Mier

Dooske schreef:Ik kom niet veel verder dan

- eerlijk... :oops: En dat wordt vaak zelfs niet eens gewaardeerd ;) Dat eerlijk zijn.
Eerlijkheid is vaak de waarheid en dat willen mensen niet graag horen, omdat het dan zo direct uit de mond van een ander komt.
Maar je gaat mij niet vertellen dat dat je enige goeie eigenschap is...ook jij hebt er meer :) Dat weet je zelf ook best wel.
inactieve gebruiker

Mystica, je hebt het eigenlijk over de kernkwadrant he? Dus dat elke eigenschap en elke kwaliteit valkuilen kent...

ff copijen:

Kernkwaliteiten en kernkwadranten
Een goede manier om je sterke en je zwakke punten helder te krijgen, is om je kernkwaliteiten en kernkwadranten in kaart te brengen. Dat is een veelgebruikte, heldere en toegankelijke methode die je ook kunt gebruiken om conflicten met anderen te analyseren.

Wat zijn kernkwaliteiten?
Kernkwaliteiten zijn de specifieke sterktes die iemand kenmerken. Ze maken je tot wat je bent. Het zijn ook de positieve punten die een ander het eerst over je zal zeggen als hij ernaar gevraagd wordt. Iedereen heeft wel een aantal van deze kwaliteiten.

Kwaliteiten kunnen ook valkuilen zijn
Deze kwaliteiten worden een valkuil als je erin doorschiet. Dat is een vervorming van de kwaliteit, de andere kant van de medaille. Je kwaliteit wordt een zwakte. Ben je erg besluitvaardig, dan kun je in de valkuil trappen drammerig te worden. Of: als je doorschiet in je zelfverzekerdheid wordt je arrogant.

Valkuilen van een ander: allergieën
Zoals iedereen kernkwaliteiten heeft, heeft ook iedereen valkuilen. Als een ander doorschiet in een bepaalde kwaliteit, kan dat bij jou irritatie oproepen. Jouw reactie daarop wordt een allergie genoemd. Zo´n allergie heeft vaak te maken met een kwaliteit van jezelf. Als je erg bescheiden bent, kun je je mateloos storen aan mensen die continu zichzelf op de borst kloppen.

Achter allergieën schuilen weer uitdagingen
Die vervelende eigenschap van de ander is natuurlijk ook een kwaliteit waarin hij is doorgeschoten. En het mooie is dat juist voor degene die er allergisch voor is, de kwaliteit die achter deze uitdaging ligt een belangrijk ontwikkelpunt kan zijn. Dit wordt dan de uitdaging genoemd.

Erger je je regelmatig aan de passiviteit van een ander? Kijk dan welke kwaliteit daarachter zit.

Is iemand bijvoorbeeld bedachtzaam, of geduldig en daarin doorgeschoten? Grote kans dat dat nou juist jouw uitdaging, is omdat je zelf soms te drammerig bent. Je kunt dus veel leren van de mensen aan wie je je het meest ergert!

Van kernkwaliteit naar kernkwadrant
Zo kun je je eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen opstellen. Dat wordt meestal weergegeven in een figuur. Dit figuur noemen we een kernkwadrant.

Hoe kun je de kernkwadranten voor jezelf opstellen?
Je kunt bij verschillende kwadranten 'instappen':

Begin met het inventariseren van je sterke punten en werk deze uit via de valkuil, de uitdaging en de allergie.
Begin met je uitdagingen, redeneer terug naar je valkuil en herken de kwaliteit die erachter zit.
Vraag vrienden, familie of collega´s naar je valkuilen. Ze weten er vast wel een aantal op te noemen. Werk terug van valkuil naar kwaliteit en ontdek vervolgens jouw uitdagingen en allergieën.
Stoor je je mateloos aan die collega? Kijk ook eens naar de kwaliteit die erachter zit en wat je ervan kunt leren. Daarmee kun je ook een uitdaging, valkuil en kwaliteit bij jezelf ontdekken.
Hoe goed ken je jezelf?
Met deze test kun je voor jezelf nagaan hoe goed je jezelf kent. In vier stappen kun je iets leren over kwaliteiten die je al van nature toepast, en kwaliteiten die je nog verder kunt ontwikkelen.

