Esterre

Hypnagoge schok

Ik heb de laatste tijd (ik denk nu zo'n 2 maanden) elke nacht zo'n 2x 'last' van hypnagoge schok, het vallende en schrikkende-gevoel als je in slaapt valt. Ik weet dat dit opzich vrij normaal is en dat bijna iedereen dit wel eens meemaakt.. maar is het normaal dat je dit elke nacht zo'n 2 x hebt?
Ik vraag me af of meerdere mensen dit ook elke nacht hebben en of die er iets aan doen
om het proberen te voorkomen (voor zover dat al kan..)?
Gebruikersavatar
volhoudertje
Moderator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:04
Locatie: In Nederland Door Omstandigheden

Re: Hypnagoge schok

Voor zover ik weet is er niets tegen te doen. Het gebeurt gewoon. Het is een onderdeel van het slaappatroon.
Het komt bij mij regelmatig meerdere keren per nacht voor, soms schrik je er even van, maar dat is verder alles.
* Liebe Macht Frei *
Mickey~

Re: Hypnagoge schok

Dit zegt wikipedia:

Hypnagoge schok

De hypnagoge schok of slaapstuip is een onwillekeurige stuiptrekking van de spieren die zich vaak voordoet tijdens de overgang van waken naar slapen. Het wordt vaak beschreven als een vallend gevoel of een elektrische schok; dit veroorzaakt dan de hypnagoge schok. Hypnagoge schokken zijn heel normaal en de meeste mensen zijn dan ook bekend met het verschijnsel. De hypnagoge schok doet zich vooral voor wanneer mensen oververmoeid zijn of in een oncomfortabele positie liggen. De exacte oorzaak van de plotselinge stuiptrekkingen zijn onduidelijk maar er zijn hypotheses geformuleerd:

Het is een natuurlijk onderdeel van het slaapproces wat zich voordoet wanneer de ademhaling is vertraagd en de lichaamstemperatuur is gedaald.
De gevoelens die worden geassocieerd met ontspanning worden foutief geïnterpreteerd door de hersenen als vallen of omtuimelen, in een reflex duwt het lichaam de ledematen uit om rechtop te blijven staan.

Hypnagoge schokken worden gewoonlijk één of twee keer waargenomen tijdens de nacht. Regelmatiger doen zich stuiptrekking voor gedurende de normale slaap. Deze zijn doorgaans veel minder dramatisch en blijven daardoor onopgemerkt. In extreme gevallen, wanneer de nachtrust ernstig wordt gestoord door de hypnagoge schokken, spreken we van een aandoening genaamd periodieke beenbewegingen of beter bekend onder de Engelse naam PLMD (Periodic Limb Movement Disorder).

Wanneer iemand verstoken blijft van slaap en tracht tegen de slaap te vechten, zal hij vaker hypnagoge schokken beleven; dit gebeurt meestal met mensen die van slaap verstoken blijven voor een periode langer dan 24 uur.

Deze stuiptrekkingen zijn overigens niet gevaarlijk voor de persoon zelf maar kan tot schrik-reacties leiden van de persoon die zich ernaast bevindt.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Hypnagoge schok

Hm - ik heb die 'inslaap schokjes' vaker als ik moe ben.
Dwz.: na twaalven naar bed (oeps, ik ben laat) en vooral, als ik dat een paar nachten achtereen doe.

(Of dat bij jou ook zo is...???)
Mickey~

Re: Hypnagoge schok

Ik heb het sinds dat ik nog een kind was nooit meer gehad. Als kind maakte ik er een spelletje van, dan riep ik dat gevoel van gaan zweven en alsof je daarna ineens valt expres op. Ik vond dat grappig destijds.

Maar in de tekst van wiki lees je dus dat het normaal is als je dit twee keer op een nacht hebt.
Esterre

Re: Hypnagoge schok

Ik heb het elke nacht eigenlijk.
Ik weet dat het opzich normaal is, alleen vraag me af of hier ook trucjes voor zijn ofzo? of oefeningen voor betere slaap ofzo?
Esterre

Re: Hypnagoge schok

Ik wou trouwens dat ik het ook als grap kon bezien :p .. Ik vind het zo irritant, mijn hart slaat 5 miljoen x per minuut( :nod: )en ik ben meteen wakker.
Sander1986

Re: Hypnagoge schok

Esterre23 schreef: Ik vind het zo irritant, mijn hart slaat 5 miljoen x per minuut( :nod: )en ik ben meteen wakker.
:lol:
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Hypnagoge schok

Hm,ja - dat klinkt naar ene vicieuze cirkel...

Ik heb bij mijn inslaaschokjes soms, dat ik droom dat ik te paard zit en het dier zich razendsnel (..monster in zicht...) omdraait en dat ik "door de zijdeur naar buiten ga" ;) en val.

