Jacques Smeets

Het hart

Hallo Hugo,

Ik heb met interesse jouw berichten en de daarop volgende reacties gelezen.
Je geeft heel wat persoonlijke dingen van je prijs, anderen reageren daar heel open op. Er zijn duizend-en-een mogelijkheden om dat soort symptomen te beredeneren, te zoeken naar fysieke oorzaken, naar samenhangen tussen de werking van jouw lichaam en jouw geestelijke toestand.
Wat me eigenlijk opvalt in jouw berichten is, dat je steeds buiten jezelf op zoek gaat naar oplossingen en mogelijkheden, met maar één doel (op dit moment tenminste), nl. zo snel mogelijk af te komen van de pijn én van de angst.

Ik vind het altijd lastig om adviezen te geven aan mensen die zo over zichzelf iets schrijven en dan vragen om oplossingen, aangezien ik je niet persoonlijk ken, zeker als die mensen al zoveel verschillende wegen hebben bewandeld, met een psychiater in gesprek zijn en medicatie gebruiken.
Toch wil ik er wel iets over zeggen, over aandoeningen die met het hart te maken hebben. Beter gezegd, ik zou je een paar vragen willen stellen.

Waarvoor (voor wie of wat) sluit jij je zo "hard" en afwijzend af?
Hoe zit het met de open en spontane communicatie met anderen, in jouw direct omgeving?
Als er iets aan de hand is met het hart, zijn er vaak onbewuste harde gevoelens, gedachten, kwaadheid in het geding. Kan dat kloppen?
Waarvoor of voor wie heb je werkelijk angst?
Is het voor de dood of voor het leven?
Je hart slaat op hol, het doet pijn.
Het is het orgaan waar denken én voelen samenkomen, het is hét symbool voor liefde. Is liefde uiten of toelaten zó pijnlijk voor je?

Vergeef me, als mijn vragen wellicht erg direct zijn. Het staat je uiteraard vrij om te antwoorden of niet.

Psychologische betekenissen van het hart worden door velen beschreven, net zoals de fysieke werking ervan.
Het is een kwestie van je er voor willen en durven open te stellen.
Ik wijs medicatie niet af, ook geen therapie.
Ik wijs niets af, maar stel me er gewoon voor open, áls ik er tenminste in staat toe ben, d.w.z. als ik het kan, wil én durf.
De vraag komt bij me op of je momenteel in een dergelijke toestand kan zijn.

Velen verwijzen dat soort benaderingen naar de wereld van de zg. "orenmaffia" ('t zit tussen de oren). Mag gerust, ieder mens ontwikkelt zo een eigen mening of gedachte, nietwaar?
Ik heb in mijn leven ook met pijn aan mijn hart te maken gehad, soms ook zo erg dat ik dacht dat ik dood ging. Ik heb gehyperventileerd.
Toch was ik altijd in staat om de symptomen vanaf een afstand te bekijken en er proberen achter te komen welke psychologische betekenis ze hadden. Ik heb daar o.a. de benadering door Christiane Beerlandt voor gebruikt, maar ook vele andere benaderingen.
De vragen die ik hierboven aan jou stel, zijn voortgekomen uit die psychologische beschrijvingen van aandoeningen aan het hart.

Ik heb geen enkele benadering als dé waarheid aangenomen; ik ging er zelf mee aan de slag, betrok datgene wat ik las (en begreep) op mezelf.
Zodoende bleef ik bij mezelf en dáár vond ik de oplossingen voor mijn problematiek.
Je zou eens op mijn website kunnen kijken, als je daar tenminste toe in staat bent, wellicht ontdek je daardoor mogelijkheden bij jezelf.

Ik wens je veel sterkte toe bij de aanpak van jouw persoonlijke problematiek.

