Cerniane

darmklachten

Eej,

ik heb vannacht tot 4 uur wakkergelegen vanwege steken in mijn buik die om de minuut kwamen opzetten.. was dus heel vervelend (en pijnlijk natuurlijk)..en naar de wc gaan helpt ook niet, het gaat dan gewoon niet weg.. (naar wc gaan lukt niet eens). Buik voelt verder hard aan en die steken krijg ik ook niet weg gemasseerd , net alsof het dan juist heftiger wordt.

volgens artsen dus prikkelbare darm syndroom en dat geloof ik ook best.. heb de ongemakkelijke darmonderzoeken ook al gehad en ik heb me laten checken op vit b12 tekort, maar dat was in orde.. heb ook Citalopram (antidepressivum) ervoor gehad, maar dat had geen enkel effect erop..

.. heeft iemand van hier de klachten die ik noem of kennen jullie iemand uit jullie omgeving? ik ben 22 en word af en toe best wel geremd door die klachten en dat is zo ***, want ik zou heel graag meer leuke dingen ondernemen in mijn leven.. bedoel.. nu ben ik nog jong.. ik zou toch wel wat fijner in het leven mogen staan op deze leeftijd :(. voel me daarnaast er ook nog onaantrekkelijker door (een ander probleem dat ik heb, is namelijk mijn nogal wisselende zelfbeeld dat gemakkelijk over gaat van mezelf mooi vinden naar mezelf afgrijselijk lelijk vinden, als ik die klachten erbij op tel, zie ik dat op een mindere dag als een extra bevestiging voor de lelijkheid en waardeloosheid van mijn lichaam en van wie ik ben).

dus.. heeft iemand tips die bijv werken om die symptomen te verlichten ofzo? of heeft iemand ervaringen met bijv. een osteopaat of met hypnotherapie of welke therapie dan ook? ik wil zelf echt zo graag een oplossing hiervoor.. ik heb nu net wel iets van medicatie ingenomen die je darmspieren dan beinvloed, maar altijd maar medicatie is ook niks.. en ik heb op internet al gelezen dat er na een tijd gewenning zal optreden en wat moet ik dan :S.. ben ik weer terug bij af..
nouja, alvast bedankt voor tips etc.
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: darmklachten

Hoi Cerniane,
prikkelbare darmsyndroom is een wat complexe aandoening, maar is vaak wel goed te verhelpen.
Allereerst: je darmflora. Stap naar ene goede natuurgeneeskundige en vraag advies. Er zijn een aantal goede preparaten met darmflora op de markt (sterker dan vifit en yakult e.d., al zijn die 'niet slecht') welke het best helpt is dus een vraag.
Je darmflora doet een aantal verschillende zaken. Ten eerste houdt je darmflora het milieu in je darm op de goede zuurgraad en voorkomt daarmee wondjes, kramp etc. Tot de zuurgraad hersteld is, heeft dieet houden zin. (Een paar weken niet te veel suikers etc. eten.) Als het een beetje meezit, zijn er geen wondjes, of alleen kleine, die vanzelf herstellen. (Zo nee, kan glutamine helpen.)
Verder produceert je darmflora vitamine B complex: gelukkig heb je voldoende B12, maar wellicht andere vitaminen niet - ??? Enfin, dat valt ook te onderzoeken, je kan dat aanvullen en met een maand extra darmpreparaten heb je zelf weer een 'fabriekje' dat B complex fabriceert...

(Voeg hier aan toe, dat als je te weinig B complex hebt, je slijmvliezen niet van topkwaliteit zijn - dus 'prikkelbare darm syndroom' zonder herstel van darmflora en evt. aanvulling B complex houdt zichzelf in stand.)

Pilletjes tegen je darmspieren, ik geloof er niet zo in. (Soms, als dingen uit de hand lopen "moet je als mens toch wat"...)
Als (door 'foute bacterieen') de pH in je darmen niet klopt en de inhoud van je darm gif aan het worden is, heeft je lichaam groot gelijk, dat ze met kramp etc. reageert: de rommel 'hoort' eruit gegooid te worden. I am sorry dat dat pijn doet enzo, maar pak liever de oorzaak aan dan het gevolg.

En raar, at je citalopram kreeg, tegen een lichamelijke klacht die gewoon te verhelpen is!
In plaats van pillen heeft het wellicht wel zin, om met een psycholoog te spreken over je 'nogal wisselende zelfbeeld' en evt. het 'de nek omdraaien' van gedachten zoals; "Oh, bah - een mindere dag, dit is een extra bevestiging: ik ben lelijk en waardeloos". (Natuurlijk, dat BEN je niet, maar zo VOEL je je wel, op dat moment!)

