yupke

nieuwe zingeving dankzij depressie

Hoi allemaal,

mijn moeder is depressief geweest en heeft hier professionele hulp voor gekregen, wat haar erg heeft geholpen.
Gedurende haar behandeling heeft ze veel nagedacht over haar leven. In deze moeilijke periode vond ze kracht in het Christendom. Het geloof in God gaf haar steun en een reden om door te gaan om een sterker mens te worden. Sinds haar depressie is ze dus weer meer aangetrokken tot het geloof.
Sinds dat ze thuis is gaat ze weer vaker naar de kerk. Dit is een redelijk grote verandering in haar leven. Daarnaast is ze gestopt met werken (waar ze eerst veel waarde aan hechtte, maar wat veel stress opleverde). Om haar vrije tijd toch nuttig en plezier te besteden heeft ze een puppy gekocht. Deze zorgt voor veel vrolijkheid en speelsheid in het huis en vraagt natuurlijk ook veel aandacht en verzorging. Mijn moeder vindt het fijn om met onze puppy bezig te zijn, dus dit is ook een nieuwe vorm van zingeving in haar leven.

Ik zit nog op school en wil nu onderzoeken of er meer mensen zijn die 'dankzij' een depressie een nieuwe vorm van zingeving heeft gevonden, een nieuwe levensvisie, vernieuwde normen en waarden, etc.
Ik ben hier erg benieuwd naar. Als het toegestaan is zou ik graag binnenkort een enquete plaatsen op dit forum!
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en jullie verhaal met me willen delen.

Groet!
Yupke.
Jemma

Re: nieuwe zingeving dankzij depressie

Hoi Yupke,

Wat fijn dat je moeder op deze manier een positieve draai aan haar leven heeft kunnen geven!

Mijn eigen ervaring is dat mijn depressie ontzettend positief heeft bijgedragen
aan hoe ik vandaag de dag in het leven sta.
Tijdens m'n depressie ontbrak het mij enorm aan de wil om uberhaupt te 'leven' en bij zo ong. elk
moeilijke moment wilde ik ermee stoppen.
De moeilijheden begonnen trouwens vroeg in mijn jeugd (10 jaar oud) en de depressie kwam er rond mijn 20ste uit.
Met vallen en opstaan heb ik leren vertrouwen op mezelf en op mijn vrienden en familie om me heen. Mezelf toegestaan om ook een keer 'hulp te mogen ontvangen'.

Toen kwam mijn grootste keerpunt door mijn beste vriendin, die op dezelfde leeftijd als ik toen was te horen kreeg dat ze zou sterven aan de gevolgen van kanker.
We hebben deze periode heel veel aan elkaar gehad en ik vond het vreselijk om iemand te zien vechten voor haar gezondheid terwijl ik zelf met een gezond lichaam wilde stoppen met leven.
Mijn 'ziekte' was onzichtbaar voor de buitenwereld en mijn grootste verdriet kwam voort uit trauma's uit het verleden die allang niet meer relevant waren maar oud en onverwerkt zeer.
Mijn vriendin steunde mij, tijdens haar ziekte, bij mijn behandelingen en ik steunde haar bij haar chemo's en bestralingen.
En zo heb ik met prof. hulp en steun van vrienden en familie de zingeving weer terug gekregen.
En mede omdat ik van dichtbij heb gezien hoe graag iemand wilde blijven leven en dat vond ik zo mooi om te zien, dat ik het zelf ook weer wilde voelen en nu 5 jaar later zijn mijn beste vriendin en ikzelf officieel 'gezond' verklaard en genieten we samen van leuke dingen doen.

En hoewel we beide nog moeilijke momenten hebben, zij met de angst voor de terugkeer van haar ziekte en ik met de angst om terug te kunnen vallen, weten we elkaar tot nu toe steeds weer naar het juiste pad te sturen :D

Hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt Yupke :D
:knuffel:
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: nieuwe zingeving dankzij depressie

Een mooi gezegde is: wat je niet breekt maakt je sterker. En dat is ook vaak zo. Als je door een levenscrisis heen gaat en je komt er uit dan heb je doorgaans een flinke hoeveelheid levenservaring op gedaan die je sterker maakt. Die er voor zorgt dat je je psychische rugzakje vult en waar je mee verder kan. Hoe vaker je problemen overwint hoe sterker je wordt.

Een levenscrisis dwingt je om naar je levensstijl en manier van leven te kijken. Het maakt dat je oude normen, waarden en overtuigingen tegen het licht gaat houden en er anders tegen aan leert kijken. Gelden ze nog wel voor jou ? Kloppen ze eigenlijk nog wel. Prik je er misschien nu plotseling doorheen en zie je dat die ene overtuiging die je altijd had helemaal niet meer klopt of dat het gewoon niet goed was om er zo over te denken want het pakt negatief voor je uit als je er zo aan vast blijft houden.

Een crisis in je leven verschaft je inzichten die je anders niet zou krijgen. Pijn en ellende zijn niet leuk maar ze leren je veel. Ze dwingen je om te veranderen. Om jezelf te verbeteren en je levenskwaliteit te verhogen. Het leert je om anders tegen situaties of mensen aan te kijken zodat het voor jou meer kwaliteit van leven geeft als je weet dat het slechts interpretaties zijn en geen waarheid of vaststaande werkelijkheid. Dat je uiteindelijk zelf je leven in de hand hebt door wat je denkt en doet.

Mensen leren niet zoveel door gelukkige tijden.. daar geniet je van en wordt op den duur enkel vanzelfsprekendheid. Maar mensen groeien wel door moeilijkheden. Daar worden ze sterker en wijzer van. En daarmee kunnen ze weer verder en eventueel anderen mee helpen die er midden in zitten.
Inzicht als Uitweg..
Sander1986

Re: nieuwe zingeving dankzij depressie

Mooi topic! Ik heb verder bar weinig bij te dragen, maar ik geloof wel in wat Mystica zegt: mensen worden niet snel sterker van positieve ervaringen, wel van negatieve.
yupke

Re: nieuwe zingeving dankzij depressie

Ja ik geloof daar inderdaad ook in.
net zoals de ondertitel van Mystica: ''Only a rough sea makes a good captain''

heel mooi verhaal Jemma! dank je wel. ik hoop dat jullie elkaar kunnen blijven sturen op de soms ruige zee!

Terug naar “Positieve verhalen en tips”