swoop

"Leadzanger" effect.

Hoi iedereen,

ik heb een vraag over de benaming van een bepaald verschijnsel,
dat ik voorlopig het "leadzanger" effect heb genaamd.

Het feit dat in een muziekgroep bv. de zanger de meeste aandacht krijgt.
Dit verschijnsel, is dan ook vaak de oorzaak van een split.
In andere groepsgebeurtenissen zien we dit ook.
In het voetbal, is het diegene die de goal scoort die de meeste aandacht krijgt.

Is er in de psychologie een naam voor dit verschijnsel?


Het is duidelijk dat we als mens geneigd zijn om in een bepaalde actie, te vroeg te stoppen.
Blijkbaar een soort van natuurlijke ingebouwde "luiheid".
Dit kan je ook terugzien in verschillende sportsituatie's.

Is hier in de psychologie een benaming voor?


Groetjes!
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: "Leadzanger" effect.

swoop schreef:Het is duidelijk dat we als mens geneigd zijn om in een bepaalde actie, te vroeg te stoppen.
Wat bedoel je hier precies mee? Het is mij niet duidelijk we als mens geneigd zijn om in bepaalde acties te vroeg
te stoppen.

Er zijn veel sporters die veel te lang door gaan. Armstrong, Merckx, Hinault, ze reden allemaal één Tour de France teveel. Schumacher moest zonodig weer achter het stuur van een Formule 1 auto kruipen en rijdt rond als een gemiddelde coureur.
* Liebe Macht Frei *
swoop

Re: "Leadzanger" effect.

volhoudertje schreef:
swoop schreef:Het is duidelijk dat we als mens geneigd zijn om in een bepaalde actie, te vroeg te stoppen.
Wat bedoel je hier precies mee? Het is mij niet duidelijk we als mens geneigd zijn om in bepaalde acties te vroeg
te stoppen.
het is puur psychologisch.

We denken dat we er zijn. Maar in werkelijkheid zijn we er nog niet.

Dit heb ik in de praktijk ondervonden.
Als iemand bv. leert landen met een vleugel parachute,
is er een deel van de leerlingen die op het einde "crashen", in plaats van normaal landen.
De oorzaak is, dat ze "denken", dat ze er al zijn.
Terwijl dit in de praktijk niet zo is.

Ook heb ik in de praktijk ondervonden, dat niet iedereen dit probleem, daadwerkelijk ziet.

Dit "verschijnsel", zie ik in andere sporten ook.

In tennis.
Een voorsprong van 2-0 in sets.
derde set. en er is een tie-break.
De speler kan op dat ogenblik, zowat alleen nog maar verliezen vanop het ogenblik,
hij daadwerkelijk gaat denken,dat hij er al is.
Ook dit zie je af en toe gebeuren.
swoop

Re: "Leadzanger" effect.

volhoudertje schreef:
swoop schreef:Het is duidelijk dat we als mens geneigd zijn om in een bepaalde actie, te vroeg te stoppen.
Er zijn veel sporters die veel te lang door gaan. Armstrong, Merckx, Hinault, ze reden allemaal één Tour de France teveel. Schumacher moest zonodig weer achter het stuur van een Formule 1 auto kruipen en rijdt rond als een gemiddelde coureur.
Dat is een bepaalde mening.
psychologisch gezien, hangt dit af van de uiteindelijke doelstellingen,
die ze voor zichzelf hadden en hebben bepaald.
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15115
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: "Leadzanger" effect.

swoop schreef:Het is puur psychologisch. We denken dat we er zijn. Maar in werkelijkheid zijn we er nog niet.
Het kan verschillende oorzaken hebben, waarom een sporter een zekere overwinning kan verspelen. De druk die er op je staat, overconcentratie, noem maar op.
Usain Bolt had bij het WK sprint gewoon die gouden medaille moeten pakken, maar hij maakte een valse start.
Maar het zou toch ook niet goed zijn als sporters geen fouten zouden maken? Dan is immers niks meer een 'overwinning'. Waar je het hardst om moet vechten is toch het mooiste? En hetzelfde geldt voor niet sporters. Fouten maken is menselijk. Perfectie is saai.
* Liebe Macht Frei *

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”