de tonfilosoof

Gevoeligheid kent zijn grenzen

Is het mogelijk dat wanneer je als persoon heel gevoelig bent, dat je dan heel snel trauma's op kan lopen?
Zeg maar dat wanneer 10 mensen in een moeilijke situatie belanden, dat jij als gevoeliger dan die andere 9 mensen, er getraumatiseerd uitkomt, en die 9 andere mensen niet?
Faker

Re: Gevoeligheid kent zijn grenzen

Weet je waar ik gevoelig voor ben?
Voor topics die stof tot nadenken zijn..
Je bent denk ik heel goed in staat deze vraag van jou zelf te beantwoordn en zeg niet dat je van ons het antwoord wil weten want het antwoord is ja, dat kan heel goed..
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Gevoeligheid kent zijn grenzen

De een is gevoeliger dan de ander. De een kan meer hebben dan de ander. Dus ik denk dat je gelijk hebt. Afhankelijk van je karakter, je levenservaring en of je een beetje eelt op je ziel hebt..
Inzicht als Uitweg..
Audrey

Re: Gevoeligheid kent zijn grenzen

Mystica schreef:De een is gevoeliger dan de ander. De een kan meer hebben dan de ander. Dus ik denk dat je gelijk hebt. Afhankelijk van je karakter, je levenservaring en of je een beetje eelt op je ziel hebt..
Eelt op je ziel hebben... wat een prachtige uitspraak love3!!!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Gevoeligheid kent zijn grenzen

Hoi Tonfilosoof,
het is ook eenvan de discussies die speelt onder psychologen. Dat idd tien mensen "iets ingrijpends" meemaken - en de een ontwikkelt wel een trauma en de ander niet.
En dan idd, "waar zit het m nou in...?"
Je achtergrond, je karakter, je eerder goede en slechte ervaringen, noem maar op.
Als je slecht geslapen hebt, wat grieperig bent, die dag "dus" na ruzie met je lief de deur uitstapt, dan ben je kwetsbaar. Gesteld dat iemand een flauwe grap/ (rotstreek) met je uithaalt - dat kan dan idd zo nadrukkelijk te veel zijn...

Een vriendin van mij zegt altijd: als 10 mensen bij haar op cursus zitten, ze in feite 10 verschillende cursussen geeft... Want die ene opmerking die ze off hand maakt, kan voor de een een enorme eye opener zijn - en voor de ander alleen maar een los grapje. Sommigen pakken de portee van haar verhaal makkelijk en in het geheel op, anderen nemen er 1 of 2 dingen uit mee en gaan daar mee verder. Enz., enz, enz.
Faker

Re: Gevoeligheid kent zijn grenzen

de tonfilosoof schreef:Is het mogelijk dat wanneer je als persoon heel gevoelig bent, dat je dan heel snel trauma's op kan lopen?
Zeg maar dat wanneer 10 mensen in een moeilijke situatie belanden, dat jij als gevoeliger dan die andere 9 mensen, er getraumatiseerd uitkomt, en die 9 andere mensen niet?
Het ligt denk ik niet alleen aan de gevoeligheid van iemand, neee...
Als iemand in een 'moeilijke situatie' belandt en er is daarnaast niets anders dan die 'moeilijke situatie'
Iemand die in de knel zit en er is niemand om op terug te vallen heeft denk ik veel meer kans om daardoor een trauma op te lopen als iemand die anderen heeft om erover te praten en er dus wat aan te ( laten) doen..
Sommigen ( zoals ik) weten nieteens beter en vinden hun moeilijke situatie allesbehalve moeilijk maar vinden deze zelfs normaal want ze weten niet beter en zien ook geen ander voorbeeld als alleen hun eigen moeilijke ( "normale") situatie..
Als later blijkt dat die situatie niet zo normaal was als dat het er eerder altijd leek uit te zien, tja... dan gaat het vaak goed mis, of je nou heel gevoelig bent of niet..
angsthaasje

Re: Gevoeligheid kent zijn grenzen

Ik denk dat er verschil is wat betreft volwassenen maar als een kind iets ergs meemaakt, zoals misbruik, volgens mij moet ieder kind dat hele nare ervaringen meemaakte als volwassene leven met een trauma, dat trauma hoeft wel niet te maken dat je geen leven meer hebt, je kunt aan jezelf werken maar niettemin zijn dergelijke mensen toch gevoeliger voor alles en nog wat, de ene al wat meer dan de andere.

Terug naar “Stress, angsten en fobieën”