-Judith-

Goed voor jezelf zorgen

13 sep 2007 06:03

Goed voor jezelf zorgen is belangrijk... Zeker ook bij psychische problemen.. Hoe doen jullie dat ?

inactieve gebruiker

13 sep 2007 08:01

Belangrijke vraag voor mensen die depressie-gevoelig zijn en wel eens een depressie hebben doorgemaakt. Ben je geisoleerd geraakt en in een ernstige depressie terechtgekomen, dan zal het heel moeilijk zijn om te voorkomen dat je jezelf niet enorm gaat verwaarlozen op alle mogelijke gebieden. De kans dat je in no time éen van die vele zwervers wordt die have en goed verloren zijn nadat ze bv door hun vrouw in de steek gelaten zijn en langzaam maar zeker in die peilloze diepte van een depressie tuimelden, is dan best wel groot.

Het is dus heel erg belangrijk om indien je die aanleg voor ernstige depressiviteit hebt -wat je pas na die eerste keer die je dus maar moet zien te overleven weet- voor veel structuur en een zo groot en sterk mogelijk sociaal vangnet te zorgen.
Dat is wat je bij een terugval erg goed zal kunnen helpen, de contacten en dan met name de echte vriendschappen, met mensen dus die je op zo'n moment niet laten vallen, maar zich juist méer met je zullen gaan bemoeien, ook al heb jij jouw vrienden op zo'n moment maar bitter weinig te bieden (terug te geven) .
Structuur is ook een beveiliging die een volledige verloedering en demoralisering kan voorkomen, mits je jezelf dus stevig inprent dat je die structuur nooit en te nimmer mag laten varen.
Blijf zoveel mogelijk doorgaan met de dingen die je leven structureren en zorg in een periode dat je goed in je vel zit zoveel mogelijk structuur in je bestaan te vormen.
Vaste (en liefst 'normale') tijden van opstaan en naar bed gaan, regelmatig en gezond en gelijkaardige hoeveelheden voedsel en drinken tot je nemen, dagelijks naar buiten gaan (!), en een programma van gevariëerde activiteiten erop nahouden, waar je je wanneer het minder goed gaat, toch zoveel mogelijk aan moet proberen te houden.
Die dingen kunnen helpen.
Maar ik ben hierbij dus alleen uitgegaan van depressieve klachten en de gevoeligheid daarvoor.

Misschien heb jij ook nog andere problemen in gedachten gehad Judith, die niet depressie-gerelateerd zijn?

En, hoe zou jouw eigen antwoord op je vraag eigenlijk luiden?

Liefs, Klaas

(veel dingen kun je als structuur en sociaal vangnet inéen beschouwen natuurlijk, zoals verenigingen -een koor, of een kaartclubje enz- , een huisdier zoals een hond -zul je drie keer de deur uitmoeten, en je tevens 'gezelschap'- hebben, natuurlijk: werk (sowieso vaste activiteiten buitenshuis met andere mensen samen) , en familiebezoek (vaste afspraken daarover) enzovoorts enzovoorts

-Judith-

13 sep 2007 10:17

Het wordt dikwijls gezegd wanneer je depressief bent : tracht zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen. Ik was er zo over aan het nadenken, hoe ik dat doe, en of ik dat überhaupt wel doe, want ik laat ook weleens steken vallen in het goed voor mezelf zorgen (vooral o.a. de afwas teveel laten staan, ongezond eten..). En ik dacht : op welke manieren zou ik nog goed voor mezelf kunnen zorgen ? Vandaar dit topic : misschien steken we er met z'n allen nog wat van op...

