Herman_Frodiet

skydiven = hoogtevrees overwinnen?

Ik ga reizen in een ander continent.
Bij de plaats van aankomst is er een organisatie die voor een acceptabele prijs skydives organiseert.

Ik wil het doen om mezelf uit te dagen. Niet omdat ik van hoogtes houd, in tegendeel.
Als ik bij een trapleuning sta op een hoog verdiep voel ik me misselijk worden als ik naar beneden kijk.
Hyperventileren doe ik niet echt maar mijn hart begint sneller te kloppen en ik ga achteruit.
Alsof mijn lichaam me beschermt voor gevaar

Ik heb nu meerdere videos gezien van mensen die skydiven met hoogtevrees.
Het is een tandem jump (je springt met een ervaren instructeur). Je hangt aan de instructeur vast en moet alleen maar vallen en je armen breed houden. Ze springen van meer dan 4 kilometer hoog.
30 seconden vrije val tegen meer dan 200 kilometer per uur. Dan gaat de parachute open en is het rustigaan naar beneden dwarrelen.

Is het een goed idee om dit te doen of lok ik hiermee alleen maar problemen uit?
Er staan videos op youtube van mensen die het deden om dezelfde reden. Een aantal moest braken, anderen vielen flauw tijdens het dalen. Anderen komen aan en zeggen dat het een goeie beslissing was.
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: skydiven = hoogtevrees overwinnen?

Is Skydiven niet voornamelijk een adrenaline ervaring? Om een kick van te krijgen?
If we don't get lost, we'll never find a new route.
tommy9119

Re: skydiven = hoogtevrees overwinnen?

Skydiven is niet om je hoogtevrees te overwinnen, je hoogtevrees overwin je door bergen te beklimmen of op een dak van een gebouw te gaan staan. Uit een nog werkend vliegtuig springen noem ik persoonlijk gewoon dom, maar de meeste mensen doen het voor de 'kick' inderdaad. :)
Herman_Frodiet

Re: skydiven = hoogtevrees overwinnen?

tommy9119 schreef:Skydiven is niet om je hoogtevrees te overwinnen, je hoogtevrees overwin je door bergen te beklimmen of op een dak van een gebouw te gaan staan. Uit een nog werkend vliegtuig springen noem ik persoonlijk gewoon dom, maar de meeste mensen doen het voor de 'kick' inderdaad. :)
Ik vind er minder aan om bij een hoge trapleuning te gaan staan. Minder confronterend dan uit een vliegtuig springen.
Ik zag de camera een paar keer naar beneden wijzen en het angstzweet brak me al uit.
Die kick die je beschrijft is voor de ene iets waarvan ze zeggen " waauw wat een kick, dat moet ik nog eens doen" en bij mij is het op dit moment " f^ck wat eng, dit nooit meer"

Maar misschien kijk ik daar wel anders tegenaan als ik de sprong gemaakt heb.
Ik word wel eens vaker overmand door adrenaline en zenuwen. Door de ultieme uitdaging als deze aan te gaan verandert dat misschien in de toekomst?

Of is dat onzin?
TheEmperor85

Re: skydiven = hoogtevrees overwinnen?

Zonder AFF-certificaat spring je sowieso tandem, hoogtevrees of niet 001_tongue
Nu zijn de meeste 'groentjes' behoorlijk zenuwachtig,en het kost de instructeurs heel wat tactiek en tijd om iemand zelfverzekerd naar boven te laten gaan. Als je daar al met hoogtevrees aankomt zou ik zeggen ; begin er niet aan.. Als het luik opent en je valt de eerste 2 seconden denk je namelijk dat je dood gaat. Heel erg overtuigt. Dat komt je hoogtevrees denk ik niet ten goede, al volgt er dan zeer waarschijnlijk een veilige landing.
Van iemand die al een keer of 30 gesprongen heeft te de tip ; met hoogtevrees,niet doen.
Herman_Frodiet

Re: skydiven = hoogtevrees overwinnen?

TheEmperor85 schreef:Zonder AFF-certificaat spring je sowieso tandem, hoogtevrees of niet 001_tongue
Nu zijn de meeste 'groentjes' behoorlijk zenuwachtig,en het kost de instructeurs heel wat tactiek en tijd om iemand zelfverzekerd naar boven te laten gaan. Als je daar al met hoogtevrees aankomt zou ik zeggen ; begin er niet aan.. Als het luik opent en je valt de eerste 2 seconden denk je namelijk dat je dood gaat. Heel erg overtuigt. Dat komt je hoogtevrees denk ik niet ten goede, al volgt er dan zeer waarschijnlijk een veilige landing.
Van iemand die al een keer of 30 gesprongen heeft te de tip ; met hoogtevrees,niet doen.
Heb je het zelf ooit gedaan met hoogtevrees dan?
En dacht jij de eerste keer dat je ging sterven?

Hoogtevrees is wel relatief en ik kan alleen naar mezelf refereren.Ik ga er vanuit dat iedereen die voor het eerst van 4 kilometer naar beneden springt angst heeft. Of is dat niet zo?

Op de site zelf staat bij de motivatie " doe het gewoon en geraak van je hoogtevrees af "
Hun crew heeft mensen die al meer dan 1000 keer gesprongen hebben.

Een bungee jump zou ik niet aandurven, daar word ik echt misselijk van. Je komt te dicht bij de grond en er zijn veel dingen die mis kunnen gaan. De hoogte zit me ook heel dwars. Maar op 4 kilometer besef je niet hoe hoog je zit of wel?

Ik weet dat ik niet dood ga maar die hoogte is echt angstaanjagend. Misschien ga ik braken of flauwvallen. Heb het al eerder gezien op youtube. Maar ik zou achteraf wel trots zijn op mezelf.
Ik kan je advies volgen maar dan voel ik me een opgever
TheEmperor85

Re: skydiven = hoogtevrees overwinnen?