Reken maar, dat mijn hart dan ook tekeer gaat: op het moment "dat ik denkt dat ik val" ben ik in gevaar en daar reageert je autonome zenuwstel op.
Jezelf kalmeren is dan de boodschap. "Oh, nee, ik lig lekker in bed, hoogste tijd, ik ga slapen..." - en soms doe ik nog een ontspaningsoefennig of een stukje meditatie.
(Aangezien ik het vooral heb, als ik moe ben, verkleint dat ook de kans op herhaling. En heaas: bij het autonome zenuwstel geldt doorgaans ook het omgekeerde: hoe banger je bent voor herhaling, hoe groter de kans op herhaling...)
Melis

Re: Hypnagoge schok

Ik heb er ook een hele tijd last van gehad en ben toen naar de ha gegaan omdat ik er heel slecht door sliep. De huisarts legde het me toen zo uit: je spieren zijn aangespannen, maar als je gaat slapen, ontspannen je spieren zich. Als je vrij plots in slaap valt - dus als je spieren in vrij korte tijd van 'normaal' naar helemaal ontspannen gaan - dan krijg je zo'n schok. Hij gaf me als tip om eerder naar bed te gaan en er op te letten dat ik mijn spieren echt ontspande.. Voor mij hielp dat, omdat ik rustiger in slaap viel. Misschien kan het jou ook helpen. :)
Esterre

Re: Hypnagoge schok

@ Melis:
Ja dat is wel een goede idd. :) meer tijd nemen om me compleet te onstspannen.
Thnks!!
Had je ook een bepaalde houding hoe je het beste ontspannend in slaap kon vallen?
Thundersheep*

Re: Hypnagoge schok

Ja, dat heb ik ook moeten leren, alleen had het bij mij een andere reden.
Ik had altijd mijn handen in een knuist, die moest ik proberen ontspannen neer te leggen.
Ik drukte, als ik mijn buik lag, altijd mijn handen in mijn hals, met het gevolg; zware blauwe plekken.
Ik moest leren op mijn zij in slaap te vallen, zodat ik ook niet mijn handen in mijn hals kon drukken.

Ik leerde een ontspanningsoefening.
Neem jezelf voor je, in een soort tekenfilmfiguurtje, oningekleurd.
Begin bij je tenen, langzaam naar je hoofd en kleur jezelf voorzichtig in.
Denkend aan al je lichaamsdelen; voet, enkels, benen, billen, heupen, rug, borst, etc.
Het werkt voor mij nog steeds.

P.S.: Ik heet dan wel geen Melis, maar ik wilde toch even reageren! ;)
Melis

Re: Hypnagoge schok

Voor mij werkt op mijn zij liggen het beste als ik ga slapen, maar voor ik echt in slaap val, lig ik altijd op mijn rug. (als ik op mijn rug in slaap val, krijg ik vaak een schok) Op mijn zij dus, met mijn benen iets opgetrokken, hoewel ik me kan voorstellen dat het er ook aan ligt wat je fijn vindt.
Esterre

Re: Hypnagoge schok

@ Thundersheep*: Alle reactie's zijn welkom! :) Dankjewel!
Wat vervelend dat je altijd wakker werd met blauwe plekken! Maar dat het drukkend en (miss/wss) pijnlijk was dat had je dan denk ik niet in de gaten als je zo lag, of wel?
Heb je uiteindelijk geleerd om op je zij in slaap te vallen?

Die ga ik vanavond ook proberen toe te passen. Lijkt me fijn dat je dan weet dat je elk lichaamsdeel bij langs gaat.. :)
Esterre

Re: Hypnagoge schok

Melis schreef:Voor mij werkt op mijn zij liggen het beste als ik ga slapen, maar voor ik echt in slaap val, lig ik altijd op mijn rug. (als ik op mijn rug in slaap val, krijg ik vaak een schok) Op mijn zij dus, met mijn benen iets opgetrokken, hoewel ik me kan voorstellen dat het er ook aan ligt wat je fijn vindt.
Oh dat is wel interessant, want ik heb het net andersom haha..Als ik op mijn zij lig, dan krijg ik een schok en dan vliegt mijn been spastisch omhoog retard
Ik denk dan, als je lichaam compleet ontspannen is, dat het dan niet uitmaakt in welke houding je in slaap valt?
Thundersheep*

Re: Hypnagoge schok

Gek genoeg deed het nooit zeer, ik werd wel eens benauwd wakker, maar zocht dat er nooit achter.
Niet helemaal slim natuurlijk, maar ik had het helemaal niet door dat ik dat deed..
Ja, ik heb het kunnen leren. Inderdaad, zoals Melizzy beschreef, met mijn benen iets opgetrokken.
Ik vouw nu de dekens om mijn handen heen, om ze maar kwijt te kunnen, hihi.

love3
Esterre

Re: Hypnagoge schok

Thundersheep* schreef:Gek genoeg deed het nooit zeer, ik werd wel eens benauwd wakker, maar zocht dat er nooit achter.
Niet helemaal slim natuurlijk, maar ik had het helemaal niet door dat ik dat deed..
Ja, ik heb het kunnen leren. Inderdaad, zoals Melizzy beschreef, met mijn benen iets opgetrokken.
Ik vouw nu de dekens om mijn handen heen, om ze maar kwijt te kunnen, hihi.

love3
Is wel een goede oefening Thundersheep*, Ik had vannacht maar 1 x last van ipv 2 :D
Thanks!

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”