bokkepoten. Zoals Pan, om maar iemand te noemen. Met de eigenschap alle mensen/christenen het leven zuur te maken. Zoals Pan, om maar iemand te noemen. Terwijl de duivel in de bijbel wordt afgebeeld als resp. een aardsengel, een slang, en later een 7-koppig monster.
Dat komt niet in de buurt van ons algemene beeld van satan...om maar iemand te noemen.
Maakt mij verder niet uit wat je geloofd, en wie je wel en niet wilt demoniseren,echt niet, maar mijn stelling dat de vroegere god Pan is getransformeerd/overgenomen/geclaimd als zijnde het beeld wat wij nu van de duivel hebben, daar zijn de historici het wel over eens. Een kind is het daar nog wel mee eens. Laat een kind een duveltje tekenen en behold!, een rood mannetje met bokkepoten. Behalve Janneke,dan,natuurlijk..
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Hadephobia

TheEmperor85 schreef:
Janneke schreef:
Overigens snap ik niet, waar jij het vandaan haalt, dat de duivel een grote rol zou spelen in de bijbel...?
Beste Janneke, ben je een beetje bekend met de bijbel?
Ja.
Maar ik vermoed, dat je mij her en der even bent kwijtgeraakt (en me dingen in de schoenen schuift, die ik totaal niet beweer).
TheEmperor85 schreef:De one and only réden van de bijbel, zowel oude als nieuwe testament, is de gedachte dat de mens God de rug heeft toegekeerd.De mens heeft dit gedaan naar aanleiding van een slang die tegen Eva zei 'je kunt die vrucht best eten, best lekker'. En daar ging het mis. Het begint in Genesis, waar de duivel de mens verleid, en het eindigt in Openbaringen, waar het einde van de duivel beschreven staat.
Je schrijf hier over de derde bladzij van de bijbel en de laatste - maar dat dat ;) "het alfa en omega" zou zijn, is een mening die ik niet deel.
(ik hecht persoonlijk zeer aan een aantal dingen die daar tussen in staan.)
TheEmperor85 schreef:M.a.w : zonder duivel geen bijbel. Want dan zouden we volgens de overlevering nu nogsteeds in het paradijs wonen.
Hm - tja, daar zit iets in. Ik lees de bijbel nogal Joods: dat we uit het paradijs zijn verdreven is simpelweg, dat we volwassen zijn geworden, in de niet altijd zo paradijselijke realiteit staan en weet hebben van goed en kwaad. (Voor de meeste christenen geldt het eten van die vrucht als de zondeval, ik vind dat sexisme. Chawwa wist van niets. De echte zondeval is wat mij betreft, dat Kajin de hersens van Abel inslaat.)
TheEmperor85 schreef:Het is dé vijand van God, dé grote tegenspeler en dus 1 van de 2 hoofdpersonen (Jezus als 3-enigheid meerekend).
Zo kun je natuurlijk kijken (dat is interpretatie, maar dat mag), maar als we naar "de letters kijken" (de feiten) komt die ene tegenspeler nauwelijks voor.

En ik vind ook, dat je met sommige interpretaties de mens van zijn verantwoordelijkheid ontdoet: Kajin was een mens, Haman was een mens, de kruisvaarders en inquisitie.luitjes waren geloofsgenoten van mij. Dat is geen makkelijke wetenschap, maar wel de waarheid.
TheEmperor85 schreef:Het is één grote strijd, van Genesis tot Openbaringen
Daarmee kan ik uit de voeten - maar ik zie het niet als een hemelse strijd tussen god en duivel, maar als een strijd tussen mensen. (Die weet hebben van goed en kwaad, maar als je de krant leest, dan vraag je je toch wel eens af, hoeveel mensen dat nou echt (etc.etc.etc.)

TheEmperor85 schreef:Je zou dus net zogoed kunnen stellen dat Hitler eigenlijk bijna geen rol speelde in de Tweede Wereldoorlog. Hij begon met alle ellende, en werd aan het eind verslagen, maar ach..zijn rol was marginaal? Echt bizar Janneke,sorry.
Ja, Emperor, ik vind het ook bizar, wat jij hier stelt.
Maar leg eens uit, als je wilt, wat de parallel is...?

1) Het lijkt me lastig, om een geschiedenis van de 2e wereldoorlog te schrijven, zonder op iedere bladzijde Hitler te noemen. Dat wordt al gauw geschiedvervalsing. Terwijl de duivel bijna nergens genoemd wordt in de bijbel.(Uiteraard zou je achter allerlei nare gebeurtenissen de duivel kunnen plaatsen, dat erken ik. Maar dan zitten we meer in de interpretatie dan de feiten.)

2) In het verlengde van wat ik eerder schreef: ik vind dat Hitler een uiterst trieste en grote rol had, maar dat pleit zijn "willige beulen" niet vrij (naar een boek van Daniel Goldhagen), de amsterdamse politie niet, (die fout was in de oorlog) collaborateurs, oorloghandelaren etc.)
Ook al zou er zonder Adolf H. geen oorlog zijn geweest - dan nog hebben ook al die meelopers en wat al niet hun eigen verantwoordelijkheid.
TheEmperor85 schreef:
Janneke schreef:(Christenen hebben er een handje van, om allerlei andere goden te demoniseren, met dat soort verachtelijke praktijken houd ik me liever niet bezig.)
Dat kan zijn, dat is verder jouw keuze.
:nod:
TheEmperor85 schreef:het historisch feit dat de duivel/satan/beelzebub in de Westerse beschaving tot op de dag van vandaag wordt afgebeeld als een rood mannetje met gele oogjes en bokkepoten.
Klopt als een bus - of zo je wilt een zwerende vinger. ;)

Maar laten we er dan wel luid en duidelijk bij stellen, dat dit de christelijke visie is (de visie van de machthebbers, overwinnaars en onderdrukkers) op hun overwonnene.
Waar ik (christen of niet) niets van moet hebben.
TheEmperor85 schreef:Terwijl de duivel in de bijbel wordt afgebeeld als resp. een aardsengel, een slang, en later een 7-koppig monster.
Dat komt niet in de buurt van ons algemene beeld van satan...om maar iemand te noemen.
Ook dit klopt als een bus, dan wel zwerende vinger.
(Alleen: waar haal jij die aartsengel nou vandaan..?)
TheEmperor85 schreef:Maakt mij verder niet uit wat je geloofd
Klopt - en dat is ook geheel wederzijds, maar deze discussie gaat niet over geloof.
Of nu ja, zijdelings.
De kwestie "zijn mensen verantwoordelijk voor het kwaad in de wereld of is dat een strijd in de hemel tussen goed en kwaad/ god en duivel" zou je een geloofsvraag kunnen noemen.

De stelling, "dat de duivel een grote rol speelt in de de bijbel" is als we het hebben over het lezen van de wereldliteratuur geen geloofsvraag, en een vraag die met feitenmateriaal beantwoord moet/ kan worden.
TheEmperor85 schreef:mijn stelling dat de vroegere god Pan is getransformeerd/overgenomen/geclaimd als zijnde het beeld wat wij nu van de duivel hebben, daar zijn de historici het wel over eens.
Ja, en ik ook. Zij het, dat het me spijt voor Pan, dat hij zo wordt afgebeeld - hij verdient beter te worden behandeld. (Tenzij het je keuze is, de mening van de historici totaal naast je neer te leggen, en er in mee te gaan, "dat Pan de duivel is".)

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”