Senses

heel veel angsten/ vlindergevoel in je buik

Hmm ik vroeg mij al een tijdje af of het normaal was dat je veel ansgten heb, of dat je eerder voor veel dingen bang bent, zonder paniekaanvallen of wat dan ook te hebben.
Zo ben ik bang om te verdrinken, te verbranden, levend begraven te worden, heb ik hoogtevrees en snelheidsvrees en ben ik claustrofobisch. Maar het is allemaal niet zo heel extreem, vandaar dat ik vaak denk dat ik gewoon geen extreem-type ben. Zo ben ik op de eiffel-toren geweest en vond ik het niet eng, maar als ik bijv ga skieen (was mijn 1e en laatste keer) en van een piste naar beneden kijk of in een achtbaan zit, dat je zeg maar een stijle afdaling voor je ziet, dan word ik daar echt niet goed van. Ik denk dat ik bang ben voor het vallen-in-een-gat gevoel. Verder ben ik in mate claustrofobish, ik ben niet bang voor liften of kleine kamers, maar als iemand mij vast pakt dat ik geen kant op kan, dan kan ik daar wel panisch van worden. Ik hou er ook niet van als je met de auto snel rijdt (dan heb ik het bijv over 100 rijden in een 50zone). bungeejumpen
Nu baal ik er enorm van, want mijn vriendje en mijn beste vrienden (en eigenlijk 90% van mijn omgeving) er allemaal van extreme dingen houden, snelheid enz. Ze gaan altijd alle kermis attracties in en willen graag bungeejumpen. Ik heb wel geprobeerd mijn angst te overwinnen, zo ben ik bijv in Disney World naar the Tower of Terror geweest en ga ik toch veel achtbanen in in hoop dat ik het ooit leuk ga vinden, ik zeg ook niks als mijn vriend een keertje gaat racen, maar ik vind het echt verschrikkelijk.
Ik denk dat het komt doordat, ik het vlindersgevoel in mijn buik niet lekker vind. (want dat is toch wat je voelt als je in een achtbaan zit?) Ik vroeg het aan mijn vriend en hij zei dat hij juist die gevoel te gek vindt.
Mijn vraag is, wat kan ik er aan doen? zodat ik die gevoel lekker ga vinden, zodat ik ook van achtbanen kan genieten en van snelheid? En is dat normaal om zoveel angsten te hebben?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15133
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: heel veel angsten/ vlindergevoel in je buik

Ik zou er absoluut niet aan beginnen om in achtbanen e.d te gaan zitten als je het niet leuk vindt. Om je vrienden een plezier te doen? Laat ze er lekker zelf van genieten, als dat hun kick is.
Senses schreef: Ik hou er ook niet van als je met de auto snel rijdt (dan heb ik het bijv over 100 rijden in een 50zone)
Dat probleem lost zich vanzelf wel op. 50 km snelheidsoverschrijding in de bebouwde kom betekent dat iemand zijn rijbewijs mag inleveren. Dat is ook gruwelijk onverantwoordelijk.
Zien we je vrienden binnenkort eens in ‘Blik op de weg?’ :lol:
* Liebe Macht Frei *
Gebruikersavatar
JulianC
Berichten: 2225
Lid geworden op: 24 sep 2009 17:16

Re: heel veel angsten/ vlindergevoel in je buik

ik geef volhoudertje gelijk, als iets niet goed voelt moet je het gewoon niet doen. je probeert het zo te lezen wel een aantal keer, maar het gevoel blijft hetzelfde, dat heeft niets met angsten overwinnen te maken. als je tegen je vriend zegt dat het gewoon niet goed gaat of bang bent bij zulke momenten dan zal hij dat als goede vriend heus wel begrijpen lijkt me.
You'll get over it. One day.

"Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.."
Trout Mask Replica

Re: heel veel angsten/ vlindergevoel in je buik

de meeste dingen die je beschrijft geven mij het gevoel dat het een goed idee is daar angst voor te hebben. Wellicht ben je normaler dan mensen die er een kick uithalen om 100 te rijden in een 50 km-zone.

groetjes Geert
Mickey~

Re: heel veel angsten/ vlindergevoel in je buik

Ik sluit mij bij de rest aan wat betreft die 100 km per uur.
Je zou een ander ermee doodrijden!

