Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Geen hernia, maar wat dan?

Ik heb al 3 jaar last van mijn rug, maar de artsen kunnen geen oorzaak vinden. Het enige dat ze weten is, dat het GEEN hernia is.
Mijn bekken en wervelkolom staan allemaal op de juiste plaats.
Nu heb ik sinds een paar dagen last van een zeurderige pijn in mijn benen. 3 jaar geleden had ik dat ook en toen bleek het ischias te zijn. Na een aantal behandelingen bij de manuele therapeut, is dit over gegaan.
Nu is het weer helemaal terug. Het begint met die zeurderige pijn en het schiet heel makkelijk in de kramp. Moet regelmatig gaan lopen, maar daarna moet ik echt zitten, want dat kan ik niet meer op mijn benen staan van de pijn.
Ook nu is het weer erg pijnlijk. Ik slaap hierdoor erg slecht, word er een beetje depri van, alhoewel daar verder geen reden voor is. Ik slik er wel pijnstiller voor, maar ben eigenlijk niet zo'n medicijnfreak.

Herkent iemand dit? En zo ja, hebben jullie tips?
Alvast bedankt!

:love3:

Liefs
Patsas
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Faker

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Heb je al een MRI laten maken?
Ik heb ook soms ischias en dat is zeer pijnlijk..
Kun jij gewoon op je 2 billen zitten met ischias?
Ik kon dat niet pffffff dan stond één been onder stroom..
Ik heb wel een hernia en waar de pijn naar toe straalt hangt af van de plaats van de hernia..
Bij mij zit hij op L6/L7 waardoor de pijn uitstraalt naar met name m'n linkerbeen..
M'n knie is bijvoorbeeld meestal blauwig verkleurd door de klemzittende zenuw in de wervel waar de hernia zit..
Je kan in je rug nog meer dingen hebben waardoor je dezelfde klachten hebt bijvoorbeeld scoliose, dat heb ik ook en de pijn is te vergelijken met toen ik weleens ischias had en scoliose kunnen ze met een gewone röntgenfoto ontdekken..

Sterkte Patsas, rugpijn is beslist vreselijk..
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Hoi Patas,
even een opmerking, waar je wellicht helemaal niets aan hebt.

Mijn oog viel op je opmerking, dat je depri wordt van de pijn "hoewel daar verder geen reden voor is".
Wat een bekend feit is over depressies: bijna iedereen wordt depressief na (...of: tijdens!) een periode van 'stress'. En stress kan van alles zijn - -ook lichamelijke pijn en (als gevolg daarvan) slecht slapen.
Reden te meer, om "aan te pakken".
Is het niet, om de pijn te verminderen, dan toch om de verder stress in je leven tot een minumum te reduceren!

Ben je bij een fysiotherapeut geweest?
Ooit liep ik met iets vergelijkbaars bij een fysio die ook Cesar therapeute was en me heel veel heeft gelerd over 'correct gebruik' van mijn lichaam en me geholpen heeft om spieren te versterken. (Uiteraard: nadat ze me eerst telkens masseerde, zodat de pijn minder was.)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Sorry, Patsas - het zetduiveltje weer!
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Hoi Franje en Janneke,

Bedankt voor jullie reacties.
Bij mij is het zeker geen hernia, zijn foto's gemaakt, maar ook ik heb een uitstralende pijn in mijn linkerbeen, zo'n zeurderige pijn
En Janneke,
Ik ben onder behandeling bij een manuele therapeut, die regelmatig mijn rug kraakt. Ik heb daar wel baat bij, maar van korte duur.
Verder kan ik niet echt zeggen dat ik last heb van stress, maar misschien onbewust. Ik zit qua werk nu niet in een benijdenswaardige positie.

Ik blijf het in de gaten houden en misschien kan ik ook wel wat met Ceasar therapie!

:love3:

Liefs,
Patsas
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Hoi Patsas,
bij sommige mensen schijnt het goed te werken: wekelijks kraken. Bij uitstralende pijn naar je been is het ook een logiche gedachte: zit er geen zenuw afgekneld door een scheve wervel?

Bij mij werkt kraken beperkt. Mijn 'bandenapparaat' is nogal elastisch en door het "kraken" zelf wordt het elastische spul nog weer verder opgerekt. Ik laat mij dus alleen kraken, als de nood erg hoog is - en dan jarenlang niet meer. (Heb je een veel stugger stel banden, dan ligt het uiteraard anders.)

En als gezegd, bij Cesar gaat het meer om spierversterking, het "correcte gebruik" van je lichaam, goede houding, etc. etc. Ook daarmee kun je vaak pijn bestrijden en bijna altijd verminderen.

