Toasty

een lichaam dat een hekel aan mij heeft

Where do i begin.
Soms heb ik het idee dat mijn lichaam bezig is te proberen mij uit te schakelen.
Als het ultieme verzet tegen de wereld waarin ik leef.
4 x door mijn rug gegaan de laatste jaren. dat is echt heel pijnlijk,een aanrader voor eenieder die van SM-houdt...
Nu ineens blijkt mijn schouder helemaal vast te zitten [frozen shoulder] ik dacht dat het gekomen was door een verkeerde beweging maar de fysiotherapeute zegt dat dit al jaren aan de gang is en dat de ontsteking die de "bevroren schouder" aan het licht bracht alleen maar de druppel is geweest.
M'n andere schouder heeft ook jaren een ontsteking gehad, jaren eerder.
En maar gewoon voort doen en door leven en werken alsof het niet bestond.
Want je mag niet anders - Leve Calvijn!
Al een paar jaar heb ik een ernstig slaapprobleem, een doorslaap probleem, om het uur wakker, daar kan ik nou net geen zere schouder bij gebruiken.
Ik ben feitelijk half invalide want door de slaapmedicatie ben ik niet voor 10uur bij kennis.

Ik wordt wakker en alles doet zeer vanaf de hoogte van mijn maag tot in mijn benen.

Ik ben bij een psychologe geweest voor het slaapprobleem, zij kon dat niet oplossen en zij heeft gemaakt dat ik heel veel dingen geloof maar psychologen nou eigenlijk net niet meer....
Ik sta aan de vooravond van een psychologisch onderzoek om te kijken wat er dan schort. Dat komt een beetje op mij over als: er is iets fout met jou.
JIJ BENT SCHULD.
Jij bent niet goed.
Terwijl ik denk, ja er GAAT iets fout maar de fout en de schuld komt uit het verleden.
De fout / weeffout zit in de opvoeding en die is zo sterk, daar moet ik wat mee. Maar DAT kan dus niet in Nederland.
Psychologen van vandaag doen niet aan verleden. Verleden is iets wat je moet vergeten en door je anders te gedragen wordt je vanzelf een ander mens. Zeggen ze. Zo niet dan heb je iets. Dan wordt je weggemoffeld onder de noemer: ADHD, AUTISME, PDD_NOS, NOA, Dysthymie en god weet wat meer voor kreten die moeten verdoezelen dat zij niets begrijpen van mensen.
Pilletje er in klaar.

Freud en Jung liggen op de brandstapel van de psychologen. Allerlei truukjes hebben hun intrede gedaan zodat de psychologen niets hoeven te doen behalve hun coachingskunstje.
Liefst in 8 keer klaar graag en niet te moeilijk doen als je denkt dat dit niet kan.
De fucking Zeeuwse methode van een ijdele Zeeuwse Psycholoog [hr Rijders] die daarmee de iedere dag het land door trekt.
Die het land doordrenkt met stinkende psychokwakzalverij.

Ik heb het gehad met psy.
Als ik clowns wil zien ga ik wel naar het circus.
[020]

En m'n lichaam heeft het gehad met mij :(
Zoeza

Re: een lichaam dat een hekel aan mij heeft

Gewoon ouderwets praten, lezen, leren, je uiten etc. is denk ik de beste methode. En dat kan door de regeltjes in dit rare land maar tot op een bepaalde hoogte. Daarom is dit forum wellicht zo succesvol.

Hier zouden de hulpverlening nog veel kunnen leren over MENSEN!

Oeps, where are my manners? Welkom Toasty! (leuke naam)
Toasty

Re: een lichaam dat een hekel aan mij heeft

praten, lezen, leren, je uiten
Zoeza, dank voor je welkomstwoord en reactie.
Doordat er gekeken gaat worden naar wat er met mij mankeert, ga je dus ook over dingen lezen idd.
Praten, ook wel, thuis maar met iemand met wie je het eigenlijk altijd wel eens bent.
Lezen... ja- maar in iedere "afwijking"zit een stuk herkenning en oplossingen zijn soms zoooo wazig en zweverig dat ze niet serieus te nemen zijn.
Als je na lezen denkt: ja misschien is het dit of dat dan worden problemen verengt in één richting en worden andere oplossingen a.h.w. automatisch uitgesloten.
Dat levert een weinig wetenschappelijke en weinig vrije open blik op.
Oogkleppen op en 1 richting uit en dan maar hopen dat het goed gaat.
Hopen dat de zandbank net aan de andere kant van het vaarwater zit dan hoe je denkt dat je moet varen.
-hm leuke vergelijking bedenk ik me: in de scheepvaart hebben bakens een heel nauw omschreven betekenis. In de psy wereld zien we ook bakens [reactie's-emoties e.d.] alleen niemand weet exact de betekenis van de bakens en slechts de intuïtief beste schippers komen veilig over de plas heen. Misschien meer geluk dan wijsheid. De anderen stranden en het slachtoffer [schip] is de cliënt.
Het vinden van de juiste schipper is daarbij een vorm van toeval.