Goed voor jezelf zorgen, betekent voor mij :
- m'n werk goed doen en blijven gaan werken, zodat er geld blijft binnenkomen en ik op z'n minst daar geen problemen mee krijg
- mijn medicatie goed en regelmatig innemen
- zorgen voor een goede nachtrust (dat laat soms weleens te wensen over)
- ik zou gezond moeten eten, maar ik kom er niet makkelijk toe om gezond te koken...daar de tijd voor te nemen
- gaan wandelen en fietsen : in beweging blijven
- mezelf 'mooi' maken als ik de deur uitga, het geeft een groter gevoel voor eigenwaarde, ook al is het maar de buitenkant
- familie en vrienden : contacten onderhouden, als het niet kan mits bezoekjes en zo, dan toch op z'n minst via telefoon of email
- zorgen voor lekkere geurtjes, vind ik ook belangrijk....een heerlijke wasverzachter, een lekker drupje parfum op m'n polsen, geven me het gevoel dat ik goed voor mezelf zorg
- zorgen voor kleding waar ik me goed in voel

Dat zijn zo een paar ideetjes, misschien hebben anderen er nog meer ?

inactieve gebruiker

13 sep 2007 10:44

Goed lijstje Judith! Heel waardevol dit lijkt me!

waar ik aan dacht nog: je huis mooier, levendiger of gezellig(-er) maken.

Heb je een grauw, saai interieur, probeer eens wat felle (en lichte!) kleuren toe te passen. En zorg voor wat 'leven' in huis. Voor mij zijn planten enorm belangrijk. Grote palmen, maar ook kleinere plantjes en bv ook bloeiende, zoals orchideëen. Geven een natuurgevoel binnen, plus, er is elke dag wel enige verandering, nieuwe bladeren, nieuwe bloemen die ontluiken...

En muziek. Ga wanneer je je vervelend voelt voor jezelf eens na van welke muziek je voorheen wel eens erg kon genieten, en ga daar weer eens wat van opzoeken, of kijk eens in de muziekhandel of er van die artiest of componist niet nog meer materiaal is uitgebracht dat je misschien een oppepper kan bezorgen. Muziek kan heel erg heilzaam zijn.

Film (op dvd bv) en boeken idem dito natuurlijk.

Nog eentje: Een boeiend gesprek beluisteren . Zoek bv in het archief van Simek 's nachts op internet eens een gesprek op met iemand die je interessant vindt. Lekker om even afleiding in te zoeken, en je gedachten te verzetten.

Er zijn een hoop van dit soort archieven overigens. Bv de marathoninterviews die de VPRO heeft uitgezonden kun je ook terugbeluisteren allemaal.

Jasmine

13 sep 2007 18:57

Leuke tips hebben jullie gegeven KlaasP en Judith!

Voor mij betekent goed voor mezelf zorgen de volgende zaken:

Lichamelijk
Gezond eten, sporten, frisse lucht/de natuur in, af en toe kuuroord, op tijd slapen/genoeg slapen, lichamelijk contact met de medemens, contact met huisdieren (vooral hond is trouwe vriend), dansen, zingen, hobbies, uitgaan, praten....

Geestelijk
Spiritueel groeien (vrijwilligerswerk, besef van hogere macht, verdiepen in religies etc. ) , mentaal groeien (studies etc.), emotioneel groeien (omgang met de medemens), vrede met het verleden , vrede met jezelf, vrede met de medemens, positief denken (negativiteit is best destructief nl.) , mededogen, empathie....

Overig
Huis aan kant (je maakt je geest vrij), forum is ook heel waardevol (dat je gehoord word), familie en vrienden af en toe zien, je gezin goed verzorgen maakt jezelf ook blij, films kijken, leuke muziek luisteren, goeie boeken/magazines lezen, af en toe op vakantie, huisje persoonlijk inrichten, baan die je leuk vind of waar je voldoening uit vind, sparen, met je kind spelen ...

(En volgens mij kan er in de toekomst nog veel meer bij...)

Overigens zijn sommige zaken heel algemeen geformuleerd door mij. Kunnen nog verder gespecificeerd worden. Heb nog lang niet alles al volledig ' af' zeg maar, maar ben al aardig op weg.

Jasmine

Boet

13 sep 2007 19:56

Ik heb gelukkig geen last van depressies, maar desalniettemin hou ik zowel buiten- als binnenkant goed bij :D. Heb verder recentelijk ontdekt dat ik veel meer behoefte heb aan sociale contacten dan ik dacht. Dus dat ben ik ook gaan doen.

Ach, verder is het blij zijn- en blijven met je zelf wat semi-automatisch voor een goeie verzorging zorgt.

