Zegening

Geen 'Nee' durven zeggen?

Afbeelding

‘Nee’ zeggen is essentieel voor het leven. Om te overleven en kans op succes te hebben dient ieder menselijk wezen ‘Nee’ te kunnen zeggen tegen alles wat de eigen veiligheid, waardigheid en integriteit bedreigt. De kracht van ‘Nee’ is duidelijkheid en specificiteit. Iedereen ontdekt op een gegeven moment hoe nuttig het is om een veilige grens te creëren door ‘Nee’ te zeggen. Als je goed luistert naar wat er achter een ‘Nee’ ligt; “Nee, dat wil ik niet! Nee, ik heb geen tijd! Nee, ik heb al een afspraak!” Wat hoor je dan? “Ik besta en heb recht op mijn eigen leven en gevoelens. Ik heb recht op een eigen mening! Ik ben Ik!” Leren ‘Nee’ te zeggen is belangrijk voor je ontwikkeling. Nee is het sleutelwoord van je eigen identiteit, individualiteit en je eigen merk. Ben je niet in staat om ‘Nee’ te zeggen, dan heb je geen merk, want jou merk wordt gedefinieerd door dat waartegen je ‘Nee’ zegt.

Stel dat je een drukke werkweek achter de rug hebt, vrijdagavond nadat je klaar bent met werken plof je op de bank neer. Totdat de telefoon gaat met de vraag van een collega of je dit weekend zijn werkdagen kan overnemen. Je had al plannen en je was alles behalve van plan te gaan werken. Dit weekend zou in het kader staan van je eigen vrije tijd. Maar je collega blijft volhardend volhouden dat hij echt iemand nodig heeft om zijn weekend shift over te nemen en dat jij de enige bent. Voor je er erg in hebt, heb je al ‘Ja’ gezegd met tegenzin. Resultaat, je bent niet aan je vrije tijd toegekomen en je eigenwaarde heeft een deuk gekregen.

We hebben hier te maken met mensen die veelal zachtaardig zijn en vriendelijk. Mensen die veel bezig zijn met dingen te doen voor andere mensen uit schuldgevoel of het vermijden van conflicten. Hierbij zou je kunnen denken aan angstgevoelens, dat de ander boos op je zal worden als je ‘Nee’ zou zeggen, dat de ander jouw ‘Nee’ niet accepteert, zouden ze je nog wel aardig vinden als je ‘Nee’ zou zeggen? Het liefst zou je alles willen doen, maar soms moet je keuzes maken. En dus een ‘Nee’ verkopen. En dat kan lastig zijn als je niet in staat bent ‘Nee’ te zeggen.
Als je geen ‘Nee’ durft te zeggen brengt dit vaak met zich mee dat je je eigen grenzen niet weet te bewaken. Dit houdt in dat je diep van binnen veel dingen met tegenzin, je bent immers niet eerlijk tegen jezelf. Je komt weinig aan jezelf toe, je voelt jezelf een speelbal van andermans wensen, en je bent figuurlijk een voeten mat zonder dat je er erg in hebt. Ontevreden voelen, irritatie en verschijnselen van stress zijn mogelijk het gevolg en zelfs een burn-out op lange termijn. In feite komt het erop neer dat als je geen ‘Nee’ durft te zeggen en met tegenzin ‘Ja’ zegt, je in feite ‘Nee’ tegen jezelf zegt. En je dus minder grip hebt op jou leven, jou eigen leven. Je wilt immers je eigen identiteit en merk hebben.

Hoe kan je van een ‘Ja’ met tegenzin naar een goede manier van ‘Nee’ komen?

Een goede manier van ‘Nee’ zeggen doe je door direct, kort en duidelijk te antwoorden. Mocht het dan zijn dat iemand je wat vraagt wat je eigenlijk niet wilt. Wees dan kort en duidelijk. “Nee, ik kan niet! Nee, dat wil ik niet! Nee, ik heb geen tijd! Nee, ik heb al een afspraak!” Is meer dan goed en een goede manier van ‘Nee’ zeggen. En natuurlijk, logischerwijs zal je je zeker de eerste paar keer schuldig erover voelen. Maar naarmate je vaker bij je ‘Nee’ blijft zal je je identiteit, individualiteit en merk terug krijgen.

Wanneer de ander toch weigert je ‘Nee’ te respecteren, denk je in je achterhoofd dat er nog maar 2 mogelijkheden zijn; onderwerping en openlijk strijd. Toch bestaat er een derde mogelijkheid, en dat is de mogelijkheid die door Gandhi naar voren werd gebracht; het onderstrepen van je ‘Nee’. Onderstrepen betekent dat je blijft opkomen wat voor jou belangrijk is, dat je geduldig en volhardend bent. Het betekent dat je positieve kracht gebruikt om je ‘Nee’ te ondersteunen. Je herhaalt je ‘Nee’ net zo vaak als nodig is.

Misschien wil de ander je ‘Nee’ helemaal niet horen. Misschien doet de ander net of hij je niet gehoord heeft of verkeerd hij in een staat van ontkenning. Zelfs als de ander naar je luistert, kan hij er de voorkeur aan geven te doen alsof je niet ‘Nee’ hebt gezegd. Hierbij zou je kunnen denken aan emotionele manipulatie wat de ander met je speelt om maar een voorbeeld te noemen.

Het helikopterperspectief

Als je alles vanuit http://www.zegening.nl/geen-nee-durven-zeggen-2/

Terug naar “Positieve verhalen en tips”