butterfly

Zelf naar medicatie vragen?

Mag je zomaar zelf naar medicatie vragen?

Uiteraard staat vragen vrij, maar het is niet gepast zelf een diagnose te stellen dus lijkt het mij ook misplaatst om dan naar medicatie te vragen. Maar anderzijds is er maar een iemand die werkelijk voelt wat jij voelt en dan ook kan aangeven wanneer het teveel wordt, en dat ben je zelf.

Ik heb het gevoel dat bepaalde dingen te sterk aanwezig zijn en heel veel gewicht op me uitoefenen. Misschien zou er een geneesmiddel zijn dat me iets kan helpen? Ik ken er zelf niet veel van. Ik wil me dan ook helemaal niet als wijsneus gaan voordoen bij mijn therapeute. Het is tenslotte haar job. Wil ook niet de indruk wekken dat ik enkel maar wat pilletjes wil, want zo zit het niet. Ik weet dat medicatie alleen niet de oplossing is.

Hoe zou ik het onderwerp dan best ter sprake brengen? Hebben jullie een beetje raad voor mij? Dingen die ik zeker niet mag vergeten te melden?
PR

Als je onder behandeling loopt bij een psychiater, kan je het toch vragen?
Ik heb ook wel eens om een medicijn gevraagt, en wel of niet gekregen...
Jive1

butterfly,

Je mag natuurlijk zelf om een medikament vragen! Er is géén regel die zegt dat dat niet zou mogen...

In principe ben jijzelf degene die het best over jezelf een diagnose zou kunnen stellen, maar vermoedelijk heb je daar onvoldoende voor gestudeerd, ben je dus niet gekwalificeerd, en "mag" je dus wettelijk gezien geen diagnose stellen. Maar dat is nog steeds geen reden waarom je geen diagnose zou "kunnen" stellen. Ieder kan bij zichzelf diagnose stellen over eenvoudige of regelmatig voorkomende ziekten, en weet dikwijls ook welk medikament daarvoor het beste is om in te nemen. Dus...

En tenslotte dit! Eigenlijk ben jij toch baas over je lichaam! Eigenlijk beslis jijzelf helemaal of je een medikament neemt of niet. Om je tegen gevaar te beschermen echter, is het voorschrijven van medikamenten ook weer wettelijk toegekend aan mensen die daarvoor voldoende gestudeerd hebben...

Je kan inderdaad gewoon vragen om een medikamnt te krijgen. De arts aan wie je het vraagt, zal natuurlijk wel argumenten van jou vragen waarom je dat medikament wil hebben. Daar moet jij dan kunnen op antwoorden, en hem overtuigen dat je het inderdaad nodig hebt.

Vragen kan je echter altijd, dat is vrij.

Greetz
Jive1
PR

Jive1 schreef: In principe ben jijzelf degene die het best over jezelf een diagnose zou kunnen stellen, maar vermoedelijk heb je daar onvoldoende voor gestudeerd, ben je dus niet gekwalificeerd, en "mag" je dus wettelijk gezien geen diagnose stellen. Maar dat is nog steeds geen reden waarom je geen diagnose zou "kunnen" stellen. Ieder kan bij zichzelf diagnose stellen over eenvoudige of regelmatig voorkomende ziekten, en weet dikwijls ook welk medikament daarvoor het beste is om in te nemen. Dus...
Ik denk dat het maar goed is ook dat we dat niet zelf kunnen doen ;)

En die medicijnen...laat dat ook idd maar aan artsen over....je weet mss ahlf niet wat het met een lichaam kan doen...
bianca65

Ik denk ook dat je best zelf om medicatie mag vragen, mits je het goed kan motiveren en je behandelaar openstaat voor eigen initiatief.
succes
Bianca

Terug naar “Medicatie”