Thundersheep*

Pijn in schouders, nek en onderrug.

Hoi,

Sinds een week of twee, heb ik pijn in mijn schouders, nek en onderrug.
Ik was weer eens op stage en hielp een zeer passieve meneer.
Ik wilde iets pakken, waarna er iets heel hard 'knak' zei.
Sindsdien doet het pijn. Het is soms lastig te verklaren waar de pijn zich bevindt, maar meestal tussen mijn schouderbladen.
Soms straalt het uit naar mijn nek of onderrug.

Ik heb al van alles geprobeerd.
Ontspanningsoefeningen, een stevige massage of een smeerseltje wat de spieren daar ontspant.
Maar het werkt niet.. Vooral na een hectische dag, doet het ontzettend zeer.
Ik kan niet meer normaal iets optillen of verzetten, zonder de pijn te voelen.

Soms, na het douchen is de pijn even verdwenen, maar na een uurtje begint het weer te zeuren.
Ik heb al proberen uit te zoeken of mijn houding s' nachts het versterkt, maar hier valt niet achter te komen.

Heb jullie een remedie?
Ik wou eerst even wat adviezen en/of tips uitproberen, voordat ik de huisarts raadpleeg.

Liefs Thundersheep*
Gebruikersavatar
Memories
Moderator
Berichten: 24425
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:04

Re: Pijn in schouders, nek en onderrug.

Hoi Sheep,

De pijn in de rug is voor mij ook wel herkenbaar. Naar mijn weten zijn het spanningen waardoor de spieren totaal vast gaan zitten. Het kan dus voorkomen dat door de spanning, de spieren zo strak gaan zitten dat het op den duur knakt. Dit geldt ook voor de schouders.
Het duidt op veel te veel stress. En je spieren moeten dan wel knakken op los te komen en weer 'ruimte' te vinden.

Probeer eens - zoals je zelf al wel eens had gedaan - een warm bad of douche.
Als dat te weinig werkt kan je ook ontspanningsoefeningen proberen.
Eigenlijk verlangt je lichaam naar pure rust. Het is eigenlijk op. Dat kan komen doordat er veel te veel in één keer is gebeurd en je lichaam je psychische toestand opvangt.

Het is tijd dat er ontspanning komt. Want niet alleen de psychische dingen kunnen omgezet worden tot spanning in je lichaam, ook het lichamelijke deel komt erbij en dat maakt het nog erger.
Ga eens leuke dingen doen. Ga er lekker op uit en probeer te genieten.

- Je weet het: Je mond ontspannen tot een lach kost weinig energie en het belast geen spieren. Het ontspant ze.
~Wie niet kan luisteren kan ook niet vertellen.
De kracht van geluk is innerlijke vrede.
Wie geen slechte tijden kan verdragen, zal geen goede tijden beleven.
Wees de verandering die je in de wereld wil zien.~
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Pijn in schouders, nek en onderrug.

Hoi Thunderheep,

te oordelen naar die 'knak' zou het kunnen zijn, dat er een wervel is verschoven.

Vervolgens reageert je lichaam met het zgn. beschermingsreflex: je spieren rond de verschoven wervel spannen aan (en dus doen op gegeven moment zeer, behalve net na/ tijdens een warme douche oid.)
Spanning in je nek breidt dit typisch uit naar hetzij schouders, hetzij onderrug (en als het tegenzit, allebei).

Remedie op kerte termijn: ga naar een chiropractor of een arts methode Sickesz.
(Beiden zijn geschoold in de werking & biomechanica van de wervelkolom: een huisarts zal vooral de spaning van je rugspieren kunen voelen - maar "dat er iets zit", dat wist je al. Ooit kreeg ik in een soortgelijk geval het non advies "om dat plekje van mijn rug wat op te rekken". Ik geef toe: dta plekje was idd gespannen - maar dta was niets stijfs of psychisch - het was simpelweg een beschermingsreflex. Zolang een scheefstaande wervel scheef staat, blijft je lichaam dat reflex uitvoeren...)

En voor de lange termijn: een cursus tiltechniek ;).
Thundersheep*

Re: Pijn in schouders, nek en onderrug.

Janneke schreef:En voor de lange termijn: een cursus tiltechniek ;).
Dit is niet helemaal van toepassing, want ik heb er tientallen gehad.
Ik til prima, zeggen ze.
Sterker nog; Ik til alleen met behulp van tilliften.
Daar komt (bijna) geen eigen werk aan te pas.

Toch bedankt voor je reactie.
Dat geldt ook voor Memories! :)
Gebruikersavatar
momo
Berichten: 11684
Lid geworden op: 10 okt 2009 23:02
Locatie: momoland

Re: Pijn in schouders, nek en onderrug.

Naar je huisarts die je doorstuurt voor scan en dan zien wat er aan de hand is. Ik heb ook te lang rondgelopen met die klachten en heb chronische ontsteking ervoor gekregen die steeds opnieuw opspeelt.

Dit soort dingen kan je niet wegkrijgen met positieve gedachten maar medische hulp zoeken ;)

En niet te lang wachten [045]
Frankly my dear, I don't give a damn...
Do or do not, there is no try... (Yoda)
Gebruikersavatar
Lost Soul
Berichten: 1970
Lid geworden op: 29 mei 2010 18:31

Re: Pijn in schouders, nek en onderrug.

Als je een zonnebank hebt, zou ik je aanraden daar eens een half uur onder te gaan liggen, en daarna een heerlijke warme douche nemen :)
If we don't get lost, we'll never find a new route.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: Pijn in schouders, nek en onderrug.

Begin eens met de huisarts die je vermoedelijk Diclofenac zal voorschrijven en als dat niet helpt dan een doorverwijzing naar een manueel therapeut vragen om evt. verschoven werveltjes of kraakbeen terug te laten zetten.
Inzicht als Uitweg..
Thundersheep*

Re: Pijn in schouders, nek en onderrug.

Hier mag een slotje op, het probleem is (hopelijk niet slechts tijdelijk) opgelost.
Het was, zoals het nu lijkt, pure stress.
Ik heb er nu geen last meer van.

xx

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”