Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Gelukkiger worden in 16 stappen.

In 16 stappen gelukkiger....Ik vond dit een leuke link en wou het graag met jullie delen.

Je kan het testje voor jezelf ook doen.

Quote:
Guus van Holland schreef "Een stoomcursus Welbevinden" met daarin 16 adviezen. Het artikel werd gepubliceerd in NRC Handelsblad, 31 december 2004. De "stoomcursus" is gebaseerd op het boek "De Geluksformule van Stefan Klein en op het werk van Aristoteles, Descartes, Sacks, Montaigne, Csikszentmihalyi, Thich Nhat Hanh, de Dalai Lama, Boeddha en anderen, meldt de schrijver.

De stoomcursus welbevinden is bewerkt tot onderstaand overzicht. Een zeer overzichtelijk, handig en bruikbaar "instrument" voor alle mensen, die in 16 heldere stappen gelukkig(er) kunnen worden. U kunt bij elk van de 16 stappen en adviezen doorklikken naar de uitgebreide, oorspronkelijke tekst.
Onder "Uitleg Stoomcursus" geeft Guus van Holland aan: Maximaal 100 punten te halen. Score boven de 70 punten is bemoedigend. Wie lager scoort dan 70 punten, mag zelf kiezen welke slechte gewoonten hij/zij omzet in goede gewoonten, om uiteindelijk toch boven 70 punten uit te komen. .
Inzicht als Uitweg..
-Judith-

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Goh Mystica, ik durf het amper te zeggen....ik scoor 37... er is duidelijk serieus werk aan de winkel...
-Judith-

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

En toch voel ik me niet ongelukkig de laatste tijd...raar hé...
Gebruikersavatar
Reborn
Berichten: 4720
Lid geworden op: 08 nov 2006 16:55

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

ik scoor 28 punten..
tsja voor mij is er dan toch ook nog veel werk aan de winkel..
Every passing minute is a chance to turn it all around
Franje

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Ook ik deed ik niet heb 1 punt..
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

-Judith- schreef:En toch voel ik me niet ongelukkig de laatste tijd...raar hé...
Nou da's alleen maar positief te noemen dan, kan je nagaan wat er gebeurt als je meer zou gaan scoren ;)
Inzicht als Uitweg..
edciel

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Nou ik stoor practisch niks, ja 6 punten.
Erg slecht met me gesteld dus.
Tijd om daar wat aan te gaan doen.
Gebruikersavatar
Reborn
Berichten: 4720
Lid geworden op: 08 nov 2006 16:55

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

edciel schreef:Nou ik stoor practisch niks, ja 6 punten.
Erg slecht met me gesteld dus.
Tijd om daar wat aan te gaan doen.
succes ermee edciel!!
hoop dat het je lukt ;)
stapje voor stapje red je het wel ;)
Every passing minute is a chance to turn it all around
edciel

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Ik ga het hopen.
Maar inderdaad stapje voor stapje :)
-Judith-

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Mystica schreef:
-Judith- schreef:En toch voel ik me niet ongelukkig de laatste tijd...raar hé...
Nou da's alleen maar positief te noemen dan, kan je nagaan wat er gebeurt als je meer zou gaan scoren ;)
Nou, er zijn in ieder geval een aantal stappen tegelijk waar ik nu aan ga werken...ik ben vastbesloten...ik ga wat meer op lange termijn trachten te denken, ipv genoegens op korte termijn na te streven...(met dank aan Diana)....
Franje

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

jullie allemaal wel hebt punten....
Sarp

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Wacht, iemand heeft dus 16 stappen geschreven voor "gelukkigheid" en hij heeft er geld mee verdient?
Mug

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Ja........Hij is nu ok heel gelukkig :D Mug
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Sarp schreef:Wacht, iemand heeft dus 16 stappen geschreven voor "gelukkigheid" en hij heeft er geld mee verdient?
Ja dat zou kunnen ? En what's your point ?

Dat het dan ongeldig dient te worden verklaard ofzo ? :-k
Inzicht als Uitweg..
Sarp

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Miljarden jaren is er een techniek ontwikkeld voor de evolutie waardoor alleen de beste organismes het overleefden, gelukkigheid van organismen ontwikkelde toen er genen kwamen die in het centraal zenuwstelsel gevoelens ging gebruiken om het organisme te leiden naar een doel.
Gelukkigheid is een gevoel die organismes voelen nadat ze zeker zijn dat hun genen worden doorgegeven naar de volgende generatie. Het is een soort beloning, net als waneer ze gegeten hebben, maar op een grotere schaal.

