Fred Haché

Depressie en angst door gebeurtenissen uit het verleden.

Gegroet,

Ik heb last van zaken die vooral uit het verleden weer naar binnen schieten. Dat gaat tot een 30 jaar terug. De gedachte is dan zo sterk dat ik mijn gezicht automatisch vertrek van de pijn.
De psychiater/psycholoog zegt dat als ik mij depressief voel ik deze gedachtes krijg, maar volgens mij is het ook andersom.

Bijv. een 10 jaar geleden tijdens een tv. programma te zien geweest, volgens mij niet correct. Dat komt dan met enige regelmaat terug. Ook dat ik 25 jaar geleden uit angst geen contact meer heb opgenomen met een verbroken relatie, waarvan ik hoorde dat zij nog steeds gek op mij was :crybaby: .

Ik heb het idee dat ik al die ballast mee zeul :confused: . Ik wil nu (weer) proberen zaken op te schrijven. Kernpunt is denk ik dat ik zeer hoge eisen aan mij zelf stel en perfectionist ben. Dit uit minderwaardigheidsgevoelens, en dat ik dingen niet in de hand heb.

Kennen jullie dit, en hoe gaan jullie er mee om?

Vrgr. Fred
Fred Haché

Angsten vóór, tijdens en na een gebeurtenis

Gegroet,

Een tijdje geleden kreeg ik erg last van angsten. Vaak gaat het dan om angstideeën over zaken die mij dierbaar zijn. Mijn kat waar vreselijke dingen mee gebeurd, of je huis dat de fik in gaat. Erg vervelend. Destijd had ik een relatie met iemand ('A.')waar ik mee oud wilde worden. Meestal bouwden de angsten zich zo uit (voorbeeld uit de praktijk).

1. Er gebeurde iets waarbij ik angst had. Zij stapte op een moment uit de bus, en er reed daarachter een vrachtwagen. Zij zag deze wel, maar ik hield mijn adem in (ik stond verder).

2. Ik zie de betreffende gebeurtenis weer voor mij (uit het verleden dus), dus exact zoals het toen gebeurde. Ik maak automatisch het verhaal af op een gruwelijke manier [crying] .

3. Zo heb ik ook regelmatig angsten gehad dat A. in een draaikolk zat, mijn hand vast hield en ik haar niet meer kon houden. Dingen die gelukkig nog niet gebeurd zijn, maar waar ik wel angst voor heb :crybaby: .

Allemaal vreselijke zaken dus, waarbij ik zo'n emotie krijg dat ik mijn gezicht vertrek. Dat gebeurd ook wel eens op traat bijv., het lijkt dan wel of ik een lichte vorm van Gilles de la Tourette heb [blink] . Citalopram helpt wel, en als ik het druk heb helpt Oxazepam nog wel eens.
Herkennen jullie dit? Is dit voor een psycholoog gesneden koek confused5 ?

Vrgr. Fred
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Angsten vóór, tijdens en na een gebeurtenis

Het is 1000 rampen in je hoofd beleven en in werkelijkheid misschien maar 2.

Het kost je enorm veel energie en het maakt je ongelukkig. Het is beter om dan even STOP eusa_hand tegen jezelf te zeggen en bewust andere gedachten te creëren.
Inzicht als Uitweg..
Zoeza

Re: Angsten vóór, tijdens en na een gebeurtenis

Da's makkelijker gezegd dan gedaan Mystica.
Leeuwtjuh

Re: Angsten vóór, tijdens en na een gebeurtenis

Ik geloof niet dat ze zei dat het makkelijk was :tongue:
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Angsten vóór, tijdens en na een gebeurtenis

Nee precies, ik zeg niet dat het makkelijk is. Maar als je er bij voorbaat van uit gaat dat het niet lukt of zo moeilijk is, dan ga je de negatieve cirkel alweer in. Je zult die cirkel moeten onderbreken en om moeten buigen.
Inzicht als Uitweg..
Fred Haché

Re: Angsten vóór, tijdens en na een gebeurtenis

Ik probeer wel andere zaken te doen, maar vaak draait mijn maag om als ik er weer aan terug denk. Eergisteren iets verkocht waar ik spijt van heb. Maar het gaat niet om een exclusief object.

Dat ik dan iets niet in de hand heb gehad, en een vervelende emotie zó uit de hoek komt, geeft mij weer veel onzekerheid en spanningen (angst). Van eergisteren heb ik nu ook last van. Vooral als ik het druk heb, heb ik het gevoel zaken niet in de hand te hebben, en komen al die angstideeën weer naar boven.

De psychiater zei dat ik die beelden weer kreeg als ik mij depressief voelde, maar ik vraag mij wel eens af of ik niet depressief wordt van de ideeën 001_huh . Het lijkt wel of ik soms mijzelf voor het gezicht sla met allerlei ideeën. Thuis heb ik een verzameling objecten (zeg even niet wat ivm. herkenbaarheid) waar ik aan hecht. Hoe vaak ik niet thuis ben gekomen en vóór dat ik mijn woning zag mijn ogen dicht kneep met de angst dat de boel uitgefikt was 023 .

Er zullen best wel meer mensen angsten hebben, maar ik vraag mij ook wel af of veel mensen last hebben van angsten over dingen die zouden gebeurd kunnen hebben. Bijv. je drinkt een bakje koffie bij iemand en weken daarna krijg je steeds het beeld dat je de koffie op de mooie witte bank laat vallen.

Best lastig, ik neem nog even een Valeriaanshot [blink] .

Vrgr. Fred
Fred Haché

Re: Depressie en angst door gebeurtenissen uit het verleden.

Gegroet,

Ik zie overigens dat ik parallel aan dit topic een topic geplaatst heb in de angst-afdeling. Ik moet zeggen dat ik erg vaak:

1. Zaken door elkaar haal (data bijv.)
2. Dingen vergeet

Blijkbaar is dat hier ook een beetje het geval geweest. Wel gaat het hier om zaken die daadwerkelijk gebeurd zijn, en waar ik depressief van wordt, en bij het andere topic ook zaken die niet gebeurd zijn of nog niet gebeurd zijn, en over verzonnen situaties waar ik angstklachten van krijg.

Vrgr. Fred
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Angsten vóór, tijdens en na een gebeurtenis

Topics gezien het onderwerp samengevoegd.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”