Peter91

harpoxfobie(angst voor criminaliteit),Hypochrondie,vlieganst

Hoi,

ik ben nieuw hier op het forum een jongen van 20 jaar. ik heb soms erg last van angsten. de angst die mij het meeste kwelt is harpoxfobie (angst voor overvallen/criminelen).

Als ik savonds op straat loop ben ik vaak bang voor groepen leeftijdsgenoten. als ze met meerdere zijn gaat door me hoofd van zullen ze me wel met rust laten? zijn ze geweldadig? hebben ze wapens? willen ze me van me geld beroven? . elke keer als ik er langs loopt is er nog niks gebeurd. op een keer na een situatie in de trein , groepje jongens kwam bedelen om geld , ik zei ik heb niks vor jullie . ze bleven om me heen rond hangen en later vroegen ze het nog eens. ze hebben mij niet beroofd of pijn gedaan maar toch kwam het bedreigend over. en de andere 50 keer dat ik langs zon groepje loopt is er niks gebeurd maar toch geven deze groepjes me een naar gevoel. soms denk ik zelfs als ik uit de trein stap van , ik hoop maar dat er geen groep jongeren in de stationshal staan. Ik ga ook altijd door mijn angst van het slechste uit , denk gauw van staan ze mensen op de wachten om te beroven ipv van zullen ze gewoon rondhangen of iemand van de trein halen of op de trein wachten. Ik ga savonds nog wel naar buiten als ik ergens heen ga/ ben geweest maar toch voel ik me niet fijn . Ik schaam me voor deze angst en vind het ook erg lastig . Hebben mensen hier tips voor om mee om te gaan?

een andere angst is Hypochrondrie. Ik ben bang als ik lichamelijke klachten heb een langere tijd dat ik dan ernstig ziek ben zoals kanker ofzo , ik kan soms erg met mijn angst bezig zijn dan.

De 3e angst is vliegangst ik heb nog nooit gevlogen maar het lijkt me dood eng om in de lucht te hangen turbulentie enzo en natuurlijk de doodsangst dat het vliegtuig neerstort.

Ik hoop hier begrip en tips te vinden voor mijn angsten.

Mvg,

Peter
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: harpoxfobie(angst voor criminaliteit),Hypochrondie,vlieg

Hoi Peter,
je eerste angst is eigenlijk geen psychische angst: "een" groep jonge exemplaren mannetjesmensnen kunnen helaas minder ideaal gedrag vertonen.
Dat IS helaas zo.
Dat je dat denkt en er bang voor bent, ligt er niet aan, dat jij een maf persoon, een watje of wat dan ook zou zijn, maar de trieste waarheid.
Het grote punt is alleen wel: ga je daar nou svp. niet voor schamen: doe er iets aan!
Er zijn cursussen zelfverdediging, waarinje tips kunt krijgen wat te doen, als er een dreigende situatie ontstaat. Of om te weten wat handig kan zijn, om langs zo'n groep te lopen. (Ongehaast er heen en tot op 3 meter afstand doen alsof ze lucht zijn, vriendelijk goedenavond oid. zeggen en dan weer doen alsof die hele gang jou niets doet werkt voor mij het beste. Uiteraard, als omatje kom ik anders over dan een knul van 20.)

Vliegangst lijkt me persoonijk altijd een beetje raar.
Je bent niet verplicht in zo'n machine te stappen. Europa is uitstekend per trein te bereizen en de rest van de wereld kan ook per boot.
Voor inzittenden is vliegen de veiligste vorm van vervoer - voor de omgeving is vliegen beslist verre van ideaal. (Vraag maar aan inwoners van Aalsmeer, omwonenden van de Polderbaan; kijk naar de milieubelasting, geluidsoverlast, global dimming etc.)
Dus de elementaire weigering om in zo'n ding te gaan zitten lijkt mij eerlijk gezegd gewoon erg zinnig en gezond.

Hypochondrie kan je leven vergallen, als dingen tegen zitten - en daar zijn ook wel psychologische behandelingen tegen.
Gebruikersavatar
Radius
Berichten: 827
Lid geworden op: 05 aug 2011 21:53

Re: harpoxfobie(angst voor criminaliteit),Hypochrondie,vlieg

Met je fobie kan ik je helaas niet echt helpen, behalve dan dat het rationaliseren van het probleem mij vaak helpt. Fobieën zitten echter erg diep en door erover na te denken raak je ze helaas vaak niet kwijt.

De ervaring dat je je in een angstige situatie goed weet te redden kan er wel voor zorgen dat de fobie minder wordt of zelfs verdwijnt. Daarom lijkt Janneke's tip om een cursus zelfverdediging te volgen me een goed idee.

Als je weet dat je als je aangevallen wordt je belager binnen enkele tellen uit kan schakelen, geeft dat je op zich al een veiliger gevoel op straat. Ook neemt wellicht je angst voor overvallen af. Vaak is het zo dat als je één belager goed raakt, de rest meteen vlucht. Individuen die een groep nodig hebben om een overval te plegen zijn meestal al niet de heldhaftigste, als ze zien dat je zonder al teveel moeite iemand uitschakelt of veel pijn bezorgd zullen ze een soortgelijk lot snel willen vermijden.

Sterkte en succes!
Neem weg, de sluier van illusie
Neem waar, de vreugde in het absolute
Peter91

Re: harpoxfobie(angst voor criminaliteit),Hypochrondie,vlieg

Hoi,

Voor zelfverdediging heb ik ook gekeken maar helaas is het erg duur (625 euro) wat ik niet kan missen omdat ik werkloos ben op dit moment en van een uitkering moet leven, Als ik zoveel geld uitgeef dan heb ik de cursus bij wijze van spreken niet eens meer nodig omdat ik dan weinig geld overhoud om nog weg te gaan.

Volgens de misdaad statstieken worden er in mijn stadje 1 beroving gepleegd op de 4.000 inwoners per jaar , een hele kleine kans . toch ben ik bang dat het er meer zijn door dat er bijvoorbeeld van sommige geen aangifte is gedaan.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: harpoxfobie(angst voor criminaliteit),Hypochrondie,vlieg

Peter91 schreef:Hoi,

Voor zelfverdediging heb ik ook gekeken maar helaas is het erg duur (625 euro)
Wat een .....!!!
Ik heb ooit een uitstekende cursus gedaan in het buurthuis, een prima cursus via LETS (local economis trade system - goedderen en diensten ruilen voor goederen en diensten, kijk eens rond of jouw stadje dat heeft) en er zijn ook vast wel lui die een normaal tarief vragen....

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”