Eva-luna

adem happen

Hallo allemaal,

ik heb een moeilijke periode meegemaakt de laatste drie jaar . In deze tijd kreeg ik steeds meer lichamelijke klachten . Wenkbrauwen vielen uit , maagpijn , vermoeidheid,
huiduitslag,gordelroos, band op borst, slecht slapen, brandende ogen , spugen, hoofdpijn en een hele diepe ademhaling .

Ik heb op een gegeven moment heel veel onderzoeken laten doen om ziektes uit te sluiten . Uit deze onderzoeken kwam niets uit , helemaal gezond . Gelukkig!
Ik kreeg tehoren dat ik last had van psychosmatische klachten .

Ik ben nu nog bezig te bedenken hoe ik van die psychosomatische klachten af kan komen .

Maar mijn vraag aan jullie, is die van de diepe ademhaling die ik heb .
Ik haal om de paar minuten een hele diepe ademteug , maar niet omdat ik het benauwd heb .
Dit lijkt automatisch te gebeuren . Mensen die dit horen denken vaak dat ik dan ergens mee zit ( zo,n zucht is het ongeveer ) .
Ik heb hier nog nooit eerder last van gehsd .

Weet iemand misschien wat dit betekent en wat ik er aan kan doen ?

Alvast bedankt :D eva luna
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: adem happen

Diep ademhalen is een manier om het sympathisch zenuwstelsel te activeren. Dit doe je om tot een ontspanning te komen die je niet bewust verder kan beïnvloeden maar wel kan beïnvloeden middels die diepe ademteug. Helaas zie je dan wel eens hyperventilatie ontstaan bij mensen omdat ze dit blijven doen.

http://www.xs2mind.nl/ontspanningsadvies.html

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/44/Ademh ... eken.dhtml
Inzicht als Uitweg..
Eva-luna

Re: adem happen

Mystica,

Dank je wel voor je berichtje .
Ik ben nu veel wijzer geworden ! Begreep al niet wat er aan de hand was met mijn ademhaling .
Ik ga zeker eerst meer wandelen , ontspanning door inspanning . Ik wil ook aan Yoga gaan doen over een paar maandjes .
Ik ben ook al begonnen met de ademhalings oefeningen die je mij hebt gestuurd .

Ik sta er van te kijken wat stress met je lichaam kan doen ...... Ik had vroeger nooit last van lichamelijke klachten etc .......

Nogmaals dank je !
Mooie forum trouwens .
Eva luna
Sander1986

Re: adem happen

Pas wel een beetje op met ademhalingsoefeningen. Ik heb ook was issues met ademen, vooral te oppervlakkig en bewust ademhalen, waardoor ik het benauwd krijg. Dat wordt bij mij juist erger als ik met ademhalingsoefeningen op mijn ademhaling ga letten. Waarschijnlijk wordt het bij jou daardoor niet erger, maar als dat toch gebeurt, blijf er dan niet te lang mee doorgaan omdat je denkt dat je er doorheen moet, want misschien maak je het dan permanent erger.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: adem happen

Yoga is een prima middel om goed te leren ontspannen, je bewust te worden van je lichaam, psyche en het effect van beiden. Het leert je ook prima ademen. Ik kan het zeker aanraden als je last hebt van spanningsklachten op je lijf. Meditatie zou ook wel wat voor je kunnen zijn. Tegenwoordig geven ze prima cursussen mindfullness, daar leer je ook ontspannen middels focus (meditatie) in combinatie met ademhalingsoefeningen en lichaamsbewustzijn. Verder heb je nog van die lichaamsbewuste sporten als Tai Chi etc. Met name in de Oosterse geneeskunde kennen ze heel goed het (helend) effect van de adem op het zenuwstelsel. Bewust omgaan met je psyche en lijf is iets wat je kan leren via met name de meer Oosters georiënteerde geneeswijzen. Het Westen heeft daar nog niet zoveel kaas van gegeten maar haalt het al wel in met Westerse varianten er van zoals bovengenoemde mindfullness.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”