Alvar van Rijn

De kracht van interpretatie

Waargebeurd.

Een man groeit op in de VS. Hij maakt een hoop slechte keuzes. Raakt aan de drank, drugs en belandt in de criminaliteit. Hij wordt gepakt, komt weer vrij en wordt weer gepakt. Hij heeft twee zonen.
De ene zoon volgt het pad van zijn vader. Hij raakt ook aan de drank en drugs en wordt ook crimineel. Ook hij wordt gepakt en zit in de gevangenis.
Zijn andere zoon heeft een vrouw en drie kinderen. Hij is goed voor zijn gezin, hij heeft een goed betaalde baan en is heel gelukkig. Problemen met drank of drugs kent hij niet.
Aan de zonen wordt apart van elkaar gevraagd: hoe komt het dat je leven er zo uit ziet? Hoe ben komt het dat je bent geworden wie je bent?
Beide zonen antwoorden: "Hoe kan het ook anders met zo'n vader".

Ik vind het een inspirerend verhaal over de kracht die schuilt in het interpreteren. Wat betekend de situatie? Is dit iets dat me sterker maakt of iets dat me doemt tot mislukken? Is dit iets waar ik wat van kan leren of is dit iets wat me tegenhoudt? Enzovoort...
Melizzy

Re: De kracht van interpretatie

Goed stukje. Ik ga er over nadenken :tongue:
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De kracht van interpretatie

Ik ben eerlijk gezegd niet zo onder de indruk van dit verhaal. Het zal allemaal best wel, maar zonder link naar een internet pagina of ander soort publicatie waar je dit 'waar gebeurde verhaal' van daan hebt gehaald vind ik verder geen waarde hebben en is het alleen maar een losse anecdote.
* Liebe Macht Frei *
Leeuwtjuh

Re: De kracht van interpretatie

Als je aan de kinderen uit ons gezin hetzelfde zou vragen, zou dát ook het antwoord zijn ;)
2 goed terecht gekomen, 2 minder goed. Het is maar net hóe je van de situatie leert. Dat is uit eigen ervaring.
Alvar van Rijn

Re: De kracht van interpretatie

@volhoudertje

Hey goed dat je kritisch denkt ;)
Het verhaal komt uit een boek van Anthony Robbins. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vertrouw op zijn integriteit en oordeel om dit in zijn boek op te nemen. Er staan geen namen of bronnen bij. Ik heb gemaild naar hem met de vraag waar dit verhaal vandaan komt.

Los van het feit of dit verhaal helemaal waar is en klopt, zie ik er wel een mooie les in. Als je om heen kijkt zie je dat mensen de hele tijd keuzes maken over wat iets voor ze betekend.
Jouw reactie bijvoorbeeld.

Ik zou kunnen denken: hier is iemand die mijn verhaal in twijfel trekt. Wat denkt die persoon wel niet! Natuurlijk vertel ik wel de waarheid. Wat een zeur en wat irritant dat die aan mij twijfelt.
Dat kan een interpretatie zijn.

Wat ik kies te denken is: hier is iemand die mijn verhaal in twijfel trekt. Wat goed dat hij/zij kritisch denkt. Goed dat ik daar op gewezen wordt. Zo wordt mijn denken ook weer beter. Ik zal eens kijken of ik de bron kan achterhalen, want ik ben nu ook benieuwd. Dank je wel!

Tegelijk hoop ik nu ook dat je ziet dat mijn interpretatie bepaalt hoe ik om ga met de situatie. En dat die keuze, want het is een keuze, bepaalt hoe ik handel. Of ik ook de bak in draai of dat ik de ander kant kies ;)

(als ik antwoord krijg zal ik het even laten weten)
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: De kracht van interpretatie

geef 10 mensen een situatie of plaatje en ze zullen het op een andere manier interpreteren.Allemaal 'gekleurd'vanuit hun denkkader,
persoonlijkheid,normen,angsten enz...

De kracht BIJ interpretatie is buiten je normale referentiekader gaan kijken en proberen de andere zijn zienswijze te begrijpen,het hoe en waarom. en zo het jouwe te verbreden.