Maar hier komt dus een man, en hij zegt, fuck all that!
Ik verzin 16 stappen, en daarmee kan iedereen gelukkig worden!!!
Mooi niet, gelukkig worden is een ingewikkeld proces waarbij veel dingen te pas komen die ik niet op ga noemen, maar waarvan ik wel weet dat t geen 16 stappen zijn van traditioneel menselijk volkswijsdom.

De persoon die t schrijft geeft helemaal geen verdere informatie over HOE t werkt, hij zegt gewoon: Doe het en het werkt.
Mooi niet, het werkt niet.
Ik kan nog steeds niet geloven hoe snel mensen vallen voor die "wees positief", "wees optimistisch", "motivatie is alles" en "je kan alles doen wat je wilt!"
Ik snap dat 't ultieme doel van iedereen gelukkig zijn is en dat is ook logisch, maar je hebt toch wel een bullshitfilter die werkt?
Enigma

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Het is de dezelfde herhaling van ál die eindeloze ladingen van oplifters. Van een boek genaamd ''the secret'', tot aan een aantal stappen om ''gelukkiger'' te worden. Het zijn altijd dezelfde praatjes in een nieuw jasje, en die paar mannetjes die het verzinnen en uitgeven, krijgen er een flinke duit voor, en terecht, daar er zat mensen zijn die voor dit ***(Mystica: geen schuttingtaal aub) vallen. Het zijn altijd zij die het 't snelst aannemen en weer zien als iets dat zogenaamd vernieuwend is, evenals iets dat zogenaamd hen in hun ongelukkige leven zou oppeppen en een voortdurende stroom in de gelukkig-o meter zou geven, mits de stappen correct uitgevoerd worden.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

@Sarp

Een bullshitfilter ? Pardon..en u bent ? Afgestudeerd biologisch darwinistisch psycholoog ofzo ?

Uit ervaring weet ik, dat wat daar genoemd wordt op die site, dat het wel degelijk werkt. Daar heb ik geen bullshitfilter voor nodig. Dat heb ik zelf geleerd vanuit mijn levenservaring. En ik vermoed dat meerdere mensen dit zo ervaren...en toen is er meneer gekomen die dat heeft samengevat en een boekje over heeft geschreven..

Daar kan je het wel of niet mee eens zijn maar ik vind jouw argumenten net zo geldig of ongeldig als wat daar staat. Daarbij als jij zo darwinistisch biologisch bent ingesteld zou je die dingen die in de 16 stappen staan ook eens kunnen leggen náást je eigen denkbeelden en kijken in hoeverre de evolutie misschien wel ten grondslag ligt aan de theorie van 16 stappen om gelukkig te zijn.

Beweging, sport, in de natuur zijn, sociaal zijn (menselijke interakties), gezond en gevarieerd eten...lijken me allemaal zaken die juist evolutie technisch inderdaad bepalend zijn voor ons welbevinden..

Heb je de link überhaupt gelezen ? Ik zou het prettig vinden als je ergens over in discussie gaat dat je dan ook met onderbouwingen komt op hetgeen gesteld is en niet met een op zichzelf losstaand verhaal over de evolutie.
Inzicht als Uitweg..
Sarp

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Sorry, maar beweging, sport en natuur hebben niks met gelukkigheid te maken, sociaal zijn en sexuele partners wel, maar daar moet er nog veel detail bij worden opgenoemt (hiërarchie, competitie etc.), en ik mis ook totaal de maatschappelijke verwachting van jou, en jou verwachting over jezelf. Dit zijn sleutelfactoren van gelukkigheid en worden compleet negeerd.

4. Natuurlijke omgeving - Ik ga eenmaal per week de natuur in, wandelend of fietsend, kijkend en ruikend, pratend met bomen, me afvragend welke vogel ik zie of hoor en wat korstmos is.
Ja? 7 punten.

5.2. Nee leren zeggen Menselijke omgeving – Ik zeg een keer per dag nee als me wat wordt gevraagd.
Ja? 6 punten.

6.2. Innerlijk en optimisme - Ik probeer optimist te zijn en zeur niet over partner, gezinsleden, familieleden, collega's, enz.
Ja? 7 punten.

6.3 Innerlijk tot rust komen - Ik doe de televisie en de radio uit, leg de krant naast me neer en neem tien minuten per dag rust, denk aan iets anders of leer mediteren.
Ja? 6 punten.