Geef je antwoorden zo eerlijk mogelijk dan krijg je een zo goed mogelijke indruk over je kwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen.

De mogelijkheid om het kernkwadrant af te drukken, geeft je de gelegenheid om je er later nog eens op te bezinnen.

Klik hier om het kernkwadrant te maken
http://members.home.nl/de-laak/competen ... ranten.htm

ook:

http://www.innerned.org/kernkwadranten.html
Annn

tuurlijk, alles heeft zijn positieve en negatieve kant
zelf eerlijkheid, liefde etc..
Als je erover nadenkt dan weet je dat
Linny

Bedankt Mystica en Klaas, hierdoor begrijp ik waarom het mij niet goed lukt om positieve eigenschappen van mijzelf op te schrijven. In een aantal ben ik doorgeschoten waardoor ik ze zelf niet meer als positief ervaar.
Weer stof om over na te denken, wel grappig vind veel puzzelstukjes en leer er veel van.

*aardig
*lief
*vrolijk
*kwetsbaar
*doorzetter
*zelfstandig
*gever
*nieuwschierig
*leergierig
*trots

En toen waren het er meer dan vijf :shock: , van het een kwam het ander soms even nadenken maar niet meer zo geblokkeerd als eerst. Doorschieten...uhm, :idea:
Cygne

Michel schreef: Maar je gaat mij niet vertellen dat dat je enige goeie eigenschap is...ook jij hebt er meer :) Dat weet je zelf ook best wel.
Ja, natuurlijk weet ik dat ik er best meer zal hebben. Maar ik weet ze zo niet te benoemen voor mezelf.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Inderdaad Klaas. Het is eerste stuk van de kernkwadranten. Ik heb het vrij vertaald naar deze topic, in mijn eigen bewoordingen. Ik vond het hele verhaal van de kernkwadranten wellicht wat veel en niet relevant verder.

Maar je hebt het er inderdaad in herkent ! :D

Het leek me nuttig voor anderen hier om dat stukje te begrijpen gezien de vele postings over negatieve dingen over zichzelf en het zoeken naar en niet kunnen zien van de positieve daarin.

Zelf heb ik het ooit eens in een cursus voor mijn werk gehad. Uiteraard had het mijn warme belangstelling ;)

Goed zo Linny...jij vat 'm... :) Schiet maar lekker even door hoor, dan zul je zien dat het er heel veel zijn !!
Inzicht als Uitweg..
bianca65

hier de mijne (hoop ik)
Empatisch
liefdevol
zorgzaam
relativerend
goede moeder (zegt mijn dochter ;) )
Bianca
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Bianca een mooier compliment van je dochter kan je echt niet krijgen hoor =D> :D
Inzicht als Uitweg..
Shrug

ik kan goed dansen
ik ben beginnend model
ik kan een beetje zingen
ik ben lief
ik heb respect voor mensen en matriaal


voila, ook eens geprobeerd :p
14mirjam

-goed luisterend als het over belangrijke dingen gaat
-begripvol (of doet er alles aan dat te zijn)
-in bepaalde situaties slim
-behulpzaam (alleen hoeven de meeste mensen mijn hulp niet , geloof ik)
-eerlijk
-houd me aan beloftes
-durf te zeggen wat ik denk, en kan goed inschatten wanneer ik iets juist niet moet zeggen ;-)
-doe me sterk voor en trek me daaraan op, zo van; ik moet&wil zó sterk zijn dus...
-gevoel voor humor (al heeft iedereen dat..)
-rook niet, drink niet, gebruik geen drugs :)

dat zijn er al wel genoeg denk ik...
inactieve gebruiker

Mijn goede eigenschappen zijn:

Ik blijf ondanks alles goed voor me zelf zorgen.
ik ben erg creatief, en behulpzaam.
kan enorm mooi schilderen en organiseren, ben erg trouw aan iemand.

ik geef graag ,
ben een vechter, en geloof in een kracht buiten deze!
blijf altijd kaarsjes branden in de kerk , voor mezelf en anderen, ondanks dat ik me somber voel , ga ik door, ga er altijd op uit, door wind en weer, en ik rook en drink niet , dat vind ik wel knap.. :D
Jasmine