Dat vindt ik sterkte,of kracht zoals je het noemt.
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15118
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: De kracht van interpretatie

Ik heb even de naam Tony Robbins op Google opgezocht, ik had nog nooit van hem gehoord. Ik heb een paar filmpjes op YouTube gekeken. Hm … interessant, maar in zijn presentatie vind ik hem maar mijn smaak wel heel erg Amerikaans. Los van de inhoudelijke aspecten en boodschap, ben ik snel geïrriteerd door de gekozen media en podium presentatie. Ik hou daar absoluut niet van.

Maar goed, het gaat bij het verhaal over de twee broers niet zo zeer om interpreteren, maar om reageren en keuzes maken, lijkt me.

Maar wat is bij dit verhaal nu het belangrijkste? De uiteindelijke keuze die iemand maakt of de processen en mechanismen die er aan vooraf gaan? De mechanismen vind ik persoonlijk veel interessanter, niet de opbrengst.
* Liebe Macht Frei *
Alvar van Rijn

Re: De kracht van interpretatie

Ja, Anthony Robbins spreekt in Amerika een heel groot publiek aan, dat zegt ook iets over het publiek in Amerika. Zijn stijl heeft dat gelikte, schreeuwerige dat in Amerika zo aan lijkt te slaan. Heel anders dan ons 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' bescheiden kikkerlandje. Maar dat maakt wat hij vertelt niet minder interessant (in mijn ogen).

Inhoudelijk gaat het verhaal natuurlijk over van alles en nog wat. Welke betekenis geef je aan de dingen die om je heen en in jezelf gebeuren (interpretatie)? Daaraan ten grondslag liggen onder andere: welke overtuigingen heb je, waardoor je het zo interpreteert? Welke associaties met pijn en plezier heb je gemaakt waardoor je deze, dan wel een andere actie kiest? Selectieve perceptie heeft hier ook mee te maken omdat het bepaald wat je ziet. En ook dat bepaal je weer (deels onbewust)zelf.

Die processen vind ik ook het meest interessant. Als je weet hoe de processen bij hen verlopen zijn kun je daar jezelf en anderen mee helpen. Het reageren en keuzes maken doe je op basis van de processen die daaraan voorafgaan.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: De kracht van interpretatie

Mooie nadenker :)

En ja het gaat zeker op. Ik kan er ook wel uit ervaring over vertellen dat dingen je breken of sterker maken. Het is maar net hoe je er zelf later mee om gaat en welke keuzes je uiteindelijk maakt.

Mijn broers en ik zijn wat dat betreft ook voorbeelden van dit verhaal. Je kan kiezen om dingen eender zo te doen of je kan kiezen om het juist heel anders te doen omdat je het zo echt niet langer wilt later.. Heel herkenbaar.
Inzicht als Uitweg..
Jaco

Re: De kracht van interpretatie

Er zijn veel mensen onder ons die rond lopen met een gevoel van schuld.
En vaak is dat dan ook nog een onterecht gevoel van schuld.
Een gevoel van schuld waarbij hun leven op zo'n manier beïnvloed wordt dat ze daar
letterlijk onder gebukt gaan.
Steeds weer blijven ze naar het verleden kijken waarvan hun schuld gevoel
zegd dat ze een fout hebben gemaakt. Waarvan hun gedachten nu zeggen "dat had ik anders
moeten doen".
Doordat ze zich zelf constant dat verhaal blijven vertellen, zorgt die interpretatie
ervoor dat ze die pijn van schuld blijven voelen.

Maar als je terug gaat naar het moment voor dat je datgene deed waar je schuld
over voelt en je kijk naar je gedachten waar je op dat moment in geloofde,
dan kan je zien dat je eigenlijk helemaal geen andere keus had.
Het enige wat je kon doen is hetgeen wat je gedaan hebt.
In dat moment was het niet mogelijk om beter te weten want je had het nog niet
geleerd.
Een mens moet juist fouten maken om te kunnen leren. Want hoe weet je anders dat
je het geleerd hebt.

En als je dan kan zien dat je toen eigenlijk geen keus wat als gevolg had dat
je die fout heb gemaakt, zou je het nu zo kunnen interpreteren waarbij je tegen jezelf
zegd "ik heb geleerd, ik ben bewust geworden, ik ben gegroeid, ik ben wijzer geworden,
ik kan nu beter doen omdat ik nu beter weet".
Het is de kracht van die interpretatie die het gevoel van schuld om kunnen buigen
naar een gevoel van vrede hebben met jezelf.


bron: Byron katie

Terug naar “Positieve verhalen en tips”