Verder: we praten vaal als mensen over 'ons lichaam' en 'onze geest/psyche/ziel etc." Ik denk, dat dat niet *echt* (of hoe zeg je dat) 2 verschillende zaken zijn - ze zijn innig met elkaar verbonden.
Practisch: de meeste mensne hebben wel eens buikpijn van de stress - denkbaar ben jij een van die mensen, bij wie 'stress' extreem op de buik slaat (in jouw geval: je dikke darm). I am sorry dat dat zo is, maar het is te 'managen'.
Aan de ene kant: niet te veel stress
("loop alleen de 4daagse als je echt grondig bent getraind", let een beetje op je voeding, neem tijdens/ na een griepje extra darmflora in, niet te veel "gedonder" met vrienden svp, want je vrienden zijn er voor steun en warmte - etc.)
en ALS er af en toe stress is,
neem de goede maatregelen (na griep of te weinig slaap of ruzie extra darmflora innemen, evt. met B complex en glutamine; gewoon om de verstoring die er helaas is, binnen de perken te houden.)
Cerniane

Re: darmklachten

heey,
dankjewel voor de tips! maar die extra goede preparaten, waar kan ik die krijgen? bij reformwinkels? of moet ik dan weer extra neer de huisarts? (ik ben al heel vaak voor deze klacht naar de huisarts gegaan, zonder echt geweldige resultaten dus). Ik ga ook sowieso met een psycholoog praten.. heb in augustus intakegesprekken, want ik denk dat bij mij veel problemen verband houden met mijn persoonlijkheid en dus niet 1,2,3 op te lossen zijn.. wil daar ook deze klacht aankaarten, maar ik heb er moeite mee me voor te stellen dat bijv cognitieve therapie me van mn darmklachten af kan helpen, want dat zullen ze waarschijnlijk geven dan denk ik.

ik wist eigenlijk ook niet dat je wondjes in je darmen hebt bij PDS? want ik heb wel een keer een darmonderzoek gehad en toen was er niks afwijkends te zien..
Anyways, dankjewel, ik ga eens kijken of ik dan iets kan met die preparaten enzo. Je weet maar nooit:).
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: darmklachten

Cerniane schreef:heey,
dankjewel voor de tips! maar die extra goede preparaten, waar kan ik die krijgen? bij reformwinkels? of moet ik dan weer extra neer de huisarts? (ik ben al heel vaak voor deze klacht naar de huisarts gegaan, zonder echt geweldige resultaten dus).
Stap naar een goede natuurgeneeskundige arts - het is vakwerk.
(Dat de huisarts, helaas - "ieder zijn vak" niet beheest.)
Geen verwijbrief nodig, afhankelijk van je polis: je verzekering betaalt gewoon.
Cerniane schreef:Ik ga ook sowieso met een psycholoog praten.. heb in augustus intakegesprekken, want ik denk dat bij mij veel problemen verband houden met mijn persoonlijkheid en dus niet 1,2,3 op te lossen zijn.. wil daar ook deze klacht aankaarten, maar ik heb er moeite mee me voor te stellen dat bijv cognitieve therapie me van mn darmklachten af kan helpen, want dat zullen ze waarschijnlijk geven dan denk ik.
Tja - een ieder hoede zich voor mijn vooroordeel, maar ik heb een hekel aan cognitieve therapie.
Nu ja - als je 'denkfouten' maakt, is het goed om ze op te sporen. Het is een leuke start therapie.
Maar als je denkfouten maakt vanuit bijv. angst, dan helpt cognitief werken verder niet meer (want angst reageert niet, op "verstandige dingen tegen jezelf zeggen"). Hoe nuttig die verstandige opmerkingen ook zijn.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: darmklachten

Ik heb begrepen dat hypnotherapie goede resultaten geeft bij PDS.
Inzicht als Uitweg..
kimberly88

Re: darmklachten

hi,

Ik ben nu ook 22 en ben via de natuurgeneeskunde er achter gekomen dat ik ook PDS heb. Ik ben snel moe en heb echt vaak lichamelijke vage mankementjes! Ook last van somberheid, negatief denk patroon etc etc. Ik ben vorige week voor het eerst geweest en me buik is nu al rustiger. ALternatieve geneeskunde is niet goedkoop, maar ik heb er meer baad bij dan de huisarts. Verder zou ik uitkijken met die drankjes en toetjes die goed zijn voor de darmflora. Ik krijg namelijk na het gebruik hiervan erge krampen etc. Verder heb ik hier ook een artikel over gelezen dat het voor een 'gezonde darm' erg goed is, maar als je darm dus geirriteerd is weer niet. Hier werd het voorbeeld gebruikt van een gezichtscrub; op een gezonde huid is het goed, maar voor een geirriteerde of beschadigde huid werkt het averrechts. Zit wel wat in!
Succes ermee! En als je wil kan ik je de naam van mijn 'alternatieve' arts geven.

gr Kim
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: darmklachten

Nou, idd: "drankjes en toetjes die in de reclame beloven, dat ze ooh, zo goed zijn voor je darmflora" - dat moet je maar niet geloven. (Het zijn bijna altijd zuiveldingen en als je bijv. last hebt van lactose zijn de rapen meteen gaar...)

De betere darmpreparaten zijn hetzij sachets, hetzij 'gewone' pilletjes, zowel qua verpakkng als qua inhoud zonder lactose, gist en noem allemaal maar op - en dan voorzien van een of meer goede bacteriestammen.
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Re: darmklachten

Ik heb zelf ook PDS maar Activa, Yakult en Kamillethee helpt wel om mijn darmen in goede condititie te krijgen of te houden. Vooral kamillethee werkt heel goed bij krampen, steken en diarree.

Bij diarree kan je ook stukjes appel zonder schil, even wat bruin laten worden (oxyderen) en dan met wat kaneel, eten. Je krijgt dan gelijk wat fruit binnen en het is goed tegen diarree.
Inzicht als Uitweg..

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”