butterfly

Pilletjes Slikken

Dit topic open ik in alle eerlijkheid, maar ook in alle schaamte.

Heb het potje net in huis en ik dacht dat dit nu eens hét moment was om eindelijk die pilletjes te leren slikken. Nog nooit is me dat gelukt. Als kind kon ik al makkelijk om een siroop vragen, maar nu zit ik hier met mijn capsules en ik krijg het niet binnen. Word er overigens erg lastig van. Het zit tussen mijn oren, ik weet het, maar waarom knijpt mijn keel dan dicht? Ik zit hier echt mee, want ik moet het nu leren. De kans dat ik later nog iets moet innemen - maakt niet uit voor welke kwaal - is meer dan reëel.

Slikken is altijd al wel omstreden geweest bij me. Altijd nadat ik heb moeten overgeven duurt het een hele tijd alvorens ik weer durf slikken. En durven slikken in het samenzijn met andere mensen, is ook vaak een probleem. Dat alles is zeker niet geholpen toen ik vorig jaar ziek werd en last had van momenten dat ik geen lucht meer kreeg en eerst moest overgeven alvorens ik weer naar adem kon happen. Ik weet niet of dit er allemaal toe doet, maar ik zie ergens wel een associatie met mijn onvermogen om pilletjes in te kunnen nemen.

Hoe krijg ik die capsules eindelijk binnen?
inactieve gebruiker

butterfly :)

Ik weet een goede oplossing heb ik ooit van een dokter gehoord, stopt die capsule in een bonbon, en ik weet zeker dat dit gaat lukken :)

(in een snoepje stoppen en dergelijke)
laura86

Het kan inderdaad goed helpen een pilletje te verwerken in iets anders, bijvoorbeeld appelmoes of vla/yoghurt. Bij een capsule kun je dan gewoon de inhoud ervan in de vla gooien.

Ik snap dat je hiermee nog niet van je probleem met het slikken van pillen af bent. Zelf doe ik de logopedie-opleiding, en ik zal eens in de literatuur duiken om te zien wat ik hierover kan vinden.
butterfly

Ja, morgen ga ik de inhoud van de capsule ergens instoppen. Zal wel goor zijn, maar goed. Voor wat hoort wat.
Zit er nog steeds mijn hoofd over te breken hoe ik die klik zou kunnen maken zodat het geen probleem voor me is.

Bedankt voor het opzoeken Laura, of je nu iets vindt of niet. Stel nu dat ik eens in het ziekenhuis terecht kom ofzo.
Ik zie me daar al vragen of ze 't in een snoepje willen steken of willen vergruisen voor me. Hihi.
Mik

In vla werkt inderdaad prima. Ik zou het niet in een snoepje of bonbon stoppen, dan bijt je het kapot, en sommige capsules hebben een erg vieze/branderige inhoud.

Mik_
laura86

Helaas heb ik niets kunnen vinden in de literatuur over dit fenomeen. De aard is meer psychisch, en niet lichamelijk. De logopedie richt zich toch meer op organische afwijkingen/lichamelijke klachten die slikproblemen kunnen veroorzaken.

Ik heb nog wel even nagedacht of ik je misschien nog kan voorzien van wat tips. Wat bij mij altijd helpt, is om allereerst de pil/capsule alvast zo ver mogelijk achterop de tong te leggen. Dit voorkomt dat je de smaak (vaak vies/bitter) al te sterkt proeft, en zorgt ervoor dat je het pilletje snel kunt wegslikken. Als je de pil met iets zoets wegslikt (limonade, cola, etc.), dan helpt dat ook direct de vieze smaak te 'camoufleren'.

Verder is de 'slikangst' puur een psychische zaak als ik je verhaal zo lees. Helpt het als je de angst uit je hoofd zet? Pil op je tong, paar grote slokken, hoofd achterover en hup, weg. Maar dit klinkt vast gemakkelijker dan het voor je is!

Succes ermee in elk geval. 't Blijft een lastig probleem!
Gebruikersavatar
Minerva
Berichten: 17643
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:04
Locatie: Breda
Contacteer: Website Twitter

Je moet er wel mee uitkijken met inhoud van capsules in voeding te stoppen.

Sommige capsules zijn zo opgebouwd dat ze pas in een later stadium van de spijsvertering open gaan omdat als ze te vroeg zouden opengaan, de werkzame stoffen te snel opgenomen worden of omdat de werkzame stoffen bijv. door het maagzuur vernietigd worden.

Ik weet er niet het fijne van maar ik weet wel dat met name capsules met een inhoud zo opgebouwd kunnen zijn. Ook kan de inhoud inderdaad wellicht branderig of bitter zijn..

Slik (en/of stikangst) is goed te verhelpen met gedragstherapie of EFT.
Inzicht als Uitweg..
Eleandra

laura86 schreef:Pil op je tong, paar grote slokken, hoofd achterover en hup, weg.
Ik meen mij te herinneren dat je beter je hoofd voorover kunt houden als je slikt, maar ik weet het niet zeker.
butterfly

Ik blijf er erg verveeld mee zitten. Gisteren heb ik het nog een keer geprobeerd en ergens blijft mijn lichaam weigeren. Zo erg is het toch niet? Ik kan er niet goed bij waarom het me maar niet lukt. Voorlopig meng ik het dus nog steeds in wat yoghurt. Niet echt smakelijk, nee.
klara112

oefenen met mm-chocolade of grote rozijnen, brokjes brood in capsulevorm.
Zoiets en dan denken dat het de capsule is. Dus eetbaar oefenmateriaal zoeken wat er op lijkt en flink gaan oefenen. In de mond, wat naar achteren laten vallen in de mond, flinke slok drinken erbij en doorslikken. Dan nog wat slokken drinken er achteraan.

Als dat goed gaat, dan 2 oefenpillen achter elkaar. Eventueel nog tot 3 achter elkaar.
En dan als dat goed gaat, de echte gaan slikken.

Veel oefenplezier.

Terug naar “Medicatie”