oja en ik wordt is natuurlijk ik word....... :oops: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: een lichaam dat een hekel aan mij heeft

Toasty schreef:Where do i begin.
Soms heb ik het idee dat mijn lichaam bezig is te proberen mij uit te schakelen.
Als het ultieme verzet tegen de wereld waarin ik leef.
First things first: hoi Toasty,
welkomop het forum!
Hm - misschien heeft je lichaam groot gelijk...???
Die "wereld van Calvijn" is vaak geen barst aan! Bijv. je lichaam is fout, hard werken moet, niet zeuren, hoger geplatsen hebben gelijk - hoe is het precies voor jou..??
Toasty schreef:Ik word wakker en alles doet zeer vanaf de hoogte van mijn maag tot in mijn benen.
Brrr - je zou toch willen blijven slapen op die manier...?
Toasty schreef:Ik ben bij een psychologe geweest voor het slaapprobleem, zij kon dat niet oplossen en zij heeft gemaakt dat ik heel veel dingen geloof maar psychologen nou eigenlijk net niet meer....
;) goed zo: mensen op hun blauwe ogen geloven, NIET doen!
Toasty schreef:Ik sta aan de vooravond van een psychologisch onderzoek om te kijken wat er dan schort. Dat komt een beetje op mij over als: er is iets fout met jou.
JIJ BENT SCHULD.
Hoei...
Heel veel psychologen praten niet over zaken als macht - en dat is heel erg kwalijk.
Iedere psycholoog die jou het gevoel geeft "ik ben fout" is zelf fout bezig.
(Okee, je komt bij een psycholoog, omdat je leven niet over rozen gaat - maar dat is toch idd net weer iets anders!)
Toasty schreef: Terwijl ik denk, ja er GAAT iets fout maar de fout en de schuld komt uit het verleden.
De fout / weeffout zit in de opvoeding en die is zo sterk, daar moet ik wat mee. Maar DAT kan dus niet in Nederland.
Aha! Je hebt kennelijk zelf een serie ideeen, waar depijn etc. "van weg komt". Je verleden en opvoeding.
Gosh - hoezo kan dat niet in NL? Heeft je psycholoog dat gezegd...?
Toasty schreef:Psychologen van vandaag doen niet aan verleden. Verleden is iets wat je moet vergeten en door je anders te gedragen wordt je vanzelf een ander mens. Zeggen ze.
Geloof die l8ui idd niet - klopt niets van.
Maarre - ben je wellicht tegen de ondoorzichtigheid van de hulpverlening aangelopen...?
Een eerstelijns iemand,d ie jou hardhandig "cognitieve psychologie" ingoot (wat in feite een test is: "lukt het met anders denken?" Oude troep die diep is ingesleten, trauma's etc. reageren daar niet op. Dat reageert trouwens ook niet echt op pilletjes.)
Dan zou het toch netejs zijn - als ze eerst zeiden, 'we proberen eerst methode 1 en als het niet helpt, gaat we verder kijken'.
(Gewoon, netjes en beleefd en open zijn en zeggen wat je doet en hoe je kijkt. Dat scheelt al enorm... Zucht.)

En ja -die meneer Rijnders, ik heb het ook gelezen. Blij word ik er niet van en ik wens ten allen tijde bij zo'n halve coach weg te blijven als ik problemen heb.
Toasty