Sterkte voor op je werk!
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Hoi Janneke,

Een beetje late reactie, maar toch!
Ik heb een combinatie van fysiotherapie en ostheopatie. Op zich werkt dat heel goed en helpt het meestal wel snel. Nu heb ik in ieder geval niet veel last meer van mijn benen (ischias), maar mijn rug is nog helemaal niet oke. Kan niet zo lang zitten, liggen of lopen, maar goed, ik leer er zolangzamerhand mee te leven.
Gebruik af en toe een pijnstiller als de nood erg hoog is, maar voor de rest probeer ik het zoveel mogelijk zonder.
Volgende week vrijdag moet ik weer naar de manuele therapeut en ik hoop na de vakantie weer terecht te kunnen bij de ostheopaat.

In ieder geval bedankt voor je reactie!

:love3:

Liefs,
Patsas
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Hallo, even weer een berichtje van mij.

Ik heb nog steeds last van rugklachten, maar het wordt beter, door massage behandelingen.
Het voordeel hiervan is dat mijn rug veel soepeler aanvoelt en de tussenliggende tijd tussen de behandelingen veel ruimer is dan bij fysiotherapie of ostheopatie het geval is. Bij mij althans.
Dus misschien een tip voor anderen hier op het forum, die ook deze klachten hebben?

love3

Liefs,
Patsas
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Faker

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Je zou navragen bij je huisarts of fysiotherapeut wat ik had gezegd over je rug, heb je dat al gedaan Patsas?
Ik had toen gezegd dat het door een verhoogde spierspanning kwam en dat daardoor je spieren opzwellen en daardoor je zenuwen tijdelijk wat bekneld kunnen zijn en dat het daarom de ene keer erger is dan de andere keer...
Hoe hoger de spierspanning dus te erger het gevoel van een beknelde zenuw met dezelfde pijn als een 'echt' beknelde zenuw en toen zei je nog dat het klopte wat ik zei... ik was wel benieuwd naar wat een deskundige daarover zou zeggen..
Dan zou je alleen therapie hoeven hebben om zelf je spierspanning te 'regelen'...
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Lieve Franje,

Het is niet wat jij dacht dat het was. Het heeft niet echt iets met mijn spieren te maken, maar met een slijtage aan 1 van mijn ruggewervels. Het is daardoor ontstaan, maar omdat ik ernaar ga lopen, heeft het zich ook uitgebreid naar de linkerkant. Werken aan mijn houding, zou beter zijn denken ze, maar ook dat heb ik al een half jaar gehad en dat gaf ook niet veel verlichting.
Nu ik die massages heb, zijn de perioden veel langer dat ik geen of nauwelijks pijn heb. Dus wat mij betreft, ga ik op zijn tijd even naar mijn buurvrouwtje voor een ontspannende massage!
Maar toch bedankt lieve Franje, dat je zo met me mee denkt!

love3

Liefs,
Patsas
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Faker

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Gelukkig dat je dan bij je buurvrouw terecht kan en dat het zo goed werkt want pijn is ook 3x niks..
Jammer dat het niet is wat ik dacht
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Lieve Franje,

Het geeft niet dat het niet is wat je dacht, ik vind het toch lief van je dat je zo met me meegedacht hebt! Nogmaals bedankt!

love3

Liefs,
Patsas
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Chopra

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Hoi Patsas,

Lees dit nu pas en leuk om te zien dat massages echt helpen.Ik ben er nu mee bezig vandaar,heel vroeger gebruikten de artsen alleen maar massages om iemand beter te maken,het is al heel oud.

ook niet verwonderlijk want door massages stimuleer je het lymfe stelsel en de bloedsomloop.

Wat je ook kan doen is voetmassages,want de voeten staan in direkt contact met je hele lichaam.
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Hoi Chopra,

Bedankt voor de tip! Ik zal mijn buurvrouw eens vragen of ze dat ook doet!
Ik moet zeggen dat ik wel veel baat heb bij de massages en er zijn nu ook langere perioden dat ik minder tot geen last heb van mijn rug en ik moet zeggen dat dat echt een verademing is. Maar ja, het komt na lange tijd ook steeds weer terug, en dan baal ik natuurlijk wel, maar ja, niets aan te doen, ik word natuurlijk ook een dagje ouder, he?

love3

Liefs,
Patsas
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Ben hier lange tijd niet geweest, maar met mijn rug is het nog steeds niet helemaal goed. Ga nog regelmatig naar mijn buurvrouwtje voor massages. Dat helpt wel voor steeds langere tijd.
Alleen heb ik nu last van mijn benen. Volgens mijn fysiotherapeut is het ischias en dat is een zeurderige pijn in mijn benen, die daardoor tintelen en af en toe een zeer koud gevoel geven. Met pijnstillers kon ik het redelijk in bedwang houden, maar dat werkt op het moment niet meer. Waarschijnlijk heb ik er teveel van gehad.

