Fred Haché

Migraine - door angst > hyperventilatie?

Gegroet,

Op dit moment, en ook vaak heb ik last van migraine. Niet echt zwaar, maar wel vervelend. Zelf denk ik dat dit komt door hyperventilatie, of in ieder geval het niet controle hebben over mijn eigen ademhaling.

Herkent iemand dit?

Vriendelijke groet, Fred
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Migraine - door angst > hyperventilatie?

Ik dacht jaren dat ik last had van migraine, in werkelijkheid heb ik spierspanningshoofdpijn. (gemiddeld zo'n twee tot drie keer per week) Dit heeft te maken met je houding, en de (onbewuste) aanspanning van bepaalde spiergroepen. Dit heeft uiteraard ook raakvlakken met stressvolle situaties. Ik heb erg lang last gehad van hyperventilatie maar ik zie hier geen verband tussen. Migraine wordt niet hoofdzakelijk veroorzaakt door een gebrek aan zuurstof, maar door een plotselinge verwijding van bepaalde bloedvaten. Ik denk niet dat je met je ademhaling veel kunt doen aan het hebben van hoofdpijn. Misschien kun je de optie van spierspanningshoofdpijn eens onderzoeken?
JBemel

Re: Migraine - door angst > hyperventilatie?

ik heb wel dat ik niet in fel licht kan kijken zonder hoofdpijn te krijgen, maar ik weet niet of dat dan ook direct betekend dat ik migraine heb. ik heb iig geen last van hyperventilatie, dus een echt antwoord op je vraag kan ik niet geven, sorry :oops:
Matthias91

Re: Migraine - door angst > hyperventilatie?

Migraine kun je wel krijgen bij hevige emoties of spanning. Wat de trigger is, is voor elk persoon anders. Er kan bij jou wel een verband zitten tussen hyperventilatie en migraine omdat daar meestal ook spanning aan vooraf gaat....
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Migraine - door angst > hyperventilatie?

Dat klopt, maar een bijzaak van spanning is ook dat je je spieren aanspant. Het zou goed kunnen dat dit persoonlijk is. Gebrek aan zuurstof bij migraine is misschien wel van toepassing, maar ik denk niet dat je dit specifiek in verband kunt leggen met hyperventilatie. Hyperventilatie gaat vaak ook gepaard met angst. (Lichaam bereid zich door onverklaarbare angst voor op een actie, en pompt adrenaline in het bloed. *normaal is het bijvoorbeeld een reflex dat je wegspringt voor een naderende auto. Aanleiding, reactie. In dit geval ontbreekt er een logische aanleiding* Gezien het lichaam dan wel in staat van paraatheid verkeert, maar de actie uitblijft *wegrennen, wegspringen* moet het lichaam de verzamelde energie kwijt. Hierdoor kan soms ook hyperventilatie ontstaan.)
Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 6335
Lid geworden op: 26 aug 2008 14:00

Re: Migraine - door angst > hyperventilatie?

Fred Haché schreef:Gegroet,

Op dit moment, en ook vaak heb ik last van migraine. Niet echt zwaar, maar wel vervelend. Zelf denk ik dat dit komt door hyperventilatie, of in ieder geval het niet controle hebben over mijn eigen ademhaling.

Herkent iemand dit?

Vriendelijke groet, Fred
Hoi Fred,
gelukkig dat je aanvallen mild zijn...! Vaak wordt migraine 'uitgelokt' door iets. Als ik een aanval voel opkomen, ga ik toch altijd even na, of er 'iets gebeurd is', de afgelopen par dagen... (En dan concludeer ik vaak, dat er kennelijk te veel hooi op mijn vork lag.)
...en dat een stevige hyperventilatieaanval een bijdrage kan zijn aan 'te veel belast geweest, de laatste paar dagen' kan ik me levendig voorstellen.
En hyperventilatie is vaak een reactie op emotie/ angst.
(@ Matrix: angst kan heel goed logisch en verklaarbaar zijn, maar kan subtieler zijn dan een dreigend auto ongeluk. Bijv.: "iemand trekt een wenkbrauw op - wat vroeger betekende dat persoon X iets naars ging doen".)

Voor mij geldt ook, dat spanning op mijn nekspieren migraine kan uitlokken: angst is een kwestie van reflexen - en die reflexen spannen je spieren aan.
Zodra ik merk, dat 'mijn nek vastzit', ga ik mijn spieren losmaken, schouders draaien, of ontspannende gel op mijn nek of het massageding pakken, etc.

En: er is een verhaal, dat als je middenrif hypertoon is (wat vaak voorkomt bij hyperventilatie) je ook een gespanen bekkenbodem hebt en gespanen nekspieren (wat dus een verwantschap met migraine kan geven).
Gebruikersavatar
Matrix
Berichten: 1065
Lid geworden op: 22 aug 2009 22:25
Locatie: Friesland.

Re: Migraine - door angst > hyperventilatie?

Met onverklaarbaar bedoel ik dan ook dat de persoon in kwestie (hyperventilatie, angstaanval) niet direct de angst kan plaatsen. Het heeft uiteraard altijd ergens zijn oorsprong.

Terug naar “(Psycho)somatische klachten”