Re: een lichaam dat een hekel aan mij heeft

Brrr - je zou toch willen blijven slapen op die manier...?
Yes, absoluut zeker, graag...maar het brood moet op de plank. Godzijdank kan ik bij mijn werkgever nu nog een potje breken en daardoor werk ik minder, begin ook heel laat.
Het lichaam stabiliseert na ongeveer 2 uur en dan is de pijn weg.
hoezo kan dat niet in NL? Heeft je psycholoog dat gezegd...?
Nou ik moest mijn verleden in zijn beerput laten. dat heb ik bij de sessies ook geprobeerd, maar eigenlijk weet ik ergens wel zeker dat het heel veel invloed heeft.
hoezo kan dat niet in NL
Dat maak ik op uit alles dat ik lees.
Je ziet overal dat de psypers of cognitief aan het rommelen gaan, of met pillen gaan laten smijten omdat je wel ADHD zult hebben of een autistische stoornis [kortom dat het aan jou ligt dat er bij jou iets stuk is of niet goed functioneert]
Die stroming lijkt steeds erger te worden [zijn op het moment leuke filmpjes over op TV -Zembla o.a.- dat de kinderen volgepropt worden met Ritalin]
Dan zou het toch netjes zijn - als ze eerst zeiden, 'we proberen eerst methode 1 en als het niet helpt, gaat we verder kijken'.
Nee, was dat maar waar, we doen alleen wat het meiske geleerd had van -jawel o.a. hr.Paul Rijnders.
Dat is cognitief en alleen maar 8x volgens het protocol "Overzicht, inzicht, en uitzicht".
Het is de grote vloek hier in het Zuiden het is één grote ons kent ons - incest club waarbij die Rijnders het hoogste woord heeft. De psychologen en psychiaters zijn hier één grote familie, bleek ook toen de psychologe zei: "je moet maar aan Frans vragen of je~~.." tja, Frans is mijn psychiater.
De psychologe is eerste lijns vrijgevestigd maar komt uit een GGZ nest waar "Frans" ook werkt.
Bij de psychologe is het zo dat als je niet aan het protocol voldoet [overzicht inzicht] dan heb jij het niet begrepen en schort er iets aan jou en moet je onderzocht worden.

Trauma's...
Dat reageert trouwens ook niet echt op pilletjes
Nee maar ik wel :lol:
Het helpt door te slapen, mits er niets spannends op de rol staat, vooral op het gebied van werk en met dingen waar ik verantwoordelijk voor ben [me verantwoordelijk voor voel]
Ik ben overigens nog maar twee personen tegen gekomen die ook zo'n om het uur wakker probleem hebben.
De één een Duitser op TV [WDR] kreeg het advies om op te staan en in een luie stoel te gaan zitten, da's leuk om je dan te ontspannen en de demonen van de nacht weg te jagen, maar op die manier rust je nog niet echt uit, met steeds opnieuw opstaan en gaan slapen.

De ander een mevrouw op een ander forum. Gaan ze ook bij kijken wat er dan zoal stuk is in het hoofd.
Zij vind het nu nog okee een label te krijgen geloof ik; maar ik ben daar niet zo content mee.
Enerzijds geeft het aanknopingspunten voor hulp, anderzijds ben je voor de rest van je leven getekend.
Aangezien dat label er altijd aanzit- is dat laatste probleem er dus ook altijd.
Wat heeft dat voor consequenties bij het werk?[in deze crisis tijd vlieg je er misschien toch zomaar uit én dat terwijl de machthebbers ons juist graag nog een paar jaar extra uitbuiten. Dat betekent dan nog langer WW of WAO]
Het betekent ook minder kans op werk want zeker tegenwoordig worden vooral blaaskaken aangesteld die zichzelf geweldig vinden een een grote waffel hebben terwijl ze nog niets gepresteerd hebben.
Mensen met een labeltje [kinderen met een rugzakje] hebben niet bepaald een streepje voor in deze moderne tijd. Het rugzakje van de kinderen daar zit een hele, hele zware steen in...
Het label van mensen met een psy-afwijking is ook zo'n steen.
Toasty

Re: een lichaam dat een hekel aan mij heeft

Gestolen, een stukje van Janneke uit een ander bericht.
'wat komt nou door je gedrag en dingen die je tot op zekere hoogte zelf in de hand hebt'
'wat wordt nu echt door je lichaam veroorzaakt' - en 'wat komt nou door je omgeving'

De eerste keer ooit dat ik gemerkt heb hoe lichaam en geest op elkaar inwerken was toen ik 2 weken voor mijn rij-examen stond.
Mijn keel deed zeer, ik kon niet meer slikken. Ik dacht dat er een rare bobbel in mijn keel zat.
Internet bestond nog niet dus het zoeken ging in de Codex Medicus, tenminste ik geloof dat het boekje zo heette.
Zoeken, keelklachten: ja hoor net als op Internet als je te lang zoekt: kanker. Toch te veel gerookt [ben al meer dan 25 jaar rook en drankvrij inmiddels]
Toch klopten symptomen niet helemaal en op een gegeven moment viel het kwartje: ik ben bang voor het examen! Met het vallen van het kwartje verdwenen de klachten als sneeuw voor de zon. Mooi zeg! Opluchting. De stress was groot genoeg om me toch te laten zakken trouwens [als beste leerling volgens de instructeur,. de tweede keer reed ik als een krant en bijna door rood maar slaagde...]