Vijf goede eigenschappen:

1. gevoel voor humor
2. vergeet kleine vervelende dingen vrij snel, ruimdenkend
3. liefdevol ondanks wat dan ook, kan veel hebben, sterk van geest
4. hardwerkend
5. idealistisch
mart999

Vijf goede eigenschappen:

1. Aanpassingsvermogen
2. Luisterend oor
3. altijd rustig en kalm( soms te rustig :P )
4. Analyserend denken
5. Ik ben mezelf!
maroesjka

Zorgzaam
structureel
Doorzettingsvermogen
Gevoelig
vriendelijk
lostsoul

5 goede eigenschappen is veel maar zal m'n best doen.

1. luisteren naar andermans problemen
2. eerlijkheid (soms te)
3. behulpzaam; anderen helpen
4. doorzettingsvermogen
5. vriendelijk (tenminste hoor van de mensen die ik ken dat ik lief ben... hard van buiten en zacht van binnen)
edciel

eerlijk
lief
zorgzaam
trouw
vrijgevig

heb hulp gehad van manlief, want alleen kan ik dit niet
omdat ik vind dat ik geen goede eigenschappen bezit.
-Judith-

edciel schreef:eerlijk
lief
zorgzaam
trouw
vrijgevig

heb hulp gehad van manlief, want alleen kan ik dit niet
omdat ik vind dat ik geen goede eigenschappen bezit.
Ik denk dat jij wel veel goede eigenschappen bezit Edciel...dit lijstje waarschijnlijk zeker, en ook de eigenschap wederzijdse betrokkenheid mag je aan je lijstje toevoegen...
edciel

ik zal hem zeker erbij zetten de volgende keer :)
dank je judith
Jive1

... dat "ik besef" dat anderen zo goed zijn als ik
... dat "ik weet" dat ieder vrij is te zeggen en doen wat hij/zij wil, maar ook verantwoordelijk is voor wat hij/zij zegt en doet
... dat "ik me gelukkig moet achten" omdat ik gezond ben en over goeie hersenen beschik
... dat "ik blij ben" dat ik zoveel mensen om me heen ken die ik mijn gelijken vind
... dat "ik ruimdenkend ben" en een ander zijn mening en daden kan appreciëren
maar ook...
... dat ik realist ben, en niet loop te dromen
edciel

Jive1 schreef:... dat "ik besef" dat anderen zo goed zijn als ik
... dat "ik weet" dat ieder vrij is te zeggen en doen wat hij/zij wil, maar ook verantwoordelijk is voor wat hij/zij zegt en doet
... dat "ik me gelukkig moet achten" omdat ik gezond ben en over goeie hersenen beschik
... dat "ik blij ben" dat ik zoveel mensen om me heen ken die ik mijn gelijken vind
... dat "ik ruimdenkend ben" en een ander zijn mening en daden kan appreciëren
maar ook...
... dat ik realist ben, en niet loop te dromen
vind ik een hele goeie Jive :)
Franje

Ik niet wete mijne eigeschap goede
Denk dat ik hebt niet die
-Judith-

Franje schreef:Ik niet wete mijne eigeschap goede
Denk dat ik hebt niet die
Jawel Cis, die heb je wel....je bent heel lief en je bent heel grappig...en intelligent ook, je weet heel veel dingen....
Franje

ik wete niet die is goede ik vind gewoon die
inactieve gebruiker

Franje, je bent buitengewoon geestig, buitengewoon intelligent en slim (fotografisch geheugen, heel verstandig in je redeneren, argumenteren, dingen uitzoeken, dingen jezelf aanleren op het gebied van muziek en bv ook handwerk-kunst/breitechnieken, enz), maar bovenal ben je een buitengewoon goede en lieve vriendin, en niet alleen voor mij.

En dan ben ik de helft van je goede eigenschappen -zoals bv de lekkere koffie die je zet :lol: - nog vergeten.
Franje

nou ik wete niet meer

Terug naar “Positieve verhalen en tips”