Hmm, waar was dat scheermes? :lol:

Groet,

Robert

Minerva
Contacteer: Website Google+ Twitter

13 sep 2007 20:24

Buiten hetgeen hier genoemd is, waar ik dus ook gelijk aan dacht toen ik de titel zag, had ik ook nog zoiets als:

Op tijd naar de dokter gaan als er iets is, zuinig zijn op je lichaam door geen onnodige risico's te nemen en ongezonde verslavingen af te leren (roken, drinken, drugs).

Hulp vragen als iets niet lukt of als je steun zoekt of advies.

Leuke dingen doen zodat je leven niet enkel vervelend is.

Leren hoe je jezelf ergens boven op kan helpen als het even wat minder gaat. Cursussen volgen in dingen die je niet goed kunt maar waar je wel baat van zou hebben.

En iedereen die je schade toebrengt uit je leven zetten.... Vooral slechte relaties accuut beeindigen.

Zorg dat je een leuke baan hebt, fijne collega's, een goed sociaal vangnet aan kennissen, vrienden en een plezierige vrije tijds besteding die aktief is.
Inzicht als Uitweg..

-Judith-

14 sep 2007 05:33

Prachtige antwoorden....dank je ! Het begrip 'goed voor jezelf zorgen' ligt bij de meeste mensen wel een heel stuk ruimer dan ik gedacht had....en dat is fijn.... Ik merk dat ik een aantal dingen echt nog niet kan hoor. Waarschijnlijk hou ik nog niet goed genoeg van mezelf om het te kunnen opbrengen. Of ga je vanzelf meer van jezelf houden als je het wèl doet ? Wat is er het eerst ? De kip of het ei ? :-).

inactieve gebruiker

14 sep 2007 08:41

judith,

Ik zorg altijd heel goed voor mezelf :) zelfs als ik deprie of wat ook ben.
vraag me af hoe ik dat opbreng steeds , als ik me slecht voel, toch nog de moeite doet, me te verzorgen goed(heel goed zelfs) automatisme ? ik weet het niet, in huis is het ook gezellig en zeer netjes, er zijn mensen die doen van alles , en was was er zelfs 1 bij die meende alles te doen , veel sociale contakten feesten enz. en die zag er overzorg uit :? viese nagels , viese kleren , stonk ook nog, slecht gebit, dan denk ik , hoe kan dat dan, dat je zo de deur uitgaat, en ze zeggen dat ze zich prima voelen, en heel stabiel zijn.. terwijl ze er zo bijlopen, en ik heel netjes en schoon , en ik heb klachten, ik snap dat niet.. :?

amy lee

14 sep 2007 08:54

Goed voor mezelf zorgen:

- Gezond eten
- Mijn lichaam goed verzorgen. Denk hierbij aan een heerlijk ruikende douchegel en bodylotion. Maar ook bijv een maskertje en mijn gezicht scrubben.
- Met een goed boek op de bank
- lekkere muziek luisteren op momenten dat ik me niet lekker voel
- de boel de boel kunnen laten
- tijd voor mezelf nemen
- lief zijn voor mezelf

inactieve gebruiker

14 sep 2007 11:20

goed voor jezelf zorgen is voor mij in minstens drie factoren verdeeld:

lichaam (verzorging, eten, reiniging, prikkeling, beweging)
psyche (verzorging in de zin van bv rust nemen als het nodig is en stress vermijden, reiniging (van conflicten en 'verkeerde' gedachten proberen te ontdoen en te onthouden), prikkeling (door muziek, door boeken, goede films, door je zintuigen bovenal ook te prikkelen, bv in de natuur, aan de zee, in de wind, of in een geweldige stortbui te lopen), en beweging (je op veel en veel verschillende dingen richten met je geest over de dag verdeeld dus. Niet alleen lezen, niet alleen piekeren, niet allen blokken, niet alleen mijmeren, niet alleen dromen, maar ál die dingen doen, in proportie), en , nog vergeten : eten.... waarbij het vooral ook gaat 'wat' je eet. Met wélke mensen communiceer je, wélke muziek draai je, welke omgeving ken je , enz
dat laatste zou je als een vierde factor kunnen zien: situatie

Terug naar “Positieve verhalen en tips”