Vandaag de dag merk ik dat, doordat ik meer vertrouwen heb in de mogelijkheid van herstel en de werking van de fysiotherapeute [een schat met engelengeduld] mijn schouderklachten ineens snel minder worden.
Ik denk na over die klachten en hoe ik deze mogelijk zelf oproep en in stand houd door mijn gedrag [zie Janneke] maar anderzijds ook hoe dat gedrag opgeroepen wordt door mijn omgeving.
Ik zie doorgaans de mensen op het werk meer als vijand dan als collega aan wie je wat hebt.
de grote organisatie waar ik voor werk is als anonieme entiteit bedreigend: reorganisaties, bezuinigingen, geen sociaal vangnet meer dat heeft Donner weggehaald en met Rutte aan de macht en alle geld naar de bovenbazen zal het niet beter worden. Versoepeling van het ontslagrecht... of te wel terug naar 1930.
Lange levenslessen liggen aan de angst ten grondslag.
Ik vraag me ook af in hoeverre ik het mezelf onmogelijk maak ooit echt helemaal te ontspannen, anders dan achter mijn PC thuis.
Ik zie mensen aan het werk, met een zekere mate van nonchalance, maar anderzijds veel air, zoals die politici die ons over de kling jagen met een gezicht alsof ze gewetensvol zijn. Alsof ze heel erg verstandig en aardig zijn.
Ondertussen gaat er een zwaar gehandicapte jongen straks de Wajong regeling uit en het wordt verkocht alsof dat nobel is.
Ik zie misschien een vuilnisman op de vrachtwagen die gewoon relaxed aan het werk is. Ik voel me opgejaagd om zelfs niet bestaande targets te halen.
Waarom kan ik niet zo leven?
Relaxed in het leven staan en zo "sch**t" hebben aan alles en iedereen?
Waarom wordt mijn leven getiranniseerd door integriteit en geweten?
Wat doe ik zelf, wat komt van buiten?
Waarom leren psychologen mij dat ik rust, regelmaat en reinheid aan moet brengen, als het conflict met buiten eigenlijk het grote probleem is?
Een diep geworteld wantrouwen jegens de ander. Volgens mij voortkomend uit mijn jeugd en niet ten gevolge van één of andere verkeerde hersencel. Maar van mijn psychologe moest de beerput van het verleden dicht blijven [niet aankomen..stinkt!]
Als ik willekeurig wie van jullie van kinds af aan zou laten weten dat je iets niet kunt, niet zal kunnen, minder handig bent.... Ben je dan aan het eind van de rit ADHD-er of Autist?? Of heb je je onbehagen dan van mij gekregen? Is nu juist DIT psychologie en DAT [ADHD en Autsime] medische wetenschap?
Anderzijds, Ik heb een leuk stukje over affirmaties gelezen. Als je een bedelaar iedere dag laat zeggen dat hij best wel geluk heeft en eigenlijk een koning is, dan werkt dat ook niet. Dan wordt hij ook depressief omdat de werkelijkheid niet strookt met zoals hem gevraagd wordt zich voor te doen, of zich in te prenten.
Tjonge er zijn toch een hoop knopen. [blink]
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: een lichaam dat een hekel aan mij heeft

