Thundersheep*

Spasticiteit tijdens slaap.

Hoi!

Ik dacht; ik open maar even een topicje, wie weet krijg ik tips! :)
Al sinds ik me kan herinneren ben ik een échte buikslaper.
Maar ook sinds ik me dat kan herinneren, levert me dat blauwe plekken op.
Ik druk tijdens mijn slaap mijn vuisten zo hard in mijn hals, dat het blauwe plekken achterlaat.
Als ik heel moe ben, of onrustig slaap, krijg ik spastische trekjes tijdens mijn slaap.
Ik weet daar zelf vaak weinig tot niets meer van, maar ik word bijna altijd wakker met spierpijn.

Ik heb al geprobeerd mezelf andere slaaphoudingen aan te leren, met succes, maar de spasticiteit blijft.
Zo word ik regelmatig wakker met buikspier-spierpijn en dat trekt pas na een paar dagen weg.
Ik dacht dat het de normaalste zaak van de wereld was, maar er zijn vriendinnen die het een beetje vreemd vinden.
Zo schijn ik, volgens mijn beste vriendin, tijdens mijn slaap nogal vaak 'elektrische schokken' te krijgen.
Dan ineens, reageer ik met een schok, maar zelf weet ik daar niets meer van..

Zo werd ik vanmorgen wakker met spierpijn in mijn rechterbovenbeen, ik kan er niet meer normaal van lopen.
En ik snap het niet, want ik word wel 'uitgerust' wakker.

Is er iemand die dit herkent? En zoja, wat doe jij er dan aan?
Of iemand die een eventuele oplossing voor me weet?

Liefs, Thundersheep*
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Spasticiteit tijdens slaap.

Thundersheep* schreef: Hoi!

Ik dacht; ik open maar even een topicje, wie weet krijg ik tips! :)
Al sinds ik me kan herinneren ben ik een échte buikslaper.
Maar ook sinds ik me dat kan herinneren, levert me dat blauwe plekken op.
Ik druk tijdens mijn slaap mijn vuisten zo hard in mijn hals, dat het blauwe plekken achterlaat.
Brrr - gelukkig slaap je nu anders...!
Thundersheep* schreef: Als ik heel moe ben, of onrustig slaap, krijg ik spastische trekjes tijdens mijn slaap.
Ik weet daar zelf vaak weinig tot niets meer van, maar ik word bijna altijd wakker met spierpijn.
Bij mij in de familie zijn er wat 'kreten' in omloop, die luiden:'in-slaap schokjes' en 'houtjes hakken'. BIj mij zijn de inslaap schokjes meestal, dat ik droom, dat ik te paard zit en het dier zich zo snel omdraait, dat ik er afval. Ik knijp mijn ogen dicht, zet me schrap voor de landing en blijk in bed te liggen. Bij mij op yoga roepen ze dan, 'dat ik mijn cakra's beter op elkaar moet afstemmmen' voor ik ga slapen. (Het idee is dan, dat cakra 1 bijv. nog te actief is, terwijl nummer 2 en 3 bekaf zijn, du shga je op zich terecht slapen - maar "het botst".) Ook als je niet into chakra's bent: je bedtijd goed 'voorbereiden': het laatste uur van de dag rustige muziek, of wandelen, of een vriendelijk boek, desnoods wat simpele klusjes, maar niet te veel - en wat bij mij helpt: controleren dat de wekker aanstaat als het dus morgen maandag is, een boodsachappenlijstje ("Dit moet nu echt eens een keer") op papier zodat je daar 'snachts niet over na hoeft te denken, en al sik weg ga: alvast mijn tas inpakken. (Evt. met een brifje "Lunch!" = ik smeer morgen boterhammen.)

Houtjes hakken is huiselijk voor het feit, dat je in je REMslaap je spieren gebruikt.
Kennelijk lig jij doorgaans stevig te "REM"men - je kunt stommere dingen doen. (REMslaap is tot op zekere hoogte het gezondste wat er is.) Dus dat je na een nacht 'houtjes hakken' uitgerust wakker wordt, dat snap ik wel.
Idem dito de 'elektrische schokken' -niet altijd leuk voor wie er naast je ligt, maar het kan heel goed gewoon een heftige REMslaap zijn.
Thundersheep* schreef: Zo word ik regelmatig wakker met buikspier-spierpijn en dat trekt pas na een paar dagen weg.
Eh - op die dagen, dat je met zere buikspieren wakker wordt, heb je dan op je rug en op je hoofdkussen gelegen...?
Thundersheep*

Re: Spasticiteit tijdens slaap.

Janneke schreef:
Thundersheep* schreef: Zo word ik regelmatig wakker met buikspier-spierpijn en dat trekt pas na een paar dagen weg.
Eh - op die dagen, dat je met zere buikspieren wakker wordt, heb je dan op je rug en op je hoofdkussen gelegen...?
Nee -althans, niet dat ik me daar bewust van ben.
Ik slaap meestal alleen óf op mijn buik, óf op mijn zij.
Op mij zij meestal in een mislukte foetus, dus met opgetrokken benen.

Bedankt voor je bovenstaande reactie, weer iets geleerd! :)

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”