Weet iemand hier raad mee of is er iemand die tips voor mij heeft?
Alvast bedankt voor het meedenken!!

love3

Liefs,
Patsas
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Betty

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Hoi patsas,
Net als hoofdpijn heb ik eens gelezen dat ischias voort komt omdat je psychisch niet lekker in je vel zit of zat.
Rugpijn kan daar ook van komen.

Het vervelende is dat wanneer je denkt verdorie ik heb rugpijn of mijn ischias daar heb ik last van,je weer psychisch rot laat voelen.

Eigenlijk zou je moeten denken wat gebeurd er of is er gebeurd,wat mij zo naar deed voelen de laatste tijd dat daarom mijn ischias naar boven komt.
Eigenlijk zou je juist nu extra lief voor jezelf moeten zijn.
3some
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Geen hernia, maar wat dan?

He Betty,

Dat heb ik nog nooit gehoord, ik heb altijd gedacht dat ischias vanuit je rug kwam, dat heb ik in ieder geval altijd begrepen uit de stukken die ik daarover gelezen heb.
Daarbij heb ik op dit moment helemaal geen last van depressieve gevoelens, dus waar het dan vandaan moet komen, weet ik even niet.

Ik verwen mezelf met het lekker genieten van het zonnetje in mijn tuin terwijl ik een heerlijk boek aan het lezen ben. Ik voel me juist heel goed.
Het enige dat aan mij knaagt is mijn werksituatie. Maar daar zit ik verder niet echt over in, omdat ik nu de tijd heb om ook van andere dingen te genieten. Wat dat betreft vermaak ik me prima hier.

Maar in ieder geval bedankt voor de tip, ik zal het eens met mijn huisarts bespreken!

love3

Liefs,
Patsas
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Betty

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Bij mij is het vaak stress patsas,het is een keuze van het lichaam of ischias of een depressie.
Bij mij in ieder geval.


Blijf gezond

Ischias


Psychologisch aspect

Zoals bij vele uitingen van het lichaam ligt ook de oorzaak vaak bij het inhouden van emoties. Mensen die regelmatig depressief (durven te) zijn, zullen minder last hebben van ischias of spit.

De overprikkelde zenuw maakt een keuze naar hoofd (depressie) of bil, de uitstralende pijn gaat meestal naar de knie of de voet (hiel). Ook stress is een grote oorzaak, de weerstand wordt minder en een kleine oorzaak zoals kouvatten is de aanleiding van ischias
of spit. Bij de massages merk ik meestal hoe het lichaam gaat reageren op emoties of problemen. Door de spanningen in bil en onderrug er uit te masseren zijn ischias en spitproblemen te voorkomen.

http://www.fredvanbeek.com/blijfgezond/ischias.htm
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Lieve Betty,

Dankjewel voor je berichtje!
Ik heb inmiddels een afspraak kunnen maken met mijn osteopaat en hopelijk gaat dat eindelijk wat verlossing brengen, want ik word zo langzamerhand een beetje chagerijnig van die pijn.
Bij mij zal het toch vanuit mijn rug komen, dat is nu door meerdere mensen bevestigd, maar misschien zit daar ook wat onbewuste stress bij, dat zou natuurlijk best kunnen. Uiteindelijk weet ik nog steeds niet wat het gaat worden met mijn werksituatie, dus wie weet?

Toch maak ik me daar niet zoveel zorgen om, dus of het echt stress is, ik denk het niet.
Even goed toch bedankt voor je berichtje en het meedenken!!

love3

Liefs,
Patsas
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Ff een update,

Ik heb nog steeds pijn in mijn rug, maar heb eigenlijk niet echt last meer van stress. Ik zit lekker in mijn vel en ga ook nog eens een studie doen waar ik veel voldoening van zal hebben.
Toch blijft dit rug knagen.
Na het maken van foto's, blijkt dat mijn tussenwervel versleten is. Dus niets aan te doen, behalve af en toe een bezoek aan de osteopaat en massage.
Ik moet er dus gewoon mee leren leven. Soms zit er een tijdsbestek van 3 maanden tussen, voordat ik het weer moet laten masseren, dus zo probeer ik er maar het beste van te maken!!

love3

Liefs,
Patsa
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Hoi Patsas,
wat bedoelt men precies met "verslijten"?
Vaak wordt dat woord van stal gehaald, als het om artrose gaat - maar aan artrose is een boel te doen!
Zorgen, dat je
*voldoede drinkt (kraakbeen is een soort spons),
*dat je gezond eet (voldoende calcium uit bonen etc en liever niet uit zuivel) * geen te hoge pH in je weefsels,
* zoeken welke voedingssupplementen bij jou werken (MSM? glucosamine? Etc. Details bij een goede arts voor ortomoleculaire geneeskunde)
* voldoende bewegen (door te bewegen voedt je je kraakbeen) en
* correct "ruggebruik" (wat vaak betekent: veel buikspieren, vraag een goede cesartherapeute).
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Hoi Janneke,

Sorry voor mijn hele late reactie, maar het is geen artrose, er is alleen een wervel die slijtage laat zien. Iedereen krijgt daar op latere leeftijd last van (van slijtage), maar niet iedereen hoeft daar lichamelijk last van te krijgen!!!