Toasty schreef:Gestolen, een stukje van Janneke uit een ander bericht.
'wat komt nou door je gedrag en dingen die je tot op zekere hoogte zelf in de hand hebt'
'wat wordt nu echt door je lichaam veroorzaakt' - en 'wat komt nou door je omgeving'
(...)
Wat doe ik zelf, wat komt van buiten?
Waarom leren psychologen mij dat ik rust, regelmaat en reinheid aan moet brengen, als het conflict met buiten eigenlijk het grote probleem is?
Een diep geworteld wantrouwen jegens de ander. Volgens mij voortkomend uit mijn jeugd en niet ten gevolge van één of andere verkeerde hersencel. Maar van mijn psychologe moest de beerput van het verleden dicht blijven [niet aankomen..stinkt!]
Hi Toasty,
..en eigenlijk is et nog ingewikkelder: in het kader van 'levenslessen': als je met name als kind een serie nare laten we zeggen 'inprentingen' hebt gehad, dan zal je lichaam regelmatig later ogenblikkelijk alarm slaan. (Eerst was het je omgeving, nu is het je eigen lichaam "geworden"....)
En balen, hoor, zo'n psycholoog, die vindt dat de beerput dicht moet blijven!! (Okee, in bijv. traumaverwerking geldt, dat er eerst rust 'in het hier en nu' moet zijn, voor je naar de pijnlijke herinneringen gaat kijken. - Maar dat is meer 'nu nog niet' dan 'het is verboden'....)
Toasty schreef:Als ik willekeurig wie van jullie van kinds af aan zou laten weten dat je iets niet kunt, niet zal kunnen, minder handig bent.... Ben je dan aan het eind van de rit ADHD-er of Autist?? Of heb je je onbehagen dan van mij gekregen? Is nu juist DIT psychologie en DAT [ADHD en Autsime] medische wetenschap?
Tja - onzin toch?
Toasty schreef:Anderzijds, Ik heb een leuk stukje over affirmaties gelezen. Als je een bedelaar iedere dag laat zeggen dat hij best wel geluk heeft en eigenlijk een koning is, dan werkt dat ook niet. Dan wordt hij ook depressief omdat de werkelijkheid niet strookt met zoals hem gevraagd wordt zich voor te doen, of zich in te prenten.
Tjonge er zijn toch een hoop knopen. [blink]
Ja, rammel je van de honger: "Neehee, dat zie je verkeerd! Je bent eigenlijk een koning!" (Dat is toch om uit je vel te springen...!)
...en daarna kan "de orenmaffia" weer roepen, dat het allemaal niet werkt, omdat je niet hard genoeg geaffirmeerd hebt.
(Ik ben niet zo van de affirmaties. Als je honger hebt, kun je je evt. op andere dingen richten. Een universeel gegeven: hongerige mensne fantaseren over eten. Maar: please, fantseer OOK over gewoon leuke dingen die je niet zo pijnlijk confronteren...! En geen mens hoort honger te lijden, ook dat nog: het si "gewoon" onrecht.)
Ik ben meer van het wensen "Oh, wat zou het leuk zijn, als ik ding x ietsje beter kon."Beeld je in, dat het allemaal fantastisch gaat - en kijk wat er gebeurt."
(Bij mij is dat HET moment waar mijn stoorzender opduikt - in concreto mijn ex broer, die "het niet goed vond, als ik beter was dan hij". En daarna stoorzender de nek omdraaien.) Beeld je dan weer in, dat het allemaal fantastisch gaat: vaak blijken dingen in real life dan ook wat te verschuiven.
Jane

Re: een lichaam dat een hekel aan mij heeft

Mijn lichaam heeft ook een hekel aan mij, heb soms de vreemdste klachten, welke niet medisch te boek staan.
Mijn huisarts moest telkens constateren dat het psychisch was.
Daar had ik op gegeven moment strontgenoeg van, en kwam terecht bijeen psychotherapeut.
Die opende meteen mijn "beerputten", een proces wat erg pijnlijk, moeizaam, en soms voor mij onbegrijpelijk was.
Het hielp in zoverre, dat ik mijzelf nu begrijp, weet waardoor ik getriggerd wordt, en mezelf daarom, in de meeste gevallen :oops: , kan helpen weer op "het goede pad" te komen.
Heb idd hier en daar een labeltje gekregen, maar het helpt wel om mijzelf te begrijpen.
Daarom: lang leve dit Forum, dit hoort ook bij dat middel om mezelf te helpen [applaus]
Toasty

Re: een lichaam dat een hekel aan mij heeft

Mag ik die peut van jou een tijdje lenen?
Want de mijne vond dat de beerput dicht moest blijven, want je hoeft immers alleen maar anders met de wereld om je heen om te gaan om goed verder te kunnen.... :roll:
Vervolgens vond zij het allemaal wel welletjes en werd ik "eruit gesmeten"zoals een andere psy dat zei.
Volgens mij omdat ze zich aan een bepaald protocol wenste te houden [8x en als je het lief vraagt nog eens +8, maar dan moet het over zijn]
Dus bij de 14e keer zei ze dat we gingen afronden, waarop ik zei dat het dan meteen wel genoeg was. [mail verkeer] Waarop zij weer: 'dat ze nog een "heel helpend gesprek" zou willen hebben. Waarop ik op een hele nette manier een virtuele vinger opstak.
Een forum als dit is wel heel lekker om daar dan eens over te "schelden"" en om mijn zorgen uit te spreken over dat lichaam dat allerlei uitingen van onvrede begint te vertonen. :(
Jane

Re: een lichaam dat een hekel aan mij heeft

Toasty schreef:Mag ik die peut van jou een tijdje lenen?
:D

Anders met de wereld om je heen om te gaan ???? :(

Konden wij dat maar ! Voor hen is het allemaal zo simpel......