En wat is dit?
Dit heeft absoluut niks met gelukkigheid te maken, dit is gewoon volkswijsdom waarvan ik niet verbaasd zou zijn als de wortels liggen in religie zoals regel 6.2.

Er is geen bewijs waarvan dit kan leiden tot gelukkigheid, en ik suggesteer u ook om op te houden met het spreiden van regeltjes waarvan naïve personen zo een aanhanger van worden, dat is puur exploitatie.
Een besleuring naar uw statusideaal naar een ander maatschappelijk hiërarchie waar omdat u het voor het eerst opgenoemt hebt, u ook een hogere status krijgt.
Daar wordt je toch ook gelukkig van? :D
Zet dat maar in uw lijst!
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Ik vind het erg attent van je...maar je mag gewoon "je" zeggen.

Verder zou ik het ook erg prettig vinden als je ophield met andermans mening bij voortduring ongeldig te verklaren op dit forum.

En nu leg je mij weer woorden en intenties in de mond die ik nooit gezegd of geschreven heb.
Inzicht als Uitweg..
Sarp

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Nou ik wil dat niet doen, maar soms kan ik het niet houden als het in conflict komt met realiteit.
lostsoul

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Nou het is niet echt een betrouwbaar testje..... ik scoor 32 maar alleen omdat ik zo gezond leef. Iets anders kan ik niet verzinnen. Ik drink niet, rook niet en drink veel water. Die dingen maken mij niet echt gelukkig hoor... maar goed.... werk aan de winkel dus
[anoniem]

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Sarp schreef: 4. Natuurlijke omgeving - Ik ga eenmaal per week de natuur in, wandelend of fietsend, kijkend en ruikend, pratend met bomen, me afvragend welke vogel ik zie of hoor en wat korstmos is.
Ja? 7 punten.

Innerlijke rust. Je denkt in de natuur makkelijker na over dingen omdat je daar niet veel beters te doen hebt. Bewegen is daarnaast sowieso ook gezond, en het is weldegelijk onderzocht en bewezen dat beweging / sport gelukkig maakt.

5.2. Nee leren zeggen Menselijke omgeving – Ik zeg een keer per dag nee als me wat wordt gevraagd.
Ja? 6 punten.

Ook dat maakt gelukkiger. Je leert hierdoor jezelf te zijn en niet bang te zijn om voor je mening uit te komen. Wordt je daar gelukkiger van? Zeker weten...

6.2. Innerlijk en optimisme - Ik probeer optimist te zijn en zeur niet over partner, gezinsleden, familieleden, collega's, enz.
Ja? 7 punten.

Hiermee leer je dingen van de positieve kant te bekijken, niet altijd meteen bij de pakken neer te gaan zitten, enzovoort. Ja hoor ook daar wordt je gelukkig van.

6.3 Innerlijk tot rust komen - Ik doe de televisie en de radio uit, leg de krant naast me neer en neem tien minuten per dag rust, denk aan iets anders of leer mediteren.
Ja? 6 punten.

Dit punt is ongeveer hetzelfde als het punt "4. Natuurlijke omgeving", qua doel in ieder geval. Het is ook bewezen dat meditatie weldegelijk peace of mind geeft en je dus ook gelukkiger maakt, je zit immers niet meer zoveel te malen over dingen.

En wat is dit?
Dit heeft absoluut niks met gelukkigheid te maken, dit is gewoon volkswijsdom waarvan ik niet verbaasd zou zijn als de wortels liggen in religie zoals regel 6.2...
Ik weet wel wat jouw reactie is, ondoordacht op zijn minst. Lijkt wel alsof je het gewoon persé ergens niet mee eens wilt zijn en dwars wilt liggen. Als je er zo van overtuigd bent dat het onzin is, draag dan eens wat punten aan die dat ondersteunen in plaats van anderen gewoon voor gek te verklaren.
[anoniem]

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Overigens zeg ik ook eerlijk dat ik helemaal niet geloof in dit soort tests, daar gaat het verder ook niet om. Ik denk dat je wel op zijn minst gelukkiger kunt worden wanneer je dat nog niet bent door bovenstaande dingen in ieder geval gedeeltelijk na te leven.
Sarp

Re: Gelukkiger worden in 16 stappen.

Chronicle, ik vind dat je argumenten niet kloppen, en je geen enkel reden hebt opgenoemt waardoor je van iets wel of niet gelukkiger van wordt, dingen zoals: "peace of the mind".
Dat zijn geen redenen.
Moet ik dit werkelijk serieus nemen?

Terug naar “Positieve verhalen en tips”