Ik loop inmiddels nog steeds bij de osteopaat voor mijn rug en bij de fysio voor mijn nek. En door psychische klachen bij mijn buurvrouw, kan ik voorlopig niet bij haar te recht voor massage en dat vind ik wel heel jammer, want daar had ik echt baat bij!!

Maar goed, we zullen zien hoe het allemaal gaat. Misschien als ik weer in het ritme van werken kom, en een baan heb, dan zijn alle zorgen weer voorbij en wie weet worden de problemen dan ook minder!!

love3

Liefs,
patsas
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Hoi Patsasa,

geloof dat fabeltje van 'verslijten' alsjeblieft niet!

Niet iedereen heeft te maken met "arthose dan wel verslijten"- kraakbeen kan tot op hoge leeftijd gezond blijven!
(En idd: soms 'ziet het kraakbeen er niet uit' zonder dat het klachten geeft, dat kan ook nog.)

Sucses met in het ritme van werk komen...!!
Gebruikersavatar
patsas
Berichten: 7089
Lid geworden op: 19 jun 2006 18:01
Locatie: Eindhoven

Re: Geen hernia, maar wat dan?

Lieve Janneke,

Dank je wel voor je berichtje!!
Ik heb nog steeds last van rug, nek en benen, maar het wisselt heel sterk. Mijn rug blijf ik last van houden, de rest komt en gaat.
Nu heb ik weer heel veel last van mijn linkerarm. Daar kreeg ik 2 weken geleden zomaar ineens een vlammende pijn, had ik nog nooit gehad. Ik heb dat nagevraagd bij de huisarts, maar het was niet het carpaal tunnel syndroom, het was gewoon een beknelde zenuw.
Toen naar de osteopaat en die heeft het een en ander gemanipuleerd, maar nu heb ik er nog meer last van en weet niet wat het is.

Dus maar weer terug naar de huisarts!!

love3

Liefs,
Patsas
Leven is het meervoud van lef
All that we are is the result of what we have thought
Fall seven times, stand up eight!
Gebruikersavatar
Niek33
Berichten: 397
Lid geworden op: 04 okt 2010 16:14

Re: Geen hernia, maar wat dan?

patsas schreef: Na een aantal behandelingen bij de manuele therapeut, is dit over gegaan.
Nu is het weer helemaal terug. Het begint met die zeurderige pijn en het schiet heel makkelijk in de kramp. Moet regelmatig gaan lopen, maar daarna moet ik echt zitten, want dat kan ik niet meer op mijn benen staan van de pijn.
Ook nu is het weer erg pijnlijk. Ik slaap hierdoor erg slecht, word er een beetje depri van, alhoewel daar verder geen reden voor is. Ik slik er wel pijnstiller voor, maar ben eigenlijk niet zo'n medicijnfreak.

Herkent iemand dit? En zo ja, hebben jullie tips?
Hallo! Ik heb niet alle reacties gelezen moet ik allereerst zeggen, misschien is het goede antwoord al wel gegeven,
maar ik weet (denk ik) het euvel wel.
En die is (denk ik) simpel te verklaren. Je hebt geen sterke rug/heuppartij meer meer. En dat heb je waarschijnlijk zelf gedaan. Niet kwaad bedoelt hoor;-) Maar 99% van de mensen die ik in de sportschool spreek die b.v rugklachten hebben/hadden zijn bij de fysio/manueeltherapeut geweest, en hebben daar oefeningen gekregen. Net als jij. En doen die oefeningen ook braaf, totdat de kwaal over is. En daarna doet men vaak niks meer, of weinig meer aan oefeningen (omdat de pijn/last over is) Maar dit is eigenlijk het domste wat je doen kunt, omdat je vanaf dat punt na de fysio/manueeltherapeut (waarop alles goed is en geen pijn meer hebt) je verder moet met spier verstevigende oefeningen. Je moet dus een overcapaciteit trainen daar waar je zwakke plek is. En dus ook ALTIJD moet onderhouden. En heb jij dat gedaan? Doe je dat niet?... blijft dat een zwakke plek, en hoeft er maar weinig te gebeuren en het is weer mis.

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”