Jacques ;)
Nrojb

Ik ben blij te lezen dat er meer mensen zijn met waar ik ook last van heb. Ik heb het sinds begin Februari 2007, het leek uit de lucht te vallen, maar na een paar weken heb ik bij mezelf de diagnose gesteld dat het om iets psychisch ging. Mijn sociale stoornis weerhoudt me ervan hulp te zoeken, ik doe alles bij voorkeur op mezelf en ik hou alles binnen... Dat is in deze gevallen heel naar, hoewel ik me er heel erg moeilijk vanaf kan zetten. Maar door rond te zoeken heb ik de symptomen van hyperventilatie/angst-/paniekstoornis vergeleken met de mijne en het was een perfect fit. Dat heeft me erg geholpen met de lichamelijke klachten het hoofd te bieden, maar het is nog niet helemaal weg. Het lijkt in fasen te gaan: eerst waren er de hartkloppingen, heel vervelend en van elke klopping denk je dat het de laatste is. Maar natuurlijk is alles psychisch. Toch blijft er angst voor een hartstilstand of infarct, en die angst is juist het probleem. Ik leek niet meer in staat te ontspannen, terwijl dat zo belangrijk is. Ik kon ook niet goed overweg met de gedachte dat ik mijn lichaam / geest niet meer onder controle had, ik dacht juist dat ik dat prima kon. Blijkt maar weer een illusie.
Later was er de druk op de borst/buikarea, en zo nu en dan enige duizeligheid. Ook had ik korte vlagen van depersonalisatie.

Ik dacht eerst dat het aan experimenteel druggebruik zou liggen, en nog steeds vrees ik daarvoor. Ik zal dus voorlopig wel clean blijven. Maar ik denk dat het ligt aan de persoonlijke situatie. Net van school en zonder vaste baan, tussen een vervolgstudie en serieus werk in: weinig vastigheid. KOmt bij dat ik enigszins zelfstandig woon sinds een jaar, wat me enigszins isoleert van mijn oorpsronkelijke leefomgeving. Maar omdat ik vast wil houden aan een 'schone lei' op psychische zorg-gebied ga ik niet op zoek naar therapie of medicatie. Ik wil niet een labiel stigma krijgen, evenals ik mijn, vermeende, sociale stoornis liever onder tafel hou. Het is alleszins niet iets om trots op te zijn. Het is makkelijker standaard te zijn.

Hugo, geen zorgen, juist de zorgen zorgen voor je ellende. Als je weet dat er veel meer mensen zijn met zoiets, en zeker de angsten om de hartstreek, dan zal dat je wat ademruimte gunnen.

Succes!
fiker

Re: Maak me zorgen over hartstreek

hey iedereen ,ik ben nick uit belgie ,ben 28 jaar ,en wat een herkenning hier op deze topic zeg ,ik heb ook al 10 maanden last van hyperventilatie of paniek ,ook pijn in de borst benauwd alles wat je hier ook hebt gelezen van hugo ,ben ook al naar 6 verschillende cardiologen geweest en alles is perfect ,nu zit ik ook met een pijnlijke linkerschouder soms kaak en druk op de borst ,het is nooit inspanning gerelateerd,al goed ,maar het maakt je zo angstig he ,kom het is al veeeeeel beter dan in het begin ,omdat ik nu wel een beetje kan relativeren ,dat het niet echt mijn hart is !!!maar soms is het sterker dan me zelf en rijd ik naar de spoed,de mensen kennen me al goed daar :? ,bij mij is het gekomen door ,6 jaar geleden mijn moeder gestorven na een lang slepende ziekte ,dan werk dat ik 10 jaar tegen mijn goesting deed ,een auto ongeval ,waar door ik medche was afgekeurd ,en 2 jaar ben thuis gebleven ,wat financiele ongemakken met zich mee bracht ,verzekeringen die moeilijk deden ,ik was in mijn gelijk ,ruzie in de familie ,mijn vader die plot ziek was ,longkanker ,die nu ook 3 maanden geleden is overleden ,auto verkocht ,voor een huis te kunnen kopen van mijn vader en moeder ,broers en zussen uitgekoopt ,enz enz ,dus ik weet wel een beetje dat het stress en spanningen zijn ,maar het is z beangstigend dat je pijn voelt aan je hart of borst streek ,en je maakt het alleen erger door er aan te denken ,want raar maar waar ,als ik op het werk ben ,en ik heb afleiding ,heb ik bijna nergens last van !!!biuten mijn schouder ,maar daar zou een onsteking op zitten sluimbeurs of zo ,medicatie die ik nu neem is sipralexia 5 mg ,voor de angsten ,en omeprazole ,voor mijn maag ,want ik had ook een slokdarmonsteking ,na de laaste spoed opnamen ,omdat ze niets konden vinden wat betreft mijn hart ,dus dachten ze dat het van mijn slokdarm of maag kon komen ,en ja ,ik had een slokdarmonsteking ,heb ook al van alles geprobeert ,maar het lukt me toch ook nog niet om helemaal klachten vrij te komen hoor ,groetjes fiker

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”