Wat betreft achtbanen, je kunt je angst overwinnen door er gewoon een keer in te stappen. maar als dat niet werkt en je blijft je rot voelen, waarom zou je er dan in gaan?
Je kunt je trouwens sowieso afvragen waarom je angst voor een achtbaan zou moeten overwinnen, het is in je leven geen vereiste dat je daar een ritje in gaat maken. Dat moet je alleen doen als het ook echt voor je lol is!
Senses

:)

Hoi, bedankt voor de reacties! Hier kan ik zeker wat mee :))
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: heel veel angsten/ vlindergevoel in je buik

Senses schreef:Ik hou er ook niet van als je met de auto snel rijdt (dan heb ik het bijv over 100 rijden in een 50zone).
"Ik houd hier ook niet van.
Sterker nog: het is ten minste asociaal en het kan levens kosten.
Wie ouder is dan 18 en een roze paiertje heeftm, hoort voleassen genoeg te zijn,om te beseffen dat die 50 km zone er niet is, "om te pesten" maar omdater kinderen kunnen oversteken, er ook nog andere weggebruikers zijn zoals fiesters of brommers.
En omdat er doden kunnen vallen als je je achter het stuur zo puberaal en onverantwoord gedraagt.
Senses schreef:Ik denk dat het komt doordat, ik het vlindersgevoel in mijn buik niet lekker vind. (want dat is toch wat je voelt als je in een achtbaan zit?) Ik vroeg het aan mijn vriend en hij zei dat hij juist die gevoel te gek vindt.
Mijn vraag is, wat kan ik er aan doen? zodat ik die gevoel lekker ga vinden, zodat ik ook van achtbanen kan genieten en van snelheid? En is dat normaal om zoveel angsten te hebben?
Ik vind dat gekriebel in mijn buik soms leuk, vlak voor ik met mijn paard op een hindernis af galopeer.
Iets waar sommige mensen ook vriendelijk voor bedanken....

Maar achtbanen hoger dan 10 meter hoeven voor mij echt niet.

Volgens mijis het normaal, al siedereen daarin haar eigen grens mag bepalen.
Zoeza

Re: heel veel angsten/ vlindergevoel in je buik

Senses schreef: Ik denk dat ik bang ben voor het vallen-in-een-gat gevoel. Verder ben ik in mate claustrofobish, ik ben niet bang voor liften of kleine kamers, maar als iemand mij vast pakt dat ik geen kant op kan, dan kan ik daar wel panisch van worden. Ik hou er ook niet van als je met de auto snel rijdt (dan heb ik het bijv over 100 rijden in een 50zone). bungeejumpen
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Ik heb een keer een paniekaanval gehad bij een survivalbaan waar je aan een touw vastzat een paar meter boven het water. Je weet dat er niks kan gebeuren maar het idee dat je in die leegte stapt. Brrrrrrr! Ik ga ook nooit meer in een atractie waarvan ik vantevoren al weet dat ik bang ben. Die angst is zo verschrikkelijk. Dat ga ik echt niet opzoeken!
Mijn ex heeft mij bij mijn keel gepakt en een paar keer in een hoek gedreven. Dan ben ik zo bang dat ik verstijf en niks kan doen.
Verder is het normaal dat je je aan de snelheidsregels houdt. Ik vind het bijvoorbeeld verschrikkelijk als iemand bijna tegen de strepen aan de linkerkant gaat rijden op een tweebaansweg. Dan zie ik die auto's te dicht op me af komen.
PinkFloyd

Re: heel veel angsten/ vlindergevoel in je buik

Ik lees eigenlijk alleen angsten waar iedereen in meer of mindere maten last van heeft. Je bent er misschien alleen wat gevoeliger voor dan gemiddeld.

Angst is een sein van het lichaam dat er gevaar dreigt een oer gevoel wat misschien niet helemaal mee geëvolueerd is naar ons modern leven.

Ik denk dat je veel kunt leren door het (vaak) te ondervinden. Maar of het moet? Ik denk het niet. Dat zou ik alleen doen als je er zelf echt last van hebt dat je iets niet durft of leuk vind.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”