Herman_Frodiet schreef:[

Heb je het zelf ooit gedaan met hoogtevrees dan?
Nee,wel met mensen die hoogtevrees hadden. Een wat oudere man die een sprong voor z'n verjaardag had gekregen en al z'n hele leven hoogtevrees had. Hij bleef tot het laatst onderhandelen dat hij eigenlijk niet wilde springen,en eenmaal aan de grond liep hij linea recta het veld af en was weg, z'n familie beteutert achterlatend.
En een keer een meisje die zichzelf,net als jij, wilde bewijzen. Ik heb beneden aangekomen zelden iemand zo hysterisch zien huilen.
Ik zeg ook maar wat ik zie.. Jij kent jou eigen gevoel het best :)
Leeuwtjuh

Re: skydiven = hoogtevrees overwinnen?

Ik had hoogtevrees, maar toen heb ik me jaren geleden voor mijn verjaardag laten lanceren op de kermis met zo'n kermisattractie. Rubberen-bal-elastiekje-principe... Op het moment dat ik erin zat, dacht ik: ik ga dood, ik ga dood, ik ga dood, ik ga dood. En toen ik eenmaal gelanceerd werd en tig meter boven het hoogste gebouw in de buurt uit kwam, dacht ik: WHOEOEOEOEHOEOEOEOEOEOE en genoot ik echt van het uitzicht. Het was zo mooi! En sindsdien is het genezen :D

Het is nog maar 1x terug geweest toen ik op een wankel bureau op de zesde verdieping een raam stond te zemen, maar daarna heb ik me nog een keer ergens laten lanceren, en toen was het klaar cheerqd5

Mijn motto is: als je ergens bang voor bent, zou je het juist moeten doen! En nog wel 100x intenser ook. Je hebt namelijk toezicht, je gaat niet dood (ook al denk je van wel) en op het moment dat je weer beneden staat heb je de adrenalinekick van de eeuw en kun je de rest van je leven alles relativeren aan 'dat ene moment' en voel je je onoverwinnelijk. Zolang je het baseert op succeservaringen dan! Laat bv de kettingzaagmoordenaars maar even in het midden liggen, das een ander verhaal.

Voor mij is het dat 'juist' doen, dat mij van mijn angsten afhelpt. Zo heb ik vrijwel iedere (irrationele) angst die ik ooit ergens voor had, compleet verloren. I love that feeling afterwards. Just because you're scared, doesn't mean that you don't have to do it.
Herman_Frodiet

Re: skydiven = hoogtevrees overwinnen?

Leeuwtjuh schreef:Ik had hoogtevrees, maar toen heb ik me jaren geleden voor mijn verjaardag laten lanceren op de kermis met zo'n kermisattractie. Rubberen-bal-elastiekje-principe... Op het moment dat ik erin zat, dacht ik: ik ga dood, ik ga dood, ik ga dood, ik ga dood. En toen ik eenmaal gelanceerd werd en tig meter boven het hoogste gebouw in de buurt uit kwam, dacht ik: WHOEOEOEOEHOEOEOEOEOEOE en genoot ik echt van het uitzicht. Het was zo mooi! En sindsdien is het genezen :D

Het is nog maar 1x terug geweest toen ik op een wankel bureau op de zesde verdieping een raam stond te zemen, maar daarna heb ik me nog een keer ergens laten lanceren, en toen was het klaar cheerqd5

Mijn motto is: als je ergens bang voor bent, zou je het juist moeten doen! En nog wel 100x intenser ook. Je hebt namelijk toezicht, je gaat niet dood (ook al denk je van wel) en op het moment dat je weer beneden staat heb je de adrenalinekick van de eeuw en kun je de rest van je leven alles relativeren aan 'dat ene moment' en voel je je onoverwinnelijk. Zolang je het baseert op succeservaringen dan! Laat bv de kettingzaagmoordenaars maar even in het midden liggen, das een ander verhaal.

Voor mij is het dat 'juist' doen, dat mij van mijn angsten afhelpt. Zo heb ik vrijwel iedere (irrationele) angst die ik ooit ergens voor had, compleet verloren. I love that feeling afterwards. Just because you're scared, doesn't mean that you don't have to do it.
Het zit zo Leeuw

Ik kom uit een beschermend gezin. Ben bijna 26 en ik ben compleet afhankelijk en onzelfstandig. Onzeker bij vrouwen en dergelijke meer.

Ik ben het kotsbeu en heb een vliegticket geboekt naar een ander continent. Ik ga daar een half jaar werken, de wereld ontdekken en vooral mezelf ontdekken. Het zal wat onwennig zijn in het begin maar ik moet ooit een man worden en daarom doe ik het. Zelfde met skydiven, al is dat extremer.

De mening van hier boven steunt mijn idee niet echt, maar ik respecteer ze zeker. Ik heb net een account gemaakt op een skydive forum en ik wacht de reacties van ervaren leden af. Als het me zwaar wordt afgeraden doe ik het niet. En anders ga ik ervoor. Ik ga in ieder geval niet van sterven.

What doesn't kill you makes you stronger, of hoe zeggen ze het weer
Leeuwtjuh

Re: skydiven = hoogtevrees overwinnen?

Als jij meer zeker van jezelf wilt worden, raad ik je aan om eens niet juist advies aan anderen te gaan vragen maar zelf eens te ervaren. Als dit iets is wat jij wilt, doe het dan. Laat je er niet door weerhouden. Alleen op die manier kun je zelf inschatten of het verstandig is of niet. Dán word je pas echt zelfstandig.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”