Ik weet, ( door die peut )dat ik op een bepaalde manier ben gevormd, en dat kan ik niet veranderen, hoe graag ik ook zou willen !! De labeltjes helpen mij om bepaalde dingen een plekje te geven, tuurlijk heb ik geprobeerd mezelf te veranderen, door de triggers te signaleren, maar dat werkt niet ! Ik kan niet bij alles wat ik zeg of doe eerst nadenken of het wel goed is, die tijd heb ik niet, dus dan gaat het alweer fout !
Ik ga dan ook voortdurend op mijn bek, duurt dan weer even voor ik weer rustig ben, en het dagelijkse gedoe weer op kan pakken.
Ben eigenijk constant aan het vechten, maar dat zul jij ook wel begrijpen

Vandaar mijn onderschrift................
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: een lichaam dat een hekel aan mij heeft

Jane schreef: tuurlijk heb ik geprobeerd mezelf te veranderen, door de triggers te signaleren, maar dat werkt niet ! Ik kan niet bij alles wat ik zeg of doe eerst nadenken of het wel goed is, die tijd heb ik niet, dus dan gaat het alweer fout !
Idd.
Die tijd heeft niemand. Als je getriggerd wordt en in feite "meteen" reagert, is je amygdala aan het werk.
Je amygdala zit plm. in het midden van je hoofd - het is een deel van je hersenen dat je niet met bewust denken kunt besturen.
Je amygdala werkt zo'n 100 keer sneller dan je bewuste denken, dus je amygdala kan een duizelingwekkend tempo zetten.
En dat is maar "goed" ook: via de amygdala hebben we al die eeuwen overleefd, dat er op mensen werd gejaagd door leeuwen, beren, tijgers, etc.

Alle prikkels die binnenkomen, ofwel alles wat je hoort, ziet, proeft etc. gaat als informatie eerst langs de amygdala en daarna pas naar de plek brein waar je die info verwerkt. Het visuele brein (de 17 stukken cortex die dat doen) dat is waar je 'echt ziet wat je ziet'.
En daarna kun je gaan nadenken over wat je precies ziet.
(Idem dito voor wat je hoort, gaat eerst langs de amygdala en dan pas naar de zogeheten auditieve cortex en dan pas 'besef je pas wat je hoort'. En daarna kun je gaan nadenken over wat je precies hoort. Etc.)

In de amygdala wordt aan de hand van op zich een vrij grof beeld als het ware de beslissing genomen:"kan dit gevaarlijk zijn of niet"
en als de amygdala vindt dat het gevaarlijk kan zijn, zet ze een x aantal zaken in je lichaam in werking en je springt bijv. in een reflex opzij. Of als dingen tegenzitten: je krijgt een angstaanval.

Dit hele programma (het in een reflex opzij springen en wat er aan vooraf gaat) kan al hoog en breed in werking zijn, nog voor bijv. je visuele cortex echt duidelijk heeft, wat je nu precies ziet. "Oh, nee, het is geen echte slang, het is maar een tuinslang".

Dus iedere hulpverlener die het heeft over triggers signaleren, heeft niet goed opgelet op school...
(Ja, het kan zin hebben, later de rekenig op te maken "Gosh, ik wordt getriggerd door dingen die met x, y of z te maken hebben." En daar dan bijv. een emdr sessie op doen.)

Jane schreef: Ik ga dan ook voortdurend op mijn bek, duurt dan weer even voor ik weer rustig ben, en het dagelijkse gedoe weer op kan pakken.
Met admeoefeningen etc. jezelf rustig maken - allemaal niets mis mee, maar het weijzigt wel erg weinig. (De volgend ekeer reagert de amydgdala waarschijnlijk net zo hard.)
Terwijl het met emdr, hypnose of gespecialiserde kinesiologie wel